1 Setembre, 2014
Oriol Fontdevila
Oriol Fontdevila
Article divulgatiu

"Aprendre de l'escola. Manresa segle XX"

"Aprendre de l’escola" va ser el projecte que va encetar la primera temporada de l’Espai Memòries-Laboratori del segle XX del Museu Comarcal de Manresa, un espai pel desenvolupament de projectes basats en la participació, i relacionats amb la memòria històrica i la creació artística. Aquesta primera temporada, corresponent al curs 2010-2011, focalitzava l’interès en les pedagogies del segle XX i la història del sistema educatiu local.

Per aquest fi es va organitzar un equip de comissariat híbrid i es van generar un seguit de projectes que, sota el títol compartit "Aprendre de l'Escola", creuaven els àmbits de la historiografia, la creació artística i la pedagogia de maneres dispars. Així mateix, es van establir col·laboracions amb diferents centres educatius de la ciutat, organitzacions cíviques i testimonis històrics.

/ DATA D’INICI: 2010

/ DATA DE FINALITZACIÓ: 2011

/ URL: espaimemories.cat

/ LLOC: Manresa

/ QUI EN SÓN ELS RESPONSABLES?: Espai Memòries-Laboratori del segle XX, Museu Comarcal de Manresa.

/ QUI PARTICIPA EN L’ORGANITZACIÓ?: Ajuntament de Manresa, Memorial Democràtic, Generalitat de Catalunya. Departament de Governació i Relacions Institucionals, Arxiu Comarcal del Bages.

/ QUI COL·LABORA PER DESENVOLUPAR-LO?: Mercè Argemí, Francesc Vilà, Oriol Fontdevila, Agnès Torras, Daniel García, Oriol Luján, Laia Ramos, LaFundició.

/ QUINS SÓN ELS SEUS DESTINATARIS?: Públic general, sector historiogràfic, sector artístic, sector educatiu.

/ COM ES FINANÇA?: Ajuntament de Manresa, Memorial Democràtic

 

La primera temporada de l’Espai Memòries, organitzada a l’entorn de les pedagogies i el sistema educatiu, es va desenvolupar al llarg del 2010 (any d’inauguració de l’equipament) i es va clausurar amb l’exposició Aprendre de l’escola, que es va poder visitar de maig a octubre de 2011. Pel que fa al comissariat d’aquesta primera temporada, va anar a càrrec d’Agnès Torras, mestra i pedagoga, i Oriol Fontdevila, comissari i crític d’art.

 

Els projectes que es van produir en aquesta primera fase van ser, inicialment, dos. Un d’ells es titulava Arxiu en procés i va estar desenvolupat per un equip multidisciplinar articulat des del comissariat del projecte, format per Daniel García (realitzador audiovisual), Oriol Luján (historiador) i Laia Ramos (sociòloga i realitzadora audiovisual). L’altre projecte, amb el títol de L’herència, va ser desenvolupat per LaFundició (cooperativa de producció cultural especialitzada en educació artística) en col·laboració amb el Cicle Formatiu d’Animació Sociocultural de l’IES Guillem Catà. Ambdós projectes es plantejaven processos d’investigació documental i col·laborativa i posaven en relació testimonis, escoles i centres educatius de la ciutat.

 

Al llarg de la fase de producció dels projectes, el mateix espai va ser dissenyat pels mateixos agents participants i col·laboradors. Així mateix, al llarg d’aquesta primera temporada es van desenvolupar programacions d’activitats en estreta correspondència amb els processos de treball i les col·laboracions, articulant-se també formats expositius amb els productors que permetien seguir els processos de treball.

 

Amb l’exposició Aprendre de l’escola es va cloure aquesta primera temporada i es van mostrar els resultats dels diferents projectes, afegint-se’n dos més com a derivacions dels primers. Per una banda, Manresa Campus de Batalla, un joc de rol desenvolupat pel Club del Joc del CAE a partir de la col·laboració amb l’equip del projecte Arxiu en procés i que, entre d’altres usos, havia de servir per dinamitzar l’exposició. Per altra banda, De què parlem quan parlem de ‘pedagogies de la història’?, un vídeo realitzat per Oriol Fontdevila on es proposava als diferents col·laboradors del projecte i als responsables de les diferents institucions una reflexió a l’entorn del treball sobre memòria històrica i patrimoni cultural des de les diverses perspectives representades.

 

 

 

/ PREGUNTA:

Com generar espais de funcionament híbrid i porós tant pel que fa a marcs disciplinaris i xarxes de col·laboració, en relació amb institucions públiques que tendeixen a prefixar i protocol·litzar els processos de treball?

 

/ PREGUNTA:

Com poden treballar agents de diferents àrees de coneixement des de la complementarietat i, alhora, la problematització mútua dels límits disciplinaris?

 

 

/ CITA:

Roger Oliella, Llorenç Planes, Anna Canadell, Sílvia Merino. Cicle Formatiu d’Animació Sociocultural de l’IES Guillem Catà, coautors del projecte L’herència.

 

“Aquesta idea de tenir un espai del museu on tu descobreixes i tu construeixes és magnífica. Però penso que a molta gent els crearà una certa perplexitat, perquè esperen que se’ls digui aquella asseveració, aquella pontificació. Hem après molt més del que la manca de certeses ens feia veure.”

 

/ CITA:

Agnès Torras. Professora de Teoria i Història de l’Educació. Comissària

 

“Quan intentem fer pensar en com hauria de ser l’educació, en quines continuïtats i discontinuïtats hi ha hagut, ens estem avançant a la història, perquè fem reflexionar a uns nens sobre les maneres d’aprendre.”

 

 

/ MATERIAL COMPLEMENTARI:

Informació sobre la primera temporada de l’Espai Memòries(2010-2011) del Museu Comarcal de Manresa, dedicada a les pedagogies del segle XX i al projecte Aprendre de l’Escola.

espaimemoriescat/temporada2010-2011

 

 

/ VÍDEOS:

Títol: De què parlem quan parlem de pedagogies de la històriaAutor: Oriol Fontdevila (concepte i realització) i Xavier Gil (càmera). Lloc: Manresa. Any: 2011. Durada: 33,51 min. Resum: Vídeo introductori de l’exposició Aprendre de l’escola amb entrevistes a la xarxa de col·laboradors del projecte i reflexions sobre les implicacions educatives i en relació a la memòria històrica.