7 octubre, 2022
Notícia

Aprender en la biblioteca… haciendo, investigando, leyendo, jugando y con las TIC | Convocatòria de colaboradorxs

Convocatòria dirigida a professionals de biblioteca i persones que vulguin participar com a col·laboradorxs a “LabsBibliotecarios” 2022, laboratori d'innovació relacionat amb biblioteques i aprenentatge que impulsa la Subdirección General de Coordinación Bibliotecaria i s’organitza a Tabakalera (Donostia-Sant Sebastià).

Aprender en la biblioteca… haciendo, investigando, leyendo, jugando y con las TIC és una iniciativa de la Subdirección General de Coordinación Bibliotecaria (SGCB) del Ministerio de Cultura y Deporte i l’espai obert de creació i experimentació ciutadana Medialab Tabakalera. Consisteix en un laboratori ciutadà (espais on els ciutadans poden trobar-se per a experimentar i col·laborar en la posada en marxa de projectes i accions que millorin el dia a dia de la seva comunitat) amb l’objectiu de treballar projectes (iniciatives que són desenvolupades en els laboratoris ciutadans per equips de treball interdisciplinaris, amb el suport de mentorxs i mediadorxs) relacionats amb les biblioteques com a agents de l’ecosistema educatiu.

 

Durant el taller, organitzat entre el 15 i el 18 de novembre al centre cultural Tabakalera de Donostia-Sant Sebastià, els i les participants (persones promotores de les propostes seleccionades, col·laboradorxs i mentorxs) es reuniran per adur a terme els 5 projectes seleccionats mitjançant convocatòria oberta a propostes orientades a fomentar la col·laboració entorn de projectes que reforcin el paper de les biblioteques com a espais d’aprenentatge permanent.

 

La selecció dels i les col·laboradorxs es realitzarà segons l’ordre d’inscripció, atenent criteris de diversitat de procedència, perfil, gènere i edat. Hi haurà fins a un màxim de 6 col·laboradorxs per projecte, dels i les quals unx pot pertànyer a l’entitat o col·lectiu promotor.

 

Projectes seleccionats:

 

> ¿Paremioqué? Refranes que nos acompañan y nos “apañan” | Biblioteca pública municipal de Chinchilla de Montearagón (Albacete)

Projecte centrat en la paremiologia, disciplina que estudia els refranys, les dites i els proverbis, per destacar el valor cultural d’aquestes manifestacions folklòriques i col·lectives de gran arrelament en qualsevol societat i que han sabut transcendir als espais urbans i moderns.

 

> Descifrando las imágenes | Biblioteca Maria Àngels Torrents i Rosés (Sant Pere de Riudebitlles, Tarragona)

Projecte dirigit a la formació dels i les joves en el llenguatge audiovisual per tal de formar-los com a espectadorxs crítics/ques cap al consum audiovisual, detectant els codis d’ús, i les manipulacions de sentiments i estats d’ànim.

 

> Espacio de creación para proyectos hechos a mano | Biblioteca Camp de l’Arpa-Caterina Albert (Barcelona)

Projecte l’objectiu del qual és dissenyar un espai de creació i suport mutu per als veïns i veïnes, així com per als col·lectius del barri, a través de tot allò que sabem o podem fer amb les nostres pròpies mans, fomentant la creativitat, l’autoaprenentatge i l’aprenentatge amb altres en clau intergeneracional i col·laborativa.

 

> La isla del tesoro en un espacio de conocimiento constructivista dentro de, y con, la biblioteca | Biblioteca d’Hondarribia (Gipuzkoa)

Partint de la teoria constructivista de J. Piaget, que posa a la persona en el centre del procés d’aprenentatge, la persona usuària de la biblioteca serà el factor central d’aquest projecte que pren la idea de “l’illa del tresor” per descompondre-la i tornar-la a reelaborar.

 

> Escape room educativo en el aula: Mindhackers, guardianes de la red | Biblioteca Regional de Múrcia

Aquesta escape room educatiu, que ja està endegat amb gran acceptació per la Comicteca de la Biblioteca Regional de Múrcia per a l’alumnat dels cicles de Primària i Secundària, permet ser adaptat a través d’aquesta convocatòria de laboratori amb altres objectius i altres públics.

 

 

L’objectiu de la proposta és dissenyar prototips que puguin posar-se en marxa, amb una metodologia que fomenta el treball col·laboratiu entre persones d’àmbits diversos, de manera que enriqueixin els projectes. Finalment, aquest laboratori es proposa visibilitzar la capacitat i el treball de les biblioteques en aquesta àrea, creant una xarxa de persones interessades en la matèria.

 

> Metodologia proposada

La metodologia que es proposa està orientada a facilitar la cooperació entre persones amb diferents perfils per desenvolupar projectes bibliotecaris de caràcter experimental i crear noves comunitats d’aprenentatge i de pràctica que duguin a terme aquests projectes. A través de la convocatòria de projectes i de l’oberta a persones que vulguin col·laborar, es tracta d’oferir un lloc d’experimentació i de producció en el qual són els i les mateixes participants qui desenvolupen els projectes en equips de treball, que estan formats per la persona, organització o entitat que promou la idea i per les persones que es vulguin sumar com a col·laboradores per realitzar-los.

 

Per què a biblioteques?

 

Un laboratori bibliotecari és un laboratori ciutadà que es desenvolupa a l’espai d’una biblioteca, considerades com a agents actius de l’ecosistema educatiu amb un paper important en l’aprenentatge informal de la ciutadania.

 

Les biblioteques de totes les tipologies tenen unes característiques que les converteixen en el lloc ideal per endegar un laboratori ciutadà:

 

> Són espais d’acollida que obren les seves portes a persones de totes les edats i condicions socials.

> Són espais públics, situats fora de la lògica comercial, amb col·leccions diverses que promouen l’intercanvi d’informació i el debat; a més, garanteixen la veracitat de la informació que ofereixen.

> La formació dels i les professionals de biblioteca fa que siguin el lloc ideal per documentar els processos de desenvolupament de projectes, així com per acompanyar-los amb seleccions bibliogràfiques extretes dels seus fons.

 

 

Labs Bibliotecarios

 

Projecte de la Dirección General del Libro y Fomento de la Lectura a través de la Subdirección General de Coordinación Bibliotecaria (Ministerio de Cultura y Deporte) amb l’objectiu de reforçar la idea de la biblioteca com a un espai de trobada de la ciutadania per al desenvolupament de projectes en conjunt.

 

Aquesta iniciativa treballa des del 2017 en la unió de biblioteca i participació ciutadana, creant el 2020 el projecte “Cómo montar un laboratorio ciudadano en bibliotecas y otras instituciones culturales” amb l’objectiu d’oferir una formació de qualitat i gratuïta a persones i institucions que vulguin organitzar un laboratori i donar suport a la seva posada en marxa. En les seves dues edicions, desenvolupades el 2020 i el 2021, més de 4.000 persones es van apuntar al curs de formació i es van dur a terme més de 100 laboratoris per tot el món.

 

A la web de LabsBibliotecarios, a més de tota l’actualitat sobre el projecte, existeix un repositori per documentar els laboratoris i projectes que es fan i s’han fet i que permet la creació d’una comunitat que pot relacionar-se a través del fòrum.

 

 

Dates: Fins el 23 d’octubre. Inscripció mitjançant formulari
El laboratori tindrà lloc del 15 al 18 de novembre a Tabakalera. Pl. de las Cigarreras, 1. 20012 Donostia-San Sebastian (Gipuzkoa)
Convoca: Subdirección General de Coordinación Bibliotecaria (Ministerio de Cultura y Deporte) i Medialab Tabakalera
Dirigit a: Professionals de biblioteca i persones interessades en les temàtiques proposades per aquest laboratori
Més informació i formulari convocatòria col·laboradorxs: labsbibliotecarios/laboratorio/aprender-en-la-biblioteca-haciendo-investigando-leyendo-jugando-y-con-las-tic

Programa Taller Laboratorios 2022 (resum, objectius, bases de les convocatòries, modalitats de participació, condicions, comitè de selecció, valoració dels projectes, terminis i cronograma, etc.)

 

 

 


#ArxiuViu:

 

A Polièdrica ja hem parlat amb anterioritat de les biblioteques com a espais d’aprenentatge i laboratoris ciutadans:

 

La biblioteca com a agent de transformació socioeducativa | Màster en línia

Nou màster propi de la UCM per fer de les biblioteques i de la lectura una eina de transformació social amb el CEESC entre els seus agents col·laboradors.

 

Biblioteques: espais per a l’exercici de la ciutadania

Dos projectes desenvolupats sota el paraigua de la biblioteca, entesa com a espai per a la innovació ciutadana, presenten novetats: la web de LabsBibliotecarios (Medialab Prado) i el fons permanent per a professorat de la biblioteca escolar itinerant de l’IVAM.

 

Com muntar un laboratori ciutadà i construir xarxes de col·laboració

Curs online de Medialab Prado, organitzat en el marc del programa Laboratorios Ciudadanos Distribuidos. Innovación ciudadana en bibliotecas y otras instituciones culturales (Ministerio de Cultura y Deporte).

 

BiblioLab 9B Espai Jove
Projecte de creació participativa d’un model de disseny i transformació dels espais per a joves a les biblioteques Nou Barris i Zona Nord de la XBM (Diputació de Barcelona).


 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.