2 octubre, 2024
Notícia

2n Fòrum de les Arts a l'Educació | Jornada

2ª edició d’aquesta cita bianual, organitzada pel CoNCA per impulsar la presència de les arts al sistema educatiu, on es vol fer un balanç de tot allò recollit a la Carta de les Arts a l’Educació sorgida del 1r Fòrum.

Després del 1r Fòrum de les Arts a l’Educació, celebrat l’abril del 2022 al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona, el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA) dóna compliment al seu compromís de fer-ne una cita bianual per promoure la presència de les arts en l’educació amb l’organització d’una 2ª edició a la Universitat Pompeu Fabra – Campus Ciutadella. 

 

Entre les funcions d’aquest organisme de la Generalitat de Catalunya està la d’informar al Govern català i al Parlament sobre l’estat de l’educació en la cultura i, especialment, de l’ensenyament de les professions vinculades a la cultura i a les arts. El CoNCA ha de vetllar, doncs, pels ensenyaments artístics i per la presència de les arts en l’educació, des de la consideració que les arts són imprescindibles en l’educació integral de les persones i, per tant, en l’educació primària i secundària obligatòries per a tota la ciutadania.

 

L’objectiu d’aquesta nova jornada és el d’incidir de nou en la necessitat de donar més reconeixement i presència de les arts en el sistema educatiu, amb la implantació de polítiques que facilitin aquest propòsit comptant amb la participació activa de la xarxa de professionals necessaris per intervenir-hi.

 

En aquesta edició es farà un balanç sobre l’estat de les recomanacions i els compromisos expressats a la Carta de les Arts a l’Educació, sorgida en el marc del 1r Fòrum de les Arts a l’Educació, i es presentarà una taula de debat sobre experiències de sistemes educatius de països veïns com són Portugal i França, en els quals la cultura i l’art tenen un tractament especial.

 

També es programaran sis grups de reflexió participatius per abordar amb més concreció eixos cabdals de la Carta de les Arts a l’Educació que fonamentin els paràmetres inspiradors d’un futur Pla Nacional de les Arts a l’Educació.

 

 

Eixos de treball

 

Principals eixos de treball dels grups:

 

> L’articulació d’un sistema educatiu-cultural de país en clau d’equilibri territorial i a partir de l’acord de cooperació entre les diverses administracions.

 

> La formació dels diversos perfils professionals que intervenen en l’educació de les arts.

 

> Les accions necessàries per assolir una educació inclusiva i amb perspectiva intercultural.

 

> Els canvis organitzatius, funcionals i culturals dels centres necessaris per aprofundir en un procés de transformació educativa.

 

> La sistematització del coneixement i l’impuls de la recerca en el camp de la pedagogia de les arts referida als diversos nivells de l’educació.

 

 

Grups de reflexió



Grups de treball simultanis per aprofundir en els principals criteris i paràmetres que inspirin un pla nacional de les arts a l’educació.

 

> Grup 1 – El desplegament territorial de les escoles locals d’art

 

Definició de les funcions bàsiques i els models de cooperació per al desplegament de les escoles de les arts. Coordina: Ester Bonal, professora de música.

 

> Grup 2 – Equipaments culturals i aliances educatives

 

Plantejament de fórmules estables de vinculació entre equipaments culturals i centres educatius. Coordina: Susana Arias, cap de Mediació del CCCB.

 

> Grup 3 – Formació de formadors en educació artística

 

Proposta de continguts i desenvolupament de l’oferta de formació en mediació artística i comunitària. Coordina: Senén Roy, responsable del programa de mediació cultural de Roca Umbert. Fàbrica de les Arts (Granollers).

 

> Grup 4 – Formació inicial i superior de mestres i professorat en educació artística

 

Replantejament del paper de les arts en la formació de mestres i professorat d’acord amb els nous reptes educatius. Coordina: Dimas Fàbregas, assessor en processos de transformació educativa a partir dels llenguatges artístics.

 

> Grup 5 – Programes públics d’innovació educativa a través de les arts

 

Avaluació del funcionament dels programes actuals i planificar el seu desplegament territorial. Coordina: Lluís Vallvé, mestre d’Educació Visual i Plàstica.

 

> Grup 6 – Projectes artístics educatius del sector privat i associatiu

 

Definició d’estratègies de coordinació, sostenibilitat i replicabilitat que garanteixin la qualitat de les iniciatives privades i associatives. Coordina: Mireia Tresserras, cofundadora d’educArt.

 

 

 

Dates: 30 d’octubre. Amb inscripció prèvia
Universitat Pompeu Fabra–Campus Ciutadella. Ramon Trias Fargas, 25-27. 08005 Barcelona

Organitza: Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA)

Participa: Ester Bonal, Susana Arias (Mediació CCCB), Senén Roy (Mediació Roca Umbert), Dimas Fàbregas, Lluís Vallvé i Mireia Tresserras (educArt) | Coordinació grups de treball

Més informació, programa i inscripcions: conca/2n-forum-de-les-arts-a-leducacio

 

 

 

Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CoNCA)

 

El CoNCA és l’organisme encarregat d’assessorar el Govern de la Generalitat de Catalunya en el conjunt de la política cultural, vetllar pel suport a la creació artística i per la seva promoció, així com pels ensenyaments artístics, amb la voluntat de servir a la comunitat educativa i als diversos sectors de la cultura.

 

Fòrum de les Arts a l’Educació

 

El Fòrum de les Arts a l’Educació vol impulsar una major presència de les arts com a llenguatge i com a competència transversal a l’educació obligatòria a la llum de les experiències més innovadores existents tant a Catalunya com al conjunt europeu. Amb això, el CoNCA vol promoure les condicions que garanteixin el dret universal d’accés a la cultura i a les arts, cosa que ha de revertir en un increment de públics i en un increment de la ciutadania culturalment activa.

 

 

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més espais de trobada entre art i escola


 

 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.