15 Gener, 2015
Comusitària
Comusitària
Article divulgatiu

FESNOJIV-Fundación Musical Simón Bolívar

FESNOJIV va néixer sota la visió del mestre José Antonio Abreu fa més de 37 anys, amb la voluntat que la pràctica musical col·lectiva rescatés la infància i la joventut en risc d'exclusió per mitjà de la instrucció instrumental i la formació en valors.

En aquest projecte d'acció social a través de la música, conegut com "El Sistema", l’orquestra actua com a metàfora de la societat: un organisme viu on el treball en equip, la convivència, la disciplina, la sincronia, la interdependència i la cultura de l’esforç són pilars bàsics per aconseguir un objectiu comú.

/ DATA D’INICI: 1975

/ EN ACTIU: En actiu – A data de 10 de Octubre de 2013

/ URL: fundamusical.org.ve

/ LLOC: Veneçuela

/ QUI EN SÓN ELS RESPONSABLES?: José Antonio Abreu

/ QUI PARTICIPA EN L’ORGANITZACIÓ?: Fundación Musical Simón Bolívar

/ QUINS SÓN ELS SEUS DESTINATARIS?: Infància i joventut en risc d’exclusió social

/ COM ES FINANÇA?: Ministerio del Poder Popular del Despacho de la Presidencia de la República Bolivariana de Venezuela

 

José Antonio Abreu, el fundador de la Fundación del Estado para el Sistema Nacional de las Orquestas Juveniles e Infantiles de Venezuela (FESNOJIV), ha sabut comunicar l’essència i esperit del projecte de manera que aquest s’ha perpetuat al llarg de més de tres dècades al marge de la manca de recursos o de possibles qüestionaments polítics. Avui és un programa educatiu i social de referència internacional, reconegut per personalitats i institucions que transcendeixen l’àmbit musical, per ser insígnia de la cultura com a dret social i per l’excel·lència artística aconseguida.

 

En el seu relat, el mestre Abreu explica com el projecte “El Sistema” se sustenta en l’experiència musical col·lectiva com un factor de desenvolupament comunitari gràcies a la socialització de la persona i a la conversió d’una massa en un poble. Afegeix que, en el fet musical, es dóna una concertació sense paraules que transcendeix la realitat, motiu pel qual la música i l’educació artística esdevenen estratègies de promoció personal i col·lectiva. La música ha permès, així, el despertar d’una consciència ètica i cívica en més de 350.000 persones i ha esdevingut instrument de transformació i dinamització de l’entorn.

 

Les línies d’acció que constaten aquesta filosofia són l’existència de 285 nuclis a tot el país on es desplega el programa orquestral i coral d’un dels millors fruits de “El Sistema”: la “Fundación Musical Simón Bolívar” i la seva orquesta simfònica. El projecte compta, a més, amb un programa d’educació especial que procura la capacitació laboral (programa de lutheria), així com la rehabilitació i inserció social de persones amb necessitats educatives especials (musicoteràpia) o que viuen en situacions de vulnerabilitat (la xarxa d’orquestres simfòniques penitenciàries o el “Coro de Manos Blancas”). Amb la seva voluntat integradora i la seva vocació aperturista conjuga també el repertori acadèmic i el popular, contribuint així a la diversitat musical.

 

Pel seu mèrit artístic, i el seu èxit educatiu i social, aquest model ha tingut nombroses rèpliques en més de 25 països i ha servit d’inspiració per a projectes similars desenvolupats a Catalunya com el de l’Escola de Música – Centre de les Arts de L’Hospitalet de Llobregat, el Projecte 4Cordes, Voces y Música para la Integración o Riborquestra, entre d’altres.

 

 

 

/ PREGUNTA:

La institucionalització d’un projecte d’art comunitari és resultat d’una instrumentalització política o respon al reconeixement del seu valor intrínsec?

 

/ PREGUNTA:

Quines són les limitacions de projectes comunitaris de grans dimensions en els quals pot acabar per diluir-se la proximitat?

 

 

/ VÍDEOS:

Títol: La tierra de las mil orquestas / Autor: Félix Cábez / Any: 2010 / Durada: 53:29 / Lloc: Caracas / Idioma: castellà i anglès. Resum: documental de TVE que relata la història i mèrits del Sistema Nacional de Orquestas Infantiles y Juveniles de Venezuela.