2 Febrer, 2015
Notícia

Equipaments culturals: pensar i fer la relació amb la ciutadania. Zones de contacte

"NARINANT" (projecte "Barris en Dansa") al Mercat de les Flors / ACTIVITATS PER A ESCOLES (/UNZIP al Centre d’Art Torre Muntadas) / "EL JUEGO COMO PRINCIPIO" (activitat programa educatiu MNCARS) / "AUZOKO HITZAK/PALABRAS DEL BARRIO" (projecte programa de mediació i pedagogies Tabakalera)

Són moltes les manifestacions de un canvi de paradigma en el conjunt de la societat on es qüestiona la relació de la ciutadania amb les seves institucions. També les polítiques culturals i els vincles de les institucions culturals amb el context on estan ubicades reflecteixen aquestes tensions sobre unes maneres de fer que presentaven al/la ciutadà/na com un/a consumidor/a de cultura. Ara podem intuir que unes i altres  exploren i assagen nous prototips, altres interfícies relacionals amb la ciutadania. Noves zones de contacte on els i les consumidores de cultura semblen convergir cap a nous paradigmes de participació, de la cocreació a la col·laboració. Institucions experimentant nous formats, noves relacions amb el seu entorn, i redefinint,  des de la praxi marginal dels departaments d’educació i mediació, la funció social de tot un equipament.

 


NARINANT, NOU ESPECTACLE DE BARRIS EN DANSA
Narinant, fruit del projecte comunitari Barris en Dansa, és un espectacle itinerant de dansa contemporània, interpretat per persones de totes les edats i condicions, de diversos barris de Barcelona (Les Corts, La Sagrera i Besòs-La Mina).

 

L’espectacle és el resultat de mesos d’assajos setmanals i del treball en equip de més de 130 intèrprets en col·laboració amb el coreògraf i ballarí Álvaro de la Peña (companyia de dansa Iliacán), soci fundador de La Caldera, que va rebre el Premi Ciutat de Barcelona 2012 en la categoria de dansa pel projecte Barris en Dansa. L’objectiu del projecte: fomentar i enfortir els vincles de la comunitat i dinamitzar artística i lúdicament la xarxa social dels barris a través de la dansa.

 

Després de la seva estrena al Sant Andreu Teatre (SAT!) el desembre de 2014, Narinant s’ha representat a l’IES Barri Besòs, a l’Espai 30 La Sagrera (Nau Ivanow) i al Centre Cívic Pere Quart.
—–
Dates: Properes representacions:
> 7 de febrer: Espai Cultural Font de la Mina. Ponent 21-25.
> 22 i 23 de febrer: Mercat de les Flors. Lleida, 59.
Organitza: La Caldera/producció.
A càrrec de: Álvaro de la Peña (Iliacán)/direcció; veïns i veïnes de La Sagrera, Besós-La Mina i Les Corts/intèrprets.
Participa:La Central del Circ, C.C Besòs, Espai Cultural Font de La Mina, IES Barri Besòs, Nau Ivanow, Espai Jove Garcilaso, C.C Les Corts, C.C Joan Oliver “Pere Quart”, Graner, SAT!, Les Corts Centre Ocupacional, Anna García (tècniques corporals), Et-Co* i Africa Pasteef.
Amb el suport de:
Ajuntament de Barcelona, Departament de Cultura (Generalitat de Catalunya) i INAEM.
En el marc de:
Projecte comunitari Barris en Dansa
—–
Més informació: 
mercatflors.cat/barris-en-dansa-narinant

 

 

ACTIVITATS PER ESCOLES /UNZIP 
Des del dispositiu /UNZIP Arts Visuals al Prat proposen, com cada any des del curs 2012-2013, un projecte educatiu dirigit a grups de centres d’ensenyament del Prat de Llobregat que té com a finalitat oferir una experiència d’aprenentatge crític complementària a la tasca de les escoles i instituts.

 

Aquestes activitats estan emmarcades dins les accions de mediació d’/UNZIP que, tal  i com s’explica a la seva web, “pretenen posar en relació la pràctica artística contemporània amb les diverses realitats socials de la ciutat des de perspectives pedagògiques construccionistes”.

 

Dins d’aquestes accions segueixen organitzant-se, per exemple, les visites guiades L’estranya història de la senyora Muntadas que, a partir de la ficció i el joc, fa pensar a les nenes i els nens de fins a quart de primària en un possible centre d’art al Prat.
———–
Dates: Cada nou curs escolar des del 2012-2013.
Sala d’Art Josep Bages (Centre d’Art Torre Muntadas). Jaume Casanovas, 80. 08820 El Prat de Llobregat (Barcelona).
Organitza: Programa de mediació (/UNZIP Arts Visuals al Prat).
———–
Més informació:
unzip.elprat.cat/activitats-per-a-escoles

 

 

EL JUEGO COMO PRINCIPIO
Activitat dissenyada per l’artista visual Javier Abad que es porta a terme en col·laboració amb educadors/es del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS). Així se’ns introdueix aquesta oferta educativa a la web del Reina Sofía:

 

El juego como principio inaugura una oferta educativa específicamente dirigida a los alumnos del Segundo Ciclo de Educación Infantil. La actividad pretende explorar las posibilidades que ofrece una visita al Museo con alumnos de la primera infancia, a partir de una experiencia previa de juego, que se revela posteriormente vinculado con ciertas obras de la Colección. Por lo tanto, la actividad se apoya pedagógicamente sobre la práctica psicomotriz, asociada a los estímulos y significados que aporta el arte contemporáneo”.

—–
Dates: Fins el 3 de juny.
Museo Nacional de Arte Reina Sofía (MNCARS). Santa Isabel, 52. 28012 Madrid.
Organitza:
Programa educatiu (MNCARS).
A càrrec de: Javier Abad (artista visual)/disseny de l’activitat; Ana Vaquero, Cristina Sánchez-Chiquito i Elba Díaz/educadores.
Dirigit a: Alumnat de Educació Infantil (5 anys).
Amb el suport de:
Fundación Banco Santander/mecenatge programa educatiu.
—–
Més informació:
http://www.museoreinasofia.es/actividades/juego-como-principio

 


PROJECTE AUZOKO HITZAK/PALABRAS DEL BARRIO

Auzoko hitzak/Palabras del barrio és un projecte del programa de mediació i pedagogies de Tabakalera que es porta a terme en col·laboració amb tres escoles del barri d’Egia de Donostia, barri que comparteixen l’equipament i els centres educatius. Es tracta d’un procés d’aprenentatge sobre com treballar la pedagogia i l’espai públic, a més dels processos d’aprenentatge amb la comunitat educativa.

 

El projecte, que va ser codissenyat entre març i setembre de 2014, està immers ara en la seva fase de producció amb l’alumnat, segons ens informen al bloc del programa de mediació i pedagogies de Tabakalera. Aquesta fase de treball es desenvolupa en 9 grups de 3r i 4t de primària. En aquest mateix post, s’avança que al març es farà una exposició a la Casa de Cultura d’Egia per mostrar els resultats.
———-
Dates: 2014-2015 (projecte pilot).
Organitza:
Programa de mediació (Tabakalera).
Participa: Aitor Ikastola, Mundaiz y Maria Reina Eskola/centres educatius del barri d’Egia (Donostia).
———–
Més informació:
tabakalera.eu/periferias-escolares/auzoko-hitzak-palabras-barrio

 

 

 

També publicat al nostre Facebook

 

Les imatges i la informació utilitzada per redactar aquesta nota procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.