13 Maig, 2014
Notícia

Selfish de projectes educatius i artístics

Amb l'inici del bon temps diversos projectes i propostes educatives es presenten en públic: instal·lació "Cruïlles i Camins" (Creart), exposicions "Art + Escola + Xarxes" (ACVic) i "Ni es crea ni es destrueix. En Residència" (ICUB, Consorci d'Educació de Barcelona i A Bao A Qu), més jornada "Debats d'Educació en Acció" (Fundació Bofill i UOC)

Prenent com a punt de partida el context educatiu, totes aquestes propostes incorporen les pràctiques artístiques i culturals, fent evident que, a poc a poc, a escoles i instituts s’obren espais de col·laboració i d’intercanvi entre art i pedagogia. 

 

 

CRUÏLLES I CAMINS

Cruïlles i Camins és una instal·lació d’art efímer de gran format realitzada pels nens i nenes dels centres educatius del barri de Sant Martí (Poble Nou, Barcelona) en el marc d’un projecte educatiu finançat per l’Ajuntament de Barcelona.

 

Es tracta d’un projecte d’educació per la pau a través de l’art, desenvolupat per l’ONGD Creart i realitzat durant el curs 2013-2014 amb la col·laboració de quatre centres educatius públics del barri: Escoles La Llacuna, Les Acàcies i Pere IV, i l’Institut Quatre Cantons. Aquesta instal·lació artística urbana representa la part visible del projecte.

—–

Dates: 13 de maig.

Plaça Can Saladrigues (Poblenou, Barcelona). 

Organitza: Creart.

Participa: Escoles La Llacuna, Les Acàcies i Pere IV, i l’Institut Quatre Cantons.

Suport: Ajuntament de Barcelona (finançament).

En el marc de: Projecte educatiu per la pau 2013-2014 (Creart).

—–

 Más informació:

4cantons.cat/cruilles-i-camins

 

 

ART + ESCOLA + XARXES
ACVic Centre d’Arts Contemporànies organitza aquesta exposició, que es podrà visitar fins el setembre, on també es fa ben palesa la creixent presència de l’art a l’escola.

 

ART + ESCOLA + XARXES mostra els treballs realitzats en el marc de la tercera edició del programa ART I ESCOLA, que té per objectius promoure i donar valor a la presència de l’art a l’escola, establir una xarxa de col·laboracions entre diferents entitats de l’àmbit de les arts i l’educació, donar suport als docents per desenvolupar projectes transversals, mostrar i difondre els treballs que es realitzen a partir d’un eix temàtic comú i compartir recursos, metodologies i mecanismes d’avaluació, mitjançant la relació entre la pedagogia i les arts contemporànies.

—–

Dates: Del 15 de maig al 20 de setembre.

ACVic. Sant Francesc, 1. 08500 Vic (Barcelona).

Organitza: ACVIc.

En el marc de: Programa Art i Escola (ACVic i Centre de Recursos Pedagògics d’Osona).
—–

Més informació:

acvic.org/projectes-expositius/art-escola-xarxes

 

 

NI ES CREA NI ES DESTRUEIXEN RESIDÈNCIA
Exposició on es mostren les obres realitzades durant les edicions 2011-2012 i 2012-2013 de EN RESIDÈNCIA. Creadors als instituts de Barcelona, i es presenten els processos que s’estan duent a terme durant el 2014.

 

EN RESIDÈNCIA és un programa de l’Institut de Cultura de Barcelona i del Consorci d’Educació de Barcelona, en cooperació amb l’Associació A Bao A Qu i amb la col·laboració del MACBA. El projecte introdueix l’art contemporani als centres públics d’educació secundària a través del contacte directe i continuat d’un creador amb els estudiants, proposant als artistes que concebin una obra específicament pensada per ser duta a terme juntament amb un grup d’estudiants d’ESO.

—–

Dates: Del 4 d’abril al 18 de maig. 

La Capella. Hospital, 56. 08001 Barcelona. 

Organitza: EN RESIDÈNCIA.

A càrrec de: Rosa Pera, Fran Blanes, Durado Brooks, Jan Monclús, Nadia Velilla Comino i David Verástegui/comissariat exposició.

Suport: MACBA/equipament col·laborador.

En el marc de: Programa En Residència (ICUB, Consorci d’Educació de Barcelona i A Bao A Qu).

—–

Més informació:

http://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/00_agenda/Ni_es_crea_ni_es_destrueix_Exposicio_EN_RESiDENCiA_baixa.jpg

 

 

DEBATS D’EDUCACIÓ EN ACCIÓ
Debats d’Educació és una iniciativa de la Fundació Bofill i Universitat Oberta de Catalunya (UOC) per tal de donar a conèixer experiències d’innovació i col·laboració per al canvi educatiu.

 

Durant la jornada Debats d’Educació en Acció es fa la presentació dels casos seleccionats per vot públic i per un jurat entre els 72 projectes que han respost a la convocatòria.

 

Dels projectes presentats, fem una petita tria dels més directament relacionats amb les pràctiques artístiques:

 

 

> Col·laborar per innovar. Institut Quatre Cantons del barri del Poblenou de Barcelona (2n i 3r d’ESO) amb diverses institucions com Museu Blau, Fundació Vila Casas, el taller de creadors Hangar, l’associació Abao a Qu, la productora Transformafilms o la Sala Beckett.

 

 

> Nous Camins. Aprendre a través de l’art. El vídeo presenta l’experiència que es va realitzar a cicle superior de l’Escola Acis-Artur Martorell de Barcelona on, amb la maleta d’Expressart del MACBA, es va dur a terme un projecte durant sis mesos per treballar tot el currículum i totes les àrees amb propostes on l’art era el generador dels aprenentatges.  

 

 

> Projecte tàndem Escola Miquel Bleach de Barcelona i el Museu Nacional d’Art de Catalunya, impulsat per la Fundació Catalunya-La Pedrera. L’objectiu d’aquesta col·laboració a tres anys és convertir l’art en l’eix transversal dels projectes que es desenvolupen a l’escola.

 

 

> Projecte d’Animació: Fem un bon equip! Escola Kostka – Jesuïtes Gràcia Barcelona. Projecte de treball cooperatiu de Visual i Plàstica de 3r d’ESO. 

 

 

> A les places! Ciutat, cultura i comunitat a Granollers. Projecte de l’Ajuntament de Granollers que treballa des de l’educació i la sociocultura, mitjançant el treball en xarxa i amb la comunitat, per tal de generar accions a l’espai públic que puguin potenciar el vincle i la participació de diferents col·lectius, sobretot dels infants.

 

> Teatre d’ahir i d’avui. Projecte interdisciplinar i d’aprenentatge servei del Col·legi Mare de Déu de la Salut de Badalona (4t de Primària) amb els avis residents de Roca Pi.

 

 

> Hip hop Lab. Proyecto educativo destinando a jóvenes y educadores (tanto del ámbito formal y no formal). Trabajamos desde las bases del desarrollo cultural comunitario y la filosofía aplicada, utilizando como herramientas transversales de comunicación los elementos artísticos que nos ofrecen el arte y la cultura urbana (música, artes plásticas, danza) y el diálogo filosófico.

 

 

> Donar veu a la memòria. Institut Lluís Vives de Barcelona. Projecte de servei aprenentatge que pretén recuperar la memòria històrica a través de les veus dels adolescents del passat i difondre-les a través d’un espectacle teatral realitzat pels alumnes.

 

> Ull, canvi i acció. Institut la Garrotxa d’Olot (3r d’ESO). Un projecte educatiu que pretén facilitar als alumnes la integració d’un seguit de valors i pràctiques encaminades a aconseguir una societat més justa i comprensiva a través del llenguatge audiovisual i el documental.

 

> Volum crític. Escola Costa i Llobera de Barcelona (5è i 6è de Primària). El projecte consisteix en una praxis autotransformadora en la qual, al llarg del curs acadèmic 2013-14, els alumnes analitzen i plantegen propostes de modificació d’un espai de l’escola que els agradaria transformar al mateix temps que, ofereixen estratègies per canviar la cultura del centre i de tota la comunitat educativa envers aquest espai.

 

 

> Projecte Magnet. Escola Josep Maria de Segarra i MACBA. Projecte d’innovació educativa a partir de l’aliança amb el Macba (Museu d’Art Contemporani de Barcelona) en el marc del programa “Magnet. Aliances per a l’èxit educatiu”. Amb aquest projecte es vol enfortir el treball competencial del centre a partir de l’art contemporani com a eix vertebrador.

 

 

> Projecte Flipped Classroom. Escola Pia Santa Anna Mataró. Projecte d’utilització de la metodologia Flipped Classroom a l’assignatura de Cultura Audiovisual de 2n de Batxillerat.

 

 

> Projecte TIC TAC. Creativitat a través de la Tecnologia, la Ciència i l’Art en escoles amb alta densitat d’alumnes nouvinguts. UdiGital.edu (Universitat de Girona), Escola Veïnat de Salt i Escola Dalmau Carles de Girona. El projecte està inspirat parcialment en el concepte d’escoles imant, i a través d’activitats que els nens i nenes fan, tant a les pròpies escoles com també al Parc Científic i Tecnològic de la UdG, es promou que aprenguin a fer un ús creatiu i crític de la tecnologia, no només com a usuaris i consumidors, sinó com a creadors i productors. Amb el suport de l’Oficina de Cooperació de la UdG i del Departament d’Ensenyament.

 

 

> Samarucs. Canta, balla i aprèn. Samarucs és nou projecte musical i educatiu en català. Posa a l’abast dels mestres i també de les famílies música i recursos didàctics per treballar els temes transversals de l’educació primària: el respecte al medi ambient, el foment de la lectura, l’ús adequat de les TIC, el respecte als majors, l’ajuda als companys, l’organització de les rutines, etc. 

—–

Dates: 13 de maig.

Auditori del MACBA. Plaça dels Àngels, 1. 08001 Barcelona.

Organitza: Fòrum Debats d’Educació.

En el marc de: Debats d’Educació (Fundació Bofill i UOC).

—–

Més informació:

enaccio.debats.cat

 

 

També publicat al nostre Facebook

 

Les imatges i la informació utilitzada per redactar aquesta nota procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.