1 febrero, 2015
Sergi Selvas Gardeñas
Sergi Selvas Gardeñas
Article divulgatiu

I Heart East New York

Aquest projecte de col·laboració entre el Centre for Urban Pedagogy (CUP) i The Brooklyn College Community Partnership (BCCP) comença amb la pregunta "Com creus que serà el barri el 2030?".

Els i les estudiants del Brooklyn College conformen un grup d'investigació urbana local a partir d'un aprenentatge-servei que els demana fer front als conflictes dins de la seva comunitat per comprendre millor el context on viuen. L'objectiu principal, després de l'aprenentatge d'habilitats per a la recerca i la investigació, és la de generar un posicionament crític, sensible als canvis del seu context immediat, per comprendre el seu funcionament i poder-hi actuar.

La idea principal és encoratjar una participació cívica activa per entendre qui pren les decisions que afecten el futur del barri.

/ DATA D’INICI: 01-2009

/ DATA DE FINALITZACIÓ: 07-2009

/ URL: http://welcometocup.org/Projects/UrbanInvestigations/IHeartEastNewYork

/ LLOC: Nehemiah Spring Creek, East Brooklyn, New York.

/ QUI EN SÓN ELS RESPONSABLES?: Hatuey Ramos-Fermín (artista-educador contractat) i Valeria Mogilevich, coordinadora del projecte i membre de l’organització The Center of Urban Pedagogy (CUP).

/ QUI PARTICIPA EN L’ORGANITZACIÓ?: The Brooklyn College Community Partnership (BCCP).

/ QUINS SÓN ELS SEUS DESTINATARIS?: Estudiants de The Brooklyn College Community Partnership (BCCP).

/ COM ES FINANÇA?: National Endowment for the Arts; Departament d’Afers Culturals de la ciutat de Nova York. Amb el suport de Bay and Paul Foundations; Departament d’Educació de l’Estat de Nova York; American Architectural Foundation’s Accent i l’Architecture Community Grants Program, la qual està esponsoritzada per la CNA Insurance Companies i Victor O. Shinnerer&Company.

 

Durant les primeres setmanes, els/les estudiants adquireixen habilitats per fer entrevistes a través de jocs de rol i càpsules d’aprenentatge, així com a la creació de projectes artístics desenvolupats a partir del vídeo i la fotografia, considerats també com a eines per a la documentació. Els/les estudiants realitzen fotografies i graven les converses amb agents immobiliaris, membres de la junta i promotors dels habitatges. Al final del projecte, el grup fa una compilació de les gravacions, transcripcions, dibuixos i fotos per produir una publicació i una audio-guia per a l’East New York. La major part del contingut final està elaborat pels estudiants, juntament amb professors/es i col·laboradors/es, i el CUP, que crea les plantilles sobre les quals fer el muntatge.

 

Per al projecte «I Heart East New York», Hatuey Ramos-Fermín (el professor-artista convidat pel CUP) comença facilitant un manual sobre el sector immobiliari i la planificació urbanística, documents que ajuden a analitzar el ràpid desenvolupament del barri. Aquesta presa de contacte serveix per aprendre les definicions dels termes pertinents, com “execució d’una hipoteca”, i discutir-los per tal de formar un mapa conceptual de les idees que mouen aquest àmbit social, econòmic i urbà.

 

El treball que es proposa és, principalment, d’investigació i comença amb l’aprenentatge d’habilitats per qüestionar, documentar i cercar informació a partir dels inputs proposats per Ramos-Fermín, encarregat de guiar els/les estudiants en el procés d’investigació, des de les capacitats d’anàlisi a partir d’entrevistes fins a l’elaboració de la producció final. Com en anteriors projectes del CUP, les investigacions urbanes sovint han donat lloc a exposicions d’art d’un nivell considerable per la seva professionalitat en la producció de materials gràcies a les noves tecnologies.

 

Per tal de contextualitzar el projecte, cal saber que al sud-est d’East New York, Brooklyn, s’hi va donar un desenvolupament urbà particular, el Nehemiah Spring Creek Houses. Enmig de la crisi immobiliària de 2009, aquest projecte urbanístic presenta un model molt diferent per al desenvolupament d’habitatge assequible. Els promotors del projecte, entre ells la parròquia d’East Brooklyn, decideixen construir a Nehemiah Spring Creek per ser una zona lliure que fins llavors s’havia fet servir com abocador de residus. Es construeix, doncs, des de zero, aplanant el terreny per tal de disposar-hi cases prefabricades, que tenen com a particularitat el fet de no disposar de fonaments ja que el subsòl, com a conseqüència de l’abocament de residus, pot provocar una fuita de gasos perjudicials per als veïns i veïnes.

 

 

 

/ PREGUNTA:

Quina creus que és la implicació dels estudiants a la vida social i política, desprès del seu aprenentatge d’habilitats per al questionament crític dirigit a l’elaboració d’un discurs integrat en les decisions del barri o la comunitat en la que viuen? Penses que hi ha algun canvi d’actitud envers les decisions que prenen els polítics o liders socials?

 

/ PREGUNTA:

Quina reacció o reconeixement hi ha per part dels agents tant civils com polítics i econòmics d’un project com «I Heart East New York»? És a dir, fan significatives les anàlisis i crítiques dels estudiants?

 

 

/ CITA:

Bernice Yeung (2009)  Students Investigate Local Issues Through Service Learning. Edutopia, 3 d’agost de 2009 <http://www.edutopia.org/service-learning-center-urban-pedagogy>

«The idea is to encourage civic participation –says CUP program manager Valeria Mogilevich–. You don’t feel ownership over where you live unless you understand how the neighborhood works and that there are people with faces who make decisions about it. We’re training the students to know it’s possible to ask questions and figure out how things work.»

 

/ CITA:

Nora Sternfeld (2010) “Unglamorous Tasks: What Can Education Learn from its Political Traditions?” E-flux Journal #14. Març 2010.

 

“Our challenge is to imagine a form of education that would demand learners take a political stand, but without anticipating what that stand should be and thus effecting closure (in other words, always leaving an open space for other possibilities)”.

 

 

/ ÀUDIO:

«Me and My Bike»

Els participants en aquest projecte van crear i enregistrar una sèrie de mini-relats (amb cançons originals incloses) per compartir allò que havien aprés durant el procés d’investigació i creació. Aquest és el track 04, titulat Me and My Bike.

Els àudios formen part de la publicació final del projecte i es poden descarregar lliurement des de la seva pàgina web (veure apartat Material complementari).

04MeandMyBike.mp3

 

 

/ ALTRES FONTS DOCUMENTALS:

Llibre digital resultat del taller desenvolupat a «I Heart East New York» (es pot descarregar gratuitament).

http://welcometocup.org/file_columns/0000/0046/i_heart_eny.pdf