20 setembre, 2021
Notícia

Institucions culturals. Programes educatius i de mediació 2021-2022

Els equipaments culturals inauguren el nou curs amb les seves propostes educatives o de mediació adaptades al context actual, presencials o en format online, i alguns d'ells, fins hi tot, aposten per compartir-les a través d'una publicació. Des de Polièdrica n'hem fet una recopilació.

Les relacions amb el territori dels equipaments culturals s’articulen, majoritàriament, a través de programes de mediació i educació. Aquests programes sovint centren una part important de la seva programació en propostes dirigides a escoles i instituts, tant per a l’alumnat com per als i les docents.

 

Per aquesta raó, sumada al fet que els centres educatius tenen una organització interna que necessita previsió en la planificació de les activitats a realitzar al llarg de l’any lectiu, les institucions culturals trien en general el mes de setembre per fer públic tant les activitats com els recursos que proposen per al curs que comença.

 

La lectura de les publicacions fetes expressament amb aquest objectiu o la consulta de les propostes via web permeten tenir una visió de conjunt sobre l’acció educativa i de mediació de diferents institucions culturals. Una diversitat d’enfocaments i plantejaments que convida a reflexionar sobre els models de treball amb els quals s’aborda el desplegament dels drets culturals i el rol que cada equipament cultural ocupa en el seu àmbit d’actuació.

 

 

 

Clica damunt de les imatges per descarregar els dossiers amb la programació educativa dels equipaments corresponents.

 

IVAM   València

 

La programació educativa de l’Institut Valencià d’Art Modern es presenta emmarcada en cinc línies d’acció: L’IVAM EN VIU (projectes presencials de mediació cultural), L’IVAM no és enlloc (banc de recursos educatius d’accés obert), MESTRES AL MUSEU (dirigida a docents de tots els nivells educatius), L’IVAM ÉS BARRI (per a centres educatius del barri del Carme) i L’IVAM AL TERRITORI (projectes d’immersió als centres educatius de les comarques de la Comunitat Valenciana).

MACBA   Barcelona

 

El Museu d’Art Contemporani de Barcelona concep l’educació com un eix vertebrador que articula el paper del museu al barri, alliberant la pedagogia o qüestionant la normalitat. De la mà d’artistes educadorxs, es pretén involucrar a tots els actors que conviuen entorn del museu i promoure la reflexió i la participació col·lectives a través de tallers, cursos, grups de treball o visites.

L’Auditori   Barcelona

 

El Servei Educatiu de L’Auditori desenvolupa projectes de llarga durada amb professionals externs, treballant amb la resta de la programació per apropar la música a famílies, escoles, escoles de música, conservatoris, instituts, universitats i públic adult. A més dels projectes educatius, s’ofereixen materials didàctics i formació de suport als i les mestres per treballar la música a l’aula. 

Tabakalera   Donostia

 

El programa de mediació 2021-2022 del Centre Internacional de Cultura Contemporània de Sant Sebastià parteix de la proposta erro(re)tik per seguir treballant des de l’error com a motor del fer, entenent el terme des de l’activació de la cerca i el caminar com a aprenentatge i vida. S’hi inclouen tallers (Art contemporani, Cinema i Audiovisuals, Laboratoris de creació), convocatòries i l’espai de recerca, pensament i reflexió Eskola

Filmoteca de Catalunya

 

Un dels objectius dels Serveis Educatius de la Filmoteca de Catalunya és fomentar l’interès d’infants i joves pel cinema, així com formar els i les espectadorxs del futur, posant en valor el patrimoni cinematogràfic. S’ofereixen, entre d’altres, sessions en didàctica del cinema i iniciació al llenguatge cinematogràfic, itineraris temàtics i recursos per al professorat.

Centro Huarte   Navarra

 

Des de la línia d’acció de Formació i Educació del centre d’art de Huarte es posa especial atenció a generar processos amb els quals vincular la comunitat educativa amb l’artística i crear espais crítics, d’aprenentatge i creativitat. Les propostes per al curs 2021-2022 tenen com a principal objectiu acompanyar al professorat en el desenvolupament de propostes educatives amb l’expressió artística com a eix vertebrador.

El Born CCM   Barcelona

 

 

El programa educatiu d’El Born Centre de Cultura i Memòria parteix del conjunt arqueològic i el mercat del barri com a espais referents de la memòria històrica de la ciutat i de Catalunya. L’objectiu és desvetllar l’interès per la història i facilitar els instruments per conèixer el passat, entendre el present i participar activament en la construcció del futur.

 

 

 

 

Altres propostes

 

Les activitats educatives i de mediació d’altres equipaments culturals es poden consultar directament a les seves webs. Aquí una mostra: clica damunt del nom del centre i fes-hi una ullada.

 

AcVic  /  Museu de la Vida Rural  /  Sala Rekalde  /  La Panera  /  Fundació Miró Mallorca  /  Condeduque  /  Museu Nacional d’Art de Catalunya  /  Bòlit  /  Fundació Antoni Tàpies  /  M|A|C  /  Museu de Ciències Naturals de Barcelona  /  Bombas Gens  /  Fundación ICO  /  CCCB  /  Museo Reina Sofía  /  Artium  /  CA2M  CMCV  /  Es Baluard  /  Matadero Madrid  /  Roca Umbert  /  MAMT  /  Museo Thyssen  /  Fundació Miró  /   Graner  /  LABoral  /  Mercat de les Flors  /  Museu del Disseny