11 març, 2021
Notícia

Disseny per a la inclusió, el procés com a resultat

Projecte d'aprenentatge i cocreació entre alumnes d’estudis superiors de disseny i col·lectius en situació vulnerable impulsat pel Museu del Disseny de Barcelona i l’associació Ojalá Projects.

L’objectiu d’aquesta proposta del Museu del Disseny i Ojalá Projects és fomentar sinergies integradores entre els centres formatius i les entitats participants a través de les disciplines del disseny, posant l’accent en el procés com a marc d’aprenentatge i transformació social.

 

Seguint una metodologia de treball inclusiva, estudiants i col·lectius aplicaran els seus coneixements per tal de detectar necessitats, entendre’s, empatitzar i promoure el disseny com a motor per a la innovació social. L’objectiu final consisteix a fomentar l’acció comunitària a diferents districtes de Barcelona amb projectes que tinguin un retorn bidireccional, tant per al col·lectiu com per als i les estudiants.

 

En aquesta primera edició es duran a terme diferents projectes relacionats amb les disciplines treballades, que aquest 2021 seran el disseny gràfic i el disseny de moda, o projectes lligats a les exposicions permanents del Museu del Disseny. 

 

Els projectes es realitzaran durant els mesos de març, abril i maig a través d’una sèrie de sessions, tallers i activitats, i el procés culminarà amb una presentació col·lectiva a mitjans de juny, amb tota la documentació recollida per deixar constància de les sinergies i relacions establertes. Seran sis grups de treball, tutoritzats per professorxs i professionals del sector, que desenvoluparan els següents projectes:

 

 

> Una campanya de comunicació interactiva i reivindicativa

 

Projecte dels i les estudiants de disseny gràfic, audiovisual i d’interacció de les escoles de disseny BAU (Centre Universitari de Dissseny de Barcelona, adscrit a la UVic-UCC), ELISAVA (Escola Universitària de Barcelona. Disseny i Enginyeria, adscrita a la UPF), L’IDEM i UOC (Universitat Oberta de Catalunya) amb els i les usuàries del TEB Barceloneta (Grup Cooperatiu TEB). L’objectiu és servir d’altaveu a les persones amb diversitat intel·lectual a través d’una campanya de comunicació interactiva i reivindicativa de barri, però oberta a la ciutat. Projecte tutoritzat per David Torrents (Dissenyador gràfic) i Jacqueline Molnár (Il·lustradora).

 

 

> Un procés de cocreció de producte des de les capacitats diverses

 

Projecte de cocreació amb l’èmfasi posat en el procés creatiu entre dos grups d’estudiants de disseny gràfic, interiors, moda i producte d’ESDAP Catalunya (Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques de Catalunya, Campus Llotja) i el TEB Sant Andreu, un dels principals centres del Grup Cooperatiu TEB per a persones amb diversitat intel·lectual on els i les seves usuàries participen en la producció industrial de productes com ara pintures o eliminadors d’olors. Projecte tutoritzat per Noemí Clavería (Dissenyadora de producte) i Montse Noguera (Professora de mitjans informàtics d’ESDAP Campus Llotja).

 

 

> Un workshop de participació

 

Projecte d’estudiants de disseny d’interior d’ESDAP Catalunya (Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques de Catalunya, Campus Deià) amb joves menors residents d’un Centre d’Acció Educativa (CRAE) de l’Associació Intress per generar debat sobre la interacció dels i les residents amb l’espai on viuen, tenint en compte les seves dinàmiques de treball i lleure. Donada la confidencialitat i protecció dels menors, el projecte es realitza de manera telemática, analitzant la senyalística i interacció dels i les usuàries del centre amb l’espai. Projecte tutoritzat per Amaya Martínez (Arquitecta i fundadora d’Encajes de Arquitectura).

 

 

> Disseny i cocreació d’una línia de roba inclusiva

 

Projecte entre estudiants de disseny de moda de l’Escola Superior de Disseny LCI Barcelona i usuarixs de l’Associació per a Superar l’Ictus Barcelona amb l’objectiu de generar debat sobre la moda inclusiva, dissenyant una col·lecció pensada per a aquestes persones per tal de fomentar la seva autonomia i independència en una acció tan quotidiana com vestir-se. Projecte tutoritzat Sonia Carrasco, Aida Giménez i Bárbara Garballo (Dissenyadores i docents de LCI).

 

 

> Customització de roba de segona mà

 

Projecte de customització de roba reutilitzada amb estudiants de disseny de les disciplines de moda audiovisual i producte de les escoles BAU i ELISAVA en col·laboració amb Metzineres, col·lectiu del barri del Raval de Barcelona que porta a terme estratègies comunitàries a favor dels drets humans i la transversalitat de gènere, entre elles, la inclusió de les dones amb drogodependència dins del teixit cultural de la ciutat. L’objectiu del projecte és ajudar a trencar els estigmes socials imposats des del mateix món de la moda. Projecte tutoritzat per Bruna Sedo (Il·lustradora i dissenyadora de moda de Lurdes Bergada&Syngman Cucala).

 


 

Dates: De març a maig
A principis de juny es farà una presentació col·lectiva
Organitza
: Museu del Disseny de Barcelona i Ojalá Projects
A càrrec de: David Torrents, Jacqueline Molnár; Sonia Carrasco, Aida Giménez i Bárbara Gargallo (LCI Barcelona); Noemí Clavería, Montse Noguera (ESDAP Catalunya Campus Llotja); Amaya Martínez (Encajes de Arquitectura); Bruna Sedo (Lurdes Bergada&Syngman Cucala)/Tutories
Participa: BAU (UVic-UCC) ELISAVA (UPF) L’IDEM, UOC, LCI Barcelona, ESDAP Catalunya (Campus Llotja i Campus Deià)/Centres formatius; Grup Cooperatiu TEB (Barceloneta i Sant Andreu), Superar l’Ictus Barcelona, Associació Intress (CRAE), Metzineres/Col·lectius
Més informació: dissenyxinclusio.com i ojalaprojects.com/disseny-per-a-la-inclusio-el-proces-com-a-resultat

 

 
 
 

#ArxiuViuPolièdrica: Més notícies relacionades amb projectes transformadors des de la formació en dissseny

 
 
 
 
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.