30 març, 2022
Notícia

CEIP República de Chile, arte para mejorar la convivencia, el absentismo y nuestras vidas

Reportatge publicat al bloc "Arte y Educación" del diari digital 'El Diario de la Educación' sobre la iniciativa d'aquesta escola del barri de Simancas de Madrid per millorar els seus indicadors a través de les arts.

Amb aquest reportatge el periodista especialitzat en educació Pablo Gutiérrez de Álamo, que l’escriu per al bloc Arte y Educación del diari digital El Diario de la Educación —el qual dirigeix—, ens apropa al projecte SuperArte del CEIP República de Chile de Madrid.

 

És un treball periodístic entorn de tot allò que suposa desenvolupar un projecte artístic en aquesta escola, situada a un barri de famílies treballadores d’ètnia gitana o d’origen migrant, i l’aposta de la qual ha estat tractar de millorar els seus indicadors (com ara la convivència, l’absentisme i els resultats acadèmics de l’alumnat) a través de les arts.

 

Gràcies a tenir aquest projecte propi, el centre disposa d’una hora lectiva més que, en comptes de dedicar-se a l’anglès com es fa en la majoria d’escoles, es va decidir invertir en educació artística. D’aquesta manera, l’alumnat de primària té dues hores més de Música i una hora més de Plàstica, podent elaborar així projectes més horitzontals i transversals on els continguts curriculars, sobretot de Ciències Naturals i Socials, s’aborden des d’una aproximació més o menys artística.

 

 

 

 

Les veus que ens ho expliquen són les de la directora de l’escola, Arantxa Mitjavila, i les d’algunes de les seves mestres, Gema Rodríguez, Lidia Llorente (mestra de música) i Estíbaliz Martínez (coordinadora de l’etapa d’infantil). I ho fan parlant no només dels aspectes positius que un projecte com aquest aporta a tota la comunitat educativa, com la millora de la convivència al República Argentina després de 6 cursos de SuperArte, sinó també de les problemàtiques que genera. Entre els punts negatius, es destaca la complexitat organitzativa que suposa tirar endavant una iniciativa així en una escola amb una alta taxa de mobilitat, no només per part de les mestres sinó també de l’alumnat.

 

En el procés de treball, afegeixen les seves responsables, ha ajudat i molt el fet que aquest CEIP entrés a formar part fa 3 anys de la Red PLANEA, impulsada per la Fundación Daniel y Nina Carasso. Això ha permès l’ampliació del projecte a l’etapa d’infantil, ha facilitat l’articulació del treball a través de residències d’artistes a l’escola i l’acompanyament de les mestres amb una formació docent per dotar-les d’eines i recursos que els permetin incorporar l’art com a estratègia educativa a les seves aules.

 

 

Arte y EducaciónEl Diario de la Educación

 

Bloc del diari digital ‘El Diario de la Educación’, editat per la Fundació Periodisme Plural, que ofereix informació i opinió d’interès per a la comunitat educativa hispanoparlant.

 

Realitzat en col·laboració amb la Fundación Daniel y Nina Carasso, amb aquest bloc es pretén donar veu a persones, col·lectius i projectes que, entremesclats amb l’art, poden servir d’exemple, de mirall en el qual mirar-se i mirar la realitat d’una manera diferent.

 

 

Data de publicació: 10/11/2021
Publica: Bloc Arte y Educación, El Diario de la Educación
A càrrec de: Pablo Gutiérrez de Álamo (periodista especialitzat en educació i director de ‘El Diario de la Educación’)/Autor del reportatge
Enllaç a l’article: eldiariodelaeducacion/arteyeducacion/ceip-republica-de-chile-arte-para-mejorar-la-convivencia-el-absentismo-y-nuestras-vidas

 

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més sobre continguts referents a El Diario de la Educación / Diari de l’Educació 


 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.