16 junio, 2016

"CREIXEM AMB L’ART". ESCOLA MIQUEL BLEACH + MNAC (dentro del proyecto "Escoles Tàndem". Fundació Catalunya-La Pedrera), IV PRESENTACIÓN DE LOS PROYECTOS ARTÍSTICOS Y DE INNOVACIÓN DEL BROGGI (dentro del programa "Magnet". Fundació Bofill) y "ANEM A MUSEÏTZAR L’ESCOLA" (Escola Collaso i Gil + Xarxa d'escoles Històriques de Barcelona).

10 junio, 2016

EXPOSICIÓN PROYECTO "VACA IV" (Centro Huarte), "ESPACIO 0-6. REPENSANDO LOS ESPACIOS DE JUEGO" (Tabakalera) y JORNADA "ARTE+EDUCACIÓN" (Consello da Cultura Galega). Más dos lecturas: "PUBLICACIÓN LESSON 0" (Fundació Joan Miró) y "OTRA EDUCACIÓN ES POSIBLE" (artículo de Bea Espejo en “El Cultural”)

2 junio, 2016

"QUÈ DIUEN QUE ÉS AIXÒ DE LA PERFORMANCE?" (xerrada amb Judit Vidiella a /UNZIP dins del projecte "Ultracòs") i "HAY QUE TOCARSE MÁS" (taller de performance per a professorat d'Aimar Pérez Galí a CA2M)

1 junio, 2016

"KULT-UR PRÁCTICAS ARTÍSTICAS COLABORATIVAS EN CONTEXTOS URBANOS" Vol. 3, Núm. 5 (2016) (PEU-UJI) y "DOCUMENTANDO LA AUTOGESTIÓN: EXPERIENCIAS COMUNITARIAS EN AUDIOVISUAL" (Intermediae)

25 mayo, 2016

MOSTRA DE PRODUCCIONS AUDIOVISUALS DE SANT ANDREU 2006-2016 (CRP i Districte de Sant Andreu de Barcelona amb Teleduca) i CONVOCATÒRIA "EN RESIDÈNCIA" 2016-2017 (Consorci d’Educació i Institut de Cultura de Barcelona amb A Bao A Qu)

6 mayo, 2016

EL COS A LA INTEMPERIE. Primera performance del projecte interdisciplinari “Ultracòs. Tres experiències compartides més enllà del cos” que vol posar en relació les Arts visuals amb les Arts escèniques per generar una peça performativa conjunta amb artistes d'àmbits diferenciats.

3 mayo, 2016

ARTESCAPE 2016. Festival Juvenil d’Arts de carrer (Associació Artixoc) i "DESLIMITA’M". IX TROBADA DE TEATRE SOCIAL PER A JOVES (Associació ImpactaT Intervencions Teatrals)

27 abril, 2016

EXPOSICIÓ "BARRIS CREATIUS" (Servei de Cultura, Ajuntament de Terrassa)

19 abril, 2016

VIII "JORNADAS SOBRE LA INCLUSIÓN SOCIAL Y LA EDUCACIÓN EN LAS ARTES ESCÉNICAS" (INAEM), JORNADAS ECAV SOBRE INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN ARTÍSTICA (Grupo de Investigación ECAV “Educación y Cultura Audiovisual") y FORO "PONTEVEDRA. ARTE, CULTURA Y EDUCACIÓN" (Concello de Pontevedra y Universidad de Vigo)

11 abril, 2016

EXPOSICIÓ ZONA INTRUSA 9: "LES COSES" (Direcció de Cultura. Ajuntament de Mataró), PROGRAMA "FLIPART" (Àrea de Cultura. Diputació de Barcelona), PROJECTE "L’ARTISTA VA A L’ESCOLA" (El Teler de Llum. Ajuntament de Tarragona)

21 marzo, 2016

"LEVADURA". CONVOCATORIA ABIERTA PARA COLEGIOS (Programa de residencias de creadores-educadores), CONVOCATORIAS DE PROYECTOS FUNDACIÓN CARASSO (Programa “Arte ciudadano”) i BEQUES “EDUCAR CREANT” (Fundació Jaume Casademont). Més convocatòries per a artistes "AL MEU BARRI FAN PERFORMANCES" 2016 (C.C. Can Felipa i Festival Escena Poblenou) i "FESCAMP" 2016-2017 (3ª edició).

16 marzo, 2016

ARTISTES EN RESIDÈNCIA (programa artístic-educatiu de l’Escola d’Arts del Prat), ART A L’AULA (projecte pedagògic de Fonsdart Galeria) i EDUCAR EN LA CREATIVITAT (curs de l’Associació de Mestres Rosa Sensat)

18 febrero, 2016

CURSO "MURO DE MARAVILLAS". Curso para la utilización del arte contemporáneo como recurso educativo. A través de la exposición pedagógica “Muro de maravillas” se exploran diferentes metodologías de trabajo con imágenes visuales, textos, narraciones y objetos artísticos.

16 febrero, 2016

"CAP CONVIDAT DE PEDRA". Cicle de tallers del La(b) Felipa vinculat a l’exposició “Geologia de l’Inefable” del programa d’Arts Visuals de Can Felipa, on els treballs exposats es convertiran en el punt de partida de diferents dinàmiques creatives. Aquests tallers proposen una reflexió pràctica i cooperativa sobre l’ús interdisciplinari dels formats i pràctiques artístiques contemporànies.

10 febrero, 2016

PROJECTE EDUCATIU DE LO PATI i CONVOCATÒRIA UNZIP 2016 PROJECTE D’ART I EDUCACIÓ

15 enero, 2016

L'any 1989 l'artista nord-americana Martha Rosler posava en marxa el seu projecte d'arxiu participatiu "If you lived here: the city in art, theory and social activism" amb l'objectiu de convertir l'espai artístic en un àmbit de discussió sobre la situació de les persones sense-sostre a Manhattan.

Rosler utilitza diferents mètodes de treball per tornar a connectar l'àmbit públic i el privat: "If you lived here" es desenvolupa en tres exposicions, fòrums oberts, projeccions, lectures de poesia i un llibre.

17 diciembre, 2015

Proyecto "VITAMINA C-ULTURA" (Taller d’Art, Cultura i Creació) y "OPEN LAB" (Proyecto "Equipo", grupo de jóvenes colaboradores del Departamento Educativo del Museo Reina Sofía).

1 diciembre, 2015

Aquest article de Montse Romaní fa un recorregut per alguns projectes expositius realitzats entre 1980 i 2000 on es plantegen reflexions a l’entorn de les estratègies de mediació i recepció. Els projectes estan relacionats amb perspectives de pensament vinculades amb la crítica institucional, els processos d’investigació i el comissariat col·laboratiu.

S’hi analitzen els següents projectes expositius: AIDS Timeline (Group Material, 1989), If You Lived Here (Martha Rosler, 1989), Never Look Back (Shedhalle, Zuric, 2001), Ecosofías (Marcelo Expósito, INJUVE, 1999), Services (Andrea Fraser, Helmut Draxler, 1994), Atelier Europa i Kamera läuf (Kunstverein Munich, 2004), Archivo móvil-transfronterizo (InSite, 2005) i Roseware (Chris Marker i Laurence Rassel, Fundació Antoni Tàpies, 2000).

13 noviembre, 2015

ACTIVACIONES NI ARTE NI EDUCACIÓN. Selección de algunas propuestas del programa de actividades de esta exposición que organiza el Grupo de pensamiento de Educación Disruptiva (G.E.D) de Matadero Madrid, coordinado por el colectivo Pedagogías Invisibles, con el objetivo de generar un espacio para reflexionar sobre la importancia de lo educativo en la construcción de lo social.

5 noviembre, 2015

CONVOCATÒRIA ART JOVE 2016 PER A LA PRODUCCIÓ DE PROJECTES (Sala D’Art Jove) i CONVOCATÒRIA PER AL SUPORT A LA PRODUCCIÓ A ARTISTES I PROJECTES D'ARTS VISUALS O PENSAMENT CONTEMPORANI + BECA GRAFFITI INVADERS (BaumannLab)

5 noviembre, 2015

CONVOCATÒRIES ART JOVE 2016 PER A LA MEDIACIÓ DE PROJECTES (Sala D’Art Jove), PROJECTES ARTÍSTICS EN CONTEXTOS EDUCATIUS (BaumannLab), CONVOCATÒRIA DE CURTS HUMANS XCÈNTRICS (CCCB) i CRIDA ALS CENTRES EDUCATIUS PER AL FIC-CAT 2016

4 noviembre, 2015

"FINS I TOT... HO PUC FER JO!" Taller LA(B). Procés creatiu en el marc d’un treball cooperatiu entre tots els participants on, de la mà d'alguns dels artistes de l'exposició "Fins i tot un paisatge tranquil…" (Can Felipa) i d’altres professionals del món de l’art, es farà una aproximació als treballs exposats per convertir-los en el punt de partida d'unes dinàmiques de creació pròpia.

22 octubre, 2015

#SUCRET15. Jornades de suport a la creació (/UNZIP) / Festival de Creació Contemporània ESCENA POBLENOU / Segona taula rodona: CULTURA I CIUTAT (Laboratori social metropolità) / ENCUENTRO CULTURA LOCAL Y CONSTRUCCIÓN DE CIUDADANÍA (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte).

15 septiembre, 2015

Antologia de textos on diferents autors relacionats amb la pràctica i la investigació del comissariat, l’art i l’educació reflexionen a l’entorn de la incorporació de la pedagogia en l’art i en la pràctica comissarial duta a terme en els darrers anys. Inclou, principalment, textos per encàrrec, algunes converses i també compila algun text de referència publicat prèviament, com és el cas de "Turning", l'article sobre el gir educatiu de la escriptora, curadora i professora d'arts visuals Irit Rogoff.

El llibre inclou textos dels següents autors: 16 Beaver Group; Peio Aguirre; Dave Beech; Dave Blamey & Alex Coles; Daniel Buren & Wounter Davidts; Cornford & Cross; Charles Esche; Annie Flechter & Sarah Pierce; Liam Gillick; Janna Graham; Tom Hoert; William Kaizen; Hassan Khan; Annette Krauss, Emily Pethick & Marina Vishmidt; Stewart Martin; Ute Meta Bauer; Marion von Osten & Eva Egermann; Andrea Phillips; Raqs Media Collective; Irit Rogoff; Edgar Schmitz; Simon Seikh; Sally Tallant; Jan Verwoert; Anton Vidokle; i Tirdad Zolghadr.

2 septiembre, 2015

Aquesta nova edició de l’Eufònic, el festival de les arts sonores i visuals de les Terres de l’Ebre, presenta com a novetat el Campus d’Aprenentatge: Creació i Paisatge, amb activitats infantils i familiars incloses dins aquesta part formativa del festival.

17 junio, 2015

ORGANIZACIÓN COLECTIVA EN LAS ARTES VISUALES. Jornada para reflexionar sobre la interlocución y la organización colectiva en las artes visuales, ofrecer un panorama de las experiencias en el territorio vasco, y favorecer el diálogo con otras experiencias (anteriores y de otros territorios).

21 mayo, 2015

CREADORS EN RESIDÈNCIA ALS INSTITUTS DE BARCELONA. PRESENTACIÓ DE PROJECTES. Des de fa sis anys, el projecte En Residència posa en contacte l’art contemporani amb estudiants de secundària, generant noves formes i contextos de creació a través de residències d’artistes que, al llarg del curs lectiu, creen les seves obres als instituts de Barcelona en diàleg amb els i les alumnes.

5 mayo, 2015

HIBRIDACIONS I CONTEXTOS 02. Jornada de presentacions de projectes d’aquest programa que té la voluntat d’articular projectes col·laboratius en xarxa entre centres i espais d’art i escoles d’art i disseny.

4 mayo, 2015

ESCENA MOBILE 2015. IXa edición del Festival Internacional Escena Mobile sobre diversidad e inclusión social. Además de compañías y espectáculos de danza y teatro integrado, este proyecto multidisciplinar incluye exposiciones de artes plásticas y un programa de actividades complementarias y formativas como talleres, charlas, proyecciones...

1 mayo, 2015

"Tallers d’art" és un projecte educatiu de l’associació Experimentem amb l’ART, iniciat fa quatre anys amb el nom d’Escola EART, i respon a la voluntat estratègica principal de l’associació: posar en relació els processos i expressions artístiques contemporànies amb accions i contextos educatius, i de mediació amb els públics.

L’ampliació de l’espai de l’associació ha presentat l’ocasió per a desenvolupar un programa d’activitats formatives i educatives en estreta vinculació amb la residència d’artistes, un altre dels projectes de l’entitat. De fet, l’experimentació, la creativitat i la convivència directa amb els artistes i els processos de creació són la base de totes les activitats dels "Tallers d’art".

27 marzo, 2015

PLAN MUSEOS+SOCIALES (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte), proyecto LA MÁQUINA DEL TIEMPO (Intermediae–Matadero Madrid) y curso WHAT ARE YOU LOOKING AT (Es Baluard).

19 febrero, 2015

EXPOSICIÓ IN/BE/OUT SIDE ART. Proyecto DESMUNTAMITES. PROJECTE BILINGÜE de l’Escola Municipal Tres Pins de Barcelona. PROJECTE FEM UN MUSEU. VII JORNADAS SOBRE LA INCLUSIÓN SOCIAL Y LA EDUCACIÓN EN LAS ARTES ESCÉNICAS. Videoconferencia SOMATOGRAFÍAS Y TECNOCUIDADOS (material documental). GUÍA PEDAGÓGICA PARA LA ELABORACIÓN DE VIDEOS Y PODCASTS A FAVOR DE LA DIVERSIDAD CULTURAL.

12 febrero, 2015

Primera edició de L'Art Impossible, un festival artístic on les arts plàstiques i escèniques es converteixen en el vehicle de transformació de persones amb i sense discapacitat, en un exercici de pràctica col·laborativa amb les entitats i col·lectius.

5 febrero, 2015

"FILMOTECA PER A LES ESCOLES 2014-2015" (Filmoteca de Catalunya) / "IMAGINARSE" Comunidad educativa expandida y Pedagogías creativas de la imagen (Universidad de Murcia) / "SINAUTORÍA" Residencia de CsA en el MNCARS / "EINES, ESTRATÈGIES I PROJECTES TRANSVERSALS A TRAVÉS DE L’ART CONTEMPORANI AL MUSEU I A L’ESCOLA" Seminari de formació per a professorat (Es Baluard)

30 enero, 2015

ASSAJANT DES DE LA COLECCIÓ, activitat per a professorat al MACBA, XVIII Jornades de Museus i Educació Museu Marítim de Barcelona PROGRAMAR PER ALS PÚBLICS i curs ARTE CONTEMPORÁNEO Y MUSEOS EXTREMEÑOS de La Colectiva Errante.

8 enero, 2015

Treball en context, amb agents locals, col·laborativament, en societat, al barri. Suport a la creació en diàleg amb una realitat propera on fer un treball d'immersió artística i crítica.

1 enero, 2015

El projecte "Espai Memòries" es va concebre com un espai experimental des d’on introduir noves maneres de fer en relació al treball en arts visuals, memòria històrica i la seva interacció amb el teixit social.

Articulat com una secció del Museu Comarcal de Manresa, es planteja com un espai obert al públic dedicat a la producció de projectes i a la investigació, la trobada i la col·laboració amb agents del teixit local, així com el treball amb testimonis històrics. La difusió de continguts per mitjà d’activitats, la utilització de formats expositius i la creació d'un arxiu amb les investigacions realitzades també formen part dels seus objectius.

El seu pla director va ser concebut i redactat per una comissió transdisciplinar de la que formaven part els responsables de les institucions contractants: l’Ajuntament, el Museu Comarcal i l’Associació de Memòria i Història de Manresa.

15 diciembre, 2014

"Escenes del Raval" va ser un projecte ideat i dirigit per l’artista Claudio Zulián l'any 1998, i produït pel Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) amb l'objectiu de captar la personalitat complexa del barri del Raval a partir dels seus habitants i vianants. Això es va fer a través d’una instal·lació al CCCB organitzada al voltant de diversos temes relacionats amb el Raval barceloní.

Es va convidar a participar-hi a persones i entitats vinculades al barri, i s’hi van desenvolupar activitats diverses (conferències, performances, entrevistes, projeccions, debats, festes, etc.). La documentació de tot el procés va donar lloc a una publicació on aquestes múltiples veus s'ordenen segons els temes al voltant dels quals es va articular la instal·lació.

8 octubre, 2014

Probablement, l’espai públic sigui en si mateix una metàfora de la complexitat social de qualsevol comunitat. En consonància amb això, les maneres d’abordar la seva transformació, recerca o representació es plantegen de manera heterogènia. Diferents formats però, també, posicionaments de treball diversos que, en les darreres setmanes, han donat fe de la riquesa dels nostres contextos culturals.

1 octubre, 2014

El projecte "Classes de memòria" és un exemple de col·laboració institucional per afavorir el procés d’aprenentatge de l’alumnat del grau en Belles Arts (UB). Aquesta intervenció va més enllà del model de pràctiques professionals, molt present a la Universitat, proposant que l'aprenentatge es realitzi directament en relació amb el món extern a l'universitari, assumint els compromisos propis del camp professional, però mantenint alhora una visió crítica.

El punt de partida va ser la proposta guanyadora del premi “Art Jove” de la Sala d'Art Jove de la Generalitat de Catalunya per treballar les polítiques de representació de la història i la memòria en contextos educatius.

17 septiembre, 2014

Compartimos las bases de esta Convocatoria y la publicación con la que se acompaña.

15 septiembre, 2014

Edició 2014 de la Mostra Independent d’Art Urbà (MIAU) que, des de l’any 2008, s’organitza a Caldes de Montbui. Un projecte de dinamització sociocultural que fomenta la participació creativa d'agents locals a partir de projectes artístics i col·laboratius a l'espai públic.

1 septiembre, 2014

"Aprendre de l’escola" va ser el projecte que va encetar la primera temporada de l’ "Espai Memòries – Laboratori del segle XX", un espai del Museu Comarcal de Manresa pel desenvolupament de projectes basats en la participació, i relacionats amb la memòria històrica i la creació artística. Aquesta primera temporada de l' "Espai Memòries", corresponent al curs 2010-2011, focalitzava l’interès en les pedagogies del segle XX i la història del sistema educatiu local.

Per aquest fi es va organitzar un equip de comissariat híbrid i es van generar un seguit de projectes que, sota el títol compartit "Aprendre de l'Escola", creuaven els àmbits de la historiografia, la creació artística i la pedagogia de maneres dispars. Així mateix, es van establir col·laboracions amb diferents centres educatius de la ciutat, organitzacions cíviques i testimonis històrics.

1 agosto, 2014

A la pel·lícula "París is burning" s'exploren les "houses" (cases) de l’Harlem de Nova York de finals dels anys 1980. Les “houses'”eren societats de gays y dragqueens que tenien la funció d'acollir i vetllar per les persones integrants de la seva comunitat. Al documental també es reflecteix el moviment conegut com els "balls” (balls), que s'organitzaven en aquestes “houses”, uns concursos de desfilades on guanyava qui, de forma més convincent, es feia passar per una persona heterosexual o del sexe contrari.

Es tracta d'un document sobre la vida als 'balls” abans que, a partir de l'any 1989, cridessin l'atenció dels mitjans de comunicació i les indústries culturals, que van començar a explotar aquestes pràctiques amb artistes com Madonna, que la va posar de moda al videoclip del seu tema “Vogue”.

15 julio, 2014

"¿Quién vigila al vigilante?" és un projecte educatiu iniciat l'any 2010 pel Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) de Madrid i que tracta la qüestió de la vigilància en institucions com el museu per, després, ampliar la discussió a les formes més generals de vigilància social.

És un exemple de com l’educació en museus recull alguns dels elements de la crítica institucional, orientada a l’anàlisi de com les institucions (entre elles l’escola, el museu o l’art mateix) produeixen inclusions i exclusions i, en definitiva, reprodueixen les relacions de poder dominants.

Es tracta d'una activitat adreçada a estudiants d’ensenyament secundari i batxillerat, que implica la realització d’activitats tant a l’escola com al museu.

20 junio, 2014

Els darrers anys s'ha consolidat una conjunt de propostes estiuenques que, sota la idea del casal d'estiu, revisen la noció de lleure, associant-lo a les pràctiques artístiques i oferint als infants i als i les joves la possibilitat de ser protagonistes d'un procés de creació.

19 mayo, 2014

La presentació pública dels projectes i processos de treball duts a terme en el marc d’Hibridacions durant el curs 2013-2014 ha servit per donar més visibilitat a aquesta iniciativa, un exemple de com les institucions d’art i les de formació artística estableixen un marc de treball en xarxa amb voluntat de continuïtat.

25 marzo, 2014

Implicació ciutadana i pràctiques col·laboratives en tres contextos diferents: una plataforma de ciutats europees (We-traders), un projecte local al districte madrileny de Tetuán (Paisaje Tetuán) i una intervenció híper-local en una plaça encara sense nom del barri de Roquetes a Barcelona (Deixem Empremta).

18 marzo, 2014

Serà per efecte de la crisis o com a resultat de trajectòries d’experimentació i recerca pràctica sobre el terreny, però sembla que es consolida la idea que les estratègies de mediació són una eina de política cultural de proximitat que museus, centres d’art i equipaments culturals no poden deixar de banda. Aquesta implosió de pràctiques ve acompanyada d’espais de formació que permeten la disseminació, intercanvi i consolidació dels sabers associats a aquesta praxis.

15 enero, 2014

El “comissariat col·laboratiu” és una proposta de treball en mediació cultural on s'obre la possibilitat que les relacions entre els agents participants del procés del comissariat (artistes, educadors, comissaris, experts, públics, responsables d’institucions) es resolguin a partir de col·laboracions basades en la reciprocitat, l’horitzontalitat i el reconeixement de les diferències mútues.

No es tracta d’una metodologia de treball estandarditzada, sinó més aviat d'una reivindicació cap a formes de gestió i de treball institucional més obertes, poroses, igualitàries i transdisciplinars. Les reflexions que apunten cap a aquesta perspectiva procedeixen d’àmbits com la crítica institucional, l’art col·laboratiu, les pedagogies crítiques, la museologia crítica i el treball cultural immaterial.

1 enero, 2014

Les arts visuals solen associar-se a la figura del creador individual, que produeix la seva obra a partir d'un projecte expressiu personal. Però malgrat la poca visibilitat i reconeixement, la col·laboració sempre ha estat un element fonamental en les arts visuals i plàstiques, des del taller de l’artista fins als col·lectius d’artistes contemporanis.

Sovint les pràctiques artístiques han volgut establir una relació amb la societat que anés més enllà de la simple existència d’un públic per a les seves obres. Això obre el camp a múltiples formes de relació amb grups que no es considerarien artistes professionals, però que formarien part del agents socials per als quals té sentit una determinada pràctica artística o que podrien fins i tot esdevenir-ne coautors.

15 noviembre, 2013

El comissariat és l’espai on s’organitzen les relacions entre els diferents actors participants en la realització d’una exposició o projecte artístic amb una difusió pública.

És una pràctica de mediació cultural en gestió d’exposicions i que ha adquirit certes especificitats en el camp de les arts visuals.