Innovación pública y social entrelazadas para construir un futuro común

La irrupció de la pandèmia va propiciar processos de col·laboració dels quals extreure diferents aprenentatges. El seu impacte en el públic, les formes i els espais de col·laboració, o la continuïtat de les experiències són algunes de les claus de la recerca realitzada per Encarna Hernández, llicenciada en Periodisme, doctora en Ciència Política i Administració Pública, i directora de la Fundació Novagob, una comunitat iberoamericana oberta, conformada per més de 16.000 professionals que comparteixen coneixement en les diverses àrees de la gestió pública.
Les 5 experiències investigades en aquest estudi com a bones pràctiques (o pràctiques significatives) de col·laboració entre ciutadania i administració pública són:
Aragó | Iniciativa d’innovació social i resiliència cívica impulsada pel LAAAB del Govern d’Aragó i que conforma en poques hores una xarxa de col·laboració públicoprivada que s’anticipa a l’ona de solidaritat que es preveu sorgirà amb la declaració de l’Estat d’Alarma i la canalitza a través de diferents accions en línia. |
Granollers, Barcelona | Plataforma digital de l’Ajuntament de Granollers per donar visibilitat i recopilar les iniciatives ciutadanes que sorgeixen durant el període de confinament, donant-los al seu torn l’acompanyament necessari. |
La Laguna, Tenerife | Projecte d’intervenció als districtes del municipi de La Laguna des de l’Ajuntament de San Cristobal en col·laboració amb la Universitat de La Laguna per fer front a la crisi socioeconòmica derivada de la Covid-19 mitjançant l’aprofundiment en el teixit comunitari, tot i promovent la seva consolidació a llarg termini. |
Retos 2021 Administración Innovadora Espanya | Iniciativa de cocreació i intel·ligència col·lectiva desenvolupada des de la comunitat NovaGob en la qual principalment personal empleat del Sector Públic col·labora per identificar, prioritzar i debatre sobre els reptes de l’Administració a partir del desconfinament. |
Bristol, Regne Unit | Procés participatiu desenvolupat per l’Ajuntament de Bristol a través de diverses iniciatives, inclosa una Assemblea deliberativa, per recaptar l’opinió de la ciutadania sobre el futur pla de recuperació arran de la Covid-19. |
L’anàlisi d’aquestes 5 experiències ha deixat 5 conclusions principals per orientar la col·laboració públicosocial més enllà de l’emergència:
Tecnologia digital: El seu ús massiu presenta oportunitats i reptes. |
Ecosistemes d’innovació oberta: Juguen un paper important connectant les esferes pública i social. |
Institucions i persones que basteixen ponts: Dins d’aquest ecosistema són clau persones i institucions capaces no només de liderar, sinó de sumar i bastir ponts. |
Col·laboració en xarxa: Metodologia òptima en els processos d’innovació oberta. |
Intel·ligència col·lectiva: El seu valor per afrontar reptes comuns. |
Aquesta recerca es va presentar l’octubre de 2021 en una jornada de treball per prototipar una resposta de col·laboració públicoprivada davant un escenari d’emergència, com el generat per la Covid-19, dins de les trobades obertes organitzades per Bherria, espai per a l’impuls de la col·laboració públicosocial del Govern Basc. A la jornada Bherria Topaketa 2021 s’hi van presentar dos estudis més: Cómo generar marcos de colaboración con tramas comunitarias desde la Administración Pública (a càrrec de Laura Forné i Mauro Castro, ambdós membres de La Hidra) i Hacia un común de los cuidados y la salud mental: claves desde la colaboración público social (realitzat per Iñaki García, coordinador d’Erain).
Data de publicació: 2021
Publica: Bherria (Govern Basc)
A càrrec de: Encarna Hernández (Fundació Novagob)/Autora de l’estudi
Participa: Vicente Zapata (Universitat de La Laguna), Raúl Oliván y Carlos Oliván Villobas (LAAAB, Govern d’Aragó), Rosa Andreu (Ajuntament de Granollers) i Javier Arteaga (Ajuntament d’Alcobendas)
Més informació i accés a la publicació: bherria/innovacion-publica-y-social-entrelazadas-para-construir-un-futuro-comun