26 abril, 2021
Notícia

Educación y acción social. Laboratorio para un museo integrador e inclusivo

Espai de treball col·laboratiu de l'Àrea d'Educació del Museo Thyssen amb professionals i entitats de l'àmbit social i comunitari per a la promoció del museu i els seus continguts des d'una perspectiva integradora i inclusiva.

L’objectiu d’aquest projecte de l’Àrea d’Educació del Museo Thyssen-Bornemisza és generar una xarxa estable de treball amb entitats i professionals per desenvolupar conjuntament metodologies i recursos entorn del museu i les seves col·leccions. Es vol adaptar l’experiència i possibilitats que ofereix el museu a les necessitats de les persones per transformar-lo en una eina d’accessibilitat, visibilització i inclusió.

 

Inclòs com a projecte destacat a la programació permanent de Programes Públics del museu, el laboratori s’articula en diàleg constant amb els i les professionals dels recursos col·laboradors, mitjançant el codisseny d’activitats, materials i línies de treball.

 

S’hi pot participar de forma presencial a través del programa de visites Hecho a medida, desenvolupant projectes de llarga durada amb el museu, compartint experiències a l’espai blog o dialogant amb la comunitat a la zona de comentaris.

 

Aquí destaquem les activitats relacionades amb la participació i l’exercici del dret a la cultura programades per a maig-juny, totes elles incloses en la línia de recerca del museu sobre els nous models educacionals (Centro de estudios):

 

 

> Dinamo / Alternador
Cicle de trobades presencials, destinat a professionals socials, comunitaris i sanitaris, que busca generar un espai d’experimentació i treball amb especialistes en el museu.

 

>> Habitarnos

Trobada per repensar els discursos hegemònics sobre les maneres d’estar, veure i contemplar les obres d’art, deconstruint i reconstruint la nostra manera d’interactuar-hi a través del cos i de llenguatges no verbals. Amb la participació de la docent i gestora cultural Mercedes Pacheco (directora de l’Asociación Cultural Alas Abiertas), titulada superior en dansa, a més d’experta en educació, cultura i ciutadania.

 

>> El mapa de los días
Trobada per investigar les possibilitats de les poètiques del quotidià en la seva relació amb l’art. Amb la participació de Graciela Baquero, llicenciada en filosofia, poeta, actriu, gestora cultural i docent.

 

 

> En torno a una mesa. Miradas diversas

Cicle de trobades en línia, destinat a professionals de museus, entitats del tercer sector i públic general, que busca generar un diàleg amb especialistes en el treball amb les diferents poblacions:

 

>> Miradas diversas: comunidad y cultura sorda

Participa: José Luís Carrasco de la Torre (tècnic del Departament d’Atenció-Servei d’Adecosor-FeSorCam), Ana María Marante (vicepresidenta de FeSorCam), Gemma Piriz (presidenta de l’Asociación de Sordos de Madrid), Olga Babarro (guia oficial de turisme de la Comunitat de Madrid), María Quintas i Alberto Gamoneda (educadorxs Museo Thyssen). 

 

>> Miradas diversas: recuperar y reimaginar

Participa: Rufino Ferreras (cap de l’Àrea d’Educació Museo Thyssen), Ana Gómez, Ángeles Rodríguez, Begoña de la Riva, Luz Helena Carvajal, Eva García, María Quintas, Salvador Martín y Alberto Gamoneda (educadorxs Museo Thyssen).

 

>> Miradas diversas: personas ciegas

Participa: Xisca Rigo Pons (psicòloga, emprenedora, assessora i formadora en matèria d’accessibilitat, inclusió i discapacitat, vinculada a l’accessibilitat en cultura i lleure, i secretària de l’Asociación de Profesionales de la Accesibilidad Universal), María Victoria Amador (llicenciada en empresarials i participant en el projecte europeu ARCHES), Natalia Fernández (periodista, redactora de temes socials i sobre discapacitat), Adelaida Castro (doctora en Belles Arts, docent i especialista en disseny universal) i Alberto Gamoneda (Museo Thyssen).

 

>> Miradas diversas: hospitalidad y cuidados II
Participa: Sergio González-Aguinaga (treballador social), Mariano Hernández Monsalve (psiquiatre), Charo Arroyo (educadora social), María Salazar (psicòloga i docent) i Ana Abad (terapeuta ocupacional), ambdues de l’equip de la Cátedra Contra el Estigma-UCM, i Alberto Gamoneda (Museo Thyssen).

 


 

Dates: Maig-juny
Museo Nacional Thyssen-Bornemisza. Paseo del Prado, 8. 28014 Madrid

 

> Dinamo / Alternador: Cicle de trobades presencials amb professionals

>> 8 i 9 de maig: Habitarnos

>> 29 i 30 de maig: El mapa de los días

 

> En torno a una mesa. Miradas diversas: Cicle de trobades en línia (Web/YouTube)

 

>> 4 de maig: Miradas diversas: comunidad y cultura sorda

>> 18 de maig: Miradas diversas: recuperar y reimaginar 

>> 1 de juny: Miradas diversas: personas ciegas

>> 15 de juny: Miradas diversas: hospitalidad y cuidados II 

 

 

Organitza: EducaThyssen (Àrea d’Educació, Museo Thyssen-Bornemisza)

 

Participa:

 

> Mercedes Pacheco (Asociación Cultural Alas Abiertas), Graciela Baquero/Cicle de trobades presencials amb professionals Dinamo / Alternador

 

> José Luís Carrasco de la Torre (Servicio de Adecosor-FeSorCam), Ana María Marante (FeSorCam), Gemma Piriz (Asociación de Sordos de Madrid), Olga Babarro, Xisca Rigo Pons (Asociación de Profesionales de la Accesibilidad Universal), María Victoria Amador (Projecte europeu ARCHES), Natalia Fernández, Adelaida Castro, Sergio González-Aguinaga, Mariano Hernández Monsalve, Charo Arroyo, María SalazarAna Abad (Cátedra Contra el Estigma-UCM), a més de Rufino Ferreras, Ana Gómez, Ángeles Rodríguez, Begoña de la Riva, Luz Helena Carvajal, Eva García, María Quintas, Salvador Martín i Alberto Gamoneda (EducaThyssen)/Cicle de trobades en línia En torno a una mesa. Miradas diversas

 

Més informació: educathyssen/programas-publicos/educacion-accion-social

 

 

 

#ArxiuViuPolièdrica: Més notícies relacionades amb cultura inclusiva a institucions i espais d’art

 
 
 
 
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.