4 juny, 2025
Notícia

Towched | Projecte

Projecte europeu sobre patrimoni cultural i transformació educativa des de les pràctiques artístiques i els ODS, coordinat per la Universitat de València i amb ZEMOS98 entre els seus socis.

“Towched” és un projecte coordinat per la Universitat de València (UV) i finançat pel programa Horitzó Europa per al desenvolupament de processos educatius en contextos museístics i patrimonials que utilitzen les pràctiques artístiques contemporànies per fomentar el compromís cívic, la participació ciutadana i la sostenibilitat ecosocial. El seu objectiu és investigar, mapar i demostrar el potencial transformador de l’art i el patrimoni en l’educació de l’alumnat (infància i adolescència), utilitzant per a això els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) com a marc de referència.

 

ZEMOS98, cooperativa de mediació per al canvi social, és un dels socis d’aquesta iniciativa, participant-hi des de l’inici juntament amb agents internacionals com ara l’ICCROM, a Itàlia, Network of European Museum Organisations, a Alemanya, la Climate Academy, a Bèlgica, entre d’altres.

 

Aquest projecte vol ampliar l’enfocament educatiu, promovent una educació que no només desenvolupi coneixements i habilitats, sinó que a més fomenti actituds i comportaments que contribueixin a dirigir-nos cap a futurs desitjables. “Towched” s’alinea amb la idea de l’educació com a pilar fonamental en el compromís amb el seu entorn i per proporcionar competències necessàries per a la inclusió social i la ciutadania crítica.

 

 

Fases del projecte

L’objectiu del projecte és la creació i desenvolupament d’eines pràctiques per a museus i centres culturals, per la qual cosa s’estructura en diverses fases d’implementació.

 

> Mapatge de bones pràctiques

 

A l’abril va començar la fase inicial, consistent en un mapatge de bones pràctiques i projectes de referència en l’àmbit de l’educació i la cultura. Aquesta fase inclou, també, una sèrie de grups de discussió per recollir informació i perspectives d’agents clau.

 

 

> Procés de codisseny

 

Posteriorment, es durà a terme un procés de codisseny i desenvolupament d’intervencions educatives on es proposaran pilots educatius enfocats en el desenvolupament sostenible. Per a aquest disseny es comptarà amb la comunitat educativa, integrant-la i garantint que aquestes eines siguin replicables i escalables, i així puguin servir de model per a futures iniciatives. ZEMOS98 coordina aquest procés de treball.

 

 

> Desenvolupament de metodologies educatives innovadores

 

En paral·lel, el projecte col·laborarà amb la Nova Bauhaus Europea i altres iniciatives transdisciplinàries, treballant amb museus i organitzacions culturals de diferents països com ara Grècia, Letònia i Espanya, per d’aquesta manera desenvolupar metodologies educatives innovadores basades en col·leccions patrimonials.

 

 

> Avaluació i difusió de resultats

 

Finalment es realitzarà una avaluació i difusió de resultats, analitzant els canvis generats per les intervencions educatives i compartint les troballes per garantir el seu impacte en l’educació i la formació a tota Europa.

 

 

Impulsant la intersecció entre art, patrimoni i educació

 

El projecte persegueix la inclusió, tractant de garantir que no només participin professionals en la matèria, sinó altres agents la intervenció dels quals acostuma a ser menor, com per exemple estudiants de primària o secundària, contribuint així a resignificar la noció convencional que tenim de patrimoni.

 

L’accent es posa en la intersecció entre art, patrimoni i educació, enriquint no només l’educació formal, sinó també fomentant una consciència cultural i un sentit de pertinença, permetent la transmissió de coneixement i l’estimació de la diversitat cultural d’una generació a una altra. Això ha de crear consciència sobre els desafiaments globals actuals, empoderar les noves generacions per participar activament en el desenvolupament sostenible, qüestió que és indispensable per a viure en una ciutadania adulta crítica i sensibilitzada amb la justícia ecosocial.

 

Aquesta iniciativa col·labora amb la necessitat d’apropar les institucions culturals (patrimonials i artístiques) a la comunitat educativa (formal i no formal), i generar eines que enforteixin el paper de l’art per contribuir a una vida sostenible i una ciutadania inclusiva.

 

 

 

Dates: 2025–2027

Coordinació: Universitat de València

Socis: ZEMOS98 (Espanya), ICCROM (Itàlia), Network of European Museum Organisations (Alemanya) i Climate Academy (Bèlgica), entre d’altres

Suport: Projecte finançat pel programa Horitzó Europa

Més informació: 

Web del projecte europeu

Web de la Universitat de València

Web de ZEMOS98

 

 

 

 

 

 

ZEMOS98 

 

Cooperativa amb més de 20 anys dedicada a la producció cultural i a la recerca social. Desenvolupen processos de mediació que activen relacions entre activistes, artistes, acadèmics/ques, fundacions i institucions públiques. El seu objectiu és posar en valor processos polítics i culturals per al canvi social. Treballen per desenvolupar una cultura de la participació que fomenti formes de ciutadania més crítica amb les narracions dominants.

 

 

 

 

 


#ArxiuViuPolièdrica: Més sobre educació en museus


 

 

 

 

 

Les imatges i la informació procedeixen de les webs i canals de comunicació dels projectes, espais i esdeveniments difosos.