3 junio, 2016

Concerts "DO D’ACORDS" (projecte socioeducatiu de l’Associació Integrasons al Mercat de les Flors de Barcelona) i "CANTÀNIA" 2016 (Auditori de Barcelona)

19 mayo, 2016

Jornada "DIÀLEGS. COMUNITAT I ART A DEBAT" (Artibarri) i seminari d’arts escèniques "A QUI PERTANY LA CIUTAT" (Escola Internacional d’Arts Escèniques de Barcelona)

15 mayo, 2016

La Investigación-Acción participativa (IAP) hace referencia a formas de investigación e intervención social que, a diferencia de la actual concepción de las políticas y los servicios sociales, parten de la capacidad de las personas para determinar un problema y llevar a cabo acciones que intenten solventarlo.

Desde esta metodología participativa, ante una problemática dada, un grupo de personas pasa de ser objeto pasivo de la investigación a sujeto activo y se plantean cómo solucionar dicha problemática mediante un proceso colectivo. Para ello se genera un grupo motor con expertos locales y se desarrollan ciclos de acción-reflexión coordinados con grupos de investigadores y otros colaboradores.

15 mayo, 2016

Alberto Arvelo produeix aquest documental que fa un sentit repàs sobre la missió, els reptes i els èxits viscuts al llarg de la història de “El Sistema Nacional de Orquestas y Coros Juveniles e Infantiles de Venezuela" a través de la veu i l’experiència dels seus testimonis directes i de personalitats de renom.

"Tocar y luchar" és el lema del “Sistema”, un dels projectes orquestrals i socials de més repercussió internacional, nascut a Veneçuela de la mà i visió del mestre José Antonio Abreu amb el propòsit de formar als joves com a futurs ciutadans, oferint-los un projecte de vida, individual i col·lectiu, a través de la cultura musical.

1 mayo, 2016

El terme innovació social es refereix a un procés col·lectiu de creació, implementació i difusió de noves pràctiques socials en àrees de la societat molt diferents entre sí, amb l’objectiu de donar resposta a problemàtiques o reptes actuals.

En principi, la innovació social es genera amb una intenció de canvi estructural, amb la prestació d'un servei o la generació d'un bé comú, mitjançant un sistema de xarxa que té capacitat de ser replicable o multiplicat en altres situacions, i on la cooperació social i la potència dels col·lectius produeixen altres formes de govern, i relacions entre ciutadan@s, en ser multidireccional, descentralitzada i glocal (en una relació complexa entre el local i global).

19 abril, 2016

VIII "JORNADAS SOBRE LA INCLUSIÓN SOCIAL Y LA EDUCACIÓN EN LAS ARTES ESCÉNICAS" (INAEM), JORNADAS ECAV SOBRE INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN ARTÍSTICA (Grupo de Investigación ECAV “Educación y Cultura Audiovisual") y FORO "PONTEVEDRA. ARTE, CULTURA Y EDUCACIÓN" (Concello de Pontevedra y Universidad de Vigo)

1 abril, 2016

"Rhythm is it!" recull el testimoni de 250 escolars dels barris marginals de Berlín en la participació de "La Consagració de la Primavera" d'Stravinsky amb la Filharmònica de Berlín. La cinta mostra les etapes d'aquest projecte d'educació musical, liderat per Dance United i Roystom Maldoom.

S'hi documenten tres mesos d'assajos amb els seus episodis de renúncia i perseverança, escepticisme i entusiasme, frustració i èxit a través de la mirada de tres joves que, des de diferents situacions vitals, assumeixen aquest repte que els farà créixer com a persones.

31 marzo, 2016

"PER QUÈ A MI?" Obra de teatre fòrum a càrrec dels Joves de Pa’tothom sobre l’assetjament escolar. Un grup de joves tenen dinàmiques dins de l'institut, que són acceptades per tothom. És molt difícil sortir-se de certes situacions que dificulten la coexistència, quan es veu rodejada per la ignorància, el silenci i la passivitat.

31 marzo, 2016

Curs "MEDIACIÓN CULTURAL: MULTIPLICIDAD DE CONTEXTOS" (ENTREsijos amb PlataformaC) i seminari "CURADORÍA Y MUSEOGRAFÍA EDUCATIVA" (Taller Multinacional), ambdós online. Dos cursos més: "PERO...¿ESTO ES ARTE?" (CA2M) i "MEDIACIÓ ARTÍSTICA: ACCIÓ SOCIAL A TRAVÉS DE L’ART" (Fundació General. Universitat de València). Una taula rodona "APRENDRE A TRAVÉS DE L’ACCIÓ" (ACVic) i dues propostes formatives: EXPERTS EN ACCESIBILITAT EN ARTS ESCÈNIQUES (UAB) i DANSA (Apropa Cultura)

22 febrero, 2016

Quan "Art Social" va arribar als quioscos, l’octubre de 2015, ja vam celebrar la sortida al carrer d’una revista que té com a objectiu donar veu a les persones, col·lectius i entitats que treballen amb les arts (escèniques, plàstiques, sonores, visuals o aplicades) com a eina de transformació social. Ara, compartim la sortida del segon número, que dedica el seu tema central al Circ Social

19 febrero, 2016

Projectes "CABAL MUSICAL" (Taller de Músics, Barcelona), "DO D’ACORDS" (Integrasons, Poble-sec, Barcelona), "VOZES" (Associació de Músics per la Pau i la Integració, Nou Barris, Barcelona), "BARRIOS ORQUESTADOS" (Orquesta Bela Bartok, Gran Canarias), "IN CRESCENDO" (Orquesta Sinfónica de Castilla y León, y Auditorio Miguel Delibes de Valladolid), "DALANOTA" (Red de Organizaciones Musicosociales, Lavapiés, Madrid)

19 febrero, 2016

Cursos LES PRÀCTIQUES ARTÍSTIQUES EN L’ÀMBIT SOCIOEDUCATIU (CEESC), INCLUSIÓ, EDUCACIÓ, MÚSICA I DIVERSITAT FUNCIONAL (ACEM) i CIRC I EDUCACIÓ SOCIAL (UAB i Ateneu Popular 9Barris).

11 febrero, 2016

TU NO SURTS A LA FOTO (proposta escènica amb col·laboració amb la Unitat de Psiquiatria de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona), BALLAR ENS FA BÉ (projectes seleccionats en aquesta convocatòria de l’APdC per al Dia Internacional de la Dansa 2016) i altres propostes de les què hem tingut notícia: POLITICAL /MOTHER PROJECTE COMUNITARI (Hofesh Shechter Company amb col·lectius locals de Salt i Girona), L’ESPECTACLE SENSE NOM (una proposta de dansa inclusiva dins del projecte InclusArt) i L’ÚLTIM CRIT (projecte teatral en col·laboració amb la Fundació Arrels).

28 enero, 2016

Projectes AMICS DE PAS i LA SALETA DE LA PANERA (Lleida), i projecte LLEDONERS. TEATRE A CAN BRIANS (AADPC). Exposició GENT GENIAL (Photographic Social Vision i fotògrafs residents Llar Sant Martí de Barcelona) al C.C. Sant Martí (Barcelona), més II ENCUENTRO RARA TROUPE (amb Radio Nikosia) al C.C. Convent de Sant Agustí (Barcelona).

5 enero, 2016

Proyectos ESCENA D’ACOLLIDA (Escola Cal Maiol i Jaume I de Barcelona amb La Mama Productora. Teatre i Comunicació) y EPDLAB (CPI Navia de Suarna, IES A Sagriña, IES de Milladoiro, IES Carlos Casares, IES de Tecoluca, IES a Cachada en colaboración con la Asociación Galega de Reporteiros Solidarios).

10 diciembre, 2015

Estrena de LA TRAVESSIA (producció teatral del projecte "desPLAÇA’T" de transFORMAS), curs EINES DE TEATRE DELS I LES OPRIMIDES: DEL DESIG A L’ACCIÓ (Escola de Teatre de les Oprimides de Barcelona), espai sociocultural EL NIU DE BAMBÚ (BamBú cia. de teatre) i presentació revista ARTSOCIAL (Neret Edicions) a l’Ateneu Popular 9Barris.

6 noviembre, 2015

LA CULLERADA. TALLER DE TEATRE SOCIAL (Pla d’Acollida Poble-Sec) i CREACIÓ TEATRAL COLECTIVA (C.C. CAN FELIPA), més CURS ANUAL DE TEATRE DE L’OPRIMIT (Fil a l’Agulla).

29 octubre, 2015

Projecte PASEOSFUENCARRAL (Paisaje Transversal), festival URBANBAT 2015 (Zarami i Colaborabora), II Jornadas PENSAR LA CIUDAD (Malakatón), taula rodona ART URBÀ, ESPAI PÚBLIC I EDUCACIÓ (OWC2015) i cursos ACCIÓ SOCIAL. METODOLOGIES I PERSPECTIVES INNOVADORES D’INTERVENCIÓ EN L’ESPAI PÚBLIC (CEESC), EINES PER DESENVOLUPAR PROCESSOS PARTICIPATIUS (COAC) i COMUNS URBANS. CIUTAT, GESTIÓ COL·LECTIVA I PRÀCTIQUES COOPERATIVES (La Repartidora i La Dula). Més la publicació CONSTRUIR EN COL·LECTIU (LaCol).

26 octubre, 2015

II FÒRUM D’ARTS ESCÈNIQUES APLICADES (OAEA) / CURS EDUCA AMB L’ART (Apropa Cultura) / PROGRAMA SOCIOEDUCATIU COMUNITAT I IMPACTE SOCIAL (Fundació ONCA) / PROYECTO NUEVOS CREADORES-NUEVOS PÚBLICOS (Reina Sofía).

25 septiembre, 2015

CICLE CAPACITATS (Mercat de les Flors) + ARTS COMUNITÀRIES, INCLUSIVES I SOCIALS A FIRA MEDITERRÀNIA DE MANRESA

16 septiembre, 2015

Ciclo de Salud y Artes Escénicas: "QUI NO ESTÀ BOIG, FA TEATRE!" (Pallapupas y Centro Cívico Can Felipa) + Proyecto "JUNEDA INCURSIÓ SOCIAL". Creación de Artes Escénicas (Juneda InCursió).

15 julio, 2015

La VI edició de la Trobada Internacional de Teatre i Educació, organitzada a Barcelona per Forn de teatre Pa'tothom l'octubre de 2010, pretenia vincular a la gent, la lluita política i l'art amb la democratització de la justícia com a acció política directa. Per tant, es va treballar el Teatre-legislatiu (branca del Teatre de l'Oprimit especialitzada en el tractament de temes legals, les lleis i la seva implementació) i l'acció política.

L'objectiu d'aquesta trobada era conèixer iniciatives i professionals d'arreu del món que treballessin amb el Teatre-legislatiu, llavors encara desconegut a Catalunya i a España. S'hi van tractar quatre eixos de treball: Qualitat política, Experiència, Gènere i Racisme.

1 julio, 2015

Projectes FUCK-IN-PROGRESS (Grec 2015. Taller de l’Espectador) i BARRIS EN DANSA (Xerrades informatives). FES-MAP 2015 (Convocatoria II Festival de las Artes y la Salut Mental de los Pirineos) i Jornades BAMBÚ (Arts escèniques inclusives i accessibles. I aniversari cia. teatre Bambú).

25 junio, 2015

"PER QUÈ A MI?" i "URASHIMA". Dues obres de teatre amb joves companyies creades dins del projecte Forn de teatre Pa'tothom es presenten a l’Espai Jove Boca Nord de Barcelona.

25 junio, 2015

EXPOSICIÓ FERTILITZACIÓ CREUADA +4. “La Fàbrica” és l’exposició final de temporada del Laboratori Social Metropolità. La inauguració s’inclou dins de la jornada de cloenda del programa de Micro-Residències Fertilizació Creuada +4, els resultats de les quals es mostren en aquesta exposició a Ca l'Estruch de Sabadell.

23 junio, 2015

"UN DIA SIN TIEMPO". Projecte del col·lectiu Diásporas Críticas, dins de les Microintervencions de Translocacions (ID), pensat com a performance social i produït com a procés de treball comunitari sota les premisses de la investigació-acció per produir coneixement i crear comunitat, alhora que s’intervé en el barri en tant que espai públic comú.

5 junio, 2015

PROJECTE EUROPEU "DE LA CULTURA A L’OCUPACIÓ". Trobada de cloenda i presentació de resultats del projecte europeu “Cultura a la presó, un dispositiu d’educació, formació i ocupació”, en el qual participa la Direcció de Serveis Penitenciaris de la Generalitat de Catalunya i l’associació barcelonina transFORMAS, juntament amb institucions públiques i operadors culturals i/o de formació de França i Alemanya.

27 mayo, 2015

FORMACIÓ DE DINAMITZADORS DE TEATRE FÒRUM INTERCULTURAL. Tercera edició d'aquesta formació orientada a persones i organitzacions que desitgin incorporar el Teatre Fòrum com a eina de reflexió i diàleg comunitari i intercultural.

22 mayo, 2015

CONVOCATÒRIA ART PER A LA MILLORA SOCIAL 2015. Un any més l’Obra Social "la Caixa" convoca ajuts per a projectes d'entitats culturals i d'artistes que afavoreixin l'ús de l'art i de la cultura com a instruments d'intervenció i transformació social.

9 abril, 2015

"IMAGINA SANT BOI" (Ajuntament de Sant Boi). "RETRATANT EL VEÏNAT" 10 anys del barri de Sant Pere i Santa Caterina (Fundació Mescladís). "MIRADES: RETRATS SENSE SOSTRE" (Xarxa d’Atenció a les Persones sense Llar). "CONTRA-REPRESENTACIONS AUDIOVISUALS" (Es Baluard).

15 marzo, 2015

"Mustafà és al replà" és una obra de Teatre-fòrum que té com a objectiu lluitar contra el racisme subtil que es manifesta quotidianament basant-se, la majoria de les vegades, en rumors i estereotips, i obrint un debat posterior amb el públic sobre la situació plantejada per tal de cercar solucions.

Aquesta obra va ser el resultat d'un grup d'anàlisis que va treballar durant quatre mesos per crear un muntatge sobre el racisme subtil i les tres expressions més comunes del racisme actual: discriminació, estereotips i prejudicis.

19 febrero, 2015

EXPOSICIÓ IN/BE/OUT SIDE ART. Proyecto DESMUNTAMITES. PROJECTE BILINGÜE de l’Escola Municipal Tres Pins de Barcelona. PROJECTE FEM UN MUSEU. VII JORNADAS SOBRE LA INCLUSIÓN SOCIAL Y LA EDUCACIÓN EN LAS ARTES ESCÉNICAS. Videoconferencia SOMATOGRAFÍAS Y TECNOCUIDADOS (material documental). GUÍA PEDAGÓGICA PARA LA ELABORACIÓN DE VIDEOS Y PODCASTS A FAVOR DE LA DIVERSIDAD CULTURAL.

15 febrero, 2015

"La Lleca" (“calle” al revés) és el nom d'un col·lectiu format pels performers Lorena Méndez i Fernando Fuentes que, des de 2004, treballa amb homes, dones i joves en reclusió a Ciutat de Mèxic. També és el nom del projecte educatiu i social que porten a terme, juntament amb altres agents de camps com l'antropologia o la psicologia.

Es realitza un treball amb els interns, els seus familiars i entorn proper a través d’estratègies artístiques com la performance, el vídeo, la radio, les tecnologies digitals, la fotografia, la narració oral i escrita, el dibuix… El primer context on es va posar en marxa va ser el centre de reclusió CERESOVA de Santa Martha Acatitla on, del 2004 al 2010, es va fer un treball continuat amb el suport del personal de la Subdirecció de Prevenció Social.

15 enero, 2015

FESNOJIV va néixer sota la visió del mestre José Antonio Abreu fa més de 37 anys, amb la voluntat que la pràctica musical col·lectiva rescatés la infància i la joventut en risc d'exclusió per mitjà de la instrucció instrumental i la formació en valors.

En aquest projecte d'acció social a través de la música, conegut com "El Sistema", l’orquestra actua com a metàfora de la societat: un organisme viu on el treball en equip, la convivència, la disciplina, la sincronia, la interdependència i la cultura de l’esforç són pilars bàsics per aconseguir un objectiu comú.

12 enero, 2015

Seminario incluido dentro de los cursos de formación del proyecto CIDEC, un proyecto de investigación sobre la representación de los grupos sociales vulnerables organizado por la Universidad de Santiago de Compostela (USC)

15 diciembre, 2014

Proyecto Montenoso (Galicia), Festival Cabanyal Íntim (Valencia) y un curso del Museo Reina Sofía (Madrid): Transiciones. Democracia, ecología y comunes ante el cambio de época.

16 octubre, 2014

Mery Cuesta, crítica de arte y comisaria de exposiciones, presenta en distintos soportes y formatos los resultados e impresiones sobre los procesos de trabajo que durante estos dos últimos años ha realizado en el marco de y en colaboración con las experiencias creativas que realizan los internos y el colectivo de Monitores artísticos de Centros Penitenciarios.

3 octubre, 2014

Octubre comença amb molta oferta formativa per als professionals de la cultura. Tres propostes comparteixen el compromís i la voluntat d'implicació i transformació. Al mateix temps, totes tres presenten posicionaments diferenciats i, en alguns aspectes, en contradicció. Si més no, aquesta varietat en l'oferta dóna testimoni de com la necessitat de construir estratègies més clares del què ha de ser el retorn social des de la cultura està significant el reconeixement d'unes practiques artístiques i culturals que, fins fa poc, es consideraven subalternes.

23 septiembre, 2014

Aquesta proposta escènica neix d'un procés de treball articulat entorn d'un taller on hi participa gent gran procedent de diversos casals, residències i entorns socioculturals de la ciutat de Terrassa.

1 julio, 2014

El Teatre de l'Oprimit (TO) és una tendència teatral contemporània creada pel dramaturg brasiler Augusto Boal a la dècada de 1960 amb l'objectiu de construir espais de participació on l'individu es pugui expressar en tant que actor social en relació al seu context sociopolític.

El TO desenvolupa diferents pràctiques teatrals (la més coneguda és el Teatre-fòrum) on, tant les persones que el practiquen com elpúblic assistent, s'impliquen activament en la recerca de solucions per acabar amb una situació d'opressió, que és aquella exercida per un grup social sobre un altre.

Aquesta tendència teatral neix en el marc d'un col·lectiu que troba en el teatre una forma d'explicar una situació d'opressió determinada i, en la seva representació davant d'un públic, una forma de lluitar per canviar aquesta situació.

27 junio, 2014

Xamfrà. Centre de Música i Escena del Raval és una iniciativa social inclusiva a través de l’exercici del dret a la participació cultural, fent ús de la música i les arts escèniques com a mitjans. Aquesta iniciativa està impulsada per la Fundació l’Arc Música, institució dedicada a l’educació musical i artística des de fa 40 anys, que també gestiona l’Escola Municipal de Música de Can Ponsic a Sarrià.

1 junio, 2014

Com a pràctica crítica d'intervenció social i transformació política, la performance ha posat de manifest que el cos és un àmbit de resistència. Les categories socials són encarnades: "precaris", "indignats", "maricons", "pakis", "tarats"… Són paraules usades per designar a les persones –sovint de manera despectiva però, també, com a categories reivindicatives– i que visibilitzen com el poder s'inscriu en el cos.

Pràctiques que van des de com ens vestim fins a com ens comportem són vistes com a fenòmens morals i naturals. Enfront d'aquestes pràctiques de normalització, una sèrie de moviments identitaris al voltant del gènere, el sexe, la raça, l'edat, el treball, les capacitats, etc. han posat de manifest la necessitat de qüestionar els mecanismes de construcció de la subjectivitat.

15 mayo, 2014

El teatre esdevé una pràctica política quan s'entén com el dret a la participació social de tota la comunitat, on la comunitat és qui emmarca els interessos i posa direcció a la pràctica teatral per tal que sigui transformadora, amb propostes crítiques les quals no només pretenen canviar una situació, sinó que suposen una construcció de coneixement en sí mateixes.

Tendències d'avantguarda pròpies d'Amèrica Llatina sorgides a finals del segle XX com el Teatre de Creació Col·lectiva (Colòmbia), el Teatre de l'Oprimit (Brasil) i el Teatre Comunitari (Argentina) són l'evolució del teatre polític, però pretenen anar més enllà de la denúncia o la sensibilització per esdevenir una eina de transformació social.

9 octubre, 2013

Judit Vidiella, editora de Polièdrica i autora de l'article sobre el projecte "La Lleca", ens informa d'una nova presentació-conferència que es farà d’aquesta experiència a la Facultat de Belles Arts de Barcelona.