Escoles de Música i Arts Escèniques: L'educació al servei de la comunitat

Aquestes jornades, organitzades per la Unión de Escuelas de Música y Danza (UEMyD) que agrupa les associacions autonòmiques d’escoles municipals de música i dansa de l’Estat Espanyol, s’han dividit en dues sessions, la primera més centrada en la funció social d’aquests centres d’ensenyament i, la segona, sobre aspectes més específics i tècnics.
Els projectes, ponents i taula de debat de la primera sessió, que dona títol a les jornades, giren entorn de l’accés a l’ensenyament i a la pràctica artística i cultural com un dret. S’hi presenten projectes com Re-habitar el barrio (Recerca del GRAIE de la UIB sobre processos de transformació i empoderament entre universitat-escola-societat a través de pràctiques artístiques) o la “Orquesta Escuela del Barrio” (Associació integrada per AMPES i altres col·lectius educatius i musicals del Distrito Centro de Madrid per consolidar una Escola de Música articulada en l’horari extraescolar de quatre escoles veïnes). També s’aborda el dret a l’ensenyament, la mediació entre educadorxs socials i escola (amb l’exemple del dispositiu d’educació musical i orquestral amb vocació social DÉMOS de la Filharmònica de París), passant per diferents enfocaments i exemples (Escoles de Veneçuela, Hospitals, Mirandola o Xamfrà Centre de Música i Escena del Raval), així com la col·laboració entre escola i altres institucions.
La segona sessió està més centrada en un Nou model d’Escoles de Música i Arts Escèniques amb la participació de L’Escola d’Arts en Viu (El Prat de Llobregat), Herri Arte Eskola (Errenteria) i l’Escuela Municipal de Música de Toledo, Diego Ortiz. Es planteja una primera taula de debat entorn de temes com la interdisciplinarietat i transversalitat de les arts, les diferències entre una Escola d’Arts i la simple col·laboració en projectes, la integració de claustres i perfils professionals, la creativitat i els laboratoris d’arts o les resistències al canvi (del professorat, de pares i mares o de l’àmbit polític). A més d’un segon debat sobre Decrets reguladors de les Escoles de Música i Arts Escèniques moderada per Alfredo García (ADEMUM-Asociación de Escuelas Municipales de Música y Danza de la Comunidad de Madrid) i amb la participació de Raúl Juncos (Cap del Servei d’Ensenyaments Artístics i Esportius de la Generalitat Valenciana), Carles Farràs (President de ACEM-Associació Catalana d’Escoles de Música), Javier Sánchez Rubio (Interventor de l’Ajuntament de Toledo) i Ricardo Gassent (Músic i Soundpainter multidisciplinar de l’Academia de las Artes Escénicas de España).
Dates: 5 i 6 de novembre
Format presencial (Centro Cultural San Marcos. Trinidad, 7. 45002 Toledo) i online
Organitza: Unión de Escuelas de Música y Danza (UEMyD)
Participa: Noemy Berbel (Re-habitar el barrio, GRAIE–UIB), Enric Aragonés (ESMUC), Rita López Panach (“Orquesta Escuela del Barrio”), Carles Farràs i Dani Medina (ACEM), Remigi Morant (FSMCV), Ruben Bes i Jordi Umbert (L’Escola d’Arts en Viu), Jokin Sukunza (Herri Arte Eskola), Ivan Caro i Natalia Medina (Escuela Municipal de Música de Toledo), Alfredo García (ADEMUM), Raúl Juncos (Servei d’Ensenyaments Artístics i Esportius, Generalitat Valenciana), Javier Sánchez Rubio (Ajuntament de Toledo) i Ricardo Gassent (Academia de las Artes Escénicas de España)
Més informació, programa i inscripcions: Jornadas 2021 UEMyD