2 maig, 2022
Notícia

Investigació artística a l’aula

Projectes educatius en curs de Graner desenvolupats per 6 artistes a 6 escoles i instituts del barri de la Marina de Barcelona dins de “Caixa d’Eines”. Programes de Cultura i Educació del Pla de Barris, l’ICUB i el CEB.

Durant el curs 2021-2022 diferents artistes estan duent a terme les seves investigacions artístiques dins les aules dels centres educatius del barri de La Marina de Barcelona com a projectes educatius de Graner, centre de creació de dansa i arts vives, en el marc de Caixa d’Eines. Programes de Cultura i Educació del Pla de Barris de Barcelona impulsat amb l’Institut de Cultura (ICUB) i el Consorci d’Educació (CEB).

 

Des d’una amplitud de mires i una diversitat en els formats i metodologies d’investigació artística, 6 artistes (Claudia SolWat, Nora Baylach, Silvia Sant Funk, Oscar Bueno, Macarena Recuerda, Sara Manubens i Lyn Diniz) estan treballant conjuntament amb grups-classe d’infants, adolescents i docents de 6 centres (escoles Pau Vila, El Polvorí, Enric Granados i SEAT, IES Montjuïc i IES Lluís Domènech i Montaner) en el context confluent entre el fet pedagògic, metodològic, sistèmic i creatiu.

 

Tres grups de primària estan fent un abordatge des del moviment, el cos i la dansa, mentre que dos grups de secundària ho fan des del que és performatiu i l’art sonor. Les estratègies de treball passen per pràctiques de cos, d’escriptura i de pensament que volen donar resposta a com la investigació artística es desenvolupa a l’aula dels centres educatius.

 

 

Escola Pau Vila i Claudia SolWat

 

 

S’està desplegant tot un conjunt de sistemes de coneixement anatòmic des del punt de vista somàtic i holístic del cos. A partir d’una metodologia vivencial del cos i mitjançant l’ús de materials diversos, visualitzacions i dinàmiques a l’espai, l’alumnat s’imbueix i participa activament dels processos fisiològics del cos humà.

 

Grups de 1r i 2n de primària i les seves tutores

 

Escola El Polvorí i Silvia Sant Funk

 

 

S’ha construït un vincle afectuós i atent amb un grup petit d’alumnes. La idea inicial (facilitar, a través de la construcció de rutines que entrellacen moviment i imaginació, un millor estat d’atenció a l’aula) va topar amb una necessitat imposada pels infants: la de ser elles i ells escoltats i mirats… Només després d’haver satisfet (en part) aquesta necessitat d’atenció, han començat a estar receptius a la proposta d’anar descobrint un vocabulari fet d’un intercanvi de gestos i de moviments fugaços pescats al vol per convertir-se en model repetitiu, propiciant que cadascú vagi forjant una petita identitat motriu i imaginària. I així arribar, finalment, a una rutina construïda, a una petita coreografia de moments i imatges.

 

Projecte amb el professor d’educació física

 

Escola Enric Granados i Nora Baylach

 

 

Una conversa constant i de treball conjunt entre la docent i la coreògrafa on es fusionen els coneixements d’ambdues disciplines, música i dansa, per tal d’enriquir la pràctica. Observant les dinàmiques i exercicis que proposava la docent a l’aula, el repte del projecte ha estat acabar de trobar el potencial del moviment en l’activitat musical. La resposta dels infants s’està mostrant activa, i això ha permès anar un pas més enllà en la proposta, afegint-hi musicogrames: partitures amb formes geomètriques que permeten que la lectura del llenguatge musical sigui visible i, en conseqüència, una mica més aclaridora. En un futur està previst afegir-hi partitures corporals.

 

Projecte amb la docent de l’assignatura de música de 1r i 2n de primària

 

Escola SEAT i Macarena Recuerda

 

 

Els dos grups de 6è de l’escola està tenint una experiència artístico-pedagògica, iniciada el febrer amb l’assistència a la representació de l’obra Ay! Ya! de Macarena Recuerda a Graner i la participació al taller de creació posterior a la funció acompanyats per l’artista. El maig aquesta experiència s’ampliarà amb una intervenció a l’aula. A partir de materials proporcionats per l’artista s’activaran els recursos pedagògics per abordar temes com què és un cos?, un cos normatiu?… i deixar anar la imaginació per construir nous cossos inventats.

 

Grups de 6è

 

IES Montjuïc i Oscar Bueno

 

 

Amb aquest grup s’investiguen les sonoritats de tot allò que els envolta a partir de diferents sistemes de representació, generació i captació. Els mètodes de traducció entre el so, el gest i la grafia han permès d’elaborar un incipient diccionari personal, una codificació del llenguatge particular que representa al grup.

 

Projecte amb la professora de l’optativa d’Arts Vives (2n d’ESO)

 

IES Lluís Domènech i Montaner amb Sara Manubens i Lyn Diniz

 

 

Aquest projecte està apropant les pràctiques transfeministes als instituts, des d’un punt de vista performatiu, vivencial i crític. Des de l’enfocament en els processos de transició durant l’adolescència, es dona resposta a la falta de formació en teoria queer i de gènere transinclusiu a l’institut. La pràctica pedagògica se centra en l’experiència vivencial i sensible de les adolescents tant dins com fora de l’institut, posant en relleu les seves emocions, preguntes, rebutjos, etc. amb pràctiques artístiques vinculades al cos i la coreografia. L’objectiu és revisar l’espai-edifici de l’institut des d’un punt de vista trans: Què cal canviar a l’institut per fer-ne un espai més amable amb les corporalitats trans?

 

Projecte TRANSITIOTEEN

 

 

Caixa d’Eines. Programes de Cultura i Educació del Pla de Barris

 

Els projectes educatius de Graner s’emmarquen dins d’aquest programa del Pla de Barris de Barcelona amb el suport de l’ICUB i el Consorci d’Educació desplegat des del curs 2017-2018:

 

> A 49 centres educatius (30 escoles de primària, 11 instituts i 8 Instituts escola)

 

> Amb 50 equipaments, entitats i creadorxs (26 equipaments, 20 entitats, 4 creadorxs independents)

 

> A 6 districtes (Nou Barris, Sant Andreu, Sant Martí, Ciutat Vella, Sants-Montjuïc, Horta Guinardó)

 

> A 18 barris (La Prosperitat, Turó de la Peira-Can Peguera, Roquetes-Verdum, Vallbona-Torre Baró-Ciutat Meridiana, Trinitat Nova, Bon Pastor, Baró de Viver, La Verneda i La Pau, El Besós i El Maresme, La Marina)

 

 

Dates: Curs 2021-2022
Organitza: Graner
Participa: Claudia SolWat, Nora Baylach, Silvia Sant Funk, Oscar Bueno, Macarena Recuerda, Sara Manubens i Lyn Diniz/Artistes; Escoles Pau Vila, El Polvorí, Enric Granados, SEAT, IES Montjuïc i IES Lluís Domènech i Montaner/Centres educatius
En el marc de: Caixa d’Eines (ICUB, CEB i Pla de Barris de Barcelona)
Suport: Pla de Barris La Marina
Més informació: granerbcn/investigacio-artistica-a-laula

 

 

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més notícies publicades sobre l’activitat de Graner


 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.