Departament exotèric. Edició 2021-2022

És un projecte artístic que adopta la forma d’un grup de treball i que el programa educatiu del MACBA adreça a persones de més de 18 anys que es reuneixen dos cops cada mes al llarg de l’any. Pot ser entès com un laboratori autogestionat en l’àmbit educatiu o com un grup de treball resident en el museu que investiga sobre l’art i el pensament contemporanis a partir de l’autoaprenentatge. No es demana haver cursat prèviament estudis específics d’art.
Aquest plantejament propicia l’horitzontalitat i l’autogestió entre participants, i crea un espai d’intercanvi de coneixements i experiències. El projecte es desenvolupa a partir de sessions mensuals tancades i sessions obertes a tothom –online o presencials–.
El Departament exotèric és una proposta a càrrec de Jordi Ferreiro, artista i educador, i Yolanda Jolis, coordinadora d’Educació del Museu i educadora.
Programa educatiu MACBA
El MACBA concep l’educació com un eix vertebrador que articula el paper del museu en relació amb les comunitats, posant una atenció especial en la comunitat educativa i en el barri del Raval de Barcelona, del qual formen part.
Aquest eix vertebrador articula el paper del museu al barri, la tasca amb la Col·lecció, amb el cos, i ho fa amb processos pedagògics experimentals i entenent l’educació com una pràctica d’interrupció de la normalitat. Es tracta d’un àmbit d’acció ambiciós, que pretén involucrar tots els actors que conviuen al voltant del museu i promoure la reflexió i la participació col·lectives a través de tallers, cursos, grups de treball o visites, sempre amb l’acompanyament d’artistes educadorxs. |
Jordi Ferreiro
Artista i educador els projectes del qual utilitzen estratègies basades en la mediació institucional, la participació performativa i els moviments lúdics i educatius experimentals, per interferir en les relacions entre institucions, art i públic amb l’objectiu de crear noves estratègies que es poden utilitzar a una macroescala fora del món de l’art. Aquests projectes inclouen recorreguts interactius, tallers col·laboratius, conferències performatives i experiments d’escolta per generar situacions de col·laboració i horitzontalitat en les estructures jeràrquiques habituals en les quals ens podem trobar. |
Yolanda Jolis
Llicenciada en Història de l’Art per la UB, forma part de l’equip de Programes Educatius del MACBA des de la seva creació l’any 2007. Com a part d’aquest equip, participa en el disseny dels diferents programes que activen tant les sales com aquells que vinculen art i escola sense la necessitat de venir al museu. També coordina i participa com a educadora en programes permanents amb artistes com “Departament Exotèric” i “Els nens i les nenes del barri”, desenvolupant un treball de més llarg recorregut on els processos col·lectius estan al centre de la seva pràctica com a educadora. Al llarg d’aquests anys, ha impartit alguns dels cursos i tallers amb artistes en el context del programa de formació permanent per al professorat. |
Dates: 2021-2022
Des d’octubre de 2021 fins a desembre del 2022 el grup es reuneix dos cops al mes en sessions de treball tancades i per organitzar activitats obertes
Organitza: Programa educatiu del MACBA
A càrrec de: Jordi Ferreiro i Yolanda Jolis
Suport: Resa
Més informació: macba/departament-exoteric
#ArxiuViuPolièdrica: Més propostes per a joves des de museus, centres d’art i espais culturals
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.