11 juny, 2025
Notícia

La cultura como bien público mundial | Informe

Document impulsat pel Ministeri de Cultura i elaborat per la Fundació Gabeiras amb l'objectiu de contribuir a enfortir els drets culturals des del comú.

El Ministeri de Cultura ha impulsat, a través de la Direcció General de Drets Culturals, l’informe ‘La cultura como bien público mundial’ que ha elaborat la Fundació Gabeiras entorn d’una idea fonamental: la cultura com a bé públic mundial, essencial, bàsic i de primera necessitat per a la vida en societat, per a la construcció de comunitat i per a l’exercici efectiu dels drets culturals.

 

Els darrers anys s’ha donat un creixent consens internacional entorn de la cultura com a un bé bàsic, essencial i global. L’informe analitza com aquests conceptes, lluny de ser meres etiquetes, s’han de traduir en eines concretes per garantir els drets culturals: des del seu reconeixement legal fins a la seva implementació en les polítiques públiques i en el dia a dia de les institucions.

 

 

Principals línies de treball

 

En aquest document s’explora la vinculació entre els béns culturals (dins dels quals s’inclouen des dels béns bàsics i de primera necessitat fins als béns essencials, passant pels béns públics mundials) i els drets culturals. 

 

Aquesta vinculació es llegeix com a detonant per a grans avanços, sent aquest un repte teòric que cal afrontar considerant algunes línies de treball que es desenvolupen al llarg dels diferents capítols d’aquest informe:

 

> Delimitar l’abast d’aquests conceptes que han calat en la reflexió de nombroses àrees de coneixement, contribuint a la seva construcció, com per exemple la filosofia i la seva vella elaboració de la idea del bé comú. En aquest text prevalen, per ser les més pertinents, les aportacions des del dret i des de l’economia. 

 

> Identificació i diagnòstic de concrecions i desenvolupaments que ja han adquirit aquests conceptes dels béns públics, essencials, bàsics i de primera necessitat en la pròpia cultura i en altres camps afins. 

 

> Construir una proposta de desenvolupament integral i d’actuacions de les concrecions i conseqüències jurídiques d’aquests principis.

 

 

Per què et pot interessar?

 

Aquest document incideix en un dels principals eixos de treball del Ministeri de Cultura espanyol en els últims anys: elevar la consideració de la cultura, reconeixent-la com a bé públic essencial, com a bé públic mundial. 

 

La importància de plantejar la cultura com a un bé públic global (Declaració de Càceres, 2023) suposa un pas endavant perquè Europa assumeixi el lideratge en la consecució del 18 Objectiu de Desenvolupament Sostenible específic per a la Cultura en l’Agenda posterior a 2030.

 

Cap a aquesta fita apunten aquest informe i, és d’esperar, la propera cimera mundial de la UNESCO sobre Polítiques Culturals i Desenvolupament Sostenible, Mondiacult 2025, que tindrà lloc a Barcelona. La cultura entesa com a un pilar i una eina de la societat per afrontar un futur més sostenible des del punt de vista ambiental, econòmic i social. 

 

Es tracta d’incentivar i promoure la posada en marxa de polítiques públiques coincident amb la importància de la cultura, entesa com a un element de construcció i cohesió igualitària i democràtica de les societats. Aquest és l’objectiu cap al qual apunten aquestes pàgines, que la cultura sigui reconeguda com a bé essencial, universal, i com a política d’Estat entre els membres de la UE, consolidant-se com a estratègia i motor de millora per a tota la ciutadania.

 

 

 

Data de publicació: 2025

La presentació de l’informe va tenir lloc el 13/05 al Museu Thyssen de Madrid

Edita: Direcció General de Drets Culturals (Ministeri de Cultura)

Coordinació i disseny: Fundació Gabeiras

Redacció: Jesús Prieto de Pedro (Vicepresident de la Fundació Gabeiras)

Col·laboradorxs: Alfons Martinell, Patricia Gabeiras, Roger Dedeu, Inmaculada González, Jose María Lasalle, Pau Rausell, Tony Murphy, Tere Badia, Ana Villarrolla, María Lorenzo, Belén Álvarez i Paula Ráez

Més informació i accés a la publicació: 

Web de la Direcció General del Ministeri de Cultura

Web de la Fundació Gabeiras

 

 

 

 

 

Fundación Gabeiras

 

La Fundación Gabeiras contribueix al benestar i a la justícia social a través de projectes que afavoreixen el diàleg interdisciplinari i la divulgació de coneixement en pro del dret i la cultura com a eines fonamentals per a una societat més equitativa, inclusiva, paritària i innovadora. Ho fan impulsant espais per a la recerca, la reflexió, l’estudi i la innovació dels aspectes jurídics, econòmics i financers que afecten el desenvolupament cultural i artístic, abordats des d’una visió plena i integradora que inclogui la perspectiva de gènere i la sostenibilitat.

 

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més publicacions sobre drets culturals


 

 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.