Entre el rosa i la blau | Programa de mediació cultural

Aquesta investigació de l’artista i educador Christian Fernández Mirón per a l’edició 2024 del programa “Residències artístiques a secundària” de La Panera (coordinat per Roser Sanjuan, responsable de programes públics del centre d’art) proposa treballar a amb dos grups d’estudiants de quart d’ESO i els i les seves docents a l’INS Josep Lladonosa de Lleida. La idea es explorar conjuntament algunes idees clau (però gens òbvies) al voltant del gènere, entès en la seva dimensió més plural, és a dir, com una cosa que afecta totes les persones d’una manera o altra. El gènere és a tot arreu i tot està en joc, i és precisament en l’adolescència quan s’encarnen i es descarnen moltes qüestions. Però falten eines i espais on es pugui parlar sense por, fer-se preguntes i compartir semblances i diferències, i fins i tot celebrar-les.
A través d’exercicis artístics (des de la corporalitat, la paraula i el dibuix) i debats, compartint referents propis i posant en comú reflexions i dubtes, es proposa posar en pràctica la creació (i el sosteniment) d’un espai segur i valent en el qual tothom pugui escoltar i parlar, preguntar i aprendre, des de la curiositat i el respecte. En l’efervescència hormonal i identitària de la joventut, sobretot en el món polaritzat que ens envolta en l’actualitat, és crucial fomentar la trobada i l’escolta entre les diferents persones que convivim. El gènere divideix el món i ens afecta cada dia. Des de la persona més normativa a la més divergent, importa tractar-lo i desenredar-lo.
Una publicació impresa i digital reflectirà el procés i recollirà els aprenentatges, les anècdotes i les empremtes del grup, a mode de souvenir per a cada participant i de recurs per a futurs usos i inquietuds.
Dates: Abril-juny 2024
Organitza: La Panera
Coordina: Roser Sanjuan (Responsable de Programes Públics, La Panera)
Participa: Christian Fernández Mirón amb docents i estudiants de 4rt d’ESO de l’INS Josep Lladonosa (Lleida)
En el marc de: Programa “Residències artístiques a secundària” (La Panera)
Suport: Subvencions per als programes municipals d’arts escèniques, música i arts visuals en l’àmbit de l’ensenyament reglat (Departament de Cultura, Generalitat de Catalunya)
Més informació: lapanera/residencies-artistiques-a-secundaria/blauirosa
Residències artístiques a secundària | La Panera
El programa “Residències artístiques a secundària” s’inicia el 2021 per impulsar projectes de recerca i experimentació en mediació cultural, liderats per unx artista amb la cooperació de la comunitat docent i l’equip del Centre d’Art La Panera de Lleida. Aquests projectes tenen com a objectiu abordar des de la recerca i la creació artística diferents temàtiques que ens travessen en la nostra contemporaneïtat, com ara l’alteritat a la diversitat o la sensibilització envers la interdependència entre multiespècies. Amb aquesta finalitat, es conviden artistes per tal de desplegar i assajar múltiples estratègies de mediació artística per impulsar l’agència de canvi i transformació a través de la creativitat en un context d’educació reglada. |
Christian Fernández Mirón
Christian Fernández Mirón treballa i aprèn amb projectes que transiten per l’art, l’educació, el disseny i la justícia social. Treballa tant en contextos independents i autogestionats com amb institucions afins, sobretot a Espanya, el Regne Unit, Colòmbia i la República Dominicana. Actualment desenvolupa projectes diversos per a centres culturals i educatius, museus i teatres, especialment al voltant de la mediació amb diferents comunitats. Recentment ha dut a terme el primer projecte de mediació amb persones grans LGTBI+ des de les arts escèniques, al Teatro Fernán Gómez Centro Cultural de la Villa (Madrid), i ha publicat el seu primer llibre en format de diari de criança gràcies a una beca d’Ediciones La Escocesa (Barcelona). |
#ArxiuViuPolièdrica: Més notícies relacionades amb mediació cultural
notícies
També et pot interessar
Voces que cuidan | Arxiu sonor Equipo de limpieza del Campus de Burjassot
Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.