30 març, 2023
Notícia

Fora de reserves | Programa

Iniciativa de l’ICUB, el MACBA i el Consorci d’Educació per introduir l’art visual a escoles i instituts de Barcelona a través d’un programa d’acollida temporal als centres educatius públics d’obres del fons d’art contemporani de la ciutat.

Una aliança entre l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) ha permès que des de principis d’any s’estigui desenvolupant a la ciutat el programa pilot “Fora de reserves. L’Art contemporani als centres educatius”. Es tracta d’un programa que convida instituts i escoles a acollir obres d’artistes visuals i a desenvolupar, conjuntament amb els i les artistes, un programa públic d’activació de les obres. La iniciativa s’inscriu en el marc de la implantació de la mesura de govern “Cap a una política pública de cultura i educació” (2019) i forma part del conjunt de programes i accions que tenen per objecte destacar les escoles i els instituts com a centres culturals.

 

La proposta curatorial del pilotatge parteix de la idea de cos i de la manera com aquest està imbricat en una cultura capitalista i neocapitalista ferotge. Al cistell, d’Isabel Banal, i High Five Zara composition01.ai (the Poignant), de Rubén Grilo, són les obres seleccionades per participar en aquesta edició pilot. Ambdues obres, que es troben en el fons d’obres d’art de titularitat municipal avui a la Col·lecció MACBA, parteixen d’aquest principi físic i corporal per desenvolupar-se com a subjectes socials en el marc d’una cultura del capital que els ofega, els sotmet i els relega a una condició de fragilitat.

 

L’Institut Anna Gironella de Mundet (Horta-Guinardó), que treballa juntament amb Rubén Grilo, i l’Escola Ramon Casas (La Marina, Sants–Montjuïc), que ho fa amb Isabel Banal, són els centres educatius seleccionats pel Consorci d’Educació i l’equip de direcció del programa per al curs 2022-2023, amb la participació dels dos centres de recursos pedagògics implicats. Després d’aquesta edició pilot, la proposta es desplegarà al llarg de tot un curs lectiu, en una versió ampliada en nombre de centres i artistes participants.

 

El projecte, que inclou la instal·lació i l’exposició de les obres a instituts i escoles, reconeix els centres educatius com a espais expositius i d’extensió de la pròpia institució-museu. Dins de la proposta es desenvoluparan diferents programes públics, educatius i de mediació, i es visibilitzaran les feines d’especialització que hi ha dins d’un museu, amb la participació dels i les artistes, dels i les professionals de la institució, de la comunitat educativa de cada escola o institut participant, així com de l’entorn més immediat de cada centre educatiu.

 

La iniciativa uneix cultura i educació per posar la creació contemporània i el patrimoni artístic de la ciutat a l’abast de tothom per curar-lo, interpel·lar-lo i activar-lo tot generant noves capes de lectura i noves maneres d’acollir l’art en contextos poc habituals.

 

Els objectius són els següents:

 

> Fomentar la presència de la creació contemporània en els centres educatius, de la mà de les obres, els i les artistes i les institucions culturals que vetllen pel patrimoni.
> Provocar el diàleg actiu entre centres educatius, museus i artistes, per vertebrar un projecte que interrelacioni els diferents agents implicats.
> Tenir cura del patrimoni col·lectiu i activar-lo des d’un posicionament actiu per part de la totalitat de la comunitat educativa de les escoles i instituts.
> Generar situacions d’aprenentatge que s’ajustin a les necessitats marcades pel currículum nou des d’un punt de vista competencial.
> Articular dinàmiques de treball intern en els centres educatius i culturals participants que donin sentit global al programa i que s’integrin dins de les dinàmiques educatives.

 

 

“Cap a una política pública de cultura i educació”

 

“Cultura i educació: dret a la participació cultural i a l’educació i pràctica artística al llarg de la vida” és una de les 9 mesures del Pla de Drets Culturals de Barcelona Fem Cultura. A diferència d’altres mesures, aquesta es basa en l’actualització, ampliació i concreció de la mesura de govern “Cap a una política pública de cultura i educació” presentada l’any 2019.

 

Aquesta mesura de govern suposa un primer pas en el desenvolupament d’una política pública transversal en els àmbits de cultura i educació a Barcelona per donar resposta a la necessitat de coordinar-se entre agents culturals i educatius de la ciutat a l’hora d’abordar problemàtiques complexes de manera conjunta.

 

Impulsada per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona, la mesura de govern s’ha elaborat amb una metodologia basada en la transversalitat, la cooperació entre administracions i la construcció d’una visió compartida entre els àmbits cultural i educatiu.

Cultura i Educació als Barris

 

La Direcció de Cultura i Educació als Barris de l’Institut de Cultura de Barcelona treballa per l’impuls, disseny i execució dels programes de promoció i difusió de la cultura de proximitat, mitjançant programes propis i a través de la coordinació de les iniciatives dels districtes i del sector cultural arrelat al territori.

MACBA Educació

 

El MACBA concep l’educació com un eix vertebrador que articula el paper del museu en relació amb les comunitats, posant una atenció especial en la comunitat educativa i en el barri del Raval, del qual forma part.

 

Proposa un programa educatiu que involucra tots els actors que conviuen al voltant del museu i que promou la reflexió i la participació col·lectives per mitjà de tallers, cursos, grups de treball o visites, sempre amb l’acompanyament d’artistes educadorxs i investigadorxs.

 

 

Isabel Banal

 

Formada en Belles Arts a la Universitat de Barcelona, és professora a l’Escola Massana d’aquesta ciutat. Amb una obra “performàtica”, objectual, fílmica i també textual, analitza la relació entre natura, ruralitat i món urbà.

Rubén Grilo

 

Es va formar a la Universitat de Barcelona i a la Rijksakademie van Beldende Kunsten d’Amsterdam. La seva producció en escultura, so i imatge en moviment explora qüestions relatives a la subjectivitat contemporània i la relació complexa amb la tecnologia.

Escola Ramón Casas

 

Inaugurada el curs 1976-1977, i compartint les instal·lacions del centre amb l’Escola Bressol El Cotxet des del 2006-2007, l’Escola Ramon Casas s’ubica al barri de la Marina, al districte de Sants-Montjuïc de Barcelona. Pel que fa a la dimensió artística, participa anualment a “Cantània”, que organitza l’Auditori de Barcelona, i al “Dansa Ara”, dins de la iniciativa “L’escola fa esport a la ciutat”, que implica tota la comunitat educativa en un gran esdeveniment de dansa contemporània.

Institut Anna Gironella de Mundet

 

Ubicat en el Recinte Mundet del barri d’Horta, l’institut porta el nom de la filantropa catalana, cofundadora de les Llars Mundet de Barcelona inaugurades el 1957, Anna Alberta Felícia Gironella i Llobet (Barcelona, 1881-Ciutat de Mèxic, 1967). Ofereix cicles formatius d’instal·lació i manteniment, electricitat i electrònica i tèxtil i moda.

 

 

Dates: Gener-juliol 2023

Organitza: Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i Consorci d’Educació de Barcelona (CEB)

Direcció: Tonina Cerdà (MACBA, Educació), Sergi Díaz (ICUB, Direcció de Cultura i Educació als Barris), Carles Giner (ICUB, Direcció de Cultura i Educació als Barris), Rosa Naudi (Consorci d’Educació de Barcelona) i Patricia Sorroche (MACBA, Registre i Col·lecció)

Participa:

> Artistes: Isabel Banal i Rubén Grilo

> Centres educatius: Institut Anna Gironella de Mundet i Escola Ramon Casas 

> Centres de recursos pedagògics: CRP Horta-Guinardó i CRP Sants-Montjuïc

En el marc de: Mesura de govern “Cap a una política pública de cultura i educació” 

Més informació: Programa-pilot-fora-de-reserves

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més projectes educatius entorn de la connexió museu-escola


 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.