10 desembre, 2020
Notícia

Patios vivos para renaturalizar la escuela

Aquest llibre d'editorial Octaedro ens recorda que renaturalitzar les escoles és molt més que decorar els seus patis amb plantes i bancs. És arrelar-les en els seus territoris, obrir-les als seus entorns perquè acullin la biodiversitat, atenent les necessitats vitals d'una infància que també és (bio)diversa.

Una obra col·lectiva, coordinada per Heike Freire (autora, docent i investigadora en el Curs Superior de Pedagogia Verda que dirigeix en col·laboració amb Florida Universitaria) que ofereix anàlisis conceptuals, reflexions pràctiques i experiències en centres educatius per a emprendre i aprofundir en la creació de patis vius on nens i nenes (i també les seves mestres i famílies) aprenen a conviure amb altres espècies i a construir comunitat des de la cura mútua i la solidaritat.

 

La primera part és un compendi de capítols escrits per diferents expertxs en renaturalització de patis, entre ellxs la mateixa Heike Freire, autora de la introducció, Infancia, Tierra y educación, i del capítol Cuidar la vida en el planeta. Aquests són la resta de capítols i les seves autorxs:

 

> El patio escolar también es currículum
Jaume Martínez Bonafé (Fundador i militant dels Moviments de Renovació Pedagògica)

 

> Cómo afecta el tipo de patio al juego y a las relaciones entre iguales 
Anna Serra García

 

> Arquitecturas sistémicas y biocéntricas
Globus Vermell (Col·lectiu d’arquitectes que té per objectiu fomentar el coneixement de la ciutat i l’arquitectura entre els no-arquitectes -ja siguin petits o grans- mitjançant la imaginació, la reflexió i el debat)

 

> De la pradera al bosque. Restaurar los ecosistemas 
Raúl de Tapia (Biòleg, comunicador, consultor ambiental i director de la Fundación Tormes-EB) i Manuela Salvado (Doctora en Ciències Biològiques per la Universidad de Salamanca, Tècnica Esportiu Elemental, especialitat en Gimnàstica Rítmica i ballarina, responsable de la part de dansa i expressió corporal en els cursos de creativitat de la Fundación Tormes-EB)

 

> La fauna como herramienta de seducción ambiental. Aprender a convivir con las otras especies 
Jordi Sargatal Vicens (Naturalista i ornitòleg)

 

 

La segona part del llibre reuneix 10 experiències en centres educatius:

 

 

> Un proceso comunitario 
Mar Herranz Sánchez

 

> Recreando: una planta sembrada y cuidada por la comunidad de Cortegana
Pablo Caballero Blanco, María José Lasaga, Guadalupe Domínguez Carrillo. CEIP Divino Salvador (Cortegana, Huelva)

 

> Otra mirada a los espacios educativos
Desirée Sánchez, Inma Ibáñez. Mestres del CEIP Martínez Valls (Ontinyent, Valencia)

 

> Entre piedras: del monocultivo a la biodiversidad
Alfredo Hoyuelos (Gerent Escuelas Municipales de Pamplona), Clara Eslava (Arquitecta). Escuela Infantil de Mendillori (Pamplona)

 

> El patio que queremos. Un proceso de transformación vivo
Assumpta Calvis. Mestra de l’Escola Colònia Güell (Santa Coloma de Cervelló, Barcelona)

 

> Aprender del entorno
Àngela Brull, Montse Company, Nuria García. Mestres de l’Escola La Vila (Palamós, Girona)

 

> Un patio diverso y rico en vivencias
Mikel Olaizola. Karmelo Etxegarai Ikastola (Azpeitia- Guipúzcoa)

 

> El jardín de mi colegio, un nuevo espacio para ser y estar
Marisa Márquez. Mestra del CEIPSO San Sebastián (El Boalo, Madrid)

 

> Transformando el patio, creando tribu
Olívia Pales Corella, Susana Llinares Aparisi. Mestres del CEIP Trenc d’Alba (Xàbia, Alacant)

 

> Una perspectiva biocéntrica
Jeanne Hansen. Educadora infantil de l’Escola Pública Bressol Valldaura (Barcelona)

 

 

L’epíleg és a càrrec del pedagog i sociòleg Jaume Carbonell i Sebarroja, periodista educatiu a Cuadernos de Pedagogía durant més de 30 anys i autor de llibres com Pedagogías del s.XXI. (Octaedro, 2015).

 


 

Data de publicació: Setembre, 2020
Edició digital ePUB: Novembre, 2020
Publica: Octaedro Editorial (Colecció Recursos educativos)
A càrrec: Heike Freire/Coordinadora; Jaume Martínez Bonafé, Anna Serra García, El Globus Vermell, Raúl de Tapia i Manuela Salvado (Fundación Tormes-EB), Jordi Sargatal/Autorxs; CEIP Divino Salvador (Cortegana, Huelva), CEIP Martínez Valls (Ontinyent, València), Escuela Infantil de Mendillori (Pamplona), Escola Colònia Güell (Santa Coloma de Cervelló, Barcelona), Escola La Vila (Palamós, Girona), Karmelo Etxegarai Ikastola (Azpeitia, Guipúzcoa), CEIPSO San Sebastián (El Boalo, Madrid), CEIP Trenc d’Alba (Xàbia, Alacant), Escola Pública Bressol Valldaura (Barcelona)/Experiències
Més informació: octaedro.com/patios-vivos-para-renaturalizar-la-escuela

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més notícies relacionades amb intervencions a patis d’escola

 
 
 
 
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.