13 julio, 2016

JORNADAS "ZOMBI" (Idensitat) y "SUMMERLAB 2016" (Tabakalera). CONVOCATORIA PARA RESIDENCIAS DE I"NNOVACIÓN CIUDADANA" (MediaLab Prado 2016) y CONVOCATORIA DE PROYECTOS. "II ENCUENTRO CULTURA Y CIUDADANÍA" (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte). Más "CULTURA LIBRE DE ESTADO" (Traficantes de Sueños, 2016), el nuevo libro de Jaron Rowan (investigador y docente)

30 junio, 2016

"ESCOLA D’ESTIU 2016" (Associació de Mestres Rosa Sensat), cursos "ART, MUSEUS I ESCOLA. CREACIÓ I CONEIXEMENT EN XARXA" (ICE-UAB) i "VIDEOPOESIA: POESIA EN MOVIMENT" (Addend), més II JORNADA EDUCATIVA. "POESIA + EDUCACIÓ + TIC" (Fundació Joan Brossa)

22 junio, 2016

Encuentro "¿DÓNDE ESTÁN LOS LÍMITES?" Público y participación en "NI ARTE NI EDUCACIÓN" (Matadero Madrid)

21 junio, 2016

Debat "QUIN ECOSISTEMA DE CENTRES D’ART VOLEM?" (Pla de Cultures 2016-2026 de l'Ajuntament de Barcelona) i conversa "POLÍTIQUES CULTURALS, ART, EDUCACIÓ, MEDIACIÓ" ("Cohabitar entre-", Fabra i Coats Centre d'Art Contemporani de Barcelona)

17 junio, 2016

Presentación pública "EDUCADANZA" (Museo Reina Sofía) y muestra del taller-laboratorio escénico "BREAK A LEG!" (un proyecto de San Sebastián 2016 en el Teatro Victoria Eugenia). Más "FUCK-IN-PROGRESS" (peça de dansa teatre de Jordi Cortés i Associació Kiakahart a La Caldera de Barcelona)

16 junio, 2016

"CREIXEM AMB L’ART". ESCOLA MIQUEL BLEACH + MNAC (dentro del proyecto "Escoles Tàndem". Fundació Catalunya-La Pedrera), IV PRESENTACIÓN DE LOS PROYECTOS ARTÍSTICOS Y DE INNOVACIÓN DEL BROGGI (dentro del programa "Magnet". Fundació Bofill) y "ANEM A MUSEÏTZAR L’ESCOLA" (Escola Collaso i Gil + Xarxa d'escoles Històriques de Barcelona).

15 junio, 2016

Transductores és un projecte cultural impulsat pel Centre José Guerrero de Granada, concebut des d'Aulabierta, dirigit per J. Rodrigo i A. Collados, i coproduït per UNIA arteypensamiento i el Ministeri de Cultura. El 2010 es publica un catàleg que recull la trajectòria del projecte, amb una primera part més teòrica i una segona amb casos d'estudi.

La primera part d'aquesta publicació reuneix textos teòrics d'aproximació a les pràctiques artístiques col·laboratives, la pedagogia i la intervenció política des de múltiples punts de connexió i tensions, configurant un entramat de problemàtiques com ara el paper legitimador de les institucions i polítiques culturals envers aquestes pràctiques. La segona part presenta el treball de tretze grups inclosos com a casos d'estudi en l'Arxiu Relacional de Transductores.

14 junio, 2016

Programa "ENCONTRES DE DANSA A L’ESCOLA" (Associació Sudansa) i curs "DANSA ESTIU. LA DANSA EN EL CURRÍCULUM I COM A RECURS EDUCATIU" (Departament d'Ensenyament, Generalitat de Catalunya)

13 junio, 2016

"SOMIEN ELS ANDROIDES AMB EL MUSEU DEL FUTUR?" (MNAC i Sala d’Art Jove), "CULTURNAUTES" 2016 (CCCB), CASALS D’ESTIU (MACBA), "MOLTES MANERES DE MIRAR EL MÓN" (casals d’estiu al Museu Picasso), "PLANTA’T" (Convent de Sant Agustí), "ENDINSA’T AL MÓN DE L’ART" (Experimentem amb l'Art). Més "CIUDAD DIWO" (Medialab Prado y Matadero Madrid)

10 junio, 2016

EXPOSICIÓN PROYECTO "VACA IV" (Centro Huarte), "ESPACIO 0-6. REPENSANDO LOS ESPACIOS DE JUEGO" (Tabakalera) y JORNADA "ARTE+EDUCACIÓN" (Consello da Cultura Galega). Más dos lecturas: "PUBLICACIÓN LESSON 0" (Fundació Joan Miró) y "OTRA EDUCACIÓN ES POSIBLE" (artículo de Bea Espejo en “El Cultural”)

7 junio, 2016

Tertúlia "MES ENLLÀ DE LES POLÍTIQUES D’ACCÉS A LA CULTURA: LES BIBLIOTEQUES I LES DESIGUALTATS" (“El primer glop de cervesa” amb Nicolàs Barbieri) i TERRASSA CIUTAT PILOT PER A L’"AGENDA 21 DE LA CULTURA" (programa Ciutats i Governs Locals Units), més dos lectures: “PLURALS DIVERGENTS I ESPAIS PEL NO-SABER” (text de Laura Benítez Valero entorn de la 2ª tertúlia sobre cultura i educació de "Nativa") i “EL RETORN SOCIAL DELS FESTIVALS” (article de Xavier Cervantes al diari "Ara")

2 junio, 2016

"QUÈ DIUEN QUE ÉS AIXÒ DE LA PERFORMANCE?" (xerrada amb Judit Vidiella a /UNZIP dins del projecte "Ultracòs") i "HAY QUE TOCARSE MÁS" (taller de performance per a professorat d'Aimar Pérez Galí a CA2M)

31 mayo, 2016

"EDUCACIÓ TRANSGÈNICA, CULTURA EDULCORADA, CONTEXTOS CONSERVANTS... COM RESISTIR-SE A LA DIETA DE LA ‘BOLLERIA INDUSTRIAL’ EDUCATIVA I CULTURAL?" (article de Judit Vidiella entorn de la primera de les dues tertúlies sobre cultura i educació organitzades per Indigestió) i TROBADA D’OBSERVATORIS PER A L’EDUCACIÓ ARTÍSTICA (Càtedra UNESCO de Polítiques Culturals i Cooperació, ConArte Internacional i Observatori de les Arts Escèniques Aplicades de l'Institut del Teatre)

25 mayo, 2016

"URBAN BETAS. MUESTRARIO DE HERRAMIENTAS DE CIUDAD ABIERTA(S)" (Encuentro "Ciudades Democráticas" en Medialab Prado y Museo Reina Sofía de Madrid) e "INTERACTIVOS’16". CONVOCATORIA DE COLABORADORES (Medialab Prado)

25 mayo, 2016

MOSTRA DE PRODUCCIONS AUDIOVISUALS DE SANT ANDREU 2006-2016 (CRP i Districte de Sant Andreu de Barcelona amb Teleduca) i CONVOCATÒRIA "EN RESIDÈNCIA" 2016-2017 (Consorci d’Educació i Institut de Cultura de Barcelona amb A Bao A Qu)

11 mayo, 2016

Activitats dins del BccN 2016: Taula rodona "COM QUANTIFICAR EL RETORN SOCIAL AL CINEMA I L’AUDIOVISUAL?" (Virreina Centre de la Imatge), RECITAL, PROJECCIONS I COL·LOQUIS (Espai Germanetes), intervenció CFA Codi Font Audiovisual "DE OLIVER Y BENJI AL PROCOMÚN" (Felipe G. Gil. Zemos98) i workshop "BARCELONA, UN CADÁVER EXQUISIT" (programa Soy Cámara. CCCB)

4 mayo, 2016

Primera fase "COHABITAR ENTRE-" (programa d'Idensitat, LaFundició, Sinapsis i Transductores al Centre d'Art Fabra i Coats)

2 mayo, 2016

Exposició projectes "ART I ESCOLA" 05 (projecte "ART I ESCOLA" d'ACVic) i seminari "EDUCACIÓ MAKER: COM CONVERTIR L’ESCOLA EN UN LABORATORI DE CREACIÓ?" (projecte "Educació Demà" de la Fundació Bofill)

28 abril, 2016

CONVOCATORIA "LABORATORIO 987" PRIMEROS PROYECTOS SELECCIONADOS (MUSAC) i CONVOCATÒRIA DE PROJECTES D’INNOVACIÓ SOCIAL (Fira Mediterrània de Manresa)

21 abril, 2016

Publicación "ENTRE EL MUSEO Y LA ESCUELA. EVALUACIÓN DE ACOMPAÑAMIENTO DE RESIDENCIAS ARTÍSTICAS EN COLEGIOS DE PRIMARIA 'AQUÍ TRABAJA UN ARTISTA' 2014-2015" (CA2M)

19 abril, 2016

VIII "JORNADAS SOBRE LA INCLUSIÓN SOCIAL Y LA EDUCACIÓN EN LAS ARTES ESCÉNICAS" (INAEM), JORNADAS ECAV SOBRE INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN ARTÍSTICA (Grupo de Investigación ECAV “Educación y Cultura Audiovisual") y FORO "PONTEVEDRA. ARTE, CULTURA Y EDUCACIÓN" (Concello de Pontevedra y Universidad de Vigo)

15 abril, 2016

El llibre de Jon Hawkes és un manifest molt ben argumentat sobre la necessitat que la cultura estigui estretament relacionada amb les polítiques públiques i la governança. Va ser un encàrrec fet a Hawkes l’any 2001 des de la Cultural Development Network, l’associació de gestors i activistes culturals de l'estat de Victòria (Austràlia).

El llibre defineix amb claredat què és la cultura, tot i analitzant la seva funció en les polítiques públiques i els mecanismes de planificació sobre el futur de la societat. L'autor proposa que considerar la cultura com el quart pilar de la sostenibilitat és una estratègia pràctica que beneficia als actors culturals, permet llegir millor els reptes de la societat i, consegüentment, dotar-se de les eines per transformar-la.

13 abril, 2016

"PEDAGOGIA DES DE LA PERSPECTIVA DE GÈNERE" (XIII Jornada de Pedagogia de l’Art i Museus MAMT Pedagògic) y JORNADAS DEAC (Museu Marítim de Barcelona).

11 abril, 2016

EXPOSICIÓ ZONA INTRUSA 9: "LES COSES" (Direcció de Cultura. Ajuntament de Mataró), PROGRAMA "FLIPART" (Àrea de Cultura. Diputació de Barcelona), PROJECTE "L’ARTISTA VA A L’ESCOLA" (El Teler de Llum. Ajuntament de Tarragona)

7 abril, 2016

Plataforma "DECIDIM BARCELONA" (Plataforma de participació digital de l’Ajuntament de Barcelona) més jornades "ENFORTIR ELS BÉNS COMUNS DES DEL MUNICIPALISME" (Barcelona en Comú i Fundación Rosa Luxemburg) i "QUIN BARRI VOLEM" (Assemblea de Barri de Sants)

1 abril, 2016

"Rhythm is it!" recull el testimoni de 250 escolars dels barris marginals de Berlín en la participació de "La Consagració de la Primavera" d'Stravinsky amb la Filharmònica de Berlín. La cinta mostra les etapes d'aquest projecte d'educació musical, liderat per Dance United i Roystom Maldoom.

S'hi documenten tres mesos d'assajos amb els seus episodis de renúncia i perseverança, escepticisme i entusiasme, frustració i èxit a través de la mirada de tres joves que, des de diferents situacions vitals, assumeixen aquest repte que els farà créixer com a persones.

1 abril, 2016

CLUB EXCURSIONISTA D’ART 2016. Un nou format de visites guiades d’/UNZIP Arts Visuals al Prat per conèixer espais d’art de fora de la ciutat de la mà de les persones que els duen a terme. En aquesta segona edició proposen un cicle de visites a espais de visibilitat, distribució i mediació artística de la província de Barcelona.

18 marzo, 2016

EDUCATIUS SISMÒGRAF 2016 (Festival de dansa d’Olot) i DOCS&TEENS (DocsBarcelona 2016)

9 marzo, 2016

Taller "ELS PERSONATGES NO EMMASCARATS S’HAN RETIRAT A UNA BANDA I RECITEN" (MACBA. A cura de Laia Estruch) i exposició "PER(...)FORMAR-NOS" (ACVic. A cura de Marta Ricart).

9 marzo, 2016

Curs d’AGENTS DINAMITZADORS DE PROJECTES ARTÍSTICS (EART) i jornada IDENTIDADES Y RELACIONES FRONTERIZAS (Museo Reina Sofía).

3 marzo, 2016

MOSTRA DE PROJECTES EDUCATIUS EN L’ÀMBIT ARTÍSTIC. “L’educació de les Arts: Els Projectes innovadors dels centres educatius” és un projecte expositiu organitzat per COLBACAT en col·laboració amb Interfícies, el programa transversal de cultura, educació i ciutadania de l’Arts Santa Mònica. La mostra s’emmarca en un procés de treball a llarg termini del centre amb la pedagogia de l'art, i el treball amb escoles i professorat que inclou taules de debat i tallers participatius d’arts.

18 febrero, 2016

CURSO "MURO DE MARAVILLAS". Curso para la utilización del arte contemporáneo como recurso educativo. A través de la exposición pedagógica “Muro de maravillas” se exploran diferentes metodologías de trabajo con imágenes visuales, textos, narraciones y objetos artísticos.

18 febrero, 2016

HIRIKILABS PLAZA: Presentación pública de proyectos abiertos relacionados con la tecnología y/o la cultura digital en busca de colaboradores para su desarrollo en el laboratorio. En el acto se presentarán los proyectos inscritos en la convocatoria que ha permanecido abierta entre los días 11 de enero y 11 de febrero.

17 febrero, 2016

Jornada "EXERCIM ELS DRETS CULTURALS" (BCN Interculturalitat, a l'Espai Avinyó), cicle "VALOR!" 10 debats sobre la construcció del valor de la ciutat" (Ajuntament de Barcelona, a La Virreina) i "CULTURA VIVA". Trobada per a una cultura com a bé comú (ICUB, a la Fabra i Coats).

16 febrero, 2016

"CAP CONVIDAT DE PEDRA". Cicle de tallers del La(b) Felipa vinculat a l’exposició “Geologia de l’Inefable” del programa d’Arts Visuals de Can Felipa, on els treballs exposats es convertiran en el punt de partida de diferents dinàmiques creatives. Aquests tallers proposen una reflexió pràctica i cooperativa sobre l’ús interdisciplinari dels formats i pràctiques artístiques contemporànies.

15 febrero, 2016

La "Declaració de Friburg" sobre els drets culturals exposa quina relació existeix entre drets humans i cultura. No és un text normatiu, ni un document oficial, sinó un text escrit per un grup d’experts compromesos amb l’ètica i els drets humans com a representants de la “societat civil”.

El document va ser presentat l'any 2007 però, des del 1998, l'anomenat “grup d’experts de Friburg” havia estat treballant amb la UNESCO i el Consell d’Europa per a l’aprovació d’un document normatiu sobre els drets culturals. La "Declaració de Friburg" és el text més clar que existeix sobre els drets culturals, una categoria estranyament desconeguda per als activistes i agents del món de la cultura, molts dels quals encara creuen que la cultura és un dret social.

11 febrero, 2016

TU NO SURTS A LA FOTO (proposta escènica amb col·laboració amb la Unitat de Psiquiatria de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona), BALLAR ENS FA BÉ (projectes seleccionats en aquesta convocatòria de l’APdC per al Dia Internacional de la Dansa 2016) i altres propostes de les què hem tingut notícia: POLITICAL /MOTHER PROJECTE COMUNITARI (Hofesh Shechter Company amb col·lectius locals de Salt i Girona), L’ESPECTACLE SENSE NOM (una proposta de dansa inclusiva dins del projecte InclusArt) i L’ÚLTIM CRIT (projecte teatral en col·laboració amb la Fundació Arrels).

28 enero, 2016

Projectes AMICS DE PAS i LA SALETA DE LA PANERA (Lleida), i projecte LLEDONERS. TEATRE A CAN BRIANS (AADPC). Exposició GENT GENIAL (Photographic Social Vision i fotògrafs residents Llar Sant Martí de Barcelona) al C.C. Sant Martí (Barcelona), més II ENCUENTRO RARA TROUPE (amb Radio Nikosia) al C.C. Convent de Sant Agustí (Barcelona).

20 enero, 2016

CONVOCATORIA COMITÉ ASESOR FESTEEN 2016 (Matadero Madrid) + GUIA JOVE (Foment de la Participació Juvenil de la Generalitat de Catalunya)

15 enero, 2016

III ENCUENTRO INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN EN ARQUITECTURA PARA NIÑOS Y JÓVENES (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía), ITINERARIS URBANS CURS 2015-2016 (activitat CCCBEducació), PROJECTE ESCOLTEM EL PATI (Escola Josep Maria Jujol. Premi Participa a l’Escola 2015).

14 enero, 2016

CULTURAS COMUNES. ENCUENTROS PARA UNA CULTURA PARTICIPATIVA dentro del proceso que el Ayuntamiento de Cádiz está llevando a cabo para la redacción de un Plan Director de Cultura. Con este encuentro dará comienzo el proceso participativo con el que se quieren introducir en el funcionamiento de la gestión cultural municipal aspectos como la participación, la formación o la sostenibilidad, y mejorar el modelo de relación entre los agentes culturales y la administración local.

13 enero, 2016

Cursos d’iniciació a l’art contemporani per a docents ART CONTEMPORANI. NIVELL ZERO (MACBA, ACVic i Bòlit) i A LA RECERCA DEL POTENCIAL PEDAGÒGIC DE L’ART (MAMT). Més ALTRES RELATS DE LA DANSA (Formació Permanent al Professorat 2016. Mercat de les Flors) i FEM DANSA A L’AULA DE MÚSICA (Curs monogràfic - Hivern 2016. Teler de Música).

1 enero, 2016

Aquest llibre aporta una explicació molt planera sobre la relació entre drets humans, cultura i participació ciutadana.

A la primera part del llibre, els autors defensen la necessitat de justificar les polítiques culturals des de la perspectiva dels drets culturals, perquè només d’aquesta manera són els ciutadans concrets, homes i dones que viuen en un territori, els objectes de les polítiques públiques, tot i aportant exemples concrets de participació de la ciutadania en l’elaboració de les polítiques culturals en diverses ciutats arreu d’Europa.

La segona part aporta pautes ben concretes (de fet, s'estructura com una guia) perquè els governs locals elaborin polítiques culturals amb la participació de la ciutadania.

31 diciembre, 2015

Jornada de treball i reflexió al voltant de les pràctiques artístiques, la seva relació amb la societat i les maneres d'implicació dels diversos agents que serveix de cloenda al cicle Trets enmig del concert de l’Arts Santa Mònica, un cicle d’exposicions que paral·lelament ha desenvolupat un programa de mediació (microRavals) i un cicle d’activitats (Implic/Accions) vinculats amb el barri on s’ubica el centre d’art.

22 diciembre, 2015

Una convocatòria que articula la producció artística contemporània amb la mediació, que es postula obertament com una aposta per a la recerca i la experimentació entorn d’una gestió, una curadoria o una programació que planteja altres models de relació entre art i ciutadania, entre equipament i territori, entre pràctiques artístiques i processos educatius. Així ho planteja l’Institut de Cultura de Barcelona en la difusió de la convocatòria, que reproduïm a continuació:

17 diciembre, 2015

Proyecto "VITAMINA C-ULTURA" (Taller d’Art, Cultura i Creació) y "OPEN LAB" (Proyecto "Equipo", grupo de jóvenes colaboradores del Departamento Educativo del Museo Reina Sofía).

15 diciembre, 2015

¿MEDIACIÓN? (Encuentro en torno a la mediación cultural organizado por AMECUM y AVALEM dentro de “Ni arte ni educación”) y seminario EL MUSEO ES UNA ESCUELA (Encuentros interinstitucionales en Matadero Madrid, CA2M, Fundación Telefónica, MACBA y Tabakalera).

14 diciembre, 2015

ECOSISTEMA DE INNOVACIÓN CULTURAL EN EUSKADI, PRESENTE Y FUTUROS. Un encuentro que pretende reunir tanto a representantes de Instituciones Públicas como a agentes culturales y creativos de Euskadi para fomentar un intercambio entre las políticas de apoyo a la creatividad, y las diversas prácticas culturales y creativas.

11 diciembre, 2015

Seminario "ARCHIVOS DEL COMÚN" (Museo Reina Sofía), Proyectos "ARCHIVE TAZ" (Todo por la Praxis) y "COMUNS URBANS A BARCELONA" (Observatorio Metropolitano de Barcelona) + Artículo "ARCHIVOS DESOBEDIENTES" (Adolfo Estalella)

2 diciembre, 2015

HOW TO DO THINGS WITH DOCUMENTS. Jornades de presentació de les investigacions realitzades per part dels intèrprets convidats per la Fundació Antoni Tàpies a realitzar prospeccions a l’Arxiu d’activitats de la Fundació. Al llarg de l’any 2015, s'han realitzat aproximacions als registres de la mediació des de diferents perspectives i mètodes d’anàlisi que han comportat noves col·laboracions amb organitzacions i agents d’entorns socioculturals diversos.

2 diciembre, 2015

Exposició PROJECTES EDUCATIUS. SALA D’ART JOVE (ACVic) i projecte de mediació cultural QUÈ VOL DIR MIRAR UN QUADRE? (Servei educatiu. Tecla Sala).

1 diciembre, 2015

Aquest article de Montse Romaní fa un recorregut per alguns projectes expositius realitzats entre 1980 i 2000 on es plantegen reflexions a l’entorn de les estratègies de mediació i recepció. Els projectes estan relacionats amb perspectives de pensament vinculades amb la crítica institucional, els processos d’investigació i el comissariat col·laboratiu.

S’hi analitzen els següents projectes expositius: AIDS Timeline (Group Material, 1989), If You Lived Here (Martha Rosler, 1989), Never Look Back (Shedhalle, Zuric, 2001), Ecosofías (Marcelo Expósito, INJUVE, 1999), Services (Andrea Fraser, Helmut Draxler, 1994), Atelier Europa i Kamera läuf (Kunstverein Munich, 2004), Archivo móvil-transfronterizo (InSite, 2005) i Roseware (Chris Marker i Laurence Rassel, Fundació Antoni Tàpies, 2000).

26 noviembre, 2015

"EL TRAJE MEDIADOR DEL EMPERADOR". Conferencia de Oriol Fontdevila sobre las posibilidades de la mediación cultural para suscitar procesos de emergencia y transformación. La conferencia tendrá lugar dentro de la presentación de la revista "Concreta 06, Desbordando el espacio expositivo".

25 noviembre, 2015

Proyectos abiertos en Hangar: "TRANSVEU PERE IV" Y "POBLENOU HÀBITAT CREATIU" (impulsados desde el laboratorio "Geoartivismos" de Constelaciones). Jornadas en torno a la conceptualización del archivo CICdB (LaFundició en la Fundació Antoni Tàpies) y publicación de los textos de la asignatura de extensión universitaria "CARTOGRAFÍA ARTÍSTICA" 2014-2015 (un proyecto de Inter-Accions) en la revista URBS.

20 noviembre, 2015

"DESVIANT L’ATENCIÓ. Jornada d’imprevistos itinerants". Un recorregut plantejat com un encadenat d’accions per dialogar entorn d’opinions, experiències i reflexions sorgides durant el procés de recerca d’Experimentem amb l’Art amb l’Escola Dovella i la Fundació Antoni Tàpies al voltant dels processos d’obertura institucionals.

20 noviembre, 2015

"EDUCACIÓN+ COLABORACIONES". VIII encuentro del programa "Educa+" del Área de Educación del Museo Thyssen-Bornemisza dedicado, en esta ocasión, a reflexionar con agentes de la acción educativa entorno a los impactos, alcances y estrategias que promueven las prácticas colaborativas en el ámbito de la educación en los museos.

19 noviembre, 2015

Jornades MIRADES CINEMATOGRÀFIQUES AL VOLTANT DE LA MALALTIA (FICAE-Es Baluard) / XOC. Xarxa, Oberta i Comunitat (APGCC) i LA CULTURA ESCONDIDA: GESTIÓN CULTURAL EN ENTORNOS NO CONVENCIONALES (PROCURA)

17 noviembre, 2015

Convocatorias "LABORATORIO 987" (MUSAC) y "TALLERES INTERGENERACIONALES 0-99" (Matadero Madrid).

16 noviembre, 2015

Programa ESPAIS C_ROOM 13 BARCELONA (Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB i Consorci d’Educació de Barcelona), projecte expositiu SECOND ROUND (Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives. Universitat de València) i fòrum KALIDOSCOPI 2015 (EART).

15 noviembre, 2015

"Experiencias de aprendizaje con el arte actual en las políticas de la diversidad" és una publicació del Departament d’Educació i Acció Cultural (DEAC) del Museo de Arte Contemporáneo de Castilla y León (MUSAC) que recull i reflexiona sobre els projectes educatius realitzats des del museu amb públics específics o en col·laboració amb altres organitzacions entre 2005 i 2009.

En el volum es combina la descripció de les experiències amb la reflexió teòrica i metodològica.

13 noviembre, 2015

ACTIVACIONES NI ARTE NI EDUCACIÓN. Selección de algunas propuestas del programa de actividades de esta exposición que organiza el Grupo de pensamiento de Educación Disruptiva (G.E.D) de Matadero Madrid, coordinado por el colectivo Pedagogías Invisibles, con el objetivo de generar un espacio para reflexionar sobre la importancia de lo educativo en la construcción de lo social.

13 noviembre, 2015

EXPOSICIÓ HOW TO DO THINGS WITH DOCUMENTS (Fundació Antoni Tàpies) i PERFORMANCE TERZO PARADISO (Blueproject Foundation)

12 noviembre, 2015

JORNADAS LABORATORIO 987 DE PRODUCCIÓN Y MEDIACIÓN EN CULTURA (MUSAC), II JORNADA DE PRÁCTICAS COMUNITARIAS EN MUSEOS Y ESPACIOS CULTURALES (Asociación de Trabajadores de Museos en Argentina) y publicación SOUVENIR VALPO (proyecto La rosa y el fuego en Parque Cultural de Valparaíso, Chile).

12 noviembre, 2015

Amb aquest taller, que planteja un gir reflexiu sobre l'educació en museus, es tanca el cicle de Pedagogies de Fricció, el programa de mediació pedagògica inclós dins del cicle Lesson 0 a l’Espai 13 de La Fundació Miró de Barcelona.

11 noviembre, 2015

I JORNADA DE BONES PRÀCTIQUES LA DANSA A L’ESCOLA (APDC i Moviment Lantana), TALLER +45. MOVIMENT I DANSA CONTEMPORÀNIA (C.C. Can Felipa), TALLERS INTERGENERACIONALS (Graner) i CURSO DANZA EDUCATIVA / CREATIVA (CSDMA).

10 noviembre, 2015

Proceso de investigación abierto "#TECNO BLANDAS" (HIRIKILABS. Tabakalera) y nueva convocatoria PROGRAMA HIBRILALDIAK (Conexiones improbables y DS2016EU). Proyecto "BAZKARIDEIAK: COMIDAS DE APOYO MÚTUO" FOOD4THOUGHTS (WikiToki) y proyecto "COMA/COMED" (ToroLab/Idensitat ID). Más TALLER FORMATIVO DE CO-CREACIÓN (Karraskan y CoCreable) y presentación del libro "METODOLOGÍAS PARTICIPATIVAS. SOCIOPRAXIS PARA LA CREATIVIDAD SOCIAL" (Red CIMAS) en Traficantes de sueños.

5 noviembre, 2015

CONVOCATÒRIA ART JOVE 2016 PER A LA PRODUCCIÓ DE PROJECTES (Sala D’Art Jove) i CONVOCATÒRIA PER AL SUPORT A LA PRODUCCIÓ A ARTISTES I PROJECTES D'ARTS VISUALS O PENSAMENT CONTEMPORANI + BECA GRAFFITI INVADERS (BaumannLab)

5 noviembre, 2015

CONVOCATÒRIES ART JOVE 2016 PER A LA MEDIACIÓ DE PROJECTES (Sala D’Art Jove), PROJECTES ARTÍSTICS EN CONTEXTOS EDUCATIUS (BaumannLab), CONVOCATÒRIA DE CURTS HUMANS XCÈNTRICS (CCCB) i CRIDA ALS CENTRES EDUCATIUS PER AL FIC-CAT 2016

4 noviembre, 2015

FORO CONFLUENCIAS. PRÁCTICAS INNOVADORAS DE LA CULTURA COMO BASE DEL DESARROLLO LOCAL. Este foro parte de la idea de explorar las conexiones creativas de la cultura en su relación con otros subsistemas y políticas públicas para “contribuir a ordenar y sistematizar” las propuestas innovadoras del ámbito cultural desarrolladas por colectivos e instituciones y servir de formación interadministrativa. Destacamos las cinco propuestas presentadas como buenas prácticas: Red de Museos de Lugo, Fundación Cerezales, Medialab Prado, proyecto artístico Scarpia y la organización C2+i.

3 noviembre, 2015

Congreso SOPA15 y IX CURSO DE CULTURA CONTEMPORÁNEA; SOSTENER LA VIDA; ALIANZAS, EXPERIENCIAS Y APRENDIZAJES DESDE LO RURAL (MUSAC).

30 octubre, 2015

Seminarios y encuentros: ESFERA PÚBLICA Y EDUCACIÓN. OPORTUNIDADES Y RETOS (LaPublika), PRÁCTICAS ARTÍSTICAS Y TERRITORIO, VÍNCULOS ENTRE CULTURA Y ESFERA PÚBLICA (Centro Nacional de la Cultura y las Artes. Gobierno de Chile) y MED15: HISTORIAS LOCALES/PRÁCTICAS GLOBALES (Museo de Antioquia. Medellín, Colombia).

29 octubre, 2015

Projecte PASEOSFUENCARRAL (Paisaje Transversal), festival URBANBAT 2015 (Zarami i Colaborabora), II Jornadas PENSAR LA CIUDAD (Malakatón), taula rodona ART URBÀ, ESPAI PÚBLIC I EDUCACIÓ (OWC2015) i cursos ACCIÓ SOCIAL. METODOLOGIES I PERSPECTIVES INNOVADORES D’INTERVENCIÓ EN L’ESPAI PÚBLIC (CEESC), EINES PER DESENVOLUPAR PROCESSOS PARTICIPATIUS (COAC) i COMUNS URBANS. CIUTAT, GESTIÓ COL·LECTIVA I PRÀCTIQUES COOPERATIVES (La Repartidora i La Dula). Més la publicació CONSTRUIR EN COL·LECTIU (LaCol).

26 octubre, 2015

II FÒRUM D’ARTS ESCÈNIQUES APLICADES (OAEA) / CURS EDUCA AMB L’ART (Apropa Cultura) / PROGRAMA SOCIOEDUCATIU COMUNITAT I IMPACTE SOCIAL (Fundació ONCA) / PROYECTO NUEVOS CREADORES-NUEVOS PÚBLICOS (Reina Sofía).

23 octubre, 2015

CONVOCATORIA LEVADURA PARA CREADORES-EDUCADORES (Madrid Destino) i IV JORNADES PEDAGÒGIQUES L’Aula al Pati. EL COS EN JOC (Lo Pati. Centre d’Art Terres de l’Ebre). Més dues propostes de formació permanent del professorat: VII JORNADES EXPRESSART. MUSEU PORTÀTIL (MACBA) i CURS ART, MUSEUS I ESCOLA. CREACIÓ I CONEIXEMENT EN XARXA (IES-UAB).

23 octubre, 2015

JORNADAS LABORATORIO 987 DE PRODUCCIÓN Y MEDIACIÓN EN CULTURA. Organizadas en formato mesas de trabajo y sesiones de discusión públicas, el objetivo de estas jornadas es propiciar un entorno de reflexión compartida y de intercambio de experiencias en torno a las condiciones idóneas para promover modos de relación oportunos y significativos entre una institución cultural y la sociedad a la que pertenece.

23 octubre, 2015

FIRA D’ECONOMIA SOLIDÀRIA DE CATALUNYA, TROBADA INTERNACIONAL DE MUNICIPALISME I ECONOMIA SOCIAL i dos textos de context: ECONOMÍA SOLIDARIA Y DEMOCRACIA (Joan Subirats) i MERCAT SOCIAL: ECONOMIES PER L’EMANCIPACIÓ (Ivan Miró).

22 octubre, 2015

#SUCRET15. Jornades de suport a la creació (/UNZIP) / Festival de Creació Contemporània ESCENA POBLENOU / Segona taula rodona: CULTURA I CIUTAT (Laboratori social metropolità) / ENCUENTRO CULTURA LOCAL Y CONSTRUCCIÓN DE CIUDADANÍA (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte).

22 octubre, 2015

"CULTURA I ACCIONS EDUCATIVES: re-territorialitzar l’espai a partir de les pràctiques culturals educatives". Taller dirigit a mestres i educadors/es per compartir metodologies a l'hora de treballar, de forma col·laborativa, projectes culturals en l’àmbit educatiu.

16 octubre, 2015

EL RECEPTARI DEL POBLE-SEC. Taller de cuina i autoedició per crear, en viu i en directe, un receptari a partir de les receptes proposades pels veïns i veïnes del barri de Poble-sec de Barcelona.

15 octubre, 2015

"Desacuerdos 6. Educación" és el sisè volum del projecte "Desacuerdos", coordinat per algunes de les institucions artístiques més rellevants del país i centrat en la crítica de les polítiques culturals a Espanya des de la Transició.

En aquest volum es tracta la relació entre arts i educació a partir de diverses recerques, entrevistes, taules rodones, etc. Els contextos abordats són diversos (l’escola, la universitat, els museus, les escoles d’arts, les iniciatives d’auto-educació, etc.) per intentar oferir una panoràmica amplia dels debats i les tensions actuals pel que fa a les tendències educatives.

9 octubre, 2015

Exposición "NI ARTE NI EDUCACIÓN" (Matadero Madrid) / Programa educativo "AULAS ABIERTAS" (Reina Sofía) / Proyecto "ARSGAMES" (LABoral) / JORNADAS DE PUERTAS ABIERTAS (La Panera).

5 octubre, 2015

La lectura de l’article d’Aida Sànchez de Serdio, “Digui mediació”, aparegut recentment a Nativa ens sembla molt recomanable en tant que una aproximació clara i precisa a la posició des de la qual es desenvolupen les pràctiques de mediació i col·laboració. La mediació entesa tant com un lloc per a la creació de ponts, interconnexions i transversalitats entre la producció cultural i artística i el conjunt de la societat, com un espai per reflexionar –críticament– sobre aquesta mateixa relació i treballar per transformar-la. Una actitud d’agent doble, que entén que perquè la interacció entre ambdues esferes sigui mínimament possible necessita de transformacions institucionals.

1 octubre, 2015

A "Democratic Culture", John Holden analitza la definició actual de cultura, interpel·lant a públic, creadors i professionals culturals per tal de reformular una nova definició basada en l’accés i la participació.

Els estàndards de qualitat cultural no es defensen aixecant barricades contra els de fora, afirma aquest investigador especialitzat en polítiques culturals, evidenciant així el fet que l'accés de la població a la cultura finançada amb diners públics és encara molt limitat.

Holden argumenta perquè la cultura ha de tenir un mandat democràtic, entenent que les múltiples formes d’expressió culturals són constructores de significat i d’identitat, i per això, condueixen a la llibertat individual i col·lectiva de la comunitat.

25 septiembre, 2015

CICLE CAPACITATS (Mercat de les Flors) + ARTS COMUNITÀRIES, INCLUSIVES I SOCIALS A FIRA MEDITERRÀNIA DE MANRESA

23 septiembre, 2015

II JORNADA DE PRÁCTICAS COMUNITARIAS EN MUSEOS Y ESPACIOS CULTURALES. Iniciativa de la Asociación de Trabajadores de Museos en Argentina planteada como un espacio de análisis y reflexión entorno a experiencias de participación y empoderamiento de las comunidades desde distintos museos y espacios culturales del país.

21 septiembre, 2015

"ENCUENTRO DE ORGANIZACIONES DE ARTISTAS". Colectivos autogestinados relacionados con la producción artística se encuentran para hacer visible el panorama de la gestión independiente de Madrid e impulsar un nuevo sistema de apoyo a la creación.

15 septiembre, 2015

Antologia de textos on diferents autors relacionats amb la pràctica i la investigació del comissariat, l’art i l’educació reflexionen a l’entorn de la incorporació de la pedagogia en l’art i en la pràctica comissarial duta a terme en els darrers anys. Inclou, principalment, textos per encàrrec, algunes converses i també compila algun text de referència publicat prèviament, com és el cas de "Turning", l'article sobre el gir educatiu de la escriptora, curadora i professora d'arts visuals Irit Rogoff.

El llibre inclou textos dels següents autors: 16 Beaver Group; Peio Aguirre; Dave Beech; Dave Blamey & Alex Coles; Daniel Buren & Wounter Davidts; Cornford & Cross; Charles Esche; Annie Flechter & Sarah Pierce; Liam Gillick; Janna Graham; Tom Hoert; William Kaizen; Hassan Khan; Annette Krauss, Emily Pethick & Marina Vishmidt; Stewart Martin; Ute Meta Bauer; Marion von Osten & Eva Egermann; Andrea Phillips; Raqs Media Collective; Irit Rogoff; Edgar Schmitz; Simon Seikh; Sally Tallant; Jan Verwoert; Anton Vidokle; i Tirdad Zolghadr.

15 septiembre, 2015

Convocatòries "I JORNADA LA DANSA A L’ESCOLA" i "FESTIVAL DE VIDEODANZA MiTS 2015", Programa "DANSA A LES ESCOLES" i Taller "DANSA INTEGRADA"

7 septiembre, 2015

ESCENES DE PEDAGOGIA PRÀCTICA AL MUSEU. Obertes les inscripcions per a aquest taller de dos dies sobre educació i museus, una proposta de "Pedagogies de Fricció", el programa de mediació pedagògica del cicle "Lesson 0" a l’Espai 13 de La Fundació Miró.

3 septiembre, 2015

PERFORMANCES DE LA MIRADA. Taller d’espectadors Mercat de les Flors de Barcelona / OUR SHARED SCENARIO (Nuestro Escenario Compartido), iniciativa artística en forma de taller para procesos de creación conjunta en Internet.

1 septiembre, 2015

"Cartografiem-nos. Projecte educatiu per a infantil i primària" presenta i valora l’experiència educativa duta a terme entre els anys 2007 i 2009 per l’Àrea d’Educació i Acció Cultural d’Es Baluard Museu d’Art Modern i Contemporani de Palma amb escoles de primària al voltant de la noció de territori i en relació amb les practiques d’art contemporani. S'hi recull la veu tant dels responsables del projecte en el museu com dels educadors/es.

Aquesta publicació representa una aportació bibliogràfica excepcional, com ho són en general les publicacions dels Departaments d’Educació i Acció Cultural de museus i centres d’art (els anomenats DEAC), ja que no és fàcil comptar amb els recursos humans, materials i econòmics per donar visibilitat als processos educatius que desenvolupen aquests departaments.

29 julio, 2015

CHARLA CON LAFÁBRIKA DETODALAVIDA. Presentación del proyecto de LFdTV, un espacio de la localidad extremeña de Los Santos de Maimona creado para la gestión social del territorio y la ocio-cultura en el ámbito rural, donde tendrá lugar el próximo encuentro de Arquitecturas Colectiva, que también se presentará en este acto.

27 julio, 2015

CONVOCATÒRIA BONES PRÀCTIQUES I JORNADA LA DANSA A L’ESCOLA. Presentació de propostes per a la jornada que es durà a terme el 14 de novembre de 2015 a Banyoles, amb l’objectiu de donar visibilitat a aquells projectes que tenen la dansa com a vehicle pedagògic/educatiu, i aconseguir una major presència de la dansa a l’escola amb projectes de qualitat.

23 julio, 2015

RESIDENCIAS DE INVESTIGACIÓN 2015-2016 (Museo Reina Sofía). HIRIKILABS - PLAZA: CONVOCATORIA DE PROYECTOS ABIERTOS (Tabakalera). CONSTRUYENDO VECINDADES: HOGAR - HOME. CONVOCATORIA ABIERTA (Jiwar).

16 julio, 2015

"CIUTATS EN DANSA": "TAMBÉ RESPIRA L'ÀNIMA". Espectacle amb tots els participants d’aquest projecte pedagògic i social de dansa comunitària impulsat per Álvaro de la Peña – Cia. Iliacán, coreògraf i soci fundador de La Caldera.

15 julio, 2015

La VI edició de la Trobada Internacional de Teatre i Educació, organitzada a Barcelona per Forn de teatre Pa'tothom l'octubre de 2010, pretenia vincular a la gent, la lluita política i l'art amb la democratització de la justícia com a acció política directa. Per tant, es va treballar el Teatre-legislatiu (branca del Teatre de l'Oprimit especialitzada en el tractament de temes legals, les lleis i la seva implementació) i l'acció política.

L'objectiu d'aquesta trobada era conèixer iniciatives i professionals d'arreu del món que treballessin amb el Teatre-legislatiu, llavors encara desconegut a Catalunya i a España. S'hi van tractar quatre eixos de treball: Qualitat política, Experiència, Gènere i Racisme.

15 julio, 2015

En centros y espacios de producción cultural como Medialab-Prado, la mediación ocupa un lugar central para construir contextos colaborativos orientados al desarrollo de iniciativas y proyectos. Los programas y equipos de mediación son, en estos contextos, el engranaje necesario para conectar proyectos y grupos de trabajo, fomentando las prácticas colaborativas “dentro de” y “entre” ellos.

14 julio, 2015

Compartimos un paquete de seis convocatorias abiertas vinculadas a iniciativas colaborativas, las primeras tres dentro de un ámbito más artístico y las otras tres vinculadas a procesos de innovación ciudadana.

10 julio, 2015

Proposta de microRavals en relació a l’exposició “Mesures de desajust” de Núria Güell en el marc del cicle "Trets en mig del concert" al centre d’Arts Santa Mónica i en diàleg amb alguns aspectes del treball de Núria Güell.

8 julio, 2015

ESTUDI ESPAI PÚBLIC I QUALITAT DE VIDA A CIUTAT MERIDIANA (IGOP, CCCB Educació i Escola Mestre Morera). PROPOSTA ESCÈNICA 2015 COM A POSSIBILITAT (La compagnie des Hommes amb alumnat de tres instituts de Barcelona). PROYECTO VACA III (Centro Huarte y centros de educación formal y no formal de Navarra).

1 julio, 2015

El programa "Learning & Participation" va néixer com una part essencial del projecte de "The Sage Gateshead". Així com altres equipaments culturals han incorporat progressivament un servei educatiu i comunitari en la seva estructura, aquesta institució es va gestar com una entitat de difusió i creació musical, alhora que s’aixecava com un centre de formació artística i de dinamització cultural adreçada a tota la ciutadania.

Més enllà d’acollir formacions musicals estables, aquest equipament va ser concebut com un projecte per regenerar una zona cultural i econòmicament deprimida, i l’estratègia per a fer-ho va ser a través de la música.

1 julio, 2015

Projectes FUCK-IN-PROGRESS (Grec 2015. Taller de l’Espectador) i BARRIS EN DANSA (Xerrades informatives). FES-MAP 2015 (Convocatoria II Festival de las Artes y la Salut Mental de los Pirineos) i Jornades BAMBÚ (Arts escèniques inclusives i accessibles. I aniversari cia. teatre Bambú).

30 junio, 2015

NEGOCIANT LA PARTICIPACIÓ CULTURAL DELS MIGRANTS (MCP BROKER). Conferència final del projecte europeu "Brokering Migrants' Cultural participation" (MCP Broker), coordinat per Interarts, l’objectiu del qual és estimular la participació dels migrants com a productors i actors culturals mitjançant la millora de la capacitat de les institucions públiques culturals per interactuar-hi.

26 junio, 2015

UMHERRI 15. Comunidad, aprendizaje y política local (escuelas, comunidades y agentes públicos y privados del País Vasco). Proyecto PATRIMONIO QUEVEDO (MUSAC y CEIP QUEVEDO de León). Projecte COM BATEGA UN MUSEU (MNAC i SuSoEspai, Creació i Salut Mental) i TALLER DE CIRC Escola de Salut per a la gent gran del CAP Guineueta amb l’Atener Popular 9Barris de Barcelona).

22 junio, 2015

"AQUÍ TRABAJA UN ARTISTA". Este seminario se plantea, a partir de un proyecto educativo del CA2M con dos colegios públicos del extrarradio de Madrid y una investigación sobre la metodología, abordar cuestiones relacionadas con la educación en museos y la elaboración y desarrollo de proyectos de colaboración que se extiendan en el tiempo y cuyo objetivo sea afectar el transcurso natural de las instituciones y desbordar el espacio del aula.

19 junio, 2015

Publicaciones del programa MEDIACIÓN COMUNITARIA MUSEOS DE QUITO. Revista KULT-UR. EMANCIPACIÓ, AUTOGESTIÓ I CANVI (Vol. 2. Núm. 3. 2015). Libro BUEN CONOCER/FLOK SOCIETY: Propuestas para una economía social del conocimiento común y abierto

17 junio, 2015

ORGANIZACIÓN COLECTIVA EN LAS ARTES VISUALES. Jornada para reflexionar sobre la interlocución y la organización colectiva en las artes visuales, ofrecer un panorama de las experiencias en el territorio vasco, y favorecer el diálogo con otras experiencias (anteriores y de otros territorios).

11 junio, 2015

Convocatorias: INVESTIGACIONES AL LÍMITE (Una curadoría de colaboraciones experimentales en Intermediae), NUEVOS COMANDITARIOS (Democracia participativa en el arte en el País Vasco), MOSTRA D’ART URBÀ 2015 (L’espai públic com a plataforma d’experimentació i reflexió en Roca Umbert de Granollers) y BECAS DKV (Proyectos de arte y salud).

11 junio, 2015

ENCUENTRO DE EDUCACIÓN Y MUSEOS. El VII Encuentro "Educación+", organizado por el Museo Thyssen-Bornemisza, examina los lazos existentes entre museos y centros educativos para intercambiar experiencias y apuntar vías de colaboración entre ambos ecosistemas.

8 junio, 2015

Posar en marxa un projecte que, d'una o altra manera obre les portes a altres formats de treball i relació amb públics diferents als actuals, és una estratègia per a la transformació institucional i, alhora, per a la producció de la legitimitat i comunicació que tot canvi necessita. Repensar-se mentre pensem en allò que volem qüestionar, mentre identifiquem les coses sobre les quals voldríem innovar com a institució...

5 junio, 2015

FESTA DEL CIRC SOCIAL. Una jornada per conèixer els projectes desplegats des de l’Ateneu Popular 9 Barris de Barcelona per apropar el circ a la ciutadania més jove mitjançant el treball en xarxa amb els agents del territori (instituts, casals i entitats de lleure, associacions de veïns i veïnes, Plans Comunitaris, Districte de Nou Barris, Agència de Salut Pública i Consorci d’Educació de Barcelona, etc.)

5 junio, 2015

PROJECTE EUROPEU "DE LA CULTURA A L’OCUPACIÓ". Trobada de cloenda i presentació de resultats del projecte europeu “Cultura a la presó, un dispositiu d’educació, formació i ocupació”, en el qual participa la Direcció de Serveis Penitenciaris de la Generalitat de Catalunya i l’associació barcelonina transFORMAS, juntament amb institucions públiques i operadors culturals i/o de formació de França i Alemanya.

4 junio, 2015

JORNADA MICOS. MICRO-INTERVENCIONES ESCOLARES. Espacio de encuentro para hablar sobre la mejora de la accesibilidad y el espacio público en centros educativos, mostrando casos reales de micro-intervenciones en colegios con contextos y problemáticas diversas.

2 junio, 2015

PROJECTE TOT DANSA 2015. Mostra del treball artístic i tècnic de l’edició 2015 d’aquest projecte educatiu dins del marc de les Terceres Jornades Joves de Creació Artística, impulsades conjuntament per l’Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, el Mercat de les Flors i l’Institut del Teatre.

1 junio, 2015

"The Manifesto of Possibilities" és un projecte l'objectiu del qual és la redacció d'un manifest sobre la producció cultural en clau col·laborativa. Iniciat i editat per Cameron Cartiere i Sophie Hope, el projecte es va desenvolupar a partir del seminari “Building Cultures, Art and OUR City” (maig 2006) i el workshop “Manifesto of Possibilities” (febrer 2007).

29 mayo, 2015

Projectes ENXARXA’T (La Panera Lleida), MUNTEM UNA EXPOSICIÓ (Museu del Disseny de Barcelona, Escola Catalònia i l’IES Quatre Cantons de Barcelona), CARTOGRAFÍA CRÍTICA (Hangar amb l’IES Quatre Cantons) i CAPTURANT IDENTITATS (Filmoteca de Catalunya amb l’INS Miquel Tarradell de Barcelona).

21 mayo, 2015

Tras una primera publicación titulada “Pedagogías colectivas y políticas sociales “ (2010) y una segunda dedicada a las “Pedagogías en red y prácticas instituyentes” (2012), Transductores centra este tercer volumen en el desarrollo de proyectos artísticos en contexto. Para ello, presenta itinerarios y estrategias a través de agentes del sector (investigadores, docentes, artistas, productores culturales, comisarios, etc.) que han sido invitados a compartir los saberes y herramientas aplicados en sus proyectos colaborativos.

18 mayo, 2015

"SENYALEM LA MEMÒRIA". "TERRITORIS OBLIDATS" A LA MEDIATECA DEL RAVAL. Espai de trobada proposat des d'IDENSITAT (dins de la seva residència a l'Arts Santa Mònica i en el marc del projecte "TRANSLOCACIONS. Experiències temporals, pràctiques artístiques i contextos locals") per parlar sobre la recuperació de la memòria al barri del Raval de Barcelona a través de la proposta de “Senyalem la memòria”.

18 mayo, 2015

Exposicions "LA MEVA BIOGRAFIA" (BaumannLab Terrassa), "BÒLIT MENTOR 3. L’ART DE SALTAR" (Bòlit, Girona) i "ART + ESCOLA + LLUM" (ACVic). Convocatòries "CINEMA EN CURS 2015-2016" i Programa "MECENAZGO EXPANDIDO". Convocatoria para la producción de una herramienta educativa (LABoral. Centro de Arte y Creación Industrial de Gijón).

14 mayo, 2015

A COP D’ART AMB L’EDUCACIÓ SOCIAL. Cicle de Càpsules del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) i DIXIT (Centre de Documentació de Serveis Socials) a partir de les experiències del territori relatades al monogràfic “A cop d’art amb l’educació social” (Núm. 16. Revista Quaderns d’Educació Social. Desembre 2014).

8 mayo, 2015

FESTIVAL FESCAMP 2015. Jornada final del Festival d’Art, Comunitat i Medi Ambient de Sant Cugat del Vallès amb la mostra dels treballs dels artistes i col·lectius participants. En aquesta segona edició del Fescamp, set parelles d’artistes i agents locals han desenvolupat un procés de treball basat en les pràctiques artístiques col·laboratives per reflexionar críticament sobre la ciutat des del punt de vista de la sostenibilitat i el medi ambient.

6 mayo, 2015

Projectes EL CONSELL DELS SAVIS VA A LA FILMOTECA (Filmoteca i Museu d’Història de Catalunya) y NUEVAS COMANDITARIAS HERNANI (Tabakalera Donostia).

5 mayo, 2015

HIBRIDACIONS I CONTEXTOS 02. Jornada de presentacions de projectes d’aquest programa que té la voluntat d’articular projectes col·laboratius en xarxa entre centres i espais d’art i escoles d’art i disseny.

4 mayo, 2015

ESCENA MOBILE 2015. IXa edición del Festival Internacional Escena Mobile sobre diversidad e inclusión social. Además de compañías y espectáculos de danza y teatro integrado, este proyecto multidisciplinar incluye exposiciones de artes plásticas y un programa de actividades complementarias y formativas como talleres, charlas, proyecciones...

27 abril, 2015

Convocatòria COMPONER LOS SABERES PARA COMPRENDER MEJOR LOS DESAFÍOS DEL MUNDO CONTEMPORÁNEO. Programa 1: Colaboraciones transdisciplinares entre artistas y científicos (Fundación Daniel y Nina Carasso). Comunidad de indagación LABORATORIO VIVO (Medialab-Prado). Projecte GRID_SPINOZA (Hangar). OFICINA DE CIÈNCIA CIUTADANA (BCNLab. Ajuntament de Barcelona).

24 abril, 2015

Festivals ACTUA! ARTS FESTIVAL. Art amb diversitat funcional i L’ALTRE FESTIVAL Internacional d’Arts Escèniques i Salut Mental. PROGRAMA HERMES i publicació ABIERTO AL PÚBLICO núm. 4. Artes escénicas e inclusión social.

23 abril, 2015

Textos y artículos: DEVOLVEDNOS LOS MUSEOS Y ESTO ES LO QUE HAREMOS CON ELLOS / ¿ECONOMÍA COOPERATIVA EN CULTURA? PRÁCTICAS Y TENTATIVAS DE LA CULTURA DE LO COMÚN (1 y 2) / ALGUNAS REFLEXIONES AL HILO DE LA DESAPARICIÓN DE ZEMOS98 / OBRA Y SERVICIO. EL EMPLEO CULTURAL (I Y II) / CULTURA TRANS/NÓMADA VERSUS CULTURA SEDENTARIA. Entrevista HAY QUE RECUPERAR EL SENTIDO SOCIAL DE CULTURA a Santiago Eraso y vídeo DEBATE MEDIADORES CULTURALES. PARA TODOS LA 2.

22 abril, 2015

Presentación y debate CONTRADICCIONES Y POTENCIALES EN COMÚN: INSTITUCIONALIDADES, CIUDADES Y PEDAGOGÍAS OTRAS (Intermediae) en relación con las entrevistas a MARÍA ACASO y LILIANA LÓPEZ BORBÓN en Antimuseo.

21 abril, 2015

GUIA A LES PLACES! CIUTATS EN MOVIMENT (Biblioteques de Granollers). Biblioteca digital BOOKCAMPING. Grup de treball PENSANDO Y HACIENDO MEDIALAB: la biblioteca como laboratorio ciudadano de conocimiento. Projectes COMMON LIBRARIES (Essex Libraries), PUBLIC LIBRARY (Marcell Mars) i CREACIÓN DE UNA RED DE BIBLIOTECAS PERSONALES (Fundación Cerezales Antonino y Cinia en col·laboració amb Daniel G. Andújar).

17 abril, 2015

IV Encuentro Red Transibérica de espacios culturales independientes bajo el lema “Espacios, la importancia del lugar”. La Red Transibérica es una plataforma formada por una veintena de espacios autogestionados del estado español para colaborar entre ellos y favorecer su desarrollo.

16 abril, 2015

FESCAMP 2015. Exposició dels set projectes en curs ("Walk&Talk Mira-sol" / "El sentir d’un trajecte" / "Nature Paradise" / "El bosc comestible" / "Explica el teu Valldoreix" / "Dibuixant la Floresta, construint el barri!" / "Marge agrícola Sant Cugat, veus i espais"), accions participatives dels projectes "El Bosc Comestible" i "Explica el teu Valldoreix") i taller FESTRASHREG del col·lectiu refarmthecity.org

10 abril, 2015

PROYECTO PATRIMONIO (Prácticas colaborativas DEAC. MUSAC). Programa ZOOM VÍDEO LABORATORIO (Área de Mediación de Tabakalera-Donostia). Documental ELOGI DE L’ESCOLA (Escola Bordils, Girona).

9 abril, 2015

"IMAGINA SANT BOI" (Ajuntament de Sant Boi). "RETRATANT EL VEÏNAT" 10 anys del barri de Sant Pere i Santa Caterina (Fundació Mescladís). "MIRADES: RETRATS SENSE SOSTRE" (Xarxa d’Atenció a les Persones sense Llar). "CONTRA-REPRESENTACIONS AUDIOVISUALS" (Es Baluard).

8 abril, 2015

Convocatòria per al finançament d’un projecte que relacioni dansa i societat, prioritzant aquelles propostes que treballin amb col·lectius amb necessitats especials.

7 abril, 2015

Conferència: “CREATIVITAT I ENSENYAMENT. TRES APORTACIONS SINGULARS”. Amb Francesc Serés, Montse Romaní i Josep M. Jori.

27 marzo, 2015

PLAN MUSEOS+SOCIALES (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte), proyecto LA MÁQUINA DEL TIEMPO (Intermediae–Matadero Madrid) y curso WHAT ARE YOU LOOKING AT (Es Baluard).

24 marzo, 2015

Proyecto "CIUTATS EN DANSA" (La Caldera) y taller "TEENAGE FLOCK" (programa "EN RESIDÈNCIA").

23 marzo, 2015

Exposició de treballs del batxillerat d’arts de l’Institut Moisès Broggi.
Biblioteca Camp de l’Arpa-Caterina Albert (Indústria, 295. Barcelona). Del 23/03 al 30/04 de 2015.
En col·laboració amb Espai 13 (Fundació Miró) i Cinema en curs (A Bao A Qu).

20 marzo, 2015

Taller "ENFOCANT L’ESTRUCH: COM COMUNIQUEM L’ART CONTEMPORANI" i III CONGRÉS HÍBRID ENTRE ARTS, CIÈNCIES I EDUCACIÓ de La Panera.

18 marzo, 2015

JORNADES DE BONES PRÀCTIQUES EN L’ÀMBIT DE LA JOVENTUT / 33a JORNADA DE POLÍTIQUES LOCALS DE JOVENTUT

12 marzo, 2015

Exposición Auzoko Hitzak: representar las pedagogías en el espacio público.
Organiza: Tabakalera. Casa de Cultura de Egia. Hasta el 17 de marzo.

10 marzo, 2015

Cloenda "Objectes de Conversa. Pràctiques dialògiques en el museu". Visita guiada i xerrada amb Javier Rodrigo.

19 febrero, 2015

EXPOSICIÓ IN/BE/OUT SIDE ART. Proyecto DESMUNTAMITES. PROJECTE BILINGÜE de l’Escola Municipal Tres Pins de Barcelona. PROJECTE FEM UN MUSEU. VII JORNADAS SOBRE LA INCLUSIÓN SOCIAL Y LA EDUCACIÓN EN LAS ARTES ESCÉNICAS. Videoconferencia SOMATOGRAFÍAS Y TECNOCUIDADOS (material documental). GUÍA PEDAGÓGICA PARA LA ELABORACIÓN DE VIDEOS Y PODCASTS A FAVOR DE LA DIVERSIDAD CULTURAL.

12 febrero, 2015

2 convocatorias: UNA CIUDAD, MUCHOS MUNDOS y COL·LECTIVACCIONS. 1 libro: TIME FOR CULTURAL MEDIATION. 1 curso: AGENTS DINAMITZADORS DE PROJECTES ARTÍSTICS.

6 febrero, 2015

GENERANDO CONOCIMIENTO LIBRE EN LA WIKIESFERA. Proyecto sobre documentación colaborativa en Medialab Prado / WIKIARS. Col·laboració de les escoles d’art i disseny a la Viquipèdia, una iniciativa d’Amical Wikimedia.

5 febrero, 2015

"FILMOTECA PER A LES ESCOLES 2014-2015" (Filmoteca de Catalunya) / "IMAGINARSE" Comunidad educativa expandida y Pedagogías creativas de la imagen (Universidad de Murcia) / "SINAUTORÍA" Residencia de CsA en el MNCARS / "EINES, ESTRATÈGIES I PROJECTES TRANSVERSALS A TRAVÉS DE L’ART CONTEMPORANI AL MUSEU I A L’ESCOLA" Seminari de formació per a professorat (Es Baluard)

2 febrero, 2015

"NARINANT" (espectáculo itinerante de danza contemporánea del proyecto "Barris en Dansa") en Mercat de les Flors / ACTIVIDADES PARA ESCUELAS (UNZIP) en Centre d’Art Torre Muntadas / Actividad "EL JUEGO COMO PRINCIPIO" dentro del programa educativo del Museo Centro de Arte Reina Sofía / PROYECTO "AUZOKO HITZAK" del programa de mediaciónde Tabakalera.

30 enero, 2015

ASSAJANT DES DE LA COLECCIÓ, activitat per a professorat al MACBA, XVIII Jornades de Museus i Educació Museu Marítim de Barcelona PROGRAMAR PER ALS PÚBLICS i curs ARTE CONTEMPORÁNEO Y MUSEOS EXTREMEÑOS de La Colectiva Errante.

20 enero, 2015

Fa uns quants posts, en aquest bloc ens fèiem ressò de l’Arxiu de projectes que, en el marc d’Idensitat Barris, presentava un mapeig d'iniciatives culturals, artístiques i socials desenvolupades al barri del Raval. Segueixen enriquint l'ecosistema cultural local dues propostes més: el projecte de mediació del cicle Trets enmig del concert, que es fa a l'Arts Santa Mònica Centre de la Creativitat, i les inauguracions del projecte Espais Mentrestant: els locals de SomAtents, scannerFM i Konnecta’t.

8 enero, 2015

Treball en context, amb agents locals, col·laborativament, en societat, al barri. Suport a la creació en diàleg amb una realitat propera on fer un treball d'immersió artística i crítica.

1 enero, 2015

El projecte "Espai Memòries" es va concebre com un espai experimental des d’on introduir noves maneres de fer en relació al treball en arts visuals, memòria històrica i la seva interacció amb el teixit social.

Articulat com una secció del Museu Comarcal de Manresa, es planteja com un espai obert al públic dedicat a la producció de projectes i a la investigació, la trobada i la col·laboració amb agents del teixit local, així com el treball amb testimonis històrics. La difusió de continguts per mitjà d’activitats, la utilització de formats expositius i la creació d'un arxiu amb les investigacions realitzades també formen part dels seus objectius.

El seu pla director va ser concebut i redactat per una comissió transdisciplinar de la que formaven part els responsables de les institucions contractants: l’Ajuntament, el Museu Comarcal i l’Associació de Memòria i Història de Manresa.

15 diciembre, 2014

"Escenes del Raval" va ser un projecte ideat i dirigit per l’artista Claudio Zulián l'any 1998, i produït pel Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) amb l'objectiu de captar la personalitat complexa del barri del Raval a partir dels seus habitants i vianants. Això es va fer a través d’una instal·lació al CCCB organitzada al voltant de diversos temes relacionats amb el Raval barceloní.

Es va convidar a participar-hi a persones i entitats vinculades al barri, i s’hi van desenvolupar activitats diverses (conferències, performances, entrevistes, projeccions, debats, festes, etc.). La documentació de tot el procés va donar lloc a una publicació on aquestes múltiples veus s'ordenen segons els temes al voltant dels quals es va articular la instal·lació.

21 noviembre, 2014

Enmedio, Zemos98, Basurama y Zoohaus son los colectivos invitados a este encuentro propuesto para reflexionar sobre cuáles son las tácticas y estrategias que utilizan hoy en día colectivos y agentes implicados en la transformación social y cuáles las trayectorias que van trazando en las comunidades con las que trabajan, la dimensión educativa de esas propuestas y su repercusión en las dinámicas ciudadanas.

20 noviembre, 2014

Contra la hegemonía de las miradas universales existe el contrapeso de los contra-relatos, que no sólo tienen importancia por lo que nos cuentan, sino por quién y cómo los construye. Una cuestión que parece interpelar cada vez más a los profesionales y a una parte de la ciudadanía, como se refleja en esta selección de iniciativas heterogenea pero coincidente en proponerse, desde otra concepción de la implicación ciudadana, una producción de cultura crítica.

7 noviembre, 2014

"Blurring Educational Boundaries. Young people’s agency in learning practices", "Creative Connections": coneixement i saber des de l’art contemporani en entorns educatius, "QUAM 2014" | Visiones - Revisiones / Arte-Educación y "Congreso Internacional Educación Artística y Diversidad Sexual" (EDADIS). Cuatro espacios de encuentro desde los que acelerar el contacto y la transferencia de experiencias y conocimiento.

29 octubre, 2014

12 años han pasado desde aquel proyecto impulsado por l’Espai d'Art Contemporani de Castelló (EACC) bajo el título Micropolíticas. Arte y cotidianidad 2001-1968. Como bien recogía el título de uno de los textos del catálogo, La reinvención de la experiencia ¿Hay espacio para lo pequeño en un mundo global? escrito al alimón por Juan Vicente Aliaga, María de Corral y José Miguel G. Cortés, la cuestión parece seguir siendo pertinente… Aunque las respuestas se inscriben en un doble proceso donde, a la par que se va consolidando un campo de actuación que desborda el registro meramente artístico, a la vez se produce un reconocimiento por parte de las grandes instituciones culturales.

28 octubre, 2014

La creació col·lectiva i l'intercanvi cultural com a possibilitat del desenvolupament i transformació o els processos impulsats per la relació entre les pràctiques artístiques i l'espai social local són alguns dels trets distintius del projecte TRANSlocacions d’IDENSITAT.

23 octubre, 2014

Diferents situacions on els i les joves tenen una relació activa amb les produccions artístiques i la gestió dels espais culturals, situacions on altres relacions de poder amb l’àmbit de les pràctiques artístiques i culturals són possibles.

21 octubre, 2014

L’exposició, tot i ser un format privilegiat per a la difusió, ha estat fortament qüestionada com a dispositiu i, també, pel seu inevitable caràcter espectacular i de foto finish. Potser ho té difícil per combinar el procés, que és el temps, i l’espai, que és la sala, d'una manera raonable. Potser, per això, vol vestir-se de meta-reflexió. En tot cas, aquestes quatre exposicions tracen un paisatge polièdric, un maridatge entre grans equipaments i propostes de barri.

16 octubre, 2014

Mery Cuesta, crítica de arte y comisaria de exposiciones, presenta en distintos soportes y formatos los resultados e impresiones sobre los procesos de trabajo que durante estos dos últimos años ha realizado en el marco de y en colaboración con las experiencias creativas que realizan los internos y el colectivo de Monitores artísticos de Centros Penitenciarios.

10 octubre, 2014

Activar prácticas desde y con las comunidades, trabajar colectivamente en procesos colaborativos. Aspirar a incidir en el entorno, en el contexto. Generar autogestión, democracia y procesos instituyentes.

2 octubre, 2014

Esta exposición, fruto de la colaboración entre la Fundación ArtsAid y la Fundación Suñol, llega acompañada de un proyecto de mediación paralelo, Otras voces: visitas dialógicas, coordinado por Javier Montero (Transductores). Una propuesta de educación en museos y sobre arte basada en el diálogo como medio para generar vínculos, relaciones y conversaciones a partir de las experiencias y conocimientos compartidos en torno a lo expuesto.

1 octubre, 2014

El projecte "Classes de memòria" és un exemple de col·laboració institucional per afavorir el procés d’aprenentatge de l’alumnat del grau en Belles Arts (UB). Aquesta intervenció va més enllà del model de pràctiques professionals, molt present a la Universitat, proposant que l'aprenentatge es realitzi directament en relació amb el món extern a l'universitari, assumint els compromisos propis del camp professional, però mantenint alhora una visió crítica.

El punt de partida va ser la proposta guanyadora del premi “Art Jove” de la Sala d'Art Jove de la Generalitat de Catalunya per treballar les polítiques de representació de la història i la memòria en contextos educatius.

19 septiembre, 2014

Rastres d’iniciatives, espais i gents que hem anat trobant i que donen compte de les moltes maneres d'entendre la construcció del comú a través de l'acció transformadora de les pràctiques culturals i econòmiques col·laboratives.

15 septiembre, 2014

Edició 2014 de la Mostra Independent d’Art Urbà (MIAU) que, des de l’any 2008, s’organitza a Caldes de Montbui. Un projecte de dinamització sociocultural que fomenta la participació creativa d'agents locals a partir de projectes artístics i col·laboratius a l'espai públic.

1 septiembre, 2014

"Aprendre de l’escola" va ser el projecte que va encetar la primera temporada de l’ "Espai Memòries – Laboratori del segle XX", un espai del Museu Comarcal de Manresa pel desenvolupament de projectes basats en la participació, i relacionats amb la memòria històrica i la creació artística. Aquesta primera temporada de l' "Espai Memòries", corresponent al curs 2010-2011, focalitzava l’interès en les pedagogies del segle XX i la història del sistema educatiu local.

Per aquest fi es va organitzar un equip de comissariat híbrid i es van generar un seguit de projectes que, sota el títol compartit "Aprendre de l'Escola", creuaven els àmbits de la historiografia, la creació artística i la pedagogia de maneres dispars. Així mateix, es van establir col·laboracions amb diferents centres educatius de la ciutat, organitzacions cíviques i testimonis històrics.

15 julio, 2014

"¿Quién vigila al vigilante?" és un projecte educatiu iniciat l'any 2010 pel Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) de Madrid i que tracta la qüestió de la vigilància en institucions com el museu per, després, ampliar la discussió a les formes més generals de vigilància social.

És un exemple de com l’educació en museus recull alguns dels elements de la crítica institucional, orientada a l’anàlisi de com les institucions (entre elles l’escola, el museu o l’art mateix) produeixen inclusions i exclusions i, en definitiva, reprodueixen les relacions de poder dominants.

Es tracta d'una activitat adreçada a estudiants d’ensenyament secundari i batxillerat, que implica la realització d’activitats tant a l’escola com al museu.

27 junio, 2014

Xamfrà. Centre de Música i Escena del Raval és una iniciativa social inclusiva a través de l’exercici del dret a la participació cultural, fent ús de la música i les arts escèniques com a mitjans. Aquesta iniciativa està impulsada per la Fundació l’Arc Música, institució dedicada a l’educació musical i artística des de fa 40 anys, que també gestiona l’Escola Municipal de Música de Can Ponsic a Sarrià.

20 junio, 2014

Els darrers anys s'ha consolidat una conjunt de propostes estiuenques que, sota la idea del casal d'estiu, revisen la noció de lleure, associant-lo a les pràctiques artístiques i oferint als infants i als i les joves la possibilitat de ser protagonistes d'un procés de creació.

15 junio, 2014

Las empresas constituyen un marco en el que artistas de diversa índole pueden desarrollar experiencias de cocreación más allá del mecenazgo tradicional, a través del cual la iniciativa privada ha venido tejiendo vínculos con el mundo del arte.

Este “nuevo” modelo de relación se caracteriza por desplegarse en forma de procesos colaborativos, que responden a intereses intrínsecos de las partes y que confluyen en artefactos, aprendizajes y experiencias, difícilmente posibles de otro modo. Más allá de los beneficios económicos y de otra índole derivados de la colaboración.

10 junio, 2014

Més enllà del context educatiu reglat al qual, atès el síndrome expositiu de final de curs, ens hem acostat aquestes darreres setmanes, les interaccions entre les pràctiques artístiques i la població juvenil semblen obrir un camp de possibilitats i problemàtiques força diferents.

5 junio, 2014

Avui volem parlar de dos projectes d’educació artística: Ahir, avui, demà. L’escola revisitada pels escolars, en el marc del programa L’Aula al Pati, i Apadrina el teu equipament, una proposta de la Fundació Tot Raval.

29 mayo, 2014

Amb l’exposició col·lectiva "Cossos fràgils", una reflexió sobre com l’art contemporani s’ha enfrontat a la malaltia, La Panera segueix teixint una xarxa de col·laboracions per investigar i produir processos de treball en la intersecció entre art i salut. Per exemple, acollint l’exposició en el marc del Congrés Internacional de Cures Pal·liatives, que se celebrarà a Lleida del 5 al 7 de juny del 2014, organitzat per l’Hospital Universitari Arnau de Vilanova.

19 mayo, 2014

La presentació pública dels projectes i processos de treball duts a terme en el marc d’Hibridacions durant el curs 2013-2014 ha servit per donar més visibilitat a aquesta iniciativa, un exemple de com les institucions d’art i les de formació artística estableixen un marc de treball en xarxa amb voluntat de continuïtat.

29 abril, 2014

Infraestructuras, prácticas y herramientas para repensar la vida en común. Taller de prototipado colaborativo y simposio internacional

11 abril, 2014

Segona lectura recomanada del dia: les reflexions sobre com trencar les fronteres entre art i educació publicades al seu bloc per María Acaso, professora titular d’Educació Artística i directora de la línia d’investigació sobre Educació en Museus d’Arts Visuals a la Facultat de Belles Arts de la Universidad Complutense de Madrid.

8 abril, 2014

A través del col·lectiu Teleduca de Barcelona coneixem aquesta proposta de trobada-laboratori de Tabakalera per treballar des de la mediació en relació a la producció audiovisual.

1 abril, 2014

La col·laboració educativa entre museus i centres formatius (centres de primària i secundària, sobre tot, però en general qualsevol centre d'educació reglada) té un origen força recent en el context català.

Des de les primeres visites escolars organitzades a museus fins a la construcció compartida de projectes educatius, s’han produït canvis fonamentals en la manera de comprendre el paper d’ambdós tipus d'institucions, així com en la relació entre arts i educació.

En l’actualitat, la relació educativa entre museus i centres formatius obre un ventall important de possibilitats d’aprenentatge a cavall entre els temaris acadèmics, i els debats artístics i culturals més amplis.

18 marzo, 2014

Serà per efecte de la crisis o com a resultat de trajectòries d’experimentació i recerca pràctica sobre el terreny, però sembla que es consolida la idea que les estratègies de mediació són una eina de política cultural de proximitat que museus, centres d’art i equipaments culturals no poden deixar de banda. Aquesta implosió de pràctiques ve acompanyada d’espais de formació que permeten la disseminació, intercanvi i consolidació dels sabers associats a aquesta praxis.

17 marzo, 2014

Hace unos días comentábamos la puesta en marcha del blog sobre mediación y pedagogía de Tabakalera Donostia, dentro del proyecto desarrollado con Artaziak Arte-Hezkuntza Ekimenak y Transductores Pedagogías Colectivas .

12 marzo, 2014

Segundo día de los tres que dura el seminario vinculado al proyecto MOV-S Galicia 2014, que tiene lugar hasta mañana en la Isla de San Simón. Esta quinta edición del MOV-S, organizado por el Mercat de les Flors, gira en torno a un tema transversal como las tecnologías del encuentro y tendrá una continuación en Bilbao a finales de mayo.

5 marzo, 2014

A través de Interacció nos llega este artículo de Carme Bellet Sanfeliu, miembro del Departamento de Geografía y Sociología de la Universitat de Lleida, ilustra cómo y porqué las administraciones locales han ido incorporando la filosofía y metodología de los colectivos alternativos en sus acciones de ocupación, como la temporalidad de los usos y la gestión ciudadana directa. Para su autora, esto es un indicativo del cambio de tendencia del urbanismo actual, un tema que también ocupa una de las panorámicas de Poliédrica, trazada por la arquitecta Marta Serra Permanyer sobre urbanismo y diseño participativo, sus posibilidades y sus límites.

4 marzo, 2014

Aquest proper divendres, 7 de març, a les 19.00 h. s’inaugura la darrera exposició del Cicle “De com convertir el museu en arena”, comissariat per Oriol Fontdevila a l’Aparador del Museu Joan Abelló.

3 marzo, 2014

Quines tensions es poden detectar entre l'esfera de l'art i l'educativa pel que fa a objectius, procediments, tipus de subjectes, etc.? Aquest és un dels interrogants que ens planteja l’article de Polièdrica sobre Desacuerdos 6. Educación, el sisè volum publicat en el marc del projecte Desacuerdos.

28 febrero, 2014

Les XVII Jornades de Museus i Educació, celebrades al Museu Marítim de Barcelona, s’han plantejat sota l’explícit subtítol “El paper dels tècnics d’educació en la concepció d’exposicions”.

25 febrero, 2014

Una buena noticia poder hacer un seguimiento pormenorizado de los procesos de trabajo de un equipamiento como Tabakalera.

15 enero, 2014

El “comissariat col·laboratiu” és una proposta de treball en mediació cultural on s'obre la possibilitat que les relacions entre els agents participants del procés del comissariat (artistes, educadors, comissaris, experts, públics, responsables d’institucions) es resolguin a partir de col·laboracions basades en la reciprocitat, l’horitzontalitat i el reconeixement de les diferències mútues.

No es tracta d’una metodologia de treball estandarditzada, sinó més aviat d'una reivindicació cap a formes de gestió i de treball institucional més obertes, poroses, igualitàries i transdisciplinars. Les reflexions que apunten cap a aquesta perspectiva procedeixen d’àmbits com la crítica institucional, l’art col·laboratiu, les pedagogies crítiques, la museologia crítica i el treball cultural immaterial.

4 diciembre, 2013

Pedagogías instituyentes: mediaciones dentro y fuera.
Sábado, 14 de diciembre de 2013. Museo Reina Sofía.

28 noviembre, 2013

El treball en xarxa amb el context sanitari i el desenvolupament de pràctiques artístiques col·laboratives en relació amb institucions, equipaments i agents sanitaris són els protagonistes de l’article “Amb l’Hospital”, publicat al suplement Cultura/s de La Vanguardia (06/11/2013).

27 noviembre, 2013

Una proposta per aprofundir en el projecte "Llars de creació". Dissabte, 30 de novembre a les 12h a la Fundació Tàpies. Luca Rullo, impulsor del próces, ens explica amb qui es farà aquesta trobada i en què consistirà:

22 noviembre, 2013

Es presenta la publicació "Mecanismes de porositat. Interseccions entre art, educació i territori" (QUAM 2012 + Aula al Pati) on es recullen assaigs i projectes situats en la intersecció entre art i educació.

15 noviembre, 2013

El comissariat és l’espai on s’organitzen les relacions entre els diferents actors participants en la realització d’una exposició o projecte artístic amb una difusió pública.

És una pràctica de mediació cultural en gestió d’exposicions i que ha adquirit certes especificitats en el camp de les arts visuals.

1 noviembre, 2013

La crítica institucional és una tendència de la pràctica artística i cultural contemporànies que focalitza l'interès en l’anàlisi dels mateixos espais on té lloc la producció, gestió i difusió de la cultura.

Influenciada per les perspectives d'anàlisi de la sociologia crítica i el postestructuralisme, la crítica institucional rebutja el formalisme dels conceptes totalitzadors i essencialistes en favor de la relativitat dels esdeveniments i els seus contextos.

15 octubre, 2013

DEAC són les sigles emprades per designar els Departaments d’Educació i Acció Cultural dels museus a l’Estat espanyol. Aquests departaments són els encarregats de planificar, dissenyar i dur a la pràctica les activitats educatives adreçades al públic general del museu. En aquest sentit, realitzen una tasca mediadora fonamental entre el museu i els seus públics.

La seva introducció va suposar, per part dels museus, una nova aproximació al concepte de públic, que no només va deixar d'associar-se a un exclusiu i reduït nucli d'experts, sinó que va començar a ser considerat des de la seva diversitat, ja no com a públic en singular, sinó com a una pluralitat de públics.

25 septiembre, 2013

Un projecte de dinamització sociocultural que fomenta la participació creativa d'agents locals a partir de projectes artístics i col·laboratius a l'espai públic.

15 septiembre, 2013

L'Educació en museus fa referència a les formes d’educació que es desenvolupen de manera específica des dels museus i que són diferents de les que es despleguen en institucions com l’escola. L’objectiu de l’educació en museus consisteix a fomentar formes de relació significatives entre els públics del museus i els seus fons o els debats que s’hi susciten.

L'especificitat de l'educació en museus té a veure amb l'element diferencial que suposa desplegar una tasca educativa des d'una institució que no té un origen històric específicament educatiu i que, actualment, té una funció, una organització i una missió força diferents de les d'institucions educatives com ara l'escola o la universitat.

15 julio, 2013

La museologia és la ciència que estudia la història, els discursos, la influència social dels museus i les seves maneres de gestar-se com a mecanismes educatius i de construcció d'identitat. La museologia crítica és una branca que neix de la influència de l'antropologia, els estudis culturals, la crítica a les polítiques de representació, i part dels estudis feministes i post-colonials.

El seu objectiu és qüestionar la noció de museu (exposició o centre d'art) i les seves polítiques de patrimoni i col·leccions. Així, entèn el museu com el resultat de diverses històries, condicions sociopolítiques i econòmiques, en comptes de com un espai institucional autònom, ja que respon a l'encreuament de diversos interessos i polítiques governamentals, igual que una escola o un hospital.

9 febrero, 2013

La primavera de 2012 es fa públic l'inici del projecte "Polièdrica" amb l'objectiu d'explicar i compartir aquest procés que s'impulsa des del LABmediació del CA TARRAGONA, conjuntament amb el col·lectiu SINAPSIS.