6 julio, 2016

Projectes "LA TERRASSETA" (Amics de l’Ateneu Santboià) i JAKINTZA IKASTOLA (convocatoria “Ciudad, educación y prácticas colaborativas” de Tabakalera). Més jornades "EN TRANSICIÓ–CIUTAT" (Projecte "Cohabitar entre-" del Centre d’Art Fabra i Coats) i Convocatoria de Proyectos "COMUNES E INSTITUYENTES" (Matadoiro Compostela)

30 junio, 2016

"ESCOLA D’ESTIU 2016" (Associació de Mestres Rosa Sensat), cursos "ART, MUSEUS I ESCOLA. CREACIÓ I CONEIXEMENT EN XARXA" (ICE-UAB) i "VIDEOPOESIA: POESIA EN MOVIMENT" (Addend), més II JORNADA EDUCATIVA. "POESIA + EDUCACIÓ + TIC" (Fundació Joan Brossa)

29 junio, 2016

"NOVOS CINEMAS" (Festival Internacional de Cinema de Pontevedra) y ENCUENTRO AUDIOVISUAL DE JÓVENES ("Cinema Jove". Festival Internacional de Valencia) + PREMIS XIII EDICIÓ "EL CAC A L’ESCOLA" (Consell de l'Audiovisual de Catalunya)

22 junio, 2016

Encuentro "¿DÓNDE ESTÁN LOS LÍMITES?" Público y participación en "NI ARTE NI EDUCACIÓN" (Matadero Madrid)

17 junio, 2016

Presentación pública "EDUCADANZA" (Museo Reina Sofía) y muestra del taller-laboratorio escénico "BREAK A LEG!" (un proyecto de San Sebastián 2016 en el Teatro Victoria Eugenia). Más "FUCK-IN-PROGRESS" (peça de dansa teatre de Jordi Cortés i Associació Kiakahart a La Caldera de Barcelona)

16 junio, 2016

"CREIXEM AMB L’ART". ESCOLA MIQUEL BLEACH + MNAC (dentro del proyecto "Escoles Tàndem". Fundació Catalunya-La Pedrera), IV PRESENTACIÓN DE LOS PROYECTOS ARTÍSTICOS Y DE INNOVACIÓN DEL BROGGI (dentro del programa "Magnet". Fundació Bofill) y "ANEM A MUSEÏTZAR L’ESCOLA" (Escola Collaso i Gil + Xarxa d'escoles Històriques de Barcelona).

14 junio, 2016

Programa "ENCONTRES DE DANSA A L’ESCOLA" (Associació Sudansa) i curs "DANSA ESTIU. LA DANSA EN EL CURRÍCULUM I COM A RECURS EDUCATIU" (Departament d'Ensenyament, Generalitat de Catalunya)

13 junio, 2016

"SOMIEN ELS ANDROIDES AMB EL MUSEU DEL FUTUR?" (MNAC i Sala d’Art Jove), "CULTURNAUTES" 2016 (CCCB), CASALS D’ESTIU (MACBA), "MOLTES MANERES DE MIRAR EL MÓN" (casals d’estiu al Museu Picasso), "PLANTA’T" (Convent de Sant Agustí), "ENDINSA’T AL MÓN DE L’ART" (Experimentem amb l'Art). Més "CIUDAD DIWO" (Medialab Prado y Matadero Madrid)

10 junio, 2016

EXPOSICIÓN PROYECTO "VACA IV" (Centro Huarte), "ESPACIO 0-6. REPENSANDO LOS ESPACIOS DE JUEGO" (Tabakalera) y JORNADA "ARTE+EDUCACIÓN" (Consello da Cultura Galega). Más dos lecturas: "PUBLICACIÓN LESSON 0" (Fundació Joan Miró) y "OTRA EDUCACIÓN ES POSIBLE" (artículo de Bea Espejo en “El Cultural”)

8 junio, 2016

PARADA ZERO / ESPAIS DE FRICCIÓ (intervenció artística del col·lectiu A+ dins del projecte "Parada Zero" a Vic) i PROYECTOS SELECCIONADOS. INTRANSIT 2016 (Universidad Complutense de Madrid).

3 junio, 2016

Concerts "DO D’ACORDS" (projecte socioeducatiu de l’Associació Integrasons al Mercat de les Flors de Barcelona) i "CANTÀNIA" 2016 (Auditori de Barcelona)

2 junio, 2016

"QUÈ DIUEN QUE ÉS AIXÒ DE LA PERFORMANCE?" (xerrada amb Judit Vidiella a /UNZIP dins del projecte "Ultracòs") i "HAY QUE TOCARSE MÁS" (taller de performance per a professorat d'Aimar Pérez Galí a CA2M)

31 mayo, 2016

"EDUCACIÓ TRANSGÈNICA, CULTURA EDULCORADA, CONTEXTOS CONSERVANTS... COM RESISTIR-SE A LA DIETA DE LA ‘BOLLERIA INDUSTRIAL’ EDUCATIVA I CULTURAL?" (article de Judit Vidiella entorn de la primera de les dues tertúlies sobre cultura i educació organitzades per Indigestió) i TROBADA D’OBSERVATORIS PER A L’EDUCACIÓ ARTÍSTICA (Càtedra UNESCO de Polítiques Culturals i Cooperació, ConArte Internacional i Observatori de les Arts Escèniques Aplicades de l'Institut del Teatre)

25 mayo, 2016

MOSTRA DE PRODUCCIONS AUDIOVISUALS DE SANT ANDREU 2006-2016 (CRP i Districte de Sant Andreu de Barcelona amb Teleduca) i CONVOCATÒRIA "EN RESIDÈNCIA" 2016-2017 (Consorci d’Educació i Institut de Cultura de Barcelona amb A Bao A Qu)

19 mayo, 2016

Jornada "DIÀLEGS. COMUNITAT I ART A DEBAT" (Artibarri) i seminari d’arts escèniques "A QUI PERTANY LA CIUTAT" (Escola Internacional d’Arts Escèniques de Barcelona)

13 mayo, 2016

Articles "ART I EDUCACIÓ: ALIATS SUBSTANCIALS" (per Núria Adelman i Laia Colell. Publicat a "Hänsel i Gretel") i "L’EDUCACIÓ I EL PATRIMONI. EL PAPER DE L’EDUCACIÓ EN INSTITUCIONS CULTURALS: LA INCOMODITAT NECESSÀRIA" (per Noemí Sas. Publicat a "Cafès de Patrimoni"), més llibre "LA DANSA A L’ESCOLA. EL MESTRATGE DE JOAN SERRA" (de Joan Figueres. Editat per Associació de Mestres Rosa Sensat)

12 mayo, 2016

Exposición "PICAR A LA PORTA, ENTRAR, SORTIR" (proyecto "Bòlit Mentor" 2015-2016 de Bòlit. Centre d’Art Contemporani de Girona) y presentaciones "EN RESIDÈNCIA" 2015-2016 (programa "En Residència" del Ajuntament de Barcelona y El Consorci d’Educació de Barcelona con A Bao A Qu).

2 mayo, 2016

Exposició projectes "ART I ESCOLA" 05 (projecte "ART I ESCOLA" d'ACVic) i seminari "EDUCACIÓ MAKER: COM CONVERTIR L’ESCOLA EN UN LABORATORI DE CREACIÓ?" (projecte "Educació Demà" de la Fundació Bofill)

26 abril, 2016

ESTRENO CORTOS "+HUMANS XCÈNTRICS" (CCCBEducació), CLAUSURA CONCURSO (RE)IMAGINAT, FEM UN ESPOT NO SEXISTA (Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació), "EST OEST" - "CINE EN CURSO" (ciclo Pedrera ArtLab 2016), CONVOCATORIA "CINE EN CURSO" 2016-2017 (A Bao A Qu) y ARTÍCULO "L’EDUCACIÓ VISUAL...EN UNA CRUÏLLA" (publicado por Pilar Alfonso, maestra del IES Doctor Faustí Barberà de Alaquàs, en el blog "400colps").

25 abril, 2016

Xerrada LABORATORIOS CIUDADANOS: "POLITICS-IN-THE-WILD Y GIRO EXPERIENCIAL" (GRAPA-UB) i debat "PROXIMITATS. INNOVACIÓ CIUTADANA" (Pla de Cultures 2016-2026. Consell de Cultura, Ajuntament de Barcelona)

22 abril, 2016

"CAMINS DE NIT. INFANTS PERDUTS DELS EXILIS" (projecte "Donar veu a la memòria", IES Lluís Vives de Barcelona), "EL SOMNIADOR D’OR" (projecte "L'Òpera a l'escola", Escola Simeó Rabasa de Martorelles, Barcelona) i "MOVING TO VIVALDI" (L’Excèntrica, Santa Coloma de Gramenet), més 2ª TROBADA "EXPERIENCE ART, INCREASE MOTIVATION" (projecte "Planter de Dansa", Institut Salvador Espriu de Salt, Girona)

21 abril, 2016

Publicación "ENTRE EL MUSEO Y LA ESCUELA. EVALUACIÓN DE ACOMPAÑAMIENTO DE RESIDENCIAS ARTÍSTICAS EN COLEGIOS DE PRIMARIA 'AQUÍ TRABAJA UN ARTISTA' 2014-2015" (CA2M)

19 abril, 2016

VIII "JORNADAS SOBRE LA INCLUSIÓN SOCIAL Y LA EDUCACIÓN EN LAS ARTES ESCÉNICAS" (INAEM), JORNADAS ECAV SOBRE INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN ARTÍSTICA (Grupo de Investigación ECAV “Educación y Cultura Audiovisual") y FORO "PONTEVEDRA. ARTE, CULTURA Y EDUCACIÓN" (Concello de Pontevedra y Universidad de Vigo)

18 abril, 2016

Presentación del libro "CIRC, EDUCACIÓ I TRANSFORMACIÓ SOCIAL. EL PROJECTE PEDAGÒGIC DE L’ATENEU" (Bidó de Nou Barris y Neret edicions)

13 abril, 2016

"PEDAGOGIA DES DE LA PERSPECTIVA DE GÈNERE" (XIII Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus MAMT Pedagògic) y JORNADAS DEAC (Museu Marítim de Barcelona).

11 abril, 2016

EXPOSICIÓ ZONA INTRUSA 9: "LES COSES" (Direcció de Cultura. Ajuntament de Mataró), PROGRAMA "FLIPART" (Àrea de Cultura. Diputació de Barcelona), PROJECTE "L’ARTISTA VA A L’ESCOLA" (El Teler de Llum. Ajuntament de Tarragona)

5 abril, 2016

NOUS ENTORNS DE CREACIÓ I INTERVENCIÓ: INFORME-DIAGNÒSTIC DE LES ARTS ESCÈNIQUES APLICADES (Observatori de les Arts Escèniques Aplicades de l’Institut del Teatre), CONECT@ (publicación del Museo Reina Sofía sobre la accesibilidad a la cultura en colaboración con Grupo AMÁS), GUIA DIDÀCTICA DE TEATRE FÒRUM PER A DOCENTS (projecte europeu FOTEL. Forum Theatre Against Early School Leaving).

1 abril, 2016

"Rhythm is it!" recull el testimoni de 250 escolars dels barris marginals de Berlín en la participació de "La Consagració de la Primavera" d'Stravinsky amb la Filharmònica de Berlín. La cinta mostra les etapes d'aquest projecte d'educació musical, liderat per Dance United i Roystom Maldoom.

S'hi documenten tres mesos d'assajos amb els seus episodis de renúncia i perseverança, escepticisme i entusiasme, frustració i èxit a través de la mirada de tres joves que, des de diferents situacions vitals, assumeixen aquest repte que els farà créixer com a persones.

31 marzo, 2016

Curs "MEDIACIÓN CULTURAL: MULTIPLICIDAD DE CONTEXTOS" (ENTREsijos amb PlataformaC) i seminari "CURADORÍA Y MUSEOGRAFÍA EDUCATIVA" (Taller Multinacional), ambdós online. Dos cursos més: "PERO...¿ESTO ES ARTE?" (CA2M) i "MEDIACIÓ ARTÍSTICA: ACCIÓ SOCIAL A TRAVÉS DE L’ART" (Fundació General. Universitat de València). Una taula rodona "APRENDRE A TRAVÉS DE L’ACCIÓ" (ACVic) i dues propostes formatives: EXPERTS EN ACCESIBILITAT EN ARTS ESCÈNIQUES (UAB) i DANSA (Apropa Cultura)

29 marzo, 2016

CREACIÓN AUDIOVISUAL CONTEMPORÁNEA (asignatura optativa 3º ESO de Las Lindes en CA2M), ANIMACIÓ EXPERIMENTAL A LES AULES (taller dins del programa “Construir Mirades” de Drac Màgic), LA CIUTAT DELS FOTÒGRAFS (taller al MACBA i al CCCB dins del programa “Fotografia en curs” d’A Bao A Qu), TREBALLANT LA FOTOGRAFIA (projecte Escola Mestral de Sant Feliu de Llobregat), TELERAÏM (projecte de l’Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal) i premis SAMBORI-MICE (Mostra Internacional de Cinema Educatiu).

21 marzo, 2016

"LEVADURA". CONVOCATORIA ABIERTA PARA COLEGIOS (Programa de residencias de creadores-educadores), CONVOCATORIAS DE PROYECTOS FUNDACIÓN CARASSO (Programa “Arte ciudadano”) i BEQUES “EDUCAR CREANT” (Fundació Jaume Casademont). Més convocatòries per a artistes "AL MEU BARRI FAN PERFORMANCES" 2016 (C.C. Can Felipa i Festival Escena Poblenou) i "FESCAMP" 2016-2017 (3ª edició).

18 marzo, 2016

EDUCATIUS SISMÒGRAF 2016 (Festival de dansa d’Olot) i DOCS&TEENS (DocsBarcelona 2016)

16 marzo, 2016

ARTISTES EN RESIDÈNCIA (programa artístic-educatiu de l’Escola d’Arts del Prat), ART A L’AULA (projecte pedagògic de Fonsdart Galeria) i EDUCAR EN LA CREATIVITAT (curs de l’Associació de Mestres Rosa Sensat)

14 marzo, 2016

CONCERT PROJECTE "DO D’ACORDS" (Integrasons) AMB L'IEA ORIOL MARTORELL (Barcelona) al Conservatori del Liceu

11 marzo, 2016

“45+ L’ODISSEA” (Assat50 i Plàudite Teatre) // “FILS DE VIDA” (Creació XIC) // GRUP DE TEATRE "FRINCANDÓ" (Districte Horta Guinardó i Casal de Gent Gran Vall d'Hebrón) // CIA. DE TEATRE ESCOLA OCTAVIO PAZ (Barcelona) // Projecte APS “TEIXIDORES, I NOSALTRES... QUÈ HI PODEM FER?” (Artescena social i INS El Sui de Cardedeu) // Taller per a professorat “APRENDRE HISTÒRIA FENT TEATRE” (projecte APS “Donar veu a la memòria” de l'INS Lluís Vives de Barcelona).

9 marzo, 2016

Taller "ELS PERSONATGES NO EMMASCARATS S’HAN RETIRAT A UNA BANDA I RECITEN" (MACBA. A cura de Laia Estruch) i exposició "PER(...)FORMAR-NOS" (ACVic. A cura de Marta Ricart).

9 marzo, 2016

Curs d’AGENTS DINAMITZADORS DE PROJECTES ARTÍSTICS (EART) i jornada IDENTIDADES Y RELACIONES FRONTERIZAS (Museo Reina Sofía).

3 marzo, 2016

MOSTRA DE PROJECTES EDUCATIUS EN L’ÀMBIT ARTÍSTIC. “L’educació de les Arts: Els Projectes innovadors dels centres educatius” és un projecte expositiu organitzat per COLBACAT en col·laboració amb Interfícies, el programa transversal de cultura, educació i ciutadania de l’Arts Santa Mònica. La mostra s’emmarca en un procés de treball a llarg termini del centre amb la pedagogia de l'art, i el treball amb escoles i professorat que inclou taules de debat i tallers participatius d’arts.

19 febrero, 2016

Projectes "CABAL MUSICAL" (Taller de Músics, Barcelona), "DO D’ACORDS" (Integrasons, Poble-sec, Barcelona), "VOZES" (Associació de Músics per la Pau i la Integració, Nou Barris, Barcelona), "BARRIOS ORQUESTADOS" (Orquesta Bela Bartok, Gran Canarias), "IN CRESCENDO" (Orquesta Sinfónica de Castilla y León, y Auditorio Miguel Delibes de Valladolid), "DALANOTA" (Red de Organizaciones Musicosociales, Lavapiés, Madrid)

18 febrero, 2016

CURSO "MURO DE MARAVILLAS". Curso para la utilización del arte contemporáneo como recurso educativo. A través de la exposición pedagógica “Muro de maravillas” se exploran diferentes metodologías de trabajo con imágenes visuales, textos, narraciones y objetos artísticos.

15 febrero, 2016

Projectes EN TERRITORI NEUTRE (institut Alexandre Deulofeu, Figueres) i DE CASA A LA PLAZA (colegio Hermanos Amorós, Madrid).

10 febrero, 2016

PROJECTE EDUCATIU DE LO PATI i CONVOCATÒRIA UNZIP 2016 PROJECTE D’ART I EDUCACIÓ

21 enero, 2016

LEVADURA. CONVOCATORIA PARA CREADORES-EDUCADORES DE LA CIUDAD DE MADRID. Esta convocatoria busca dos agentes artísticos interesados en llevar a cabo un proyecto de creación contemporánea en colaboración con Matadero Madrid y uno o varios colegios del municipio de Madrid.

15 enero, 2016

III ENCUENTRO INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN EN ARQUITECTURA PARA NIÑOS Y JÓVENES (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía), ITINERARIS URBANS CURS 2015-2016 (activitat CCCBEducació), PROJECTE ESCOLTEM EL PATI (Escola Josep Maria Jujol. Premi Participa a l’Escola 2015).

13 enero, 2016

PRESENTACIÓ DE LA TAULA D’EDUCACIÓ I ART, formada per un grup de professionals del món artístic, i del llibre “A ras del suelo. La educación en los museos como encrucijada de discursos, pedagogías compartidas y muchos más” d’Irene Amengual.

13 enero, 2016

Cursos d’iniciació a l’art contemporani per a docents ART CONTEMPORANI. NIVELL ZERO (MACBA, ACVic i Bòlit) i A LA RECERCA DEL POTENCIAL PEDAGÒGIC DE L’ART (MAMT). Més ALTRES RELATS DE LA DANSA (Formació Permanent al Professorat 2016. Mercat de les Flors) i FEM DANSA A L’AULA DE MÚSICA (Curs monogràfic - Hivern 2016. Teler de Música).

11 enero, 2016

PROYECCIONES SOBRE MÚSICA, TERRITORIO Y COHESIÓN SOCIAL (proyectos "Riborquestra" y "4Cordes") y CORTOS DEL COLECTIVO EL PARLANTE (dentro de "Miradocs". Muestra de cine documental en la Casa Elizalde).

5 enero, 2016

Proyectos ESCENA D’ACOLLIDA (Escola Cal Maiol i Jaume I de Barcelona amb La Mama Productora. Teatre i Comunicació) y EPDLAB (CPI Navia de Suarna, IES A Sagriña, IES de Milladoiro, IES Carlos Casares, IES de Tecoluca, IES a Cachada en colaboración con la Asociación Galega de Reporteiros Solidarios).

28 diciembre, 2015

Projectes ARQUITECTURA PER TRANSFORMAR L’EDUCACIÓ (IES Costa i Llobera de Barcelona), PROJECTES EDUCATIUS ALS PATIS DE L’ESCOLA DOVELLA (Barcelona) I L’ESCOLA CASTELLUM (Girona) amb CoeducAcció, CO-CREEM EL PATI (projecte de l’Escola La Llacuna de Barcelona amb Creart), AUTOCOLE IDEO #IMAGINARPATIO #CONSTRUIRPATIO (Basurama y Escuela Ideo de Madrid).

21 diciembre, 2015

Propostes educatives ARXIU EXCÈNTRIC (CCCB) i PANTALLA JOVE (Cinema Jove Festival Internacional de Cine de València).

17 diciembre, 2015

Proyecto "VITAMINA C-ULTURA" (Taller d’Art, Cultura i Creació) y "OPEN LAB" (Proyecto "Equipo", grupo de jóvenes colaboradores del Departamento Educativo del Museo Reina Sofía).

15 diciembre, 2015

¿MEDIACIÓN? (Encuentro en torno a la mediación cultural organizado por AMECUM y AVALEM dentro de “Ni arte ni educación”) y seminario EL MUSEO ES UNA ESCUELA (Encuentros interinstitucionales en Matadero Madrid, CA2M, Fundación Telefónica, MACBA y Tabakalera).

3 diciembre, 2015

Article EL TGPE A L’INSTITUT QUATRE CANTONS (Ramón Grau, director de l’institut Quatre Cantons) i trobada DEVOLUCIÓ DE L’EXPERIÈNCIA CONSTEL·LACIONS POBLENOU (Hangar).

2 diciembre, 2015

Exposició PROJECTES EDUCATIUS. SALA D’ART JOVE (ACVic) i projecte de mediació cultural QUÈ VOL DIR MIRAR UN QUADRE? (Servei educatiu. Tecla Sala).

1 diciembre, 2015

DIÀLEG I: ARXIU ALÍCIA_INFÀNCIA I ESPAI PÚBLIC (Goethe-Institut Barcelona i Urbanitas Berlin-Barcelona) i TROBADA EMERGENTS (Vicerectorat de Cultura i Igualtat. Universitat de València).

23 noviembre, 2015

Presentació MALETA PEDAGÒGICA "ART + ESCOLA + LLUM" (ACVic) i "SITUACIONS PEDAGÒGIQUES FORA DEL NORMATIU" (càpsula radiofònica del programa SON[I]A. Ràdio Web MACBA)

20 noviembre, 2015

"DESVIANT L’ATENCIÓ. Jornada d’imprevistos itinerants". Un recorregut plantejat com un encadenat d’accions per dialogar entorn d’opinions, experiències i reflexions sorgides durant el procés de recerca d’Experimentem amb l’Art amb l’Escola Dovella i la Fundació Antoni Tàpies al voltant dels processos d’obertura institucionals.

20 noviembre, 2015

"EDUCACIÓN+ COLABORACIONES". VIII encuentro del programa "Educa+" del Área de Educación del Museo Thyssen-Bornemisza dedicado, en esta ocasión, a reflexionar con agentes de la acción educativa entorno a los impactos, alcances y estrategias que promueven las prácticas colaborativas en el ámbito de la educación en los museos.

16 noviembre, 2015

Programa ESPAIS C_ROOM 13 BARCELONA (Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB i Consorci d’Educació de Barcelona), projecte expositiu SECOND ROUND (Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives. Universitat de València) i fòrum KALIDOSCOPI 2015 (EART).

15 noviembre, 2015

"Experiencias de aprendizaje con el arte actual en las políticas de la diversidad" és una publicació del Departament d’Educació i Acció Cultural (DEAC) del Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC) que recull i reflexiona sobre els projectes educatius realitzats des del museu amb públics específics o en col·laboració amb altres organitzacions entre 2005 i 2009.

En el volum es combina la descripció de les experiències amb la reflexió teòrica i metodològica.

13 noviembre, 2015

ACTIVACIONES NI ARTE NI EDUCACIÓN. Selección de algunas propuestas del programa de actividades de esta exposición que organiza el Grupo de pensamiento de Educación Disruptiva (G.E.D) de Matadero Madrid, coordinado por el colectivo Pedagogías Invisibles, con el objetivo de generar un espacio para reflexionar sobre la importancia de lo educativo en la construcción de lo social.

12 noviembre, 2015

EXPOSICIÓN “DÉJAME SER YO” (Photographic Social Vision) y I FESTIVAL INTERNACIONAL DE CINE LAS OTRAS MIRADAS (Asociación Ikertze).

11 noviembre, 2015

I JORNADA DE BONES PRÀCTIQUES LA DANSA A L’ESCOLA (APDC i Moviment Lantana), TALLER +45. MOVIMENT I DANSA CONTEMPORÀNIA (C.C. Can Felipa), TALLERS INTERGENERACIONALS (Graner) i CURSO DANZA EDUCATIVA / CREATIVA (CSDMA).

5 noviembre, 2015

CONVOCATÒRIES ART JOVE 2016 PER A LA MEDIACIÓ DE PROJECTES (Sala D’Art Jove), PROJECTES ARTÍSTICS EN CONTEXTOS EDUCATIUS (BaumannLab), CONVOCATÒRIA DE CURTS HUMANS XCÈNTRICS (CCCB) i CRIDA ALS CENTRES EDUCATIUS PER AL FIC-CAT 2016

4 noviembre, 2015

Projecte DONAR VEU A LA MEMÒRIA (Institut Lluís Vives de Barcelona), cicle FRANCO 40/40: taula rodona MEMÒRIA I PARTICIPACIÓ (EUROM) i taller de creació teatral i documental ENTRE DUES AIGÜES (CC CAN FELIPA)

2 noviembre, 2015

CIRCOLAB i TECNOATENEU VILABLAREIX
Dos espais educatius i d'aprenentatge per desmitificar la tecnologia i on desenvolupar, de forma creativa, compartida i oberta, projectes tecnològics des de l'interès comú. Predicant amb l’exemple, es visiten i aprenent els uns dels altres.

23 octubre, 2015

CONVOCATORIA LEVADURA PARA CREADORES-EDUCADORES (Madrid Destino) i IV JORNADES PEDAGÒGIQUES L’Aula al Pati. EL COS EN JOC (Lo Pati. Centre d’Art Terres de l’Ebre). Més dues propostes de formació permanent del professorat: VII JORNADES EXPRESSART. MUSEU PORTÀTIL (MACBA) i CURS ART, MUSEUS I ESCOLA. CREACIÓ I CONEIXEMENT EN XARXA (IES-UAB).

22 octubre, 2015

"CULTURA I ACCIONS EDUCATIVES: re-territorialitzar l’espai a partir de les pràctiques culturals educatives". Taller dirigit a mestres i educadors/es per compartir metodologies a l'hora de treballar, de forma col·laborativa, projectes culturals en l’àmbit educatiu.

19 octubre, 2015

FUCK-IN-PROGRESS (MACBA) / PROJECTE +45 (La Caldera) / BAILAR EL BARRIO (CA2M) / APRENDANZA15 (CND y Matadero Madrid)

16 octubre, 2015

Encuentro internacional ESCUELA ANOTHER ROADMAP, libro A RAS DEL SUELO (Amengual, Irene. TREA ediciones, 2015), guía COM FER APS A TRAVÉS DE LES ARTS? (Vallvé, Lluís. Aprenentatge Servei, Juliol 2014) y otras lecturas relacionadas.

15 octubre, 2015

"Desacuerdos 6. Educación" és el sisè volum del projecte "Desacuerdos", coordinat per algunes de les institucions artístiques més rellevants del país i centrat en la crítica de les polítiques culturals a Espanya des de la Transició.

En aquest volum es tracta la relació entre arts i educació a partir de diverses recerques, entrevistes, taules rodones, etc. Els contextos abordats són diversos (l’escola, la universitat, els museus, les escoles d’arts, les iniciatives d’auto-educació, etc.) per intentar oferir una panoràmica amplia dels debats i les tensions actuals pel que fa a les tendències educatives.

9 octubre, 2015

Exposición "NI ARTE NI EDUCACIÓN" (Matadero Madrid) / Programa educativo "AULAS ABIERTAS" (Reina Sofía) / Proyecto "ARSGAMES" (LABoral) / JORNADAS DE PUERTAS ABIERTAS (La Panera).

7 octubre, 2015

Instal·lació MONSTRUARI (Ingràvid Figueres), programa para JÓVENES PROGRAMADORES (Festival de Cine Europeo de Sevilla) i QUADERN AUDIOVIUAL (Teleduca)

30 septiembre, 2015

Taller LA CIUTAT DELS FOTÒGRAFS, programa HAMACA EDUCA EN LOS INSTITUTOS, cicle de CINEMA I DRETS DELS INFANTS i convocatòria EL CAC A L’ESCOLA.

21 septiembre, 2015

Convocatòries CIUDAD, EDUCACIÓN Y PRÁCTICAS COLABORATIVAS i PIPA 2015 PROJECTES D’INTERVENCIÓ PEDAGÓGICA I ARTÍSTICA.

15 septiembre, 2015

Antologia de textos on diferents autors relacionats amb la pràctica i la investigació del comissariat, l’art i l’educació reflexionen a l’entorn de la incorporació de la pedagogia en l’art i en la pràctica comissarial duta a terme en els darrers anys. Inclou, principalment, textos per encàrrec, algunes converses i també compila algun text de referència publicat prèviament, com és el cas de "Turning", l'article sobre el gir educatiu de la escriptora, curadora i professora d'arts visuals Irit Rogoff.

El llibre inclou textos dels següents autors: 16 Beaver Group; Peio Aguirre; Dave Beech; Dave Blamey & Alex Coles; Daniel Buren & Wounter Davidts; Cornford & Cross; Charles Esche; Annie Flechter & Sarah Pierce; Liam Gillick; Janna Graham; Tom Hoert; William Kaizen; Hassan Khan; Annette Krauss, Emily Pethick & Marina Vishmidt; Stewart Martin; Ute Meta Bauer; Marion von Osten & Eva Egermann; Andrea Phillips; Raqs Media Collective; Irit Rogoff; Edgar Schmitz; Simon Seikh; Sally Tallant; Jan Verwoert; Anton Vidokle; i Tirdad Zolghadr.

15 septiembre, 2015

Convocatòries "I JORNADA LA DANSA A L’ESCOLA" i "FESTIVAL DE VIDEODANZA MiTS 2015", Programa "DANSA A LES ESCOLES" i Taller "DANSA INTEGRADA"

7 septiembre, 2015

ESCENES DE PEDAGOGIA PRÀCTICA AL MUSEU. Obertes les inscripcions per a aquest taller de dos dies sobre educació i museus, una proposta de "Pedagogies de Fricció", el programa de mediació pedagògica del cicle "Lesson 0" a l’Espai 13 de La Fundació Miró.

4 septiembre, 2015

CICLE FORMATIU DE GRAU MIG EN “ANIMACIÓ EN CIRC” (Escola de Circ Rogelio Rivel) / CURS D’ESPECIALITZACIÓ UNIVERSITÀRIA “CIRC I EDUCACIÓ SOCIAL” (UAB i Bidó de Nou Barris) / MODALITAT EN GESTIONS CREATIVES DEL GRAU D’EDUCACIÓ INFANTIL (Facultat d’Educació. Universitat de Lleida)

2 septiembre, 2015

Aquesta nova edició de l’Eufònic, el festival de les arts sonores i visuals de les Terres de l’Ebre, presenta com a novetat el Campus d’Aprenentatge: Creació i Paisatge, amb activitats infantils i familiars incloses dins aquesta part formativa del festival.

1 septiembre, 2015

"Cartografiem-nos. Projecte educatiu per a infantil i primària" presenta i valora l’experiència educativa duta a terme entre els anys 2007 i 2009 per l’Àrea d’Educació i Acció Cultural d’Es Baluard Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma amb escoles de primària al voltant de la noció de territori i en relació amb les practiques d’art contemporani. S'hi recull la veu tant dels responsables del projecte en el museu com dels educadors/es.

Aquesta publicació representa una aportació bibliogràfica excepcional, com ho són en general les publicacions dels Departaments d’Educació i Acció Cultural de museus i centres d’art (els anomenats DEAC), ja que no és fàcil comptar amb els recursos humans, materials i econòmics per donar visibilitat als processos educatius que desenvolupen aquests departaments.

27 julio, 2015

CONVOCATÒRIA BONES PRÀCTIQUES I JORNADA LA DANSA A L’ESCOLA. Presentació de propostes per a la jornada que es durà a terme el 14 de novembre de 2015 a Banyoles, amb l’objectiu de donar visibilitat a aquells projectes que tenen la dansa com a vehicle pedagògic/educatiu, i aconseguir una major presència de la dansa a l’escola amb projectes de qualitat.

22 julio, 2015

BERENAR FINAL PROJECTE "DODGEBALL" (dins de "Pedagogies de Fricció" a l'Espai 13 de la Fundació Miró)

17 julio, 2015

La possibilitat d'intersecció entre projectes i pràctiques d'àmbits de treball diferents depèn del coneixement d’uns respecte dels altres i, sobretot, de saber llegir les diferències com a complementarietats creatives.

15 julio, 2015

La VI edició de la Trobada Internacional de Teatre i Educació, organitzada a Barcelona per Forn de teatre Pa'tothom l'octubre de 2010, pretenia vincular a la gent, la lluita política i l'art amb la democratització de la justícia com a acció política directa. Per tant, es va treballar el Teatre-legislatiu (branca del Teatre de l'Oprimit especialitzada en el tractament de temes legals, les lleis i la seva implementació) i l'acció política.

L'objectiu d'aquesta trobada era conèixer iniciatives i professionals d'arreu del món que treballessin amb el Teatre-legislatiu, llavors encara desconegut a Catalunya i a España. S'hi van tractar quatre eixos de treball: Qualitat política, Experiència, Gènere i Racisme.

8 julio, 2015

ESTUDI ESPAI PÚBLIC I QUALITAT DE VIDA A CIUTAT MERIDIANA (IGOP, CCCB Educació i Escola Mestre Morera). PROPOSTA ESCÈNICA 2015 COM A POSSIBILITAT (La compagnie des Hommes amb alumnat de tres instituts de Barcelona). PROYECTO VACA III (Centro Huarte y centros de educación formal y no formal de Navarra).

7 julio, 2015

Compilació de projectes que treballen les pràctiques audiovisuals amb les escoles, tot i esperant que l’alfabetització audiovisual al currículum sigui aviat una realitat.

6 julio, 2015

"TRANSLOCACIONS–OBSERVATORI DE PROJECTES" _ "PROJECTE ISOP" _ "¿POR QUÉ NECESITAMOS ARCHIVOS CIUDADANOS?" _ "SABERES EN COMÚN: EDICIÓN Y ARCHIVO SUBVERSIVOS" _ "ARXIU ALÍCIA"

2 julio, 2015

Activitats d’educació no formal per a joves des d’equipaments i entitats culturals:
"CAMP SONOR" _ "SUMMERLIGHT" _ "LABORATORIO VIVO. CAMPAMENTO URBANO 2015" _ "TRIFÀSSICS"

1 julio, 2015

Cursos L’ART CONTEMPORANI NO EM FA POR (EART) + VIBRAR: EL CUERPO COMO INSTRUMENTO PEDAGÓGICO (FUHEM Educación, Pedagogías invisibles y Matadero Madrid).

29 junio, 2015

Dodgeball és un projecte en procés de Pedagogies de Fricció sobre la formació artística, on diferents persones del món de l’art fan una breu diagnosi sobre l’estat de la qüestió en l’actualitat. És, per tant, una invitació a construir col·lectivament un espai de visibilitat, reconeixement i diagnosis entorn a la formació dels artistes, a partir d’un mapeig a través de micro-vídeos o vídeo-tweets, que van donant forma a una plataforma de treball online.

26 junio, 2015

UMHERRI 15. Comunidad, aprendizaje y política local (escuelas, comunidades y agentes públicos y privados del País Vasco). Proyecto PATRIMONIO QUEVEDO (MUSAC y CEIP QUEVEDO de León). Projecte COM BATEGA UN MUSEU (MNAC i SuSoEspai, Creació i Salut Mental) i TALLER DE CIRC Escola de Salut per a la gent gran del CAP Guineueta amb l’Atener Popular 9Barris de Barcelona).

26 junio, 2015

UN CASAL DE PEL·LÍCULA. Activitat d’Escoleta de Cinema per a nens i nenes de 5 a 13 anys, on es treballa des de l’aprenentatge cooperatiu i l’educació creativa per tal d’introduir els processos de creació audiovisual mitjançant el joc, la relació, l’exploració i el descobriment a partir de dos eixos transversals: el territori i l’educació emocional.

22 junio, 2015

"AQUÍ TRABAJA UN ARTISTA". Este seminario se plantea, a partir de un proyecto educativo del CA2M con dos colegios públicos del extrarradio de Madrid y una investigación sobre la metodología, abordar cuestiones relacionadas con la educación en museos y la elaboración y desarrollo de proyectos de colaboración que se extiendan en el tiempo y cuyo objetivo sea afectar el transcurso natural de las instituciones y desbordar el espacio del aula.

11 junio, 2015

ENCUENTRO DE EDUCACIÓN Y MUSEOS. El VII Encuentro "Educación+", organizado por el Museo Thyssen-Bornemisza, examina los lazos existentes entre museos y centros educativos para intercambiar experiencias y apuntar vías de colaboración entre ambos ecosistemas.

5 junio, 2015

PROJECTE EUROPEU "DE LA CULTURA A L’OCUPACIÓ". Trobada de cloenda i presentació de resultats del projecte europeu “Cultura a la presó, un dispositiu d’educació, formació i ocupació”, en el qual participa la Direcció de Serveis Penitenciaris de la Generalitat de Catalunya i l’associació barcelonina transFORMAS, juntament amb institucions públiques i operadors culturals i/o de formació de França i Alemanya.

4 junio, 2015

JORNADA MICOS. MICRO-INTERVENCIONES ESCOLARES. Espacio de encuentro para hablar sobre la mejora de la accesibilidad y el espacio público en centros educativos, mostrando casos reales de micro-intervenciones en colegios con contextos y problemáticas diversas.

2 junio, 2015

PROJECTE TOT DANSA 2015. Mostra del treball artístic i tècnic de l’edició 2015 d’aquest projecte educatiu dins del marc de les Terceres Jornades Joves de Creació Artística, impulsades conjuntament per l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, el Mercat de les Flors i l’Institut del Teatre.

29 mayo, 2015

Projectes ENXARXA’T (La Panera Lleida), MUNTEM UNA EXPOSICIÓ (Museu del Disseny de Barcelona, Escola Catalònia i l’IES Quatre Cantons de Barcelona), CARTOGRAFÍA CRÍTICA (Hangar amb l’IES Quatre Cantons) i CAPTURANT IDENTITATS (Filmoteca de Catalunya amb l’INS Miquel Tarradell de Barcelona).

27 mayo, 2015

DOCUMENTACIÓ SOBRE LA 1ª TROBADA DE CIRC SOCIAL DE CATALUNYA (Associació Professional del Circ de Catalunya)

26 mayo, 2015

CONVOCATORIA PROYECTO EQUIPO (Museo Reina Sofía), GUIA COLABORATIVA DE DINAMIZACIÓN JUVENIL (Programa de Foment de la Participació de Joventut de la Generalitat de Catalunya) y coloquio ¿LOS MUSEOS, EL ARTE Y LOS JÓVENES ESTÁN DIVORCIADOS? (Programa "Para Todos la 2". RTVE).

21 mayo, 2015

CREADORS EN RESIDÈNCIA ALS INSTITUTS DE BARCELONA. PRESENTACIÓ DE PROJECTES. Des de fa sis anys, el projecte En Residència posa en contacte l’art contemporani amb estudiants de secundària, generant noves formes i contextos de creació a través de residències d’artistes que, al llarg del curs lectiu, creen les seves obres als instituts de Barcelona en diàleg amb els i les alumnes.

20 mayo, 2015

Aquest espectacle de teatre-dansa creat conjuntament per joves i gent gran del Raval i del Poble Sec s’ha desenvolupat en el marc de la quarta edició dels tallers-espectacle de creació intergeneracional produïts pel Teatre Tantarantana de Barcelona dins del seu programa Tanta Jove.

18 mayo, 2015

Exposicions "LA MEVA BIOGRAFIA" (BaumannLab Terrassa), "BÒLIT MENTOR 3. L’ART DE SALTAR" (Bòlit, Girona) i "ART + ESCOLA + LLUM" (ACVic). Convocatòries "CINEMA EN CURS 2015-2016" i Programa "MECENAZGO EXPANDIDO". Convocatoria para la producción de una herramienta educativa (LABoral. Centro de Arte y Creación Industrial de Gijón).

14 mayo, 2015

A COP D’ART AMB L’EDUCACIÓ SOCIAL. Cicle de Càpsules del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) i DIXIT (Centre de Documentació de Serveis Socials) a partir de les experiències del territori relatades al monogràfic “A cop d’art amb l’educació social” (Núm. 16. Revista Quaderns d’Educació Social. Desembre 2014).

13 mayo, 2015

PROGRAMA ANALFABETO (Larraitz Torres) y SCANNER-IREKIA en Tabakalera. Taller y comunidad de aprendizaje COCINANDO eBOOKS (Medialab Prado). Proyectos LA FOTOCOPIOTECA (Lugar a Dudas), LA FANZINOTECA y CUENTOS-OBJETO CO-CREADOS PARA NIÑOS Y ADULTOS (Ed. Cuscusianos de Cocreable).

7 mayo, 2015

EED2015: DEL LIBRO DE TEXTO A YOUTUBE (Espacio Fundación Telefónica) y I Jornadas NUEVOS ESPACIOS PARA LA ALFABETIZACIÓN E INTELIGENCIAS MÚLTIPLES (Universidad de Murcia).

6 mayo, 2015

Projectes EL CONSELL DELS SAVIS VA A LA FILMOTECA (Filmoteca i Museu d’Història de Catalunya) y NUEVAS COMANDITARIAS HERNANI (Tabakalera Donostia).

5 mayo, 2015

HIBRIDACIONS I CONTEXTOS 02. Jornada de presentacions de projectes d’aquest programa que té la voluntat d’articular projectes col·laboratius en xarxa entre centres i espais d’art i escoles d’art i disseny.

1 mayo, 2015

"Tallers d’art" és un projecte educatiu de l’associació Experimentem amb l’ART, iniciat fa quatre anys amb el nom d’Escola EART, i respon a la voluntat estratègica principal de l’associació: posar en relació els processos i expressions artístiques contemporànies amb accions i contextos educatius, i de mediació amb els públics.

L’ampliació de l’espai de l’associació ha presentat l’ocasió per a desenvolupar un programa d’activitats formatives i educatives en estreta vinculació amb la residència d’artistes, un altre dels projectes de l’entitat. De fet, l’experimentació, la creativitat i la convivència directa amb els artistes i els processos de creació són la base de totes les activitats dels "Tallers d’art".

27 abril, 2015

Convocatòria COMPONER LOS SABERES PARA COMPRENDER MEJOR LOS DESAFÍOS DEL MUNDO CONTEMPORÁNEO. Programa 1: Colaboraciones transdisciplinares entre artistas y científicos (Fundación Daniel y Nina Carasso). Comunidad de indagación LABORATORIO VIVO (Medialab-Prado). Projecte GRID_SPINOZA (Hangar). OFICINA DE CIÈNCIA CIUTADANA (BCNLab. Ajuntament de Barcelona).

22 abril, 2015

Presentación y debate CONTRADICCIONES Y POTENCIALES EN COMÚN: INSTITUCIONALIDADES, CIUDADES Y PEDAGOGÍAS OTRAS (Intermediae) en relación con las entrevistas a MARÍA ACASO y LILIANA LÓPEZ BORBÓN en Antimuseo.

20 abril, 2015

Educación popular/prácticas culturales de comunidad en Bogotá (Colombia). Conversación informal con Mónica Romero (artista plástica, docente e investigadora colombiana implicada en proyectos colaborativos con artistas y profesores) en distintos espacios del Barcelonés.

17 abril, 2015

Projecte TOTS DANSEN, exposició MEDIONA ENTRE INFANTS I ARTISTES i curs MOBILITZA’T, creació audiovisual per a la transformació social.

15 abril, 2015

El projecte 4Cordes neix l'any 2009 amb el propòsit d'oferir nous recursos per abordar les realitats de l'entorn dels nens i nenes de l'Escola Germanes Bertomeu de Mataró a partir de l'aprenentatge artístic. En concret, s'hi treballa el desenvolupament d'habilitats instrumentals a través del violí i el violoncel, potenciant la cohesió social i l'èxit escolar a partir de l’excel·lència en les activitats i la interacció entre l'escola, les famílies i el barri.

A través d'aquest projecte, els nens i nenes aprenen a tocar els instruments i aquest és el vehicle de transformació de la seva realitat.

10 abril, 2015

PROYECTO PATRIMONIO (Prácticas colaborativas DEAC. MUSAC). Programa ZOOM VÍDEO LABORATORIO (Área de Mediación de Tabakalera-Donostia). Documental ELOGI DE L’ESCOLA (Escola Bordils, Girona).

10 abril, 2015

Convocatòries LEVADURA (Fundación Banco Santander y Ayuntamiento de Madrid), COL·LECTIVITZADORS (Cal Gras i col·lectiu Mixité) i FERTILITZACIÓ CREUADA +4 (Laboratori Social Metropolità i l’Estruch).

7 abril, 2015

Conferència: “CREATIVITAT I ENSENYAMENT. TRES APORTACIONS SINGULARS”. Amb Francesc Serés, Montse Romaní i Josep M. Jori.

27 marzo, 2015

PLAN MUSEOS+SOCIALES (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte), proyecto LA MÁQUINA DEL TIEMPO (Intermediae–Matadero Madrid) y curso WHAT ARE YOU LOOKING AT (Es Baluard).

23 marzo, 2015

Exposició de treballs del batxillerat d’arts de l’Institut Moisès Broggi.
Biblioteca Camp de l’Arpa-Caterina Albert (Indústria, 295. Barcelona). Del 23/03 al 30/04 de 2015.
En col·laboració amb Espai 13 (Fundació Miró) i Cinema en curs (A Bao A Qu).

20 marzo, 2015

Taller "ENFOCANT L’ESTRUCH: COM COMUNIQUEM L’ART CONTEMPORANI" i III CONGRÉS HÍBRID ENTRE ARTS, CIÈNCIES I EDUCACIÓ de La Panera.

17 marzo, 2015

PROJECTE IDENTITATS I MIRALLS / PROJECTE desPLAÇA’T / RESIDÈNCIA D’ART COMUNITARI ESPAI GERMANETES / DOCUMENTAL SOBRE EL PROJECTE DIÁLOGOS SIN FRONTERAS

12 marzo, 2015

Exposición Auzoko Hitzak: representar las pedagogías en el espacio público.
Organiza: Tabakalera. Casa de Cultura de Egia. Hasta el 17 de marzo.

10 marzo, 2015

Cloenda "Objectes de Conversa. Pràctiques dialògiques en el museu". Visita guiada i xerrada amb Javier Rodrigo.

27 febrero, 2015

Convocatòria del FESTIVAL "SISMÒGRAF"/CIA. "MAO" per a dones més grans de 70 anys i taller "AIXÒ ÉS RITME!" a l’Estruch amb la coreògrafa Constanza Brncic

26 febrero, 2015

Taller RECOLECTORES URBANOS de MAKEA en IDYS, grupo de trabajo de la comunidad de aprendizaje MAYORES EN JUEGO de Medialab Prado y taller TRAS LA INTERFAZ de Daniel G. Andújar en el Museo Reina Sofía.

19 febrero, 2015

EXPOSICIÓ IN/BE/OUT SIDE ART. Proyecto DESMUNTAMITES. PROJECTE BILINGÜE de l’Escola Municipal Tres Pins de Barcelona. PROJECTE FEM UN MUSEU. VII JORNADAS SOBRE LA INCLUSIÓN SOCIAL Y LA EDUCACIÓN EN LAS ARTES ESCÉNICAS. Videoconferencia SOMATOGRAFÍAS Y TECNOCUIDADOS (material documental). GUÍA PEDAGÓGICA PARA LA ELABORACIÓN DE VIDEOS Y PODCASTS A FAVOR DE LA DIVERSIDAD CULTURAL.

6 febrero, 2015

GENERANDO CONOCIMIENTO LIBRE EN LA WIKIESFERA. Proyecto sobre documentación colaborativa en Medialab Prado / WIKIARS. Col·laboració de les escoles d’art i disseny a la Viquipèdia, una iniciativa d’Amical Wikimedia.

5 febrero, 2015

"FILMOTECA PER A LES ESCOLES 2014-2015" (Filmoteca de Catalunya) / "IMAGINARSE" Comunidad educativa expandida y Pedagogías creativas de la imagen (Universidad de Murcia) / "SINAUTORÍA" Residencia de CsA en el MNCARS / "EINES, ESTRATÈGIES I PROJECTES TRANSVERSALS A TRAVÉS DE L’ART CONTEMPORANI AL MUSEU I A L’ESCOLA" Seminari de formació per a professorat (Es Baluard)

1 febrero, 2015

Aquest projecte de col·laboració entre el Centre for Urban Pedagogy (CUP) i The Brooklyn College Community Partnership (BCCP) comença amb la pregunta "Com creus que serà el barri el 2030?".

Els i les estudiants del Brooklyn College conformen un grup d'investigació urbana local a partir d'un aprenentatge-servei que els demana fer front als conflictes dins de la seva comunitat per comprendre millor el context on viuen. L'objectiu principal, després de l'aprenentatge d'habilitats per a la recerca i la investigació, és la de generar un posicionament crític, sensible als canvis del seu context immediat, per comprendre el seu funcionament i poder-hi actuar.

La idea principal és encoratjar una participació cívica activa per entendre qui pren les decisions que afecten el futur del barri.

22 enero, 2015

Un taller participatiu d’autoretrats a Roca Umbert, una TV comunitària (Ravalead@s), el col·lectiu de hip hop La Llama del TEB i un projecte auto-finançat de curtmetratges de l’Esplai El Nus de Sant Joan Despí. Més uns tallers de rimes contra el racisme a ritme de rap als instituts de Sabadell, el projecte audiovisual de l'institut Carles Vallbona de Granollers i el de performance, teatre i cinema de l’Institut Moisès Broggi de Barcelona amb la incorporació de creadors a l’aula.

15 enero, 2015

FESNOJIV va néixer sota la visió del mestre José Antonio Abreu fa més de 37 anys, amb la voluntat que la pràctica musical col·lectiva rescatés la infància i la joventut en risc d'exclusió per mitjà de la instrucció instrumental i la formació en valors.

En aquest projecte d'acció social a través de la música, conegut com "El Sistema", l’orquestra actua com a metàfora de la societat: un organisme viu on el treball en equip, la convivència, la disciplina, la sincronia, la interdependència i la cultura de l’esforç són pilars bàsics per aconseguir un objectiu comú.

12 enero, 2015

Seminario incluido dentro de los cursos de formación del proyecto CIDEC, un proyecto de investigación sobre la representación de los grupos sociales vulnerables organizado por la Universidad de Santiago de Compostela (USC)

9 enero, 2015

III Trobada Art i Escola (ICE-UAB) / Projecte Artistes de Proximitat. Escola pública Margalida Florit, Ciutadella (Menorca) / Mostra de Treballs Institut Quatre Cantons del Poblenou, Barcelona.

5 diciembre, 2014

En el programa del curs de formació de formadors en circ social de l’Ateneu Popular 9 Barris es dibuixa una manera compartida d’entendre les pràctiques col·laboratives. És un programa formatiu plantejat des d’una pedagogia transversal, amb una aproximació interdisciplinària als coneixements i a les praxis, cohesionant diferents cultures de treball (la dels mestres i professors, la dels educadors i formadors, la dels artistes) de forma dinàmica i estimulant.

1 diciembre, 2014

En la primera edición de los proyectos largos de "Conexiones Improbables" (2011), Lauaxeta Ikastola plantea un reto: ¿Cómo generar en el profesorado motivación por la innovación? Y propone que la respuesta provenga desde alguna de las siguientes perspectivas: el cambio en los servicios de la organización, la organización de proyectos y personas, los planes de formación del profesorado o los modelos de alianzas y relaciones con el entorno.

El anteproyecto presentado por Mikel Morlas en esta convocatoria consistió en devolverles la pregunta y proponer, a su vez, un escenario de acciones transversales a todas las perspectivas propuestas por la ikastola. Tras la selección del proyecto de Morlas, "Descubriendo la innovación oculta", comenzaron nueve meses de colaboración que, en una relación posterior de aprendizaje mutuo ya fuera del paraguas de "Conexiones Improbables", se ampliarían hasta un total de once.

20 noviembre, 2014

Contra la hegemonía de las miradas universales existe el contrapeso de los contra-relatos, que no sólo tienen importancia por lo que nos cuentan, sino por quién y cómo los construye. Una cuestión que parece interpelar cada vez más a los profesionales y a una parte de la ciudadanía, como se refleja en esta selección de iniciativas heterogenea pero coincidente en proponerse, desde otra concepción de la implicación ciudadana, una producción de cultura crítica.

14 noviembre, 2014

L'esdeveniment de la Fira d'Economia Feminista i l'article publicat a Nativa per Javier Rodrigo sobre com podríem llegir la cultura en clau d'economia feminista són l'eix que aglutina les diferents activitats i projectes aquí reunides. Una suma diversa de perspectives i posicionaments desenvolupats en aquests darrers mesos que comparteixen el nexe de vincular els feminismes amb la pràctica artística i cultural.

7 noviembre, 2014

"Blurring Educational Boundaries. Young people’s agency in learning practices", "Creative Connections": coneixement i saber des de l’art contemporani en entorns educatius, "QUAM 2014" | Visiones - Revisiones / Arte-Educación y "Congreso Internacional Educación Artística y Diversidad Sexual" (EDADIS). Cuatro espacios de encuentro desde los que acelerar el contacto y la transferencia de experiencias y conocimiento.

31 octubre, 2014

Dos projectes inscrits en un mateix territori, el Districte de Sant Martí de Barcelona, assagen propostes d'acció vinculades al barri, i a les seves necessitats i reptes, a partir del treball en xarxa i les pràctiques artístiques.

17 octubre, 2014

Pel cap de setmana us proposem lectures i vídeos entorn de trobades i esdeveniments que faciliten el debat, l’intercanvi dialògic i la creació de xarxa. La costum desitjable de documentar, aixecar actes, enregistrar ponències, opinar i generar cròniques són l’estructura humil sobre la qual els professionals i la ciutadania podem construir context. L’arquitectura sinàptica que supera l’isolament on ens aboquen els formats autàrquics desenvolupats per la majoria d’institucions.

15 octubre, 2014

¿Pueden pasar cosas cuando no está pasando nada? El deseo que dinámicas comunitarias y colaborativas pueden emerger y propagarse espontáneamente puede hacerse realidad en algún momento, pero también podemos ayudar a que suceda. Artefactos y dispositivos móviles situados en el espacio social pueden catalizar procesos, romper hábitos y proponer nuevas dinámicas.

Tres proyectos y un texto para abordar, una vez más, la compleja y contradictoria cuestión de la intervención en el espacio público.

9 octubre, 2014

A Polièdrica ens interessen les accions, els projectes i les polítiques públiques que faciliten una interacció entre educació, art i producció cultural. Especialment aquelles propostes que, alhora, creen una xarxa, una articulació sistèmica que produeixi un context d'iniciatives diverses. Una heterogeneïtat amb la qual s’expressi la idea d'una creativitat col·lectiva i social. En aquesta arrancada post- vacances les xarxes socials van plenes d'iniciatives que interrelacionen el camp educatiu i l'artístic. Difoses de manera conjunta alimenten la il·lusió d'un context que s'articula com un ecosistema.

1 octubre, 2014

El projecte "Classes de memòria" és un exemple de col·laboració institucional per afavorir el procés d’aprenentatge de l’alumnat del grau en Belles Arts (UB). Aquesta intervenció va més enllà del model de pràctiques professionals, molt present a la Universitat, proposant que l'aprenentatge es realitzi directament en relació amb el món extern a l'universitari, assumint els compromisos propis del camp professional, però mantenint alhora una visió crítica.

El punt de partida va ser la proposta guanyadora del premi “Art Jove” de la Sala d'Art Jove de la Generalitat de Catalunya per treballar les polítiques de representació de la història i la memòria en contextos educatius.

18 septiembre, 2014

Un petit tast de jornades, cursos i tallers per si aquesta tardor us ve de gust passar a la investigació-acció participativa amb les pràctiques artístiques col·laboratives.

1 septiembre, 2014

"Aprendre de l’escola" va ser el projecte que va encetar la primera temporada de l’ "Espai Memòries – Laboratori del segle XX", un espai del Museu Comarcal de Manresa pel desenvolupament de projectes basats en la participació, i relacionats amb la memòria històrica i la creació artística. Aquesta primera temporada de l' "Espai Memòries", corresponent al curs 2010-2011, focalitzava l’interès en les pedagogies del segle XX i la història del sistema educatiu local.

Per aquest fi es va organitzar un equip de comissariat híbrid i es van generar un seguit de projectes que, sota el títol compartit "Aprendre de l'Escola", creuaven els àmbits de la historiografia, la creació artística i la pedagogia de maneres dispars. Així mateix, es van establir col·laboracions amb diferents centres educatius de la ciutat, organitzacions cíviques i testimonis històrics.

15 julio, 2014

"¿Quién vigila al vigilante?" és un projecte educatiu iniciat l'any 2010 pel Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) de Madrid i que tracta la qüestió de la vigilància en institucions com el museu per, després, ampliar la discussió a les formes més generals de vigilància social.

És un exemple de com l’educació en museus recull alguns dels elements de la crítica institucional, orientada a l’anàlisi de com les institucions (entre elles l’escola, el museu o l’art mateix) produeixen inclusions i exclusions i, en definitiva, reprodueixen les relacions de poder dominants.

Es tracta d'una activitat adreçada a estudiants d’ensenyament secundari i batxillerat, que implica la realització d’activitats tant a l’escola com al museu.

27 junio, 2014

Xamfrà. Centre de Música i Escena del Raval és una iniciativa social inclusiva a través de l’exercici del dret a la participació cultural, fent ús de la música i les arts escèniques com a mitjans. Aquesta iniciativa està impulsada per la Fundació l’Arc Música, institució dedicada a l’educació musical i artística des de fa 40 anys, que també gestiona l’Escola Municipal de Música de Can Ponsic a Sarrià.

20 junio, 2014

Els darrers anys s'ha consolidat una conjunt de propostes estiuenques que, sota la idea del casal d'estiu, revisen la noció de lleure, associant-lo a les pràctiques artístiques i oferint als infants i als i les joves la possibilitat de ser protagonistes d'un procés de creació.

14 junio, 2014

Aquest mes de juny es segueixen presentant els resultats de processos de treball que proven com l’educació es pot i es vol vincular amb normalitat a les pràctiques artístiques. Ens referim a la proposta d’educació artística Exploradors del temps, a l’exposició ARTPOP o al projecte audiovisual i expositiu Margen de error, que han coincidit en el temps amb les jornades FilmED Learning Experiences 2014 sobre l’ús del cinema com a eina pedagògica a les escoles

5 junio, 2014

Avui volem parlar de dos projectes d’educació artística: Ahir, avui, demà. L’escola revisitada pels escolars, en el marc del programa L’Aula al Pati, i Apadrina el teu equipament, una proposta de la Fundació Tot Raval.

3 junio, 2014

Una iniciativa colaborativa entre arquitectos, artistas visuales y comunidades educativas para la mejora de los espacios de juego y aprendizaje mediante procesos participativos dentro y fuera de la escuela, alimentando con ello el sentido recíproco de pertenencia al lugar.

28 mayo, 2014

D’aquest taller, impartit per Claudia Moreso i Carles Sala, destaquem que és una experiència escènica de creació col·lectiva a partir del moviment on els participants (adolescents de 12 a 17 anys) pensen, composen i interpreten la peça coreogràfica resultant, que es presentarà en públic a l’Auditori.

19 mayo, 2014

La presentació pública dels projectes i processos de treball duts a terme en el marc d’Hibridacions durant el curs 2013-2014 ha servit per donar més visibilitat a aquesta iniciativa, un exemple de com les institucions d’art i les de formació artística estableixen un marc de treball en xarxa amb voluntat de continuïtat.

13 mayo, 2014

Coincideixen amb l'inici del bon temps diverses presentacions de projectes i propostes educatives que volen donar la cara. Prenent com a punt de partida el context educatiu, totes elles incorporen les pràctiques artístiques i culturals, fent evident que a poc a poc, a les escoles i als instituts, s’obre un espai de col·laboració i d’intercanvi entre art i pedagogia.

30 abril, 2014

Una proposta per aprendre eines amb les quals treballar des del teatre en l’àmbit educatiu. Els organitzadors, l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) l’adrecen a professionals del sector interessats en la docència.

16 abril, 2014

Una jornada de coneixement entre entitats i professionals de les arts vinculades a l’educació, l’acció comunitària, la salut, la transformació social i la inclusió.

15 abril, 2014

Partint de la premissa que l’escola és un dels espais socialitzadors de referència, aquest és també el lloc idoni per desplegar projectes d’alfabetització artística de forma democràtica. En aquest sentit, la música comunitària pot inserir-se a escoles i instituts per ajudar a generar noves oportunitats per a tots els i les estudiants.

La funció que aquí acompleix la música comunitària és del tipus preventiva i de sensibilització: una estratègia educativa complementària que enriqueix el currículum i un model de pràctica artística que permet la creació de ponts entre l'art i la societat contemporània.

11 abril, 2014

Segona lectura recomanada del dia: les reflexions sobre com trencar les fronteres entre art i educació publicades al seu bloc per María Acaso, professora titular d’Educació Artística i directora de la línia d’investigació sobre Educació en Museus d’Arts Visuals a la Facultat de Belles Arts de la Universidad Complutense de Madrid.

8 abril, 2014

A través del col·lectiu Teleduca de Barcelona coneixem aquesta proposta de trobada-laboratori de Tabakalera per treballar des de la mediació en relació a la producció audiovisual.

1 abril, 2014

La col·laboració educativa entre museus i centres formatius (centres de primària i secundària, sobre tot, però en general qualsevol centre d'educació reglada) té un origen força recent en el context català.

Des de les primeres visites escolars organitzades a museus fins a la construcció compartida de projectes educatius, s’han produït canvis fonamentals en la manera de comprendre el paper d’ambdós tipus d'institucions, així com en la relació entre arts i educació.

En l’actualitat, la relació educativa entre museus i centres formatius obre un ventall important de possibilitats d’aprenentatge a cavall entre els temaris acadèmics, i els debats artístics i culturals més amplis.

18 marzo, 2014

Serà per efecte de la crisis o com a resultat de trajectòries d’experimentació i recerca pràctica sobre el terreny, però sembla que es consolida la idea que les estratègies de mediació són una eina de política cultural de proximitat que museus, centres d’art i equipaments culturals no poden deixar de banda. Aquesta implosió de pràctiques ve acompanyada d’espais de formació que permeten la disseminació, intercanvi i consolidació dels sabers associats a aquesta praxis.

17 marzo, 2014

Hace unos días comentábamos la puesta en marcha del blog sobre mediación y pedagogía de Tabakalera Donostia, dentro del proyecto desarrollado con Artaziak Arte-Hezkuntza Ekimenak y Transductores Pedagogías Colectivas .

13 marzo, 2014

Com es poden activar formes de participació basades en un intercanvi col·laboratiu? La co-creació és un terme complex, que es redefineix i es matisa dia a dia a mesura que es va posant en pràctica en les seves diverses formes. Avui en compartim dues: l’article “Co-creació en cultura: d’un gintònic al canvi de fons”, de Ramón Sangüesa, que ens arriba des del CCCBLAB, i la “Guia pràctica per co-crear a l’escola” de Lluís Sabadell Artiga.

3 marzo, 2014

Quines tensions es poden detectar entre l'esfera de l'art i l'educativa pel que fa a objectius, procediments, tipus de subjectes, etc.? Aquest és un dels interrogants que ens planteja l’article de Polièdrica sobre Desacuerdos 6. Educación, el sisè volum publicat en el marc del projecte Desacuerdos.

28 febrero, 2014

Les XVII Jornades de Museus i Educació, celebrades al Museu Marítim de Barcelona, s’han plantejat sota l’explícit subtítol “El paper dels tècnics d’educació en la concepció d’exposicions”.

25 febrero, 2014

Una buena noticia poder hacer un seguimiento pormenorizado de los procesos de trabajo de un equipamiento como Tabakalera.

4 diciembre, 2013

Pedagogías instituyentes: mediaciones dentro y fuera.
Sábado, 14 de diciembre de 2013. Museo Reina Sofía.

1 diciembre, 2013

Las comunidades de aprendizaje están planteadas desde los centros educativos con la voluntad de romper la dualidad entre escuela y sociedad, por cuanto generan procesos dialógicos donde toda la comunidad educativa y el tejido socio-cultural del barrio se implican en la construcción y proyecto educativo del centro.

Cada persona aporta sus saberes y capacidades, como expertos locales, de manera que se genera una intercambio de saberes, culturas y habilidades que favorece la transformación social.

22 noviembre, 2013

Es presenta la publicació "Mecanismes de porositat. Interseccions entre art, educació i territori" (QUAM 2012 + Aula al Pati) on es recullen assaigs i projectes situats en la intersecció entre art i educació.

18 octubre, 2013

L’Aula al Pati. Col·laborar i aprendre amb els altres, una proposta d’intersecció entre l’art i l’educació, organitza les seves segones jornades com una nova oportunitat per mobilitzar i aconseguir complicitats entre els agents socials del territori. El focus d’aquesta edició s’ha situat en què significa ‘col·laborar i aprendre amb altres’ i aquest és el fil conductor que connecta les diferents intervencions programades.

15 octubre, 2013

DEAC són les sigles emprades per designar els Departaments d’Educació i Acció Cultural dels museus a l’Estat espanyol. Aquests departaments són els encarregats de planificar, dissenyar i dur a la pràctica les activitats educatives adreçades al públic general del museu. En aquest sentit, realitzen una tasca mediadora fonamental entre el museu i els seus públics.

La seva introducció va suposar, per part dels museus, una nova aproximació al concepte de públic, que no només va deixar d'associar-se a un exclusiu i reduït nucli d'experts, sinó que va començar a ser considerat des de la seva diversitat, ja no com a públic en singular, sinó com a una pluralitat de públics.

15 octubre, 2013

El Projecte 4Cordes introduït a Polièdrica per les seves autores, Laia Serra i Noemí Rubio de Comusitària (plataforma de Desenvolupament Cultural Comunitari), s’ha destacat amb el premi Federico Mayor Zaragoza 2013 per la seva tasca cohesionadora.

1 julio, 2013

La Creació Col·lectiva (CC) és una metodologia que neix a Colòmbia a finals de 1960 de la mà del dramaturg Enrique Buenaventura al Teatro Escuela de Cali (TEC). L'objectiu: perfilar noves formes de construcció del discurs i del llenguatge teatral amb més participació per part de tots els membres de l'equip teatral i una visió col·lectiva de la seva pràctica.

Aquesta metodologia esdevindrà una tendència d'implementació internacional, que basa la seva pràctica en textos del teatre universal i tracta de deconstruir-los per tal de crear una dramatúrgia pròpia, que permeti una anàlisi local amb l'aportació de les particularitats de cada context social, polític i cultural concret, tot passant per l'anul·lació d'estructures de poder dins de l'estructura mateixa del grup de teatre.

14 junio, 2013

"Infància i Espai Públic", una iniciativa de l'Associació de Mestres Rosa Sensat i Urbanitas Berlin-Barcelona, proposa una sèrie de mirades i experiències sobre escenaris concrets de la infància a la ciutat.

13 junio, 2013

Durant el curs 2012-2013, s'ha creat un marc de col·laboració entre l'assignatura "Estudis de Cas en Pedagogies Culturals" conduïda per Aida Sánchez de Serdio (Facultat de Belles Arts / Universitat de Barcelona) i Polièdrica per tal que un grup d'alumnes elaborin una sèrie d'articles sobre estudis de cas pensades per ser publicades a l'espai wiki. La idea és que els/les alumnes dissenyin itineraris sobre les pràctiques col·laboratives i de mediació des de les polítiques culturals, les arts i la cultura, treballant durant el procés bibliografia relacionada i projectes associats a les disciplines escollides.

7 mayo, 2013

El 30 d'abril Polièdrica es presenta als i les alumnes de l'assignatura “Estudis de Cas en Pedagogies Culturals" (Facultat de Belles Arts / Universitat de Barcelona) convidats per la seva professora, Aida Sànchez de Serdio. L'objectiu de la presentació és establir un marc de col·laboració per tal que els i les estudiants puguin aprofitar aquest espai wiki en la seva assignatura. Al seu torn, el treball realitzat a classe s'incorporarà a l'arxiu en forma d'articles i, per tant, serà accessible sota llicència Creative Commons.

9 febrero, 2013

La primavera de 2012 es fa públic l'inici del projecte "Polièdrica" amb l'objectiu d'explicar i compartir aquest procés que s'impulsa des del LABmediació del CA TARRAGONA, conjuntament amb el col·lectiu SINAPSIS.