5 Juny, 2014
Notícia

Producció cultural des de l’escola: narratives a l’alçada d’un infant

Avui volem parlar de dos projectes d’educació artística: Ahir, avui, demà. L’escola revisitada pels escolars, en el marc del programa L’Aula al Pati, i Apadrina el teu equipament, una proposta de la Fundació Tot Raval.

Cadascun a la seva manera, ambdós projectes fan un doble treball: un treball participatiu dins del mateix centre escolar per implicar-hi tota la comunitat educativa, sumat a un treball col·laboratiu per obrir-se al territori, cercant vincles i complicitats amb col·lectius i institucions de l’entorn.

Ahir, avui, demà. L’escola revisitada pels escolars (foto 1).

Projecte vinculat al programa L’Aula al Pati realitzat amb motiu del 50è aniversari de l’escola Miquel Granell d’Amposta al llarg del curs 2013-2014.

  • És un projecte desenvolupat de forma participativa (tot l’alumnat del centre té un espai d’intervenció) i col·laborativa (la direcció, el claustre del centre i els pares implicats participen en el procés de presa de decisions).
  • És una construcció col·lectiva que, d’una o altra manera, involucra tota la comunitat educativa de l’escola i busca la col·laboració i la complicitat d’altres col·lectius i institucions (Escola d’Art i Disseny municipal d’Amposta, Centre de Recursos Pedagògics del Montsià, el Centre d’Art de les Terres de l’Ebre Lo Pati, etc.).

Les activitats dels diferents cicles educatius (infantil, inicial, mitjà i superior) s’han desenvolupat simultàniament, tot i que cada cicle ha orientat la seva mirada en una direcció diferent:

  • Educació infantil. L’escola que imaginem (foto 2): els nens i nenes de P3, P4 i P5 dibuixen i expliquen les seves escoles imaginàries del futur amb la col·laboració d’estudiants de l’Escola d’Art i Disseny ESARDI.
  • Cicle inicial. Com dius que era l’escola abans? (foto 3): Històries de l’escola d’abans explicades pels avis i pares als escolars d’avui, que les expliquen amb la seva pròpia veu.
  • Cicle mitjà. El curs en un dia (foto 4): el present de l’escola documentat en un vídeo que en una mena de dia imaginari condensa tot un curs.
  • Cicle superior: Ahir/Avui (foto 5). Investigació sobre la història del centre, acompanyada d’escenificacions del passat performades a l’escola actual per els i les alumnes del cicle superior.

Més informació a la web d’Aula al Pati


Apadrina el teu equipament (foto 6) 

Primera edició d’aquest projecte que organitza la Fundació Tot Raval en el marc del Raval Cultural per crear vincles de proximitat entre centres educatiu i equipaments culturals del barri. A més, ens sembla destacable el fet de ser un procés compartit de llarga durada i estar integrat al currículum educatiu dels centres.

En aquesta primera edició, vuit dels deu centres educatius del Raval han apadrinat durant un curs a un dels sis grans equipaments culturals del barri. Són aquests:

  • Centres educatius: escoles Labouré, Drassanes, Collaso i Gil, Vedruna-Àngels i Milà i Fontanals; els instituts Milà i Fontanals i Miquel Tarradell, i l’escola bressol Canigó.
  • Equipaments culturals: el MACBA, el CCCB, la Filmoteca de Catalunya, el Palau Güell, el Gran Teatre del Liceu i el Museu Marítim de Barcelona

Per donar a conèixer el projecte s’han organitzat dues activitats de difusió:

  • 18 de juny: jornada de presentació

Presentació per part dels nens dels resultats del primer curs d’implantació d’aquest projecte  al Pati Manning.

  • Fins el 20 de juny: exposició oberta al barri i a les famílies

S’hi mostraran els processos i resultats dels aprenentatges desenvolupats durant els apadrinaments, que inclouran material audiovisual i fotogràfic, entre d’altres.  També al Pati Manning.

Més informació:
Web Fundació Tot Raval
Nota de premsa Tot Raval

FOTOS: extretes de les web d’Aula al Pati i Fundació Tot Raval

També publicat al nostre Facebook