11 juliol, 2022
Notícia

ANIDA-02. Destripando la tecnología para crear. Recursos para la experimentación educativa en arte y tecnología | Revista

Els continguts d'aquest segon número d'ANIDA, Revista d'art i escola de la Red PLANEA, sorgeixen d'una convocatòria de recursos per a l'experimentació educativa en art i tecnologia seleccionats per un comitè editorial.

ANIDA 2 Revista de arte y escuela està integrada pels recursos rebuts i seleccionats per un comitè editorial a través de la crida pública Destripando la tecnología para crear amb termini obert entre desembre i febrer del curs escolar 2021/22 (pots consultar, també, la notícia publicada a Polièdrica sobre la convocatòria). Per donar forma al seu marc teòric, PLANEA Red de arte y escuela convida a Susanna Tesconi, docent i investigadora a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que genera tant la crida pública com el text editorial de’ANIDA, a més de realitzar la selecció de continguts.

 

El monogràfic recull fins a 13 recursos artísticoeducatius que proposen metodologies en la intersecció entre art i tecnologia perquè qualsevol docent, mediadorx o educadorx pugui posar-lo en pràctica en el seu context.

 

Patrulla Verde. Mayalén Piqueras (Professora de secundària al dpt. de dibuix de l’IES Heliche [Olivares, Sevilla]) 

Proposta per realitzar de manera col·laborativa escultures amb material reciclat, utilitzant el cos humà com a motlle, i donar-los vida amb sensors de presència i gravadores de so.

Cádaver Exquisito Musical. José Alberto Amador (Professor d’Arts Escèniques, Música i Dansa a l’IES Los Montes [Colmenar, Màlaga])

Proposta de creació col·lectiva que recupera la tècnica surrealista del cadàver exquisit i l’aplica a la classe de música, treballant amb un editor d’àudio digital col·laboratiu.

Crear cacharros sonoros en clase. Miguel Aparicio (Artista sonor i professor de so a cicles de grau mitjà i superior de FP)

Projecte didàctic interdisciplinari que, a través de l’experimentació sonora, connecta matemàtiques, física, arts plàstiques i música, integrant també l’electrònica, la programació informàtica i la creativitat computacional.

Tejer sin tecnologías. Pia Capisano (Activista dinamitzadora de comunitats. Neokinok.tv)

 

Recurs que serveix de guia a l’hora de documentar de manera col·laborativa els processos que s’activen en tallers sobre art i tecnologia, permetent integrar les avaluacions d’educands i docents, narrar el treball realitzat a tota la comunitat educativa, replicar una experiència i crear comunitat.

Zona de Acuerdo. Guitarra flamenca preparada. Raúl Cantizano (PLANEA)

Guia que sorgeix de la col·laboració dels Centres PLANEA d’Andalusia en el marc del programa Vivir y Sentir el Flamenco (Consejería de Educación y Deporte, Junta de Andalucía) per aplicar el concepte de «piano preparat», del músic John Cage, a la guitarra flamenca.

Tecnocolonialismo de bolsillo. Jara Rocha i Joana Moll (Hamaca Aprèn)

Projecte que reflexiona sobre la matriu colonial activa en el principal dispositiu tecnològic de les nostres vides, l’smartphone, presentant projectes artístics i teòrics que esquarteren críticament aquest dispositiu paradigmàtic de l’experiència audiovisual.

La garza, la bola y la rata. Isabel Cruz (Creació multimèdia)

Recurs d’implementació de tecnologia DIY [fes-ho tu mateix@] a l’entorn educatiu, aplicant-ho a la creació d’animacions stop motion a partir de materials d’ús corrent per generar peces d’animació i una narrativa compartida a través de la interacció amb el públic i donant lloc a dinàmiques d’aprenentatge horitzontal.

Vanity Display. Una idea de aula a la deriva. Joana de Carvalho i Blanca Sanfélix (Dissenyadora gràfica)

Recurs en construcció per pensar narratives performatives que, a partir de processos d’aprenentatge transversal directament relacionats amb el territori que s’habita, permetin una aproximació del procés simbiòtic.

Otra Robótica es posible. Associació Cosicosa (Laura Malinverni i Cristina Valero)

Una guia en format caixa d’eines dirigides al professorat per al desenvolupament d’una sensibilitat ètica i crítica en l’ús, disseny i desenvolupament de tecnologies emergents com la robòtica.

N(U)P Narrativas Verticales. Ana García Angulo, Marta García Angulo, Eva Barbero Colmenar i Alba Guajardo Val

Kit d’ús lliure per a la creació de contes Pop-Up (o contes volumètrics) i la seva fabricació digital, generant un entorn on coneixements tècnics emergents i reflexius puguin pertànyer a una mateixa narració.

Soundcool. Jorge Sastre (Universitat Politècnica de València)

Desenvolupat amb Nuria Lloret, Stefano Scarani y Roger Dannenberg de l’UPV, aquest sistema permet realitzar projectes col·laboratius sonors i/o visuals, presencials o a distància. Està format per mòduls que poden controlar-se amb mòbils i tauletes, la qual cosa permet la realització col·laborativa en viu de projectes multimèdia.

Animaleta. Animació UPV (PLANEA)

Recurs per explorar les possibilitats de l’animació com a eina d’aprenentatge col·laboratiu, transversal i que combina art, ciència i tecnologia, possibilitant sinergies entre el món de la recerca i el món de la pràctica educativa i el desenvolupament de comunitats d’aprenentatge.

Jugando con Datos: artes y redes sociales. Diego Díaz (PLANEA)

Projecte que utilitza el registre de les nostres dades digitals com a material creatiu per desenvolupar, a partir de diferents experiments gràfics, una mirada crítica a les transformacions socials generades en l’època del Big Data i la Intel·ligència Artificial.

 

A més dels recursos, es dona pas a part de la proposta artística de Citlali Hernández (Mèxic, 1986), artista i docent en disseny, fabricació digital i interacció. A la secció d’experiències s’han inclòs propostes presentades a través de la crida pública que, malgrat no presentar una metodologia, resulten experiències a l’aula rellevants pel seu format, context o impacte. Per tancar el número, ANIDA compta amb una entrevista realitzada per Susanna Tesconi a la docent Mar Serón, que des de l’educació musical que imparteix integra l’experimentació tecnològica per millorar la competència digital entre el seu alumnat, però sobretot en la comunitat educativa en un sentit ampli.

 

 

Red PLANEAFundació Carasso

 

 

PLANEA, Red de Arte y Escuela, és una iniciativa impulsada per la Fundació Daniel y Nina Carasso que, entre d’altres, persegueix l’objectiu d’impulsar una comunitat educativa amb interès per descobrir noves pràctiques i propostes metodològiques artístiques.

 

Amb aquest propòsit, acompanya la publicació d’ANIDA amb una Col·lecció al seu Centre de Recursos, on continuar incorporant de manera indefinida nous recursos i propostes inspiradorxs per abordar la crisi ecosocial des de les aules i espais educatius.

 

 

Aquí pots consultar la notícia Destripando la tecnología para crear | ConvocatòriaPolièdrica
Gener 2022

 

 

Crida del Centro de Recursos de Red PLANEA (Fundación Carasso) per conèixer experiències que treballin les relacions entre art i tecnologia a l’escola i incorporar-les en les col·leccions i publicacions de PLANEA.

 

 

Data de publicació: Juliol 2022
Edita: PERMEA (Universitat de València) i Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana amb Universidad Autónoma de Madrid (UAM)
A càrrec de: Clara Boj (Universitat Politècnica de València) i Clara Megías (UAM)/Direcció editorial; Mar Dols Merle/Coordinació editorial; Red PLANEA/Coordinació general; Susanna Tesconi (UOC)/Editora convidada, responsable de concepte i comisariat de aportacions
Participa:
> Creadorxs recursos: Mayalén Piqueras (IES Heliche), José Alberto Amador (IES Los Montes); Miguel Aparicio; Pia Capisano (Neokinok tv); Raúl Cantizano (PLANEA); Jara Rocha i Joana Moll (Hamaca Aprèn); Isabel Cruz; Joana de Carvalho i Blanca Sanfélix; Laura Malinverni i Cristina Valero (Cosicosa); Ana García Angulo, Marta García Angulo, Eva Barbero Colmenar i Alba Guajardo Val; Jorge Sastre, Nuria Lloret, Stefano Scarani i Roger Dannenberg (UPV); Animació UPV (PLANEA) i Diego Díaz (PLANEA)
> Altres: Citlali HernándezMar Serón
Més informació i accés a la revista: redplanea/anida-2-recursos-para-la-experimentacion-educativa-en-arte-y-tecnologia

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més notícies sobre PLANEA. Red de Arte y Escuela


 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.