12 juny, 2023
Notícia

Cursos d'Estiu de PLANEA | Formació

Els Cursos d'Estiu 2023 de PLANEA, Red de arte y escuela, inclouran tallers simultanis dirigits a docents i artistes a Cadis, Logronyo, València i Madrid, a més de la presentació en línia de la revista Anida 3.

Des de la Red PLANEA es torna a apostar per la formació dirigida a docents i artistes que vulguin desenvolupar projectes a escoles. És totalment gratuïta i compta amb bosses de viatge per a aquells docents i agents que formen part de PLANEA (col·laboradors i pilots), encara que està oberta a tota persona que vulgui participar.

 

El programa dels cursos d’estiu contempla tallers presencials i activitats en línia com la presentació de la revista ANIDA 3 “No sé quién eres pero aquí estamos”.

 

> Presentació en línia revista Anida 3

 

La revista Anida 3, editada juntament amb l’equip del CEFIRE ArtisticoExpressiu de la Comunitat Valenciana i per l’equip coordinador de la revista, recopila i situa recursos, experiències i eines entorn de les diversitats i la inclusió a l’escola a través de projectes artístics i educatius. Després de la convocatòria “No sé quién eres pero aquí estamos” s’han rebut materials accessibles que quedaran publicats i organitzats al Centro de Recursos de la Red PLANEA després d’aquesta presentació.

 

> Tallers presencials

 

> Arts vives i processos de descongestió, transformació i cohesió a les aules. (Cadis). Dirigit a professorat de tots els nivells. Facilitat per Patricia Caballero (coreògrafa i ballarina)

 

Prenent les arts vives com a metodologia d’inspiració i motivació, es planteja un taller que ofereix eines per atendre les necessitats individuals i grupals a l’aula. Amb la finalitat de generar mentalitats constructives i sostenibles, i d’enfortir la convivència i la relació amb i entre els i les joves, es realitzaran reflexions i pràctiques per acollir la diversitat, promoure la indagació i l’aprenentatge i abordar el conflicte com a agent de canvi i creixement.

 

> “RADIO.ME Escriptura performativa, cos i identitats diverses” (Centre del Carme, València). Dirigit a docents de tercer cicle de primària, secundària i batxillerat. Facilitat per Nicoletta Cappello (creadora i actriu).

 

Al taller RADIO.ME es compartiran amb el professorat eines escèniques per abordar el tema de la identitat i la diversitat a l’aula, aplicant tècniques d’escriptura performativa amb les quals generar textos a partir del cos, la performance i el moviment.

 

> “Todo cuerpo es diverso y vuela en el aula”. CEIP República de Chile (Madrid). Dirigit a docents d’infantil, però obert a altres nivells educatius. Facilitat per Arturo Babel (creador escènic)

 

Partint de la idea que no “som”, sinó que “estem” o “tenim”, aquest taller pretén fer consciència del “jo soc això d’ara” per poder crear des dels diversos factors humans que hi ha en una aula. Es treballarà des de la ficció, usant eines de creació escènica, literària i d’autoconeixement, per dotar el cos docent d’experiències creatives (provinents de la creació escènica), que serveixin d’inspiració perquè puguin generar-ne de pròpies.

 

> “Rincones que cuidan. Espacios educativos más inclusivos”. CEIP Vuelo Madrid-Manila. (Logronyo). Dirigit a tots els nivells educatius. Facilitat per Cotidiana SCA  (arquitectes)

 

La transformació de l’espai educatiu o dels patis escolars passen pel treball d’aquests temes a les aules i als claustres, pensant-ho com alguna cosa que va més enllà de la reforma. L’equip de Cotidiana, amb experiència a la Red des de fa 4 anys, ha posat en marxa projectes que creuen la bioclimàtica amb la perspectiva feminista, les cures amb el prototipat democràtic i el mètode científic amb les propostes artístiques. En aquest taller pràctic es traslladaran metodologies, exercicis i maneres d’analitzar el clima dels centres i fórmules assequibles que permetin la seva aplicació per aconseguir espais educatius més inclusius.

 

 

PLANEA Red de arte y escuela

 

Xarxa de centres educatius, agents i institucions culturals que es comprometen a utilitzar les pràctiques artístiques a l’escola pública de manera transversal, situada en els territoris i amb vocació de generalització i permanència. La xarxa es dona un termini de cinc cursos per prototipar, avaluar i recopilar aprenentatges sobre les maneres de produir canvis significatius en els centres educatius, en les conselleries d’educació i en el seu ecosistema més pròxim, a través de les pràctiques artístiques. Està impulsada per la Fundación Daniel y Nina Carasso i s’articula mitjançant la mediació en tres territoris: Pedagogías Invisibles (Comunitat de Madrid), Màster PERMEA (Comunitat Valenciana) i ZEMOS98 (Andalusia). La governança i fórmules de gestió de la xarxa formen part d’aquest prototipat a cinc anys.

 

Dates: Inscripcions fins a l’1 de juliol. Via formulari
Del 3 al 7 de juliol. Cadis, Logronyo, València i Madrid

> 6 de juliol. 18h: Presentació en línia revista Anida 3. Canal Youtube PLANEA
> 3, 4 i 5 de juliol. Horari matí. Cadis. Taller presencial Artes vivas y procesos de descongestión, transformación y cohesión en las aulas”
> 4, 5 i 6 de juliol. Horari matí. Centre del Carme (València). Taller presencial “RADIO.ME Escritura performativa, cuerpo e identidades diversas”

> 4 i 5 de juliol. Horari matí. CEIP República de Xile (Madrid). Taller presencial “Todo cuerpo es diverso y vuela en el aula” 
> 3, 4 i 5 de juliol. Horari demà. CEIP Vuelo Madrid-Manila (Logronyo). Taller presencial “Rincones que cuidan. Espacios educativos más inclusivos”

 

Organitza: PLANEA Red de arte y escuela

Dirigit a: Docents i artistes

Facilitadorxs: Patricia Caballero, Nicoletta Cappello, Arturo BabelCotidiana SCA 

Més informació: redplanea/cursos-de-verano-planea-2023

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més propostes de formació artísticoeducativa


 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.