15 Abril, 2015
Comusitària
Comusitària
Article divulgatiu

Projecte 4Cordes

El projecte 4Cordes neix l'any 2009 amb el propòsit d'oferir nous recursos per abordar les realitats de l'entorn dels nens i nenes de l'Escola Germanes Bertomeu de Mataró a partir de l'aprenentatge artístic. En concret, s'hi treballa el desenvolupament d'habilitats instrumentals a través del violí i el violoncel, potenciant la cohesió social i l'èxit escolar a partir de l’excel·lència en les activitats i la interacció entre l'escola, les famílies i el barri.

A través d'aquest projecte, els nens i nenes aprenen a tocar els instruments i aquest és el vehicle de transformació de la seva realitat.

/ DATA D’INICI: 09/2009

/ EN ACTIU: En actiu – A data de 10 de Octubre de 2013

/URL: musicop.cat/projecte/4-cordes-2

/ LLOC: Mataró. Escola Germanes Bertomeu.

/ QUI EN SÓN ELS RESPONSABLES?: Laia Serra

/ QUI PARTICIPA EN L’ORGANITZACIÓ?: Musicop i Escola Germanes Bertomeu.

/ QUI COL·LABORA PER DESENVOLUPAR-LO?: L’Escola Municipal de Música de Mataró i l’Institut Municipal d’Educació.

/ QUINS SÓN ELS SEUS DESTINATARIS?: Nens i nenes de 3r fins a 6è de primària de l’Escola Germanes Bertomeu.

/ COM ES FINANÇA?: Institut Municipal d’Educació de Mataró i Escola de primària Germanes Bertomeu.

 

 

A partir d’aquest projecte, els nens i nenes de 3r fins a 6è de Primària de l’escola Germanes Bertomeu de Mataró aprenen a tocar els instruments, involucrant directament a les famílies i a l’entorn del projecte.

 

El projecte 4Cordes vol complementar les estructures del sistema educatiu formal educant, no només des d’un punt de vista instrumental, sinó també amb el propòsit de vetllar pel desenvolupament de competències socials, comunicatives i relacionals dels seus destinataris, crear espais de cooperació entre els agents implicats (alumnes, famílies, entitats del barri), així com generar processos de reflexió individual i col·lectiva.

 

En aquest context, i entenent que la música és una font inexorable de creixement personal i de l’entorn, es pren aquest projecte educatiu en context com un model alternatiu i innovador de transformació social. Malgrat que la seva continuïtat ha estat en perill, el projecte s’ha consolidat i la seva tasca cohesionadora li ha valgut el premi Federico Mayor Zaragoza 2013.

 

 

 

/ PREGUNTA:

Compleix l’escola amb l’objectiu d’alfabetització artística?

 

/ PREGUNTA:

Quins són els punt de contacte i en què difereixen els projectes artístics comunitaris integrats a l’escola ordinària respecte dels continguts de l’educacó artística formal?

 

 

/ CITA:

Matthew Daniels, director executiu de Sound it Out (Birmingham).

 

“Parlem de música comunitària quan es tracta de crear oportunitats a les persones de qualsevol comunitat, alhora que fer accessible la música amb equitat sense fer distinció entre les persones pels seus coneixements previs, les seves habilitats o la seva situació vital”.

 

/ CITA:

Karen Richardson, coordinadora de Streetwise Opera (Londres).

 

“La música comunitària és participació, és crear espais creatius i segurs, és generar espais on els destinataris puguin millorar el seu sentit de la confiança, la seva autoestima i els seus llaços afectius.”

 

 

/ VÍDEOS:

 

Títol: 4CordesMúsica i comunitat a les escoles de primàriaAutor: Guillem Roma Tort. Lloc: Mataró, barri Rocafonda. Any: 2011-2012. Durada: 14 minuts. Resum: Testimoni directe dels participants i agents involucrats en el projecte 4Cordes, una experiència de formació artística i d’educació emocional a través de l’aprenentatge dels instruments de corda fregada.

 

 

Títol: Mataró Música. Producció: Departament Ensenyament. Lloc: Mataró, barri Rocafonda. Any: Curs 2012-2013. Durada: 20:18 minuts. Resum: Reportatge produït pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya on es recull l’opinió dels agents participants al projecte i es mostren algunes escenes de la metodologia empresa a l’aula.

 

 

/ ALTRES FONTS DOCUMENTALS:

Document elaborat per Laia Serra, responsable de l’Àrea de Música i Comunitat de Musicop i responsable del projecte 4Cordes.

fbofill.cat/sites/default/files/4_cordes.pdf

 

Notícia publicada a El Periódico de Catalunya sobre la història de la Sandeh, una membre del projecte 4Cordes que gràcies a la participació al concert participatiu Et toca a tu de l’Auditori va aconseguir un instrument propi.

elperiodico.cat/ca/noticias/gent/sandeh-violi-que-sempre-havia-somiat