13 Maig, 2014
Notícia

Selfish de projectes educatius i artístics

Coincideixen amb l'inici del bon temps diverses presentacions de projectes i propostes educatives que volen donar la cara. Prenent com a punt de partida el context educatiu, totes elles incorporen les pràctiques artístiques i culturals, fent evident que a poc a poc, a les escoles i als instituts, s’obre un espai de col·laboració i d’intercanvi entre art i pedagogia.

Fem notícia dels que hem tingut coneixement i us convidem a proposar-nos-en d’altres altres a través del bloc de Polièdrica

> INAUGURACIÓ CRUÏLLES I CAMINS / Plaça can Saladrigues (Poblenou, Barcelona) / 13 de maig.

> EXPOSICIÓ ART + ESCOLA + XARXES / ACVic / A partir del 15 de maig.

NI ES CREA NI ES DESTRUEIX. EXPOSICIÓ EN RESIDÈNCIA. La Capella, Barcelona / Fins el 18 de maig.

JORNADA DEBATS D’EDUCACIÓ EN ACCIÓ / Auditori del MACBA, Barcelona / 13 de maig. Dels projectes presentats, fem una petita tria dels més directament relacionats amb les pràctiques artístiques al final d’aquesta nota.

Més informació, a continuació.

També al nostre Facebook

——————————————-

CRUÏLLES I CAMINS

El 13 de maig es fa la inauguració de CRUÏLLES I CAMINS, a la Plaça de can Saladrigues, una instal·lació d’art efímer de gran format feta pels nens i nenes dels centres educatius del Barri de Sant Martí del Poble Nou en el marc d’un projecte educatiu finançat per l’Ajuntament de Barcelona. Es tracta d’un projecte d’educació per la pau a través de l’art de l’ONGD Creart, realitzat durant el curs 2013-2014 amb la col·laboració de quatre centres educatius públics del barri: l’Escola La Llacuna, l’Escola Les Acàcies, l’Escola Pere IV i l’Institut Quatre Cantons. La instal·lació artística urbana anomenada “Cruïlles i camins” representa la part visible del projecte d’educació per la pau a través de l’art.

 + info sobre el projecte: web de l’Institut Quatre Cantonso a la web de Creart

ART + ESCOLA + XARXES
Des d’ACVic Centre d’Arts Contemporànies ens proposen una exposició on també es fa ben palesa la creixent presència de l’art a l’escola: ART + ESCOLA + XARXES. Aquesta exposició, que s’inaugura el 15 de maig i es podrà veure fins al setembre. Mostra els treballs realitzats en el marc de la tercera edició d’ART I ESCOLA, que té per objectius promoure i donar valor a la presència de l’art a l’escola, establir una xarxa de col·laboracions entre diferents entitats de l’àmbit de les arts i l’educació, donar suport als docents per desenvolupar projectes transversals, mostrar i difondre els treballs que es realitzen a partir d’un eix temàtic comú i compartir recursos, metodologies i mecanismes d’avaluació, mitjançant la relació entre la pedagogia i les arts contemporànies.

+ info sobre el projecte: web d’Art i Escola 
+ info sobre els treballs exposats a web ACVic

NI ES CREA NI ES DESTRUEIX. EXPOSICIÓ EN RESIDÈNCIA
Una altra exposició on, fins el 18 de maig a La Capella de Barcelona, es mostren les obres realitzades durant les edicions 2011-2012 i 2012-2013 de EN RESIDÈNCIA, i es presenten els processos que s’estan duent a terme enguany. Un programa de l’Institut de Cultura de Barcelona i del Consorci d’Educació de Barcelona, en cooperació amb l’Associació A Bao A Qu i amb la col·laboració del MACBA. El projecte introdueix l’art contemporani als centres públics d’educació secundària a través del contacte directe i continuat d’un creador amb els estudiants, proposant als artistes que concebin una obra específicament pensada per ser duta a terme juntament amb un grup d’estudiants d’ESO.

+ info sobre l’exposició i els projectes que s’hi mostren: http://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/00_agenda/Ni_es_crea_ni_es_destrueix_Exposicio_EN_RESiDENCiA_baixa.jpg
+ info sobre el projecte: web d’EN RESIDÈNCIA

JORNADA DEBATS D’EDUCACIÓ EN ACCIÓ
Per a finalitzar,  tenim la JORNADA DEBATS D’EDUCACIÓ EN ACCIÓ,  una iniciativa de la Fundació Bofill i Universitat Oberta de Catalunya (UOC) per tal de donar a conèixer experiències d’innovació i col·laboració per al canvi educatiu. El dia 13 de maig, a l’Auditori del MACBA es fa la presentació dels casos seleccionats per vot públic i per un jurat entre els 72 projectes que han respost a la convocatòria.

+ info a la web de la jornada Debats d’Educació en Acció
La jornada es pot seguir per streaming des de la web dels Debats en Acció.

Dels projectes presentats, fem una petita tria dels més directament relacionats amb les pràctiques artístiques:

Col·laborar per innovar. Institut Quatre Cantons del barri del Poblenou de Barcelona (2n i 3r d’ESO) amb diverses institucions com Museu Blau, Fundació Vila Casas, el taller de creadors Hangar, l’associació Abao a Qu, la productora Transformafilms o la Sala Beckett. 

Nous Camins. Aprendre a través de l’art. El vídeo presenta l’experiència que es va realitzar a cicle superior de l’Escola Acis-Artur Martorell de Barcelona on, amb la maleta d’Expressart del MACBA, es va dur a terme un projecte durant sis mesos per treballar tot el currículum i totes les àrees amb propostes on l’art era el generador dels aprenentatges.  

Projecte tàndem Escola Miquel Bleach de Barcelona i el Museu Nacional d’Art de Catalunya, impulsat per la Fundació Catalunya-La Pedrera. L’objectiu d’aquesta col·laboració a tres anys és convertir l’art en l’eix transversal dels projectes que es desenvolupen a l’escola. 

Projecte d’Animació: Fem un bon equip! Escola Kostka – Jesuïtes Gràcia Barcelona. Projecte de treball cooperatiu de Visual i Plàstica de 3r d’ESO. 

A les places! Ciutat, cultura i comunitat a Granollers. Projecte de l’Ajuntament de Granollers que treballa des de l’educació i la sociocultura, mitjançant el treball en xarxa i amb la comunitat, per tal de generar accions a l’espai públic que puguin potenciar el vincle i la participació de diferents col·lectius, sobretot dels infants. 

Teatre d’ahir i d’avui. Projecte interdisciplinar i d’aprenentatge servei del Col·legi Mare de Déu de la Salut de Badalona (4t de Primària) amb els avis residents de Roca Pi. 

Hip hop Lab. Proyecto educativo destinando a jóvenes y educadores (tanto del ámbito formal y no formal). Trabajamos desde las bases del desarrollo cultural comunitario y la filosofía aplicada, utilizando como herramientas transversales de comunicación los elementos artísticos que nos ofrecen el arte y la cultura urbana (música, artes plásticas, danza) y el diálogo filosófico. 

Donar veu a la memòria. Institut Lluís Vives de Barcelona. Projecte de servei aprenentatge que pretén recuperar la memòria històrica a través de les veus dels adolescents del passat i difondre-les a través d’un espectacle teatral realitzat pels alumnes. 

Ull, canvi i acció. Institut la Garrotxa d’Olot (3r d’ESO). Un projecte educatiu que pretén facilitar als alumnes la integració d’un seguit de valors i pràctiques encaminades a aconseguir una societat més justa i comprensiva a través del llenguatge audiovisual i el documental. 

Volum crític. Escola Costa i Llobera de Barcelona (5è i 6è de Primària). El projecte consisteix en una praxis autotransformadora en la qual, al llarg del curs acadèmic 2013-14, els alumnes analitzen i plantegen propostes de modificació d’un espai de l’escola que els agradaria transformar al mateix temps que, ofereixen estratègies per canviar la cultura del centre i de tota la comunitat educativa envers aquest espai. 

Projecte Magnet. Escola Josep Maria de Segarra i MACBA. Projecte d’innovació educativa a partir de l’aliança amb el Macba (Museu d’Art Contemporani de Barcelona) en el marc del programa “Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu”. Amb aquest projecte es vol enfortir el treball competencial del centre a partir de l’art contemporani com a eix vertebrador. 

Projecte Flipped Classroom. Escola Pia Santa Anna Mataró. Projecte d’utilització de la metodologia Flipped Classroom a l’assignatura de Cultura Audiovisual de 2n de Batxillerat. 

Projecte TIC TAC. Creativitat a través de la Tecnologia, la Ciència i l’Art en escoles amb alta densitat d’alumnes nouvinguts. UdiGital.edu (Universitat de Girona), Escola Veïnat de Salt i Escola Dalmau Carles de Girona. El projecte està inspirat parcialment en el concepte d’escoles imant, i a través d’activitats que els nens i nenes fan, tant a les pròpies escoles com també al Parc Científic i Tecnològic de la UdG, es promou que aprenguin a fer un ús creatiu i crític de la tecnologia, no només com a usuaris i consumidors, sinó com a creadors i productors. Amb el suport de l’Oficina de Cooperació de la UdG i del Departament d’Ensenyament. 

Samarucs. Canta, balla i aprèn. Samarucs és nou projecte musical i educatiu en català. Posa a l’abast dels mestres i també de les famílies música i recursos didàctics per treballar els temes transversals de l’educació primària: el respecte al medi ambient, el foment de la lectura, l’ús adequat de les TIC, el respecte als majors, l’ajuda als companys, l’organització de les rutines, etc.