2 Febrer, 2015
Notícia

Equipaments culturals: pensar i fer la relació amb la ciutadania. Zones de contacte

"NARINANT" (espectacle itinerant de dansa contemporània del projecte "Barris en Dansa") al Mercat de les Flors / ACTIVITATS PER A ESCOLES (UNZIP) al Centre d’Art Torre Muntadas / Activitat "EL JUEGO COMO PRINCIPIO" dins el programa educatiu del Museo Centro de Arte Reina Sofía / PROYECTO "AUZOKO HITZAK" del programa de mediació de Tabakalera.

Són moltes les manifestacions de un canvi de paradigma en el conjunt de la societat on es qüestiona la relació de la ciutadania amb les seves institucions. També les polítiques culturals i els vincles de les institucions culturals amb el context on estan ubicades reflecteixen aquestes tensions sobre unes maneres de fer que presentaven al/la ciutadà/na com un/a consumidor/a de cultura. Ara podem intuir que unes i altres  exploren i assagen nous prototips, altres interfícies relacionals amb la ciutadania. Noves zones de contacte on els i les consumidores de cultura semblen convergir cap a nous paradigmes de participació, de la cocreació a la col·laboració. Institucions experimentant nous formats, noves relacions amb el seu entorn, i redefinint,  des de la praxi marginal dels departaments d’educació i mediació, la funció social de tot un equipament.

 

 


NARINANT, ESPECTACLE DE BARRIS EN DANSA, AL MERCAT DE LES FLORS
Narinant, fruit del projecte comunitari Barris en Dansa, és un espectacle de dansa contemporània interpretat per persones de totes les edats i condicions, de diversos barris de Barcelona (Les Corts, La Sagrera, Besòs-La Mina).

 

L’espectacle és el resultat de mesos d’assajos setmanals i del treball en equip de més de 130 intèrprets en col·laboració amb el coreògraf i ballarí Álvaro de la Peña, soci fundador de La Caldera, que va rebre el Premi Ciutat de Barcelona 2012 en la categoria de dansa pel projecte Barris en Dansa. L’objectiu del projecte: fomentar i enfortir els vincles de la comunitat i dinamitzar artística i lúdicament la xarxa social dels barris a través de la dansa.

 

Després de la seva estrena al Sant Andreu Teatre (SAT) el desembre de 2014, Narinant s’ha representat a l’IES Barri Besòs, a l’Espai 30 La Sagrera (Nau Ivanow) i al Centre Cívic Pere Quart.
———-
Properes actuacions:
> 7 de febrer: Espai Cultural Font de la Mina. C/ Ponent 21-25.
> 22 i 23 de febrer: Mercat de les Flors. C/ Lleida, 59.
Dins de: L’espectacle Narinant s’inclou dins del projecte Barris en Dansa, una iniciativa de la companyia de dansa Iliacán/Álvaro de la Peña.
———–
Fitxa artística de l’espectacle:
> A càrrec de: Álvaro de la Peña (direcció) / Veïns i veïnes de La Sagrera, Besós-La Mina i Les Corts (intèrprets).
> Producció: La Caldera, centre de creació de dansa i arts escèniques.
> Col·labora: La Central del Circ, Centre Cívic Besòs, Espai Cultural Font de La Mina, IES Barri Besòs, Nau Ivanow, Espai Jove Garcilaso, Centre Cívic de Les Corts, Centre Cívic Joan Oliver “Pere Quart”, Graner, fàbrica de creació, Sat!, Les Corts Centre Ocupacional, Anna García (tècniques corporals), Et-Co* i Africa Pasteef.
> Suport: Ajuntament de Barcelona, Departament de Cultura (Generalitat de Catalunya) i INAEM.
———-
Més informació: 
https://www.facebook.com/pages/Barris-en-Dansa/469945009682979
http://mercatflors.cat/espectacle/barris-en-dansa-narinant/

 

 

 

ACTIVITATS PER ESCOLES D’UNZIP AL CENTRE D’ART TORRE MUNTADAS
Des del dispositiu /UNZIP Arts Visuals al Prat proposen, com cada any des del curs 2012-2013, un projecte educatiu dirigit a grups de centres d’ensenyament del Prat de Llobregat que té com a finalitat oferir una experiència d’aprenentatge crític complementària a la tasca de les escoles i instituts.

 

Aquestes activitats estan emmarcades dins les accions de mediació d’/UNZIP que, tal  i com s’explica a la seva web, “pretenen posar en relació la pràctica artística contemporània amb les diverses realitats socials de la ciutat des de perspectives pedagògiques construccionistes”.

 

Dins d’aquestes accions segueixen organitzant-se, per exemple, les visites guiades L’estranya història de la senyora Muntadas que, a partir de la ficció i el joc, fa pensar a les nenes i els nens de fins a quart de primària en un possible centre d’art al Prat.
———–
Visites guiades per a escoles a la Sala d’Art Josep Bages (Centre d’Art Torre Muntadas). C/ Jaume Casanovas, 80. 08820 El Prat de Llobregat.
Dins de: programa de mediació /UNZIP Arts Visuals al Prat.
———–
Més informació:
http://www.unzip.elprat.cat/presentacio3_1/_5G1ICS7tAW4KZTBrrv5BNzcd03GtSMpI3uw7zoJ0OsV0mGn9ccun3g

 

 


EL JUEGO COMO PRINCIPIO AL MUSEO REINA SOFÍA
Activitat dissenyada per Javier Abad que es porta a terme en col·laboració amb educadors/es del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Així se’ns introdueix aquesta oferta educativa a la página web del Reina Sofía:

 

El juego como principio inaugura una oferta educativa específicamente dirigida a los alumnos del Segundo Ciclo de Educación Infantil. La actividad pretende explorar las posibilidades que ofrece una visita al Museo con alumnos de la primera infancia, a partir de una experiencia previa de juego, que se revela posteriormente vinculado con ciertas obras de la Colección. Por lo tanto, la actividad se apoya pedagógicamente sobre la práctica psicomotriz, asociada a los estímulos y significados que aporta el arte contemporáneo”.

———-
Fins el 3 de juny de 2015.
A càrrec de: Javier Abad (disseny de l’activitat)
Dirigit a: Alumnat de Educación Infantil (5 años).
Organitza: Museo Nacional de Arte Reina Sofía.
Suport: Programa educatiu desenvolupat amb el mecenatge de Fundación Banco Santander.
———-
Més informació:
http://www.museoreinasofia.es/actividades/juego-como-principio

 

 


PROJECTE AUZOKO HITZAK
 DE TABAKALERA

Auzoko hitzak és un projecte de Tabakalera que es porta a terme en col·laboració amb tres escoles del barri d’Egia de Donostia, barri que comparteixen l’equipament i els centres educatius. Es tracta d’un procés d’aprenentatge sobre com treballar la pedagogia i l’espai públic, a més dels processos d’aprenentatge amb la comunitat educativa.

 

El projecte, que va ser codissenyat entre març i setembre de 2014, està immers ara en la seva fase de producció amb l’alumnat, segons ens informen al bloc del projecte de mediació i pedagogies de Tabakalera. Aquesta fase de treball es desenvolupa en 9 grups de 3r i 4t de primària.

 

En aquest mateix post, s’avança que al març es farà una exposició a la Casa de Cultura d’Egia per mostrar els resultats.
———-
Organitza: Tabakalera, dins del seu projecte de mediació.
Co·labora: Centres educatius del barri d’Egia de Donostia (Aitor Ikastola, Mundaiz y Maria Reina Eskola). 
———–
Més informació:
https://www.tabakalera.eu/es/periferias-escolares/auzoko-hitzak-palabras-barrio

 

 

 

També publicat al nostre Facebook

 

Imatges: com els textos utilitzats per redactar aquesta informació, les imatges d’aquesta publicació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels esdeveniments i equipaments esmentats.