1 desembre, 2022
Notícia

Departament exotèric. Edició 2021-2022

Grup d’autoformació per a joves a partir de 18 anys organitzat pel programa educatiu del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA).

És un projecte artístic que adopta la forma d’un grup de treball i que el programa educatiu del MACBA adreça a persones de més de 18 anys que es reuneixen dos cops cada mes al llarg de l’any. Pot ser entès com un laboratori autogestionat en l’àmbit educatiu o com un grup de treball resident en el museu que investiga sobre l’art i el pensament contemporanis a partir de l’autoaprenentatge. No es demana haver cursat prèviament estudis específics d’art.

 

Aquest plantejament propicia l’horitzontalitat i l’autogestió entre participants, i crea un espai d’intercanvi de coneixements i experiències. El projecte es desenvolupa a partir de sessions mensuals tancades i sessions obertes a tothom –online o presencials–.

 

El Departament exotèric és una proposta a càrrec de Jordi Ferreiro, artista i educador, i Yolanda Jolis, coordinadora d’Educació del Museu i educadora.

 

 

Programa educatiu MACBA

 

El MACBA concep l’educació com un eix vertebrador que articula el paper del museu en relació amb les comunitats, posant una atenció especial en la comunitat educativa i en el barri del Raval de Barcelona, del qual formen part.

 

Aquest eix vertebrador articula el paper del museu al barri, la tasca amb la Col·lecció, amb el cos, i ho fa amb processos pedagògics experimentals i entenent l’educació com una pràctica d’interrupció de la normalitat. Es tracta d’un àmbit d’acció ambiciós, que pretén involucrar tots els actors que conviuen al voltant del museu i promoure la reflexió i la participació col·lectives a través de tallers, cursos, grups de treball o visites, sempre amb l’acompanyament d’artistes educadorxs.

 

 

Jordi Ferreiro

 

Artista i educador els projectes del qual utilitzen estratègies basades en la mediació institucional, la participació performativa i els moviments lúdics i educatius experimentals, per interferir en les relacions entre institucions, art i públic amb l’objectiu de crear noves estratègies que es poden utilitzar a una macroescala fora del món de l’art. Aquests projectes inclouen recorreguts interactius, tallers col·laboratius, conferències performatives i experiments d’escolta per generar situacions de col·laboració i horitzontalitat en les estructures jeràrquiques habituals en les quals ens podem trobar.

Yolanda Jolis

 

Llicenciada en Història de l’Art per la UB, forma part de l’equip de Programes Educatius del MACBA des de la seva creació l’any 2007. Com a part d’aquest equip, participa en el disseny dels diferents programes que activen tant les sales com aquells que vinculen art i escola sense la necessitat de venir al museu. També coordina i participa com a educadora en programes permanents amb artistes com “Departament Exotèric” i “Els nens i les nenes del barri”, desenvolupant un treball de més llarg recorregut on els processos col·lectius estan al centre de la seva pràctica com a educadora. Al llarg d’aquests anys, ha impartit alguns dels cursos i tallers amb artistes en el context del programa de formació permanent per al professorat.

 

 

Dates: 2021-2022

Des d’octubre de 2021 fins a desembre del 2022 el grup es reuneix dos cops al mes en sessions de treball tancades i per organitzar activitats obertes

Organitza: Programa educatiu del MACBA

A càrrec de: Jordi Ferreiro i Yolanda Jolis

Suport: Resa

Més informació: macba/departament-exoteric

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més propostes per a joves des de museus, centres d’art i espais culturals


 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.