Disseny per a la inclusió, el procés com a resultat
L’objectiu d’aquesta proposta del Museu del Disseny i Ojalá Projects és fomentar sinergies integradores entre els centres formatius i les entitats participants a través de les disciplines del disseny, posant l’accent en el procés com a marc d’aprenentatge i transformació social.
Seguint una metodologia de treball inclusiva, estudiants i col·lectius aplicaran els seus coneixements per tal de detectar necessitats, entendre’s, empatitzar i promoure el disseny com a motor per a la innovació social. L’objectiu final consisteix a fomentar l’acció comunitària a diferents districtes de Barcelona amb projectes que tinguin un retorn bidireccional, tant per al col·lectiu com per als i les estudiants.
En aquesta primera edició es duran a terme diferents projectes relacionats amb les disciplines treballades, que aquest 2021 seran el disseny gràfic i el disseny de moda, o projectes lligats a les exposicions permanents del Museu del Disseny.
Els projectes es realitzaran durant els mesos de març, abril i maig a través d’una sèrie de sessions, tallers i activitats, i el procés culminarà amb una presentació col·lectiva a mitjans de juny, amb tota la documentació recollida per deixar constància de les sinergies i relacions establertes. Seran sis grups de treball, tutoritzats per professorxs i professionals del sector.
* Campanya de comunicació interactiva i reivindicativa * |
Projecte dels i les estudiants de disseny gràfic, audiovisual i d’interacció de les escoles de disseny BAU (Centre Universitari de Dissseny de Barcelona, adscrit a la UVic-UCC), ELISAVA (Escola Universitària de Barcelona. Disseny i Enginyeria, adscrita a la UPF), L’IDEM i UOC (Universitat Oberta de Catalunya) amb els i les usuàries del TEB Barceloneta (Grup Cooperatiu TEB). L’objectiu és servir d’altaveu a les persones amb diversitat intel·lectual a través d’una campanya de comunicació interactiva i reivindicativa de barri, però oberta a la ciutat.
Projecte tutoritzat per David Torrents (Dissenyador gràfic) i Jacqueline Molnár (Il·lustradora). |
* Procés de cocreció de producte des de les capacitats diverses * |
Projecte de cocreació amb l’èmfasi posat en el procés creatiu entre dos grups d’estudiants de disseny gràfic, interiors, moda i producte d’ESDAP Catalunya (Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques de Catalunya, Campus Llotja) i el TEB Sant Andreu, un dels principals centres del Grup Cooperatiu TEB per a persones amb diversitat intel·lectual on els i les seves usuàries participen en la producció industrial de productes com ara pintures o eliminadors d’olors.
Projecte tutoritzat per Noemí Clavería (Dissenyadora de producte) i Montse Noguera (Professora de mitjans informàtics d’ESDAP Campus Llotja). |
* Workshop de participació * |
Projecte d’estudiants de disseny d’interior d’ESDAP Catalunya (Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques de Catalunya, Campus Deià) amb joves menors residents d’un Centre d’Acció Educativa (CRAE) de l’Associació Intress per generar debat sobre la interacció dels i les residents amb l’espai on viuen, tenint en compte les seves dinàmiques de treball i lleure. Donada la confidencialitat i protecció dels menors, el projecte es realitza de manera telemática, analitzant la senyalística i interacció dels i les usuàries del centre amb l’espai.
Projecte tutoritzat per Amaya Martínez (Arquitecta i fundadora d’Encajes de Arquitectura). |
* Disseny i cocreació d’una línia de roba inclusiva * |
Projecte entre estudiants de disseny de moda de l’Escola Superior de Disseny LCI Barcelona i usuarixs de l’Associació per a Superar l’Ictus Barcelona amb l’objectiu de generar debat sobre la moda inclusiva, dissenyant una col·lecció pensada per a aquestes persones per tal de fomentar la seva autonomia i independència en una acció tan quotidiana com vestir-se.
Projecte tutoritzat Sonia Carrasco, Aida Giménez i Bárbara Garballo (Dissenyadores i docents de LCI). |
* Customització de roba de segona mà * |
Projecte de customització de roba reutilitzada amb estudiants de disseny de les disciplines de moda, audiovisual i producte de les escoles BAU i ELISAVA en col·laboració amb Metzineres, col·lectiu del barri del Raval de Barcelona que porta a terme estratègies comunitàries a favor dels drets humans i la transversalitat de gènere, entre elles, la inclusió de les dones amb drogodependència dins del teixit cultural de la ciutat. L’objectiu del projecte és ajudar a trencar els estigmes socials imposats des del mateix món de la moda.
Projecte tutoritzat per Bruna Sedo (Il·lustradora i dissenyadora de moda de Lurdes Bergada&Syngman Cucala). |
Dates: De març a maig
A principis de juny es farà una presentació col·lectiva
Organitza: Museu del Disseny de Barcelona i Ojalá Projects
A càrrec de: David Torrents, Jacqueline Molnár; Sonia Carrasco, Aida Giménez i Bárbara Gargallo (LCI Barcelona); Noemí Clavería, Montse Noguera (ESDAP Catalunya Campus Llotja); Amaya Martínez (Encajes de Arquitectura); Bruna Sedo (Lurdes Bergada&Syngman Cucala)/Tutories
Participa: BAU (UVic-UCC) ELISAVA (UPF) L’IDEM, UOC, LCI Barcelona, ESDAP Catalunya (Campus Llotja i Campus Deià)/Centres formatius; Grup Cooperatiu TEB (Barceloneta i Sant Andreu), Superar l’Ictus Barcelona, Associació Intress (CRAE), Metzineres/Col·lectius
Més informació: dissenyxinclusio.com / ojalaprojects.com/disseny-per-a-la-inclusio