23 Octubre, 2015
Notícia

L’educació com a producció cultural

CONVOCATORIA LEVADURA PARA CREADORES-EDUCADORES (Madrid Destino), IV JORNADES PEDAGÒGIQUES L’Aula al Pati "EL COS EN JOC" (Lo Pati. Centre d’Art Terres de l’Ebre) i dues propostes de formació permanent del professorat: VII JORNADES "EXPRESSART" MUSEU PORTÀTIL (MACBA) i CURS ART, MUSEUS I ESCOLA. CREACIÓ I CONEIXEMENT EN XARXA (IES-UAB)

Iniciatives diverses amb el denominador comú de treballar per establir una xarxa de col·laboracions entre institucions que treballen des de l’àmbit de l’art i l’educació, conjuntament amb els centres educatius. Des de la premissa compartida d’entendre l’educació com a producció cultural i l’art com un recurs per revitalitzar les accions educatives.

 

 

 

CONVOCATORIA LEVADURA PARA CREADORES-EDUCADORES
Abierta la convocatoria para la II edición de Levadura, un programa educativo de residencias para creadores-educadores que introduce en el aula de primaria proyectos creativos donde el alumnado sea el protagonista. Este proyecto se basa en la propuesta de poner a trabajar, de forma conjunta, a un artista y una clase (tutor y alumnos) para desarrollar un proyecto artístico.

 

Se proponen tres modalidades de convocatoria, que se desarrollarán a lo largo del año lectivo 2015-2016, correspondientes al ámbito de arquitectura, creación musical y cultura digital:

 

>> Residencia para un creador-educador en el ámbito de la arquitectura y su relación con la ciudadanía en CentroCentro. El solicitante llevará a cabo una residencia en Centro Centro del 18 de enero al 13 de febrero de 2016 durante la cual deberá llevar a cabo una serie de talleres con alumnos de primaria de colegios del municipio de Madrid.

 

>> Residencia para un creador-educador en el ámbito de la creación musical en Conde Duque. El solicitante llevará a cabo una residencia en Conde Duque del 15 de febrero al 13 de marzo del 2016 durante la cual deberá llevar a cabo una serie de talleres con alumnos de primaria de colegios del municipio de Madrid.

 

>> Residencia para un creador-educador en el ámbito de la cultura digital en Medialab-Prado. El solicitante llevará a cabo una residencia en Medialab-Prado del 15 febrero al 13 de marzo de 2016 durante la cual deberá llevar a cabo una serie de talleres con alumnos de primaria de colegios del municipio de Madrid.
———-
Fechas: Desde el 7 de octubre 2015 al 1 de noviembre 2015.
Convoca: Madrid Destino (a través de Matadero Madrid, Medialab-Prado, CentroCentro y Conde Duque) en co-producción con Fundación Banco Santander.
———-
Más información:
levaduramadrid.wordpress.com

 

 

 

EL COS EN JOC. IV JORNADES PEDAGÒGIQUES L’AULA AL PATI
Les jornades pedagògiques de L’Aula al Pati, situades cronològicament a l’inici del curs acadèmic, són un punt de trobada de les persones del territori que, des d’àmbits diversos, desenvolupen projectes que transiten en la intersecció entre art i educació. Com a programa, el propòsit de L’Aula al Pati és promoure la producció de projectes educatius/artístics i explorar les possibilitats que emergeixen de la col·laboració entre el centre d’art i altres centres, entitats i col·lectius del territori.

 

Aquestes jornades també són un espai de formació. “El cos en joc”, nom que rep aquesta quarta edició de les jornades, és el fil conductor de la proposta formativa d’enguany, que articula les intervencions del primer dia: un taller per explorar les possibilitats comunicatives i expressives del cos (“El cos com a llenguatge”), una proposta de formació inicial a través de la vivència de la corporeïtat (“Viure l’espai, el lloc i la posició. Els llenguatges de l’acció i la creació en la formació de futurs mestres”) i un documental en el que el cos esdevé l’arena on es dirimeixen aprenentatges i conflictes (“Five days to dance”). El segon dia es compartirà el relat dels tres projectes desenvolupats el curs passat dins el programa L’Aula al Pati (“Amposta: Km. 0”, “Dispositius Sonors Alliberats” i “Recerques: memòria, creació i participació”), i es farà públic el projecte seleccionat a la convocatòria PIPA 2015, de projectes d’intervenció pedagògica i artística. S’acabarà amb un taller per presentar una calaixera pedagògica de producció pròpia (disponible en préstec un cop realitzada la formació), així com les seves possibilitats metodològiques i els usos didàctics en l’àmbit musical.
———-
Dates: 6 i 7 de novembre de 2015.
Lo Pati. Centre d’Art Terres de l’Ebre. Gran Capità, 38-40 43870 Amposta.
———-
Més informació:
lopati.cat/ca/projectes/aula-al-pati/el-cos-en-joc-jornades-pedagogiques-l-aula-al-pati

 

 

 

VII JORNADES EXPRESSART. MUSEU PORTÀTIL
El principal objectiu d’aquestes jornades és reflexionar sobre l’art contemporani com a estímul i font d’aprenentatge a partir de l’intercanvi d’experiències per part dels mestres i altres professionals que han dut a terme projectes amb els seus alumnes a partir de l’eina que ofereix “ExpressArt”.

 

El projecte “Expressart” es concep per activar aprenentatges diversos, des d’una perspectiva competencial i interdisciplinària, prenent com a punt de partida l’art contemporani i, més concretament, una selecció d’artistes i obres que formen part de la Col·lecció MACBA. S’adreça al professorat d’educació infantil, primària, primer cicle d’ESO i altres professionals de l’ensenyament no formal.

 

El projecte inclou un curs per al professorat on s’aborden algunes idees clau sobre l’art contemporani i es proporciona informació sobre les obres i els artistes inclosos en el projecte, amb la intenció de facilitar als docents el disseny i el desenvolupament d’activitats a l’aula que garanteixin el sentiment d’èxit de tots l’alumnat que hi participi. En aquest sentit, s’aporten les estratègies metodològiques específiques així com els materials didàctics de suport que ajudin a fer-ho possible.
———-
Dates: 24 d’octubre de 2015.
Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA). Plaça dels Àngels, 1.
———-
Més informació:
macba.cat/es/video-expressart

 

 

 

CURS ART, MUSEUS I ESCOLA. CREACIÓ I CONEIXEMENT EN XARXA
El present curs recull la tradició de treball en comú entre museus i centres educatius en una formació en col·laboració amb institucions museístiques dins el món de l’art: MNAC, Fundació Miró, Fundació Antoni Tàpies, Museu Picasso, MACBA i Museu del Disseny (HUB).

 

Un dels principals objectius és establir ponts de mediació entre els centres educatius i les institucions. És a dir, obrir nous camins de diàleg i treball cooperatiu aportant els punts forts d’ambdós. D’una banda, l’expertesa i el treball aprofundit sobre el fons d’art, la col·lecció i el treball amb diferents grups. De l’altra, l’aplicació directa en les aules, des de la llar d’infants fins a l’educació universitària.
———-
Dates: Febrer – abril 2016.
Curs presencial.
Organitza: Amb Sense. Art i Escola. Equip Institut Ciències de l’Educació (ICE) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Dirigit a: Professorat d’Educació Primària i Secundària.
———-
Més informació:

macba.cat/professorat-art-museus-i-escola

 

 

 

També publicat al nostre Facebook

 

Les imatges i la informació utilitzada per redactar aquesta nota procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.