29 setembre, 2020
Notícia

«Cada escola hauria de tenir adoptat un museu o centre cultural i a la inversa»

Entrevista de "El Diario de la Educación" a Gemma Carbó, directora del Museu de la Vida Rural (Fundació Carulla) a l'Espluga de Francolí (Tarragona), amb motiu de la celebració del Festival d'Educació per la Sostenibilitat (FES 2020), un esdeveniment impulsat per aquest equipament amb la idea d'abatre els murs mentals que sovint separen la cultura i l'educació dels reptes ambientals i socials.

El seu autor, el periodista Víctor Saura, ens introdueix a l’entrevista amb la directora del Museu de la Vida Rural (MVR) recordant que l’equipament va complir 30 anys el 2018, reinventant-se per convertir-se en un espai d’inspiració, coneixement i trobada de projectes i propostes relacionades amb l’educació cultural per a la sostenibilitat, sense perdre de vista la seva funció museística, dedicada a la preservació de la memòria i la identitat rural. D’aquesta reinvenció neix el Festival d’Educació per a la Sostenibilitat, que el 2020 arriba a la segona edició en format híbrid (presencial i per streaming).

 

Durant l’entrevista, Gemma Carbó exposa els principis fundacionals d’un projecte com El Museu de la Vida Rural, com ara la visió de la Fundació Carulla que “la cultura i l’educació són les dues grans palanques per a transformar el món”, i que “aquesta transformació té molt a veure amb la forma com imaginem els nostres territoris, la relació camp-ciutat, o el rol de la naturalesa i del món rural en el qual ha de ser un món més sostenible”.

 

Preguntada sobre l’educació ambiental, l’entrevistada assenyala que la gran virtut de l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible (ONU, 2015) és que “posa sobre la taula la interconnexió de les crisis ambientals amb les crisis socials, econòmiques i culturals. I aquesta aliança entre les dues parts de la nostra realitat, que són el contacte amb la naturalesa i el contacte amb les persones, són precisament les que marcaran la idea de sostenibilitat. I plantejat així, quan mires el món educatiu, la sensibilitat és extrema, perquè estem treballant amb nens i nenes que es juguen el seu futur i que cada vegada el tenen més clar”.

 

Sobre la funció educativa dels equipaments culturals, tema al qual s’han dedicat tres debats durant aquesta segona edició del FES, Carbó afirma que “hi ha un clam compartit entre les escoles i els qui treballem en educació en els museus sobre la necessitat d’oblidar les xifres i la valoració quantitativa de les coses, i començar a posar en valor les qüestions més qualitatives, que són les importants en educació”. En la seva opinió, la qualitat d’aquest vincle resideix en la construcció de “relacions més de fons i a llarg termini, i no tant de les visites i tallers d’un dia” i en la creació de “cercles de proximitat: cada escola hauria de tenir adoptat un museu o un equipament cultural i a la inversa”.

 

Segueix llegint l’entrevista aquí

 


 

Data de publicació: 29 de setembre
Publica: El Diario de la Educación
A càrrec de: Víctor Saura (periodista)/autor de la entrevista
Participa: Gemma Carbó (directora del Museu de la Vida Rural de la Fundació Carulla)/entrevistada
En el marc de: Festival d’Educació per la Sostenibilidad (FES 2020)
Enllaç a l’entrevista: eldiariodelaeducacion.com/Gemma-Carbó/Museo de la Vida rural/FES 2020

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més notícies relacionades amb Gemma Carbó


 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.