1 juny, 2021
Agenda

STEAM con A, convocatòria per a nous centres a la Comunitat de Madrid

Convocatòria dirigida a instituts públics de Madrid per participar en el programa STEAM con A de la Red PLANEA que promou la participació ciutadana amb l'art i la ciència com a eines per afrontar els reptes de futur marcats pels ODS de Nacions Unides.

STEAM con A és un programa que ofereix a dos centres educatius i als seus equips docents la possibilitat de desenvolupar-se en el camp del STEAM (desenvolupament digital de videojocs) a través de la participació en un grup d’aprenentatge que tindrà lloc al juny del 2021 i del desenvolupament d’un projecte d’implementació a l’aula durant el curs 20-22.

 

Es tracta d’una col·laboració entre PLANEA (Xarxa de centres educatius, agents i institucions culturals que es comprometen a utilitzar les pràctiques artístiques a l’escola pública de manera transversal) i l’Escuela Técnica Superior de Ingeniería y Diseño Industrial (ETSIDI) de la Universidad Politécnica de Madrid (UPM) que, des de l’Adjuntía para Estudiantes, Emprendimiento e Innovación, impulsa iniciatives de STEAM i ApS en el marc del Seminario Permanente para la Sostenibilidad, Innovación y Emprendimiento.

 

Es cerca la interacció creativa i la generació de vincles entre creadorxs, enginyerxs i centres educatius de secundària amb la finalitat de promoure la participació ciutadana a partir dels desafiaments contemporanis marcats pels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides, utilitzant l’art i la ciència com a eines per afrontar els reptes del futur. 

 

Es treballa en format residencia, mitjançant la idea d’una comunitat de treball on un grup d’artistes i estudiants d’enginyeria s’integren amb la comunitat escolar per treballar conjuntament amb un grup de alumnxs de secundària en el desenvolupament d’un projecte per abordar i resoldre un problema específic del seu entorn.

 

Els dos centres, que seran seleccionats per un jurat format per membres de Pedagogías invisibles (Col·lectiu que treballa en iniciatives d’art-educació com el programa de residencias Levadura de l’Ayuntamiento de Madrid, la Red Planea amb la Fundación Carasso o el projecte Ornitorrinco conjuntament amb Red Escena) i la Universidad Politécnica de Madrid, participaran a les dues fases que proposa la convocatòria:

 

> Fase 1: Formació online

 

Taller online de 18h per explorar les possibilitats educatives del diàleg entre l’art i la ciència, amb una primera part dedicada al marc teòric (inclosos casos d’estudi, així com pràctiques d’artistes i educadorxs desenvolupades entre art, ciència i educació) per generar metodologies STEAM a l’aula.

 

D’altra banda, es crearan equips de treball entre els i les participants per desenvolupar una proposta col·laborativa i situada a manera de prototip de projecte STEAM, com a resultat del diàleg en grups de treball interdisciplinaris.

 

El mateix taller segueix la metodologia d’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP) donat que els conceptes es van presentant com a part del treball de disseny d’una proposta art-educativa.

 

Aquest curs de formació està dissenyat i coordinat per Alfredo Miralles (Gestor cultural, docent i artista. Treballa a l’Aula de las Artes de la Universidad Carlos III de Madrid, on coordina la Plataforma Arte y Ciencia i el projecte pedagògic Conjuntos, amb el suport de la Fundación Carasso). Docents participants: Jesús Jara (Músic, investigador i docent. Treballa a la direcció de l’Escuela Municipal de Música y Danza María Dolores Pradera de Madrid), Amanda Masha Caminals (Comissària de l’Instituto Mutante de Narrativas Ambientales a Matadero Madrid), Òscar O. Santos-Sopena (Adjunt a la Dirección para Estudiantes, Emprendimiento e Innovación de l’ETSIDI-UPM) i Pedagogías invisibles.

 

> Fase 2: Implementació de projectes als dos centres educatius seleccionats per al curs escolar 2021/2022 

 

La convocatòria va dirigida a centres públics d’educació secundària de la Comunitat de Madrid, que es comprometin a participar en ambdues parts del desenvolupament del projecte STEAM con A: la formació i la posada en marxa del projecte a l’aula. La sol·licitud s’ha de realitzar mitjançant l’equip directiu (amb la designació d’una persona responsable que participarà en la formació) o per unx o més d’unx docent del centre que siguin les persones que participin al procés. 

 

A més de la formació, la residència d’un col·lectiu d’artistes i estudiants d’enginyeria per treballar amb docents i alumnat, així com un pressupost de fins a 1.000€ per a la compra dels materials que requereixi el desenvolupament del projecte, els instituts seleccionats passaran a ser centres col·laboradors de la Red Planea i podran beneficiar-se d’altres formacions i trobades desenvolupades tant a nivell regional com estatal.

 


 

Dates: Fins el 7 de juny

 

> 9 de juny: Resolució

> 18-19 i 25-26 de juny: Formació online (18h)

> Curs escolar 2021-2022: Implementació de projectes a l’aula

 

Convoca: Red PLANEA en col·laboració amb ETSIDI-UPM (UPM)

 

Dirigit a: Centres educatius públics de secundària de la Comunidad de Madrid

 

A càrrec de:

 

> Jurat: Format per membres de Pedagogías invisibles i la UPM

 

> Curs de formació online: Alfredo Miralles (Aula de las Artes-UC3M)/Disseny i coordinació del curs; Jesús Jara (Escuela Municipal de Música y Danza María Dolores Pradera), Amanda Masha Caminals (Instituto Mutante de Narrativas Ambientales-Matadero Madrid), Òscar O. Santos-Sopena (ETSIDI-UPM), Pedagogías invisibles (Levadura, Red PLANEA, Proyecto Ornitorrinco)/Docents participants

 

Participa: Col·lectius d’artistes, estudiants d’enginyeria, docents i alumnat dels instituts seleccionats

 

Més informació, bases de la convocatòria i formulari d’inscripció: http://redplanea.org/steam-con-a

 

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més notícies sobre convocatòries dirigides a centres educatius


 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.