Projecte del col·lectiu artístic Viridian per visibilitzar els saber de l'horta valenciana seleccionat a la convocatòria “CoSSos. Comunitats de Sabers Subalterns” 2021 (Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana).
El projecte "CreaTures", iniciativa sobre les pràctiques creatives i el seu potencial transformador, organitza una trobada a Sevilla per intercanviar idees sobre un futur més sostenible per al nostre planeta.
Article publicat a Interacció per Jordi Baltà i Herman Bashiron sobre l'estudi que han realitzat per al CERC (DIBA) en el qual s’analitzen les relacions entre la cultura, el medi ambient i l’emergència climàtica des de la perspectiva de les polítiques i la gestió culturals a escala local.
Escola d'estiu per a joves sobre art i tecnologia de CentroCentro amb la coordinació de Pedagogías invisibles com a primera activitat del “Programa de mediació per a una ciutadania sostenible” d'aquest centre cultural de Madrid.
Convocatòria de la plataforma cultural Concomitentes dirigida a agents culturals que vulguin actuar com a mediadorxs per atendre des de l'art a un repte social o ambiental juntament amb un col·lectiu ciutadà.
"Ciuta·lab", Laboratori Ciutadà de Las Naves, llança aquesta primera convocatòria de Tallers de Producció Col·laborativa per implicar-se juntament amb la ciutadania en la Missió Climàtica de la ciutat de València.
La 3ª edició de les estades creatives a la natura d’ACVic per tal que infants de 8 a 12 anys experimentin amb les possibilitats de l’art es centra en explorar la relació a tres bandes entre art, cura i natura.
Tallers per a centres educatius de la Comunidad de Madrid impartits per The Things Network-MAD, comunitat ciutadana resident a Medialab-Matadero.
Aquest estudi de la Universitat Jaume I de València mostra l'eficàcia de l'art i la cocreació per al disseny de videojocs inspirats en la ciència climàtica amb l'objectiu de crear consciència ciutadana.
El Centro de Recursos de la Red de Arte y Escuela PLANEA (Fundación Carasso) proposa formacions per a l'activació dels recursos didàctics de la Col·lecció "Didácticas para un nuevo habitar" que aborden el camp ecosocial en relació a l'art contemporani i l'educació.
Publicació dirigida al professorat que recull en 8 quaderns pedagògics els aprenentatges associats al projecte "Hacia una Ciudadanía Agropolitana" desenvolupat el 2021 a Cenero (Gijón) per l'artista Virginia López (PACA) amb LABoral Centro de Arte.
Exposició del Museu de la Vida Rural (Fundació Carulla) centrada en l’ODS 11, “Ciutats i comunitats sostenibles”, en el marc de l’educació cultural per la sostenibilitat que es treballa des del món rural en aquest museu de L'Espluga de Francolí (Tarragona).
Beca creada per l'associació Mutur Beltz dirigida a projectes artístics entorn de la llana produïda per l'ovella "cara negra", raça autòctona de la Vall de Karrantza (Bizkaia) en perill d'extinció, com a tema o material de treball.
Iniciativa d'Aclima i Tabakalera amb el suport de la Diputació de Guipúscoa per desenvolupar des de la col·laboració entre medi ambient i cultura processos de transformació més ecològics i creatius lligats al territori i els seus agents.
La Fundació Contorno Urbano obre una convocatòria de beques per a projectes de Mediació i Recerca artística al Centre Ecològic i Cultural de l’Hospitalet de Llobregat (Barcelona).
Manifest elaborat per la Xarxa de Patrimoni Climàtic per a la COP26 on es resumeixen els punts clau d'un canvi de paradigma que prioritzi les dimensions culturals de l'acció climàtica a totes les escales.
La Casa Encendida Radio acull el cicle sobre cultura i desenvolupament sostenible coorganitzat per la REDS i la Secretaría de Estado para la Agenda 2030 amb la periodista Brenda Chávez a càrrec de les entrevistes.
Taller per a joves organitzat per l'associació cultural hablarenarte i Museu ICO amb el col·lectiu CREATECTURA entorn de l'exposició temporal "Lacaton & Vassal", estudi d'arquitectura francès guanyador del Pemi Pritzker 2021.
Jornades organitzades per la cooperativa LaFundició amb l'associació Keras Buti per pensar, imaginar, parlar i caminar entorn de les relacions entre la cultura, l'ecologia i l'economia en un territori agropolità com el Delta del Llobregat, situat a l'àrea metropolitana de Barcelona.
Conversa i taller juntament amb la sociòloga de la cultura Estefanía Rodero a Harinera ZGZ sobre l'aplicació local de l'Agenda 2030 i el protagonisme que ha de tenir el món cultural com a quart pilar del desenvolupament sostenible.
XI Jornada organitzada en el marc del programa “A Cultura é un Dereito” de l'Àrea de Cultura de la Diputació d'A Coruña per debatre sobre el model cultural postpandèmia i la necessitat d'avançar cap a un sistema més sostenible a nivell social, ambiental i econòmic.
Presentació de MEMEX Barcelona, projecte pilot de narració digital dut a terme per Interarts, Sindillar i La Bonne amb treballadores de la llar migrants entorn del concepte de patrimoni, i espectacle de teatre comunitari sobre les experiències vitals d’activistes ecofeministes del Sud Global amb Plàudite Teatre.
Procés de diàleg entre el món artístic, científic i pagès mitjançant residències artístiques a diferents zones rurals de Catalunya que culmina amb un festival a Barcelona, coordinat per la UdG i la UOC amb la revista Soberanía Alimentaria.
Instal·lació expositiva elaborada en el marc del taller del programa “Ensamblajes de Saberes”, promogut per Medialab Matadero Madrid amb el suport de la Fundació Carasso, i comissariat i coordinat per Grigri Projects.
El Festival Raval(s), coordinat per la Fundació Tot Raval, torna al barri del Raval de Barcelona amb una nova edició centrada en el medi ambient i la lluita contra el canvi climàtic, amb la voluntat de més de 80 entitats, col·lectius, centres educatius i veïnat de construir un barri més sostenible.
Taller de ZEMOS98 per pensar la idea d'una ciutat cuidadora en el marc del HackCamp sobre Patrimoni cultural, turisme d'interior i sostenibilitat, co-organitzat juntament amb l'IAPH i el CEI Patrimonio a la seu de la UNIA a Baeza.
Un projecte que uneix cultura i ecologia, desenvolupat al barri d'Opañel de Madrid per una plataforma veïnal en col·laboració amb un equip d'arquitectes i amb l'empenta del programa municipal Imagina Madrid.
Dos projectes, B Citizen Lab (BCD) i Ciència Imprescindible (Eduscopi), units sota el paradigma de la ciència ciutadana per fomentar l’aprenentatge col·lectiu i apropar ciutadania i recerca científica a la ciutat de Barcelona.
L’Espai Verd de Benicalap, iniciativa impulsada dins del projecte GrowGreen on participa Las Naves (Centre d'Innovació de l'Ajuntament de València), acull un centre cívic per impulsar la convivència i participació veïnal del barri des de l'educació ambiental.
3ª edició del [FES], organitzat pel Museu de la Vida Rural (Fundació Carulla) de l'Espluga de Francolí (Tarragona), centrada en el consum i la producció responsables, amb la sostenibilitat com a repte cultural, educatiu i social.
Programa pilot del MNAC per a escoles i instituts de Barcelona interessats a desenvolupar un projecte de recerca a través de les arts i relacionat amb un tema d’actualitat que, en l’edició 2021-2022, es planteja sobre la ciutat.
Organitzada per l’Escola d’Art i Superior de Ceràmica a Las Naves, s’hi mostren els resultats del projecte d’educació que, alineat amb els ODS, s’ha desenvolupat en col·laboració amb el CEFIRE Torrent i 14 instituts de la Comunitat Valenciana.
El Ministerio de Cultura y Deporte celebra el IV Fòrum Cultura y Ruralidades a Jarandilla de la Vera (Càceres) sota el lema “Ruralitats enfront de la crisi ecològica i climàtica”
Un projecte d'innovació docent del col·lectiu LaPlasita per millorar col·lectivament la vida a les ciutats, treballant la perspectiva de l'alimentació en entorns urbans com la metròpolis de Sevilla amb l'art com a mediador.
Presentació d’aquest llibre-objecte sorgit de la residència artística “Túria, El Loco” (CCCC) en el marc d’Estètiques Transversals-Ecosistemes de Ficció (Idensitat amb CMCV) a partir d'un procés de creació col·lectiu entre l’alumnat del CEIP Les Arenes (València) i el grup de gent gran del projecte “La Merienda”.
Jornada de presentació d'aquesta iniciativa europea per connectar el Pacte Verd Europeu amb els nostres espais vitals i de la qual Tabakalera és sòcia oficial, organitzada en col·laboració amb el Govern Basc i els altres dos socis bascos del projecte: Conexiones improbables i Bilbao Metropoli-30.
Publicació de la Red Española para el Desarrollo Sostenible (REDS) per tal de promoure una gestió cultural més sostenible i animar les institucions i agents de la cultura a assumir la seva responsabilitat en la consecució de l'Agenda 2030.
Programa formatiu sobre metodologies col·laboratives a la ciutat organitzat entorn d'un espai virtual d'aprenentatge compartit pel Centre Cultural d'Espanya a La Paz (AECID) en coordinació amb Grigri Projects.
Convocatòria del programa d'Arts Visuals /Unzip (Ajuntament del Prat de Llobregat) per donar suport a la realització de projectes artístics vinculats al territori i a les seves comunitats amb una edició al voltant de la crisi climàtica.
La plataforma MadBlue i Medialab Prado Madrid llancen aquesta convocatòria per activar el Laboratori MadBlue, un procés d'innovació participativa en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions Unides.
Taller per a professorat de secundària del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana amb el Cefire Artisticoexpressiu sobre tipologies cartogràfiques i metodologies de treball de les pràctiques artístiques transversals aplicables en contextos educatius.
La construcció d’una infraestructura de Carpe Studio i Clara Ferrer per combatre l’estrès tèrmic del pati de l’IES Benicalap en col·laboració amb el seu alumnat és una de les actuacions dutes a terme dins del projecte GrowGreen al barri de Benicalap, que es porta a terme juntament amb Las Naves i l'Ajuntament de València.
Convocatòria del Centro de Recursos de PLANEA amb Inland-Campo Adentro per a la creació de recursos educatius que, a través de la pràctica artística, contribueixin a l'activació de comunitats educatives enfront de la crisi ecosocial tant dins com fora de l'escola.
Aquest llibre d'editorial Octaedro ens recorda que renaturalitzar les escoles és molt més que decorar els seus patis amb plantes i bancs. És arrelar-les en els seus territoris, obrir-les als seus entorns perquè acullin la biodiversitat, atenent les necessitats vitals d'una infància que també és (bio)diversa.
Un equipament d’ús comunitari i autogestionat, fruit d’un procés participatiu que s'impulsa dins del projecte MODUL de regeneració urbana des de l’Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat amb la Fundació Contorno Urbano.
Projectes seleccionats i programació de la VI Trobada "Cultura y Ciudadanía", un programa del Ministerio de Cultura y Deporte per promoure la participació ciutadana en cultura a través de línies de treball com aquestes trobades, la VI edició de les quals s'articula temàticament entorn de les connexions i intercanvis entre cultura, art, ciència, tecnologia i naturalesa.
Un projecte d'EducaThyssen destinat a docents de tots els nivells educatius, amb les seves aules de treball habituals, per explorar utilitzant l'audiovisual com a eina creativa la nostra (des)connexió amb la terra.
Entrevista de "El Diario de la Educación" a Gemma Carbó, directora del Museu de la Vida Rural (Fundació Carulla) a l'Espluga de Francolí (Tarragona), amb motiu de la celebració del Festival d'Educació per la Sostenibilitat (FES 2020), un esdeveniment impulsat per aquest equipament amb la idea d'abatre els murs mentals que sovint separen la cultura i l'educació dels reptes ambientals i socials.
El Laboratori Rural d'Experimentació i Innovació Ciutadana "Rural Experimenta II" (Vall de Campoo, Cantàbria) és una iniciativa del Ministerio de Cultura y Deporte amb Medialab Prado l'objectiu del qual és facilitar la cooperació entre persones per al desenvolupament de projectes culturals de caràcter experimental i la creació de noves comunitats d'aprenentatge i de pràctica que els puguin dur a terme.
"Cultura y Ciudadanía" és un programa del Ministerio de Cultura y Deporte que té com a objectiu promoure la participació ciutadana en cultura, a través de línies de treball com aquestes trobades. Oberta la convocatòria de projectes per a la VI edició (Tabakalera, Donostia), que s'articula temàticament entorn de les connexions i intercanvis entre cultura, art, ciència, tecnologia i naturalesa.
Publicació del Col·lectiu HUL per a l'estructura "Autoedición y Cómic" de l'IES Menéndez Pelayo de Getafe, dins del programa PLANEA, xarxa d'art i escola, impulsat per la Fundación Daniel y Nina Carasso en col·laboració amb Pedagogías invisibles.
Projecte de ciència ciutadana del Museu de la Vida Rural i la Universitat de Barcelona sobre emergències naturals l’objectiu del qual és recopilar tota la informació sobre l’experiència col·lectiva viscuda entorn de la riuada al riu Francolí del 22 d’octubre de 2019 i els esdeveniments posteriors.
Proposta curatorial de Mixitè per al cicle de l'Aparador del Museo Abelló (Mollet del Vallès, Barcelona) que pretén repensar la manera com entenem el territori i la seva gestió, i facilitar eines per millorar-ne el seu futur en un món de canvi constant sota l’amenaça del canvi climàtic i el progrés biotecnològic.
La 2ª edició d'aquest taller per a professorat de Secundària del Centre del Carme Cultura Contemporània (València) gira entorn a l'Emergència climàtica: com abordar-la des d'una perspectiva artística i transversal.
Mostra itinerant i interactiva, proposada en el marc de la participació i divulgació del procés de redacció del Pla director urbanístic metropolità (PDU), amb la voluntat d’exposar els continguts pensats, debatuts i desenvolupats per una xarxa de més de 400 experts de diferents disciplines, tècnics dels ajuntaments i de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, sota la seva coordinació.
Seminari organitzat a Barcelona per Escola lliure El Sol i CreArt (ONG que porta l'art als espais educatius) com un espai de trobada per explorar plegades els diferents àmbits de la justícia global des de diferents metodologies artístiques, fomentant la creativitat com a eina per explorar aquestes temàtiques.
"Cultura y Ciudadanía" és un programa del Ministerio de Cultura y Deporte que té com a objectiu promoure la participació ciutadana en cultura, a través de línies de treball com aquestes trobades, i en col·laboració amb agents públics i privats de tot l'Estat. Aquesta V edició està dedicada a l'espai públic.
Activitat educativa organitzada pel Museu de la Vida Rural (L'Espluga de Francolí, Tarragona) en format de visita ecocultural i dirigida a l'alumnat de Educació Primària per tal de repensar el fet de ser, de conviure, de conèixer i de fer en clau de sostenibilitat.
Estada d’una setmana per experimentar, jugar i descobrir des de l’art contemporani dins del QUAM Jove (ACVic). Es treballa de forma interdisciplinar, descobrint el lligam entre art i natura tot jugant! Aquest taller és una excusa per explorar una relació a tres bandes entre ART + JOC + NATURA.
Escola d'estiu Art Thinking que pretén repensar i transformar l'actual sistema educatiu a través de l'ecoeducació i l'ecofeminisme, organitzada per Pedagogías Invisibles i Fundació elpuente.
Espai d'aventura per a nenes i nens de 7 a 12 anys en què pensar i construir el futur que desitgen tenir.
Publicació que sorgeix d'un dels cinc projectes seleccionats en la II Crida a Projectes Culturals del Programa "Mirador Arganzuela". És el resultat d'un esforç col·lectiu en el qual més de quaranta persones han explorat quines decisions podrien portar Arganzuela a ser a un barri més vivible, just i adaptat al canvi climàtic.
Resolució de la convocatòria d'idees per al disseny col·laboratiu i la intervenció participada en tres escoles de Madrid amb materials reutilitzats a través del projecte RE_LABs (Laboratori de Residus Vius), coordinat per Basurama en col·laboració amb l'Ajuntament de Madrid i amb el suport de la Fundación Daniel y Nina Carasso.
Primer parc de jocs del projecte "Neumáticos que dejan huella", realitzat per Basurama al Colegio Maestro Rodrigo de Aranjuez (Madrid) com a culminació del procés "Proyecto Patio", dut a terme durant tot el curs escolar 2016-2017 amb Pedagogías Invisibles.
"FESCAMP" 2016-2017: ARTISTES SEL·LECCIONATS
CONVOCATORIA A PROYECTOS: "PROTOTIPANDO LA CIUDAD EN TRANSICIÓN"
"LEVADURA". CONVOCATORIA ABIERTA PARA COLEGIOS (Programa de residencias de creadores-educadores), CONVOCATORIAS DE PROYECTOS FUNDACIÓN CARASSO (Programa “Arte ciudadano”) i BEQUES “EDUCAR CREANT” (Fundació Jaume Casademont). Més convocatòries per a artistes "AL MEU BARRI FAN PERFORMANCES" 2016 (C.C. Can Felipa i Festival Escena Poblenou) i "FESCAMP" 2016-2017 (3ª edició).
Primer ENCUENTRO ESTATAL DE REDES DE HUERTOS URBANOS COMUNITARIOS, proyecto CIUDAD HUERTO y artículo "ALIMENTANDO OTROS MODELOS: CULTIVAR ENTRE LAS RUINAS DE LA CRISIS"
Dos propostes de treball en context, amb agents locals, col·laborativament, en societat, al barri. Suport a la creació en diàleg amb una realitat propera on fer un treball d'immersió artística i crítica.
FESCAMP (Ajuntament de Sant Cugat), Espacio Vecinal Autogestionado Arganzuela i programa "Autobarrios SanCristobal" (Basurama) a Madrid, més acampada del Casal Popular Tres Lliris del barri de Gràcia i un article sobre les passejades del projecte "desdelamina" a Barcelona... Exemples de la redefinició de les maneres de fer col·lectivitat, de ser comunitat, d'esdevenir subjecte en societat.
Un petit tast de jornades, cursos i tallers per si aquesta tardor us ve de gust passar a la investigació-acció participativa de la mà de les pràctiques artístiques col·laboratives: "Parking Day", L'obrador del Circ d'Hivern (Ateneu Popular 9 Barris), Jornadas de Educación Polinizada (Las Lindes-CA2M), Curs Pràctiques artístiques, participació i canvi social (Artibarri) i Factorial BCN 2014 (Ajuntament de Barcelona)
Les pràctiques artístiques i les xarxes d’acció ciutadana encara no fan vacances i segueixen amb les seves intervencions col·laboratives per posar en relació l’espai social amb les pràctiques creatives. Un bon exemple d'això és el projecte SNTK BESÓS LAB (IDENSITAT) per reforçar la relació de Santa Coloma de Gramenet amb el riu Besòs
"FesCamp" és un projecte de la cooperativa Cíclica per activar a través de l'art una reflexió crítica sobre el territori (el barri de Mirasol de Sant Cugat del Vallès) des del punt de vista de la sostenibilitat ambiental i que conclou amb una jornada per mostrar els projectes participants on col·laboren artistes i entitats veïnals
Amb motiu del seu 10è aniversari, l'Agenda 21 de la Cultura (2004-2014) ha produït un vídeo on s'hi resum la seva trajectòria i filosofia
Oberta la convocatòria del projecte FesCamp (Festival d’Art, Comunitat i Medi Ambient), dirigit i coordinat pel col·lectiu Cíclica i que es desenvoluparà al barri de Mirasol de Sant Cugat del Vallès el proper 24 de maig.