Educació Artística del present | Formació

L’objectiu d’aquesta formació és el debat entorn de la construcció d’allò que els seus impulsors, l’Organización de Estados Iberoamericanos (OEI) i el col·lectiu d’art+educació Pedagogías invisibles, denominen l’educació artística iberoamericana del present. Entenent aquesta àrea d’estudi com a un camp de coneixement intel·lectual i d’acció política dirigit a la transformació social en connexió amb els moviments socials i la vida.
La proposta s’articula des d’un esperit crític travessat per les crisis del present, raó per la qual l’ecologia, els feminismes i les qüestions decolonials (recollides als ODS) formen l’estructura principal. A partir dels processos de reflexió crítica que tinguin lloc, cada estudiant podrà articular propostes autogestives que contribueixin al desenvolupament d’una educació artística connectada amb l’ara i compromesa amb els reptes del present.
Entre les raons per fer aquest curs, s’esgrimeix el fet de reconèixer l’educació artística, en el context d’Iberoamèrica, com un camp de coneixement intel·lectual i d’acció política des d’on es desenvolupen diferents línies de pensament dirigides a la transformació social en connexió amb els moviments socials i la vida.
El curs es desenvoluparà en línia entre setembre de 2022 i abril de 2023 (un total de 300h lectives) amb un programa organitzat en 6 mòduls mitjançant una metodologia basada en Art thinking, pensament divergent, dinàmiques que fomentin l’estranyament, treball col·laboratiu i la idea de l’educació com a producció cultural.
Programa del curs:
Mòdul 1.
|
1.1 El present 1.2 Desbaratar l’imaginari de l’educació artística I 1.3 Desbaratar l’imaginari de l’educació artística II 1.4 Cap a una educació artística honesta amb el present |
Mòdul 2. Cap a una educació artística crítica |
2.1 Donar nom. Teoria crítica i educació artística 2.2 Donar problemes. Educació artística i activismes 2.3 Donar forma. Educació artística i pensament artístic 2.4 Donar cos. Pràctiques activistes en educació artística |
Mòdul 3. Educació artística i pràctiques decolonials |
3.1 Abandonar la narrativa occidental 3.2 Descolonitzar els mitjans 3.3 Arxiu reconfiguració 3.4 Vídeo assajar l’educació decolonial |
Mòdul 4. |
4.1 Contranarratives per sostenir allò viu 4.2 Tirar del fil de la memòria, reescriure la nostra història 4.3 Mirar amb tendresa i defensar la veu creadora 4.4 Tramar l’arxiu |
Mòdul 5.
|
5.1 De la insostenibilitat del desenvolupament a la insuficiència del desenvolupament sostenible 5.2 Ecologies del nostre temps 5.3 Ecologies alternatives 5.4 Pensament multiespècie |
Mòdul 6.
|
6.1 De la transmissora de continguts a l’arquitecta d’experiències 6.2 Del contenidor al tercer professor 6.3 Del llibre de text a l’autoedició de materials 6.4 De l’illa al node |
Equip acadèmic:
María Acaso | Cap del servei educatiu del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Se l’ha descrita com a una de les actuals líders a Espanya i l’Amèrica Llatina dins de la denominada Revolució Educativa. És sòcia fundadora de Pedagogías invisibles. |
Carlos Almela | Gestor cultural especialitzat en educació artística, mediació cultural i art participatiu. Ha treballat en projectes artístics a l’escola com ara museus pedagògics, programes de residències artístiques a escoles i instituts o projectes de formació del professorat i recursos didàctics. És responsable de l’àrea d’educació i mediació cultural d’hablarenarte i coordinador del Màster en Gestió Cultural (UC3M). |
Andrea de Pascual | És pedagoga amb un màster en Art Education per la Nova York University a través d’una beca Fulbright i sòcia fundadora de Pedagogías invisibles, on realitza tasques de coordinació, disseny i implementació de projectes a institucions educatives i culturals. |
Clara Mejías | És doctora en Belles arts per la Universidad Complutense de Madrid (UCM). Ha estat becària FPU del Departament de Didàctica de l’Expressió Plàstica (UCM) i investigadora convidada al IoE de la Universitat de Londres i a la New School de Nova York. Es dedica a la formació del professorat en l’àmbit de l’educació artística a la Universidad de Alcalá de Henares. |
Eva Morales | Treballa en el desenvolupament d’experiències i produccions de coneixement col·lectiu per a la transformació social a través de l’art+educació. És Doctora en Belles arts per la Universidad Complutense de Madrid. És cofundadora de Pedagogías invisibles on desenvolupa tasques de mediació, recerca, formació, disseny i implementació de projectes. |
Carmen Oviedo
| Especialitzada en gestió i mediació cultural, la seva tasca gira entorn de la promoció de processos culturals situats en la intersecció de l’art i l’educació. És Diplomada en Magisteri, Llicenciada en Història de l’Art i compta amb un Màster en Conservació i Exhibició d’Art Contemporani. Dins de Pedagogías invisibles desenvolupa projectes en les àrees de mediació cultural, formació i recerca. |
Yuri Tuma
| Artista format als Estats Units i Espanya, la seva pràctica utilitza el so, la instal·lació i la performance per relacionar-se amb problemes ecològics del present a través de narratives que qüestionen el repartiment entre natura/cultura. És cofundador de la plataforma de recerca independent centrada en la postnatura, Institute for Postnatural Studies, en la qual s’encarrega de tasques de docència i edició. |
Antonio Venegas F.
| Màster en Gestió Cultural per la UC3M. Batxiller en Arts Escèniques a la Facultat de Ciències i Arts de la Comunicació de la Pontifícia Universitat Catòlica del Perú (PUCP). Docent de la Facultat d’Arts Escèniques de la PUCP. Coordina projectes d’art i educació a Pedagogías invisibles. |
Daniela Whaley
| Historiadora, gestora cultural, comunicadora i brodadora. Es dedica a la recerca d’activismes que utilitzen o neixen des de les pràctiques tèxtils al projecte Agujas Combativas, amb la intenció de visibilitzar els llaços entre art, comunitat i activisme; per a això també explora la visualització de dades des de processos pedagògics i pràctiques artístiques. |
Aisel Wicab
| Artista multimèdia que investiga sobre la cruïlla entre art i educació des d’una perspectiva decolonial. Cofundadora de les col·lectives mexicanes La Hervidera i Luz y Fuerza: Cine Expandido. Des del 2016 i fins a l’actualitat dirigeix la Red de Pedagogías Empáticas. Va coordinar l’àrea educativa de Fundación Alumnos, espai on es va dedicar a projectes d’acció social a partir de l’art contemporani. |
Pedagogías invisibles arte+educación
Col·lectiu dedicat a la producció i gestió de projectes en art+educació, un espai transdisciplinar, no classificat, en el qual la innovació sigui la clau per a la transformació.
Les seves línies de treball són Art i Escola, Recerca i Mediació Cultural.
| Instituto Iberoamericano para la Formación y el Aprendizaje para la Cooperación (OEI)
La seva missió és donar resposta a les necessitats de formació contínua i oberta qualificada a Iberoamèrica, a través de l’acció cooperadora de l’Organización de Estados Iberoamericanos (OEI), organisme de cooperació multilateral entre països iberoamericans de parla espanyola i portuguesa, en les seves àrees d’educació, ciència i cultura. |
Dates: Inscripcions fins el 29 de agosto
El curs es desenvoluparà en línia del 29 de setembre de 2022 al 28 d’abril de 2023
Organitza: Organización de Estados Iberoamericanos i Pedagogías invisibles
Participa: María Acaso (MNARS), Andrea de Pascual, Eva Morales, Carmen Oviedo i Antonio Venegas F. (PUCP), membres de Pedagogías invisibles, amb Carlos Almela (hablarenarte i UC3M), Clara Mejías (Universidad de Alcalá), Yuri Tuma (Institute for Postnatural Studies), Daniela Whaley (Agujas Combativas) i Aisel Wicab (La Hervidera, Luz y Fuerza: Cine Expandido i Red de Pedagogías Empáticas)/Equip acadèmic
Més informació, programa i inscripcions: Pedagogías invisibles | Aula virtual EOI