5 Octubre, 2015
Notícia

Exercicis de transformació institucional

La lectura de l’article d’Aida Sànchez de Serdio, “Digui mediació”, aparegut recentment a Nativa ens sembla molt recomanable en tant que una aproximació clara i precisa a la posició des de la qual es desenvolupen les pràctiques de mediació i col·laboració. La mediació entesa tant com un lloc per a la creació de ponts, interconnexions i transversalitats entre la producció cultural i artística i el conjunt de la societat, com un espai per reflexionar –críticament– sobre aquesta mateixa relació i treballar per transformar-la. Una actitud d’agent doble, que entén que perquè la interacció entre ambdues esferes sigui mínimament possible necessita de transformacions institucionals.

En aquest post acompanyem el text d’Aida Sànchez de Serdio amb altres lectures. Textos que, d’una manera o altra, tenim la impressió que connecten amb la idea de transformació institucional, de canvi, respecte d’aquestes relacions entre societat i cultura, històricament definides, que han donat peu a uns vincles específics entre ciutadania i pràctiques de producció cultural molt lligats a la divisió del treball i a la propietat dels mitjans de producció.

 

 

 

DIGUI MEDIACIÓ
Un article sobre el paper de la mediació en les institucions artístiques i els conflictes que planteja, problematitzant des d’aquí la funció educativa als museus i les institucions culturals.
———-
Autor/a: Aida Sànchez de Serdio (Doctora en Belles Arts, professora universitària i investigadora).
Publicat a: Nativa.cat, publicació musical bimestral editada per Indigestió.
Data de publicació: 25/09/2015.
———-
Enllaç a l’article:
nativa.cat/2015/09/digui-mediacio

 

 

 

ELS EDUCADORS MUSEÍSTICS
Entrada publicada a Interacció sobre el projecte “Voces con alas críticas” de Carla Padró i la seva posterior publicació, fruit de la recerca elaborada en matèria museística i d’educació a museus de l’àmbit estatal espanyol entre 2012-2014.
———-
Autor: Carla Padró (Professora d’Educació Artística de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona. Investigadora sobre temes d’educació en museus i museologies).
Publicat a: Centre d’Informació i Documentació d’Interacció, un espai de trobada gestionat pel Centre d’Estudis i Recursos Culturals (CERC) al servei de les polítiques culturals locals.
Data de publicació: 25/09/2015.
———-
Enllaç a l’article i a la publicació:
interaccio.diba.cat/CIDOC/blogs/2015/educadors-museistics

 

 

 

CULTURA I GESTIÓ COMUNITÀRIA. PÚBLIC SIGNIFICA “DE LA COMUNITAT”, NO “DEL GOVERN”
Aquest text ofereix una visió àmplia de l’àmbit cultural, parlant no només del paper que té el discurs governamental en la configuració de la ciutat, sinó referint-se a l’àmbit cultural com a camp d’experimentació per a la creació d’espais alliberadors del tàndem institucions/mercats amb noves pràctiques de gestió i intervenció en diferents àmbits socials, com és la gestió comunitària.
———-
Autor@s: Helena Ojeda (Pedagoga, mediadora i coordinadora del Casal de Barri de Prosperitat) i Xavier Urbano (gestor cultural, tècnic de programació en equipaments com l’Ateneu Popular 9Barris de Barcelona).
Publicat a: espaifabrica.cat
Data de publicació: 14/09/2015
———-
Enllaç a l’article:
espaifabrica.cat/index.php/perspectives

També es pot consultar a Interacció.

 

 

 

LA PARADOJA DEL MÚSCULO HUECO
Un abordaje a la gestión cultural, transitando desde el concepto de “cultura disciplinaria” (en sus dos versiones, “consumo-espectáculo” y “comportamiento-símbolo”) hasta la cultura entendida como misión común y colectiva, como espacio de tránsito, como factoría de energía social renovable.
———-
Autor: José Ramón Insa (Técnico de Zaragoza Activa. Responsable del #ThinkZAC).
Publicado en: yanotengoprisa
Fecha de publicación: 27/08/2015.
———-
Enlace al artículo:
yanotengoprisa.wordpress.com/2015/08/27/la-paradoja-del-musculo-hueco

 

 

 

QUI OCUPA EL DEBAT CULTURAL?
En la introducció de l’autor, Jordi Oliveras, s’explica ben clarament el propòsit de l’article. Diu així:

No fa gaire parlàvem amb un amic de la desafecció cultural. Fent un paralelisme amb la suposada desafecció envers les institucions polítiques, parlàvem de la manca de preocupació de la majoria de la gent envers el món de la cultura. Sobre aquesta qüestió vam improvisar tres respostes”.
———-
Autor: Jordi Oliveras (Coordinador de Nativa.cat).
Publicat a: revista cafèambllet.com nº 11. Pàg. 13.
Data de publicació: Juliol-Agost 2015.
———-
Enllaç a l’article:
cafeambllet.com/wp-content/uploads/2015/07/v211cafeambllet_juliol2015.pdf

També es pot consultar a Nativa i a Interacció.

 

 

 

NOTAS SOBRE LA CULTURA EN TIEMPOS DE TRANSFORMACIÓN
Como explica Santiago Eraso en la introducción a su artículo, estas reflexiones publicadas en el periódico Diagonal son las notas que empleó en sendas conferencias impartidas a finales de Junio de 2015, la primera en el Master de Gestión Cultural de la Universidad Carlos III, y la segunda en la III Universidad Popular de Verano Campo de Cebada. Más que de políticas culturales o “espectaculares”, Eraso prefiere hablar de cultura ecológica y de ecosistema cultural.
———-
Autor: Santiago Eraso
Publicado en: Periódico Diagonal
Fecha de publicación: 14/07/2015
———-
Enlace al artículo:
diagonalperiodico.net/culturas/27224-notas-sobre-la-cultura-tiempos-transformacion

También se puede consultar en 
santieraso.wordpress.com

 

 

 

CAMBIAR LAS REGLAS DEL JUEGO TAMBIÉN EN CULTURA
Una reflexión sobre el trabajo en cultura y la precarización del sector, con algunas propuestas para elaborar programas realistas de cambio cultural, un reto solo asumido, señala el autor del artículo, por algunas iniciativas electorales ciudadanas.
———-
Autor: César Rendueles (profesor en el Departamento de Teoría Sociológica de la Universidad Complutense de Madrid).
Publicado en: espejismos digitales
Fecha de publicación: 12/05/2015.
———-
Enlace al artículo:
espejismosdigitales.wordpress.com/2015/05/12/cambiar-las-reglas-del-juego-tambien-en-cultura

 

 

 

També publicat al nostre Facebook

 

Les imatges i la informació utilitzada per redactar aquesta nota procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.