Proposta de l'artista, docent i activista queer Silvio Lang, dirigida a la comunitat escolar i de l'educació no formal dins del projecte “Triángulo Rosa” del Museu Reina Sofía de Madrid.
Entrevistem a Núria Alcober, coordinadora de l'Ateneu Popular 9 Barris, per conèixer de fons l'aposta històrica de l'equipament per la cultural i la gestió comunitària.
Tres jornades per fixar una ruta compartida entre el món del cinema, l'audiovisual, la cultura i l'educació per impulsar l'alfabetització audiovisual, organitzades per l'ECAM, Aulafilm i el Ministeri per a la Transició Ecològica.
Espai per compartir projectes, recerques i aprenentatges de la interfície entre cultura i salut, organitzat a Sevilla per UNIA, Fundació Carasso, Quirónsalud i Concomitentes.
I Congrés Internacional de Investigació Educativa Basada en les Arts, organitzat per la Universitat de València a la Facultat de Formació del Professorat i centrat en com les arts contribueixen a l'enfortiment de la democràcia.
El comunicat del node Illes Balears de la REAAC vol ser “un exercici de vigilància crítica” –i també propositiu– sobre la candidatura de l’Ajuntament de Palma per optar a ser la Capital Europea de la Cultura 2031.
Projecte de mediació artística de Connecta Cultura i Taller d’Art Esment amb el Teatre Principal de Palma, fruit d’una residència sobre l’arxiu fotogràfic de Casa Planas per transformar la memòria en una instal·lació participativa.
Entrevistem a Roser Sanjuan, responsable de programes públics i de la direcció del Centre d’Art La Panera de Lleida, per parlar sobre el paper del centre en la transformació social del context local i el potencial de l’aliança art i salut.
Quart número del quadern digital de “Sesión Abierta”, jornades professionals dins del projecte Ondarebizia (K6 Gestión Cultural), sobre educació patrimonial, cultura i sostenibilitat, innovació cultural o art i comunitat.
Club de lectura especialitzat en Drets Culturals, i mediació artística i cultural, organitzat per l'associació Mosaica a la Biblioteca Provincial de Sevilla.
Segona de les formacions professionals per a professorat de secundària del curs 2024-2025, aquest cop a Girona, en el marc del “Programa d’accions formatives entre art i educació per a professorat i agents de la cultura” de Xarxaprod.
Entrevistem a Sergi Díaz, director del programa per a la millora de la presència de les arts i la cultura a l’educació sobre la nova convocatòria de subvencions per a dur projectes culturals i artístics de nova creación i innovadors als centres educatius de Catalunya.
Una selecció de 48 propostes per conèixer de prop els processos, resultats i metodologies de projectes de mediació artística i comunitària, pràctiques artístiques participatives i projectes d'educació artística.
Oberta la preinscripció per a la 8ª edició del Màster PERMEA de Mediació i Educació a través de l’Art, coorganitzat pel Consorci de Museus i la Universitat de València.
Nova convocatòria de subvencions del Programa per a la millora de la presència de les arts i la cultura en l’educació per impulsar projectes culturals i artístics als centres educatius de Catalunya.
El departament educatiu del Liceu impulsa una òpera participativa amb joves que, a través del mite de Teseu i el Minotaure, aborda les migracions com a una metàfora contemporània del desplaçament i la recerca de futur.
12 centres educatius públics del medi rural participaran de manera activa al VIII Cicle Nacional de Cinema i Dones (Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació) a través de la seva secció educativa facilitada per Aulafilm.
Curs d’estiu de UIK (UPV/EHU) per identificar les eines i metodologies que la mediació cultural pot aportar per afrontar els reptes que la Intel·ligència Artificial (IA) ens planteja com a societat.
Complemento Directo és un programa de beques, acompanyades de mentories individuals i col·lectives que té per objectiu donar suport a la formació en mediació cultural i conformar una comunitat universitària que reforci les pràctiques situades en la intersecció entre l'art, l'educació, la participació cultural i l'acció social.
Publicació que recull el treball realitzat durant la tercera edició de “Mi paisaje”, un projecte d'educació patrimonial impulsat per la Comunitat de Madrid en col·laboració amb La Liminal i estudiants d'ESO.
Des de Polièdrica estem preparant un especial de publicacions sobre projectes artístics i culturals que comptin amb la participació de la ciutadania i de les comunitats.
III Seminari Internacional sobre Mediació Artística (Red MeDIA) a Andalusia centrat en la gestió d’allò artístic des de l'encreuament entre cultura i educació, participació o drets culturals.
Cicle de trobades d’AVALEM per aprofundir en les línies de treball de l'edició 2024: arxiu i territori, condicions laborals i horitzons de futur de la mediació cultural a la Comunitat Valenciana.
IV Jornades d'Educació del Museu de Pontevedra amb l'objectiu de generar una xarxa comunitària i associativa entre els diferents agents culturals de la mediació cultural i l'educació artística.
Activacions i mostres de creació contemporània sorgides del treball conjunt d’artistes, docents i alumnes de 24 instituts públics en el marc del programa EN RESiDÈNCIA (ICUB i Consorci d’Educació de Barcelona amb A Bao A Qu).
La Filmoteca de Catalunya programa, un any més, el taller d’experimentació cinematogràfica Vivim el barri, adreçat a joves del Raval, amb l’objectiu d’oferir un espai de creació i reflexió al voltant de qüestions socials que afecten la realitat del districte.
Projecte que dona continuïtat al treball en mediació cultural del Museu Nacional d'Arts Decoratives amb AMECUM i espais d'igualtat de Madrid, i el suport de la Fundació Daniel y Nina Carasso.
Festival rural de la Regió de Múrcia, dissenyat per Aye Cultura Social des de la participació de les comunitats, amb la complicitat d'artistes i territoris.
La primera revista en paper de l’Estat espanyol dedicada a l’art, la cultura i la participació
Taller extraescolar de dansa i moviment a CA2M (Madrid), impartit pel col·lectiu Baiven i dirigit a nens i nenes de 6 a 12 anys.
Activitat de memòria viva i històries compartides del programa comunitari L’Obrador (Teatre Nacional d’Art de Catalunya), coordinat per Transductores, amb Connectats Cooperativa i l’espai veïnal Calàbria 66 de Barcelona.
Publicació fruit d'un projecte en xarxa dels Departaments d'Educació del MACBA (Barcelona), l'IVAM (València), La Panera (Lleida) i És Baluard (Ciutat de Mallorca).
Matinals escolars als Cinemes Golem organitzades en el marc d'aquest projecte cultural i educatiu de Las Espigadoras amb el suport de l'Àrea de Cultura de l'Ajuntament de Madrid.
I Jornades professionals organitzades per Almazuela al Museu Arqueològic de Múrcia sobre la funció de l'educació i la mediació cultural en el context dels actuals plans de drets culturals.
Primera trobada de mediació cultural en l'educació superior vinculada al programa Complemento Directo (Fundació Carasso i hablarenarte amb la UAM) per tal de conèixer, reconèixer i articular el teixit formatiu d'aquest àmbit.
III Jornades sobre mediació cultural i cultura comunitària organitzades per la Universitat de Saragossa i centrades en el paper de les dones en la cura del patrimoni cultural i en la creació artística als nuclis rurals.
Cicle de converses dins l’exposició de Quim Packard al MAMT (Tarragona) per reflexionar sobre el paper dels programes educatius i de mediació en el context artístic contemporani.
Seminari en el marc del Màster Permea (Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana) per compartir eines que promoguin un enfocament comunitari dels projectes de mediació cultural.
Les residències artístiques vertebren l’art contemporani, sostenint el recorregut d’artistes, impulsant la recerca i el diàleg amb el context. Programes com NOTAR posen en relleu la necessitat d’obrir aquests espais de trobada i investigació en l’àmbit de la mediació cultural.
Tercera edició d'aquest programa d'educació patrimonial de la Comunitat de Madrid en col·laboració amb el col·lectiu de mediació cultural La Liminal i estudiants d'ESO.
La primera revista de l'Estat espanyol centrada en la participació a les arts i la cultura ja és una realitat.
Fes-te mecenes i ajuda'ns a arribar a més lectorxs!
Primera sessió en línia d'aquest programa de trobades de Desmusea impulsat per la Xarxa ACTS per a la generació de vincles a partir de la creació d'una col·lecció virtual col·lectiva.
Formació impulsada pel node valencià de la Red PLANEA per conèixer les principals propostes d'Art i Escola a l'Estat espanyol, identificant els espais escolars com a espais de cultura.
Article d'opinió de Ricardo Antón sobre les tensions i contradiccions entre les polítiques culturals privatitzadores i la idea de democratització de la cultura, el suport als ecosistemes culturals locals i l'aposta pels drets culturals, al fil de les situacions que s'estan donant entorn del projecte del Guggenheim de Urdaibai i el desmantellament de Lantegia a Alhóndiga Bilbao.
La plataforma MAR obre convocatòria per la quarta edició de NOTAR, el programa de residències de recerca vinculades a l'àmbit de la mediació (cultural, artística, comunitària, etc.) i les pedagogies crítiques.
Club de lectura de Desmusea dins de la Residència de recerca en Mediació del Centre Huarte (Navarra) entorn de la tecnologia com a eina per a la mediació.
L'Associació de Distribuïdors Independents Cinematogràfics (ADICINE) impulsa la primera xarxa i circuit estable de cinema independent per descentralitzar-ne la distribució i ampliar-ne l’accés.
Aquest estudi impulsat pel CoNCA (Generalitat de Catalunya) ofereix una panoràmica sobre el tractament de la diversitat cultural a les institucions i equipaments de Catalunya, amb recomanacions per seguir avançant.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre art i educació, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Nexe, la revista sobre cooperativisme i economia social coeditada per la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya i la Fundació Roca i Galès, dedica el seu nº 53 a la cultura cooperativa.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre art i educació, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Espai de participació en línia obert pel Ministerio de Cultura per tal que la societat civil pugui col·laborar en l'elaboració del Pla de Drets Culturals.
“Habitar els marges: programa de mediació comunitària i pràctiques situades” entorn dels barris de la muntanya de Montjuïc de Barcelona és la proposta de Transductores pel 2024 del projecte “Museu hàbitat” (Generalitat de Catalunya).
Desena edició de les jornades professionals “Sesión Abierta”, en el marc del projecte Ondarebizia, sobre temes que afecten l'evolució del sector cultural i el seu vincle amb la societat.
En aquest article, Ángela Palacios, artista i cofundadora del col·lectiu artístic i feminista Larre, reflexiona des d'un enfocament feminista i micropolític sobre les relacions entre les persones quan es troben i s’organitzen per desenvolupar projectes i iniciatives artístiques i culturals en col·lectiu.
4ª edició d'aquest espai d'experimentació del CAM2 amb l'artista Irene de Andrés i el col·lectiu La Liminal per, des de Móstoles, explorar i descobrir les ciutats de la corona metropolitana de Madrid.
2ª edició d’aquesta cita bianual, organitzada pel CoNCA per impulsar la presència de les arts al sistema educatiu, on es vol fer un balanç de tot allò recollit a la Carta de les Arts a l’Educació sorgida del 1r Fòrum.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre art i educació, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Polièdrica publica una proposta bibliogràfica elaborada amb l'equip Cultura y Ciudadanía sobre els temes més rellevants que la trobada anual d'aquest programa del Ministerio de Cultura ha abordat durant els seus 10 anys de vida.
El Museo Carmen Thyssen Málaga organitza les 22ª Jornades DEAC, una trobada de professionals per reflexionar sobre la mediació cultural dins i fora de les institucions.
Una selecció de 43 propostes de lectura en diferents formats que documenten i narren processos de treball o els resultats de projectes artístics i culturals participatius.
La Fundació Daniel y Nina Carasso, en col·laboració amb l'associació hablarenarte, llança la una nova edició de la convocatòria Complemento Directo per donar suport a estudis superiors en mediació cultural.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre art i educació, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Des de Polièdrica estem buscant publicacions sobre projectes artístics i culturals que comptin amb la participació de la ciutadania i de les comunitats.
Campaments d'estiu dirigits a la infància i l'adolescència per a través de la Col·lecció d'Art de la Fundació María José Jove imaginar un futur més sostenible o explorar tecnologies com la IA o la Realitat Augmentada.
Trobada entorn de la diversitat a l'escola organitzat pel projecte “Triángulo Rosa” del Museo Reina Sofía de Madrid en col·laboració amb la cooperativa Eihera per a la prevenció de la LGTBIQ+ fòbia.
El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i la Universitat de València organitzen el Màster PERMEA dirigit a professionals de la mediació cultural.
En aquesta V edició del festival se celebrarà el projecte de Democràcia cultural al rural: “En la carretera no se baila”, desenvolupat per la plataforma BajoTeja i l'Asociación Jóvenes Solidarios a la comarca del Valle del Tormes (Àvila).
La Biblioteca Nacional d'Espanya llança una convocatòria per crear grups de conversa des dels quals pensar la institució.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre art i educació, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Presentació d'aquesta publicació que recull els 6 projectes participants a l'edició 2023 de “Banco de Proyectos Colaborativos”, una iniciativa de Tekeando i l'Ajuntament de Sevilla (ICAS) amb el suport de la Fundació Carasso.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre art i educació, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
La Fundació María José Jove organitza aquesta jornada a la seva seu d'A Coruña per posar en comú pràctiques que es duen a terme en museus i institucions culturals gallegues i del context nacional, i teixir una xarxa entre els seus agents.
El tràmit de participació ciutadana permet aportar suggeriments i propostes a la iniciativa normativa sobre drets culturals a Catalunya.
El Centro Huarte convoca dues residències de recerca en mediació per incentivar aquesta pràctica en el territori navarrès i generar espais i recursos amb els quals redistribuir sabers i coneixements.
PLANEA, xarxa d'art i escola de la Fundació Carasso, col·labora amb el Festival Concéntrico de Logronyo i el Centro Riojano de Innovación Educativa (Govern de La Rioja) per desenvolupar pràctiques artístiques col·lectives a l'espai públic que basteixin ponts entre l'arquitectura i l'escola.
Investigació sobre el gènere i la diversitat amb l’artista Christian Fernández Mirón a l’INS Josep Lladonosa dins del programa de recerca en mediació “Residències artístiques a secundària” del Centre d’Art La Panera de Lleida.
La convocatòria “Alianzas para una democracia cultural” busca donar suport a projectes que sorgeixin d'aliances entre diversos agents i que impulsin una participació plena de la ciutadania en la vida cultural.
Formació en línia en mediació cultural de Cultura en Vena, amb possibilitat de pràctiques presencials i dirigida a residents a Aragó que estudiïn o treballin en l'àmbit cultural, social i/o educatiu.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre art i educació, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Grup d'aprenentatge articulat per Desmusea entorn de les col·leccions digitalitzades dels museus dins del programa “Mediació en residència” del Centre de Creació Contemporània Quinta del Sordo de Madrid.
Iniciativa de Concomitentes per cuidar els i les professionals i mediadorxs que duen a terme els processos participatius que implica el seu treball de mediació cultural i que també vol inspirar d’altres projectes.
En la seva 4ª edició, el programa de mediació que hablarenarte activa al centre cultural Condeduque de Madrid segueix investigant el lloc de la infància a les institucions culturals mitjançant el joc.
Perquè els feminismes són arreu i cada dia. Aquest 8M des de Polièdrica compartim un itinerari de lectura entorn de pràctiques culturals que reflexionen sobre la perspectiva de gènere i les identitats diverses. Hi trobareu projectes i accions que, des de les arts comunitàries i la mediació artística, fa gairebé una dècada que impulsen maneres de fer i espais de pensament propositiu entorn dels feminismes.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre educació artística, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Tallers dissenyats per Matadero Madrid per a la infància i les seves famílies amb els i les artistes multidisciplinàries Fabiana Vinagre i Yuri Tuma entorn de les relacions entre humans i no humans.
La plataforma Tarteso en Comunidad presenta la 2ª edició de les seves Jornades sobre Arqueologia i Comunitat Rural (Guadeña, Badajoz) dedicades, en aquesta ocasió, a l'Educació Patrimonial i obertes a la participació de projectes.
Trobada per conèixer i proposar experiències artístiques, culturals o de mediació transformadores, centrades en els Drets Culturals i que posin la cultura a l'abast de la ciutadania.
2ª edició d'aquestes jornades de formació del professorat organitzades dins del Màster Universitari en Gestió del Patrimoni Cultural (UNIZAR) en col·laboració amb Dudoso Colectivo (projecte resident a Harinera ZGZ).
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre educació artística, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Accions formatives d'Arxius de mediació (II), projecte del col·lectiu en residència de recerca AMECUM al centre de creació contemporània Matadero Madrid.
La REACC demana la participació en una enquesta amb la qual recaptar informació sobre entitats, col·lectius o grups i dones professionals per a un estudi sobre cultura comunitària i igualtat de gènere que està desenvolupant per a l'Instituto de las Mujeres.
Sessions de reflexió col·lectiva organitzades pel projecte BAI/NOT a diferents espais del País Basc sobre els creuaments entre cultura i intel·ligència artificial.
Descarrega-te’l per conèixer el més destacat de l'educació artística, la cultura comunitària i la mediació cultural del 2023.
3ª edició d'aquest cicle de tallers i conferències dels Centros de Arte, Cultura y Turismo del Cabildo de Lanzarote per generar diàleg entre art i educació.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre educació artística, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Espai d'experimentació a CA2M, coordinat per l'artista Irene d'Andrés i el col·lectiu La Liminal que, en aquesta tercera edició, explora l'espai del temps lliure a les ciutats de la perifèria de Madrid com Móstoles.
Oberta la convocatòria NOTAR III, el programa de residències de recerca vinculat als sabers i pràctiques en l'àmbit de la mediació i les pedagogies crítiques de la plataforma MAR.
Coneix la comunitat professional que treballa des de l'educació artística, la mediació cultural i la cultura i les arts comunitàries pel desplegament dels Drets Culturals. Descarrega't la publicació.
Plataforma digital on trobar tota la informació sobre MAR, un projecte entorn de la mediació cultural impulsat pel Museo Reina Sofía i hablarenarte amb el suport de la Fundació Carasso.
Projecte d'acompanyament coordinat per AMECUM amb el suport de Fundación Carasso perquè institucions culturals com la Biblioteca Nacional o el Museo de Artes Decorativas puguin desenvolupar els seus processos de mediació.
II Trobada d'Educació, Mediació Cultural i Cinema del Festival ALCINE i la Xarxa PLANEA a Alcalá de Henares dirigit a docents i artistes per pensar noves relacions entre ensenyament i audiovisual.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre art i educació, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Convocatòria del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana per a activar processos de treball sostenibles de mediació amb diversos col·lectius, entitats o agents en contextos locals, generant entorns de col·laboració.
Nova plataforma en defensa de l'educació i mediació en cultura, museus i patrimoni que vol sumar veus per avançar en la professionalització, visibilització i millora de les condicions materials del sector.
Convocatòria per a fomentar l'accessibilitat a la cultura i especialment a l'art contemporani, dels nens i nenes d'escoles del rural gallec.
El Teatre Central de Sevilla acull “InBetween”, un espai de trobada i reflexió sobre processos participatius i mediació cultural a Europa organitzat per Concomitentes i ZEMOS98.
Convocatòria per a buscar projectes de mediació que participin a la jornada “Inbetween. Per una mediació a Europa que enforteixi comunitats”, organitzada per Concomitentes i Zemos98 en el marc de la Presidència Espanyola del Consell de la Unió Europea.
Activació de l'arxiu sonor que el projecte “Voces que cuidan” dedica a les treballadores de la neteja del Campus de Burjassot (Universitat de València) en el marc de la XXVI Mostra art públic organitzada per aquesta universitat pública.
Programa de mediació cultural en escoles del context rural gallec per treballar sobre el medi ambient, organitzat per l'àrea d'art de la Fundació María José Jove i el seu entorn virtual MUV.
El IAACC Pablo Serrano llança la I Convocatòria de mediació cultural per a seleccionar una o diverses propostes d'activitats de mediació cultural entorn de l'art contemporani.
Casa de Porras (Universitat de Granada) llança una convocatòria per buscar estudiants que vulguin dissenyar i gestionar projectes culturals col·lectivament.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre art i educació, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Convocatòria per a participar en un projecte cultural a la comarca d'El Barco de Ávila-Piedrahita (Castella i Lleó) entorn de la idea l'accessibilitat i la participació de la ciutadania en la vida cultural.
Lectures d'Arxiu #2 posa el focus en programes, activitats i projectes artístics i culturals col·laboratius en els quals els i les joves són els protagonistes.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre art i educació, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Un recopilatori de lectures que hem ressenyat a Polièdrica des de principis d'any per acompanyar els dies calorosos d'estiu.
Publicació del Centre d’Art La Panera a partir d’una residència a l’INS Manel de Montsusar (Lleida) de l’artista Arnau Sala Sáez al voltant de l’alteritat.
Oberta la tercera edició de "Complemento Directo", la convocatòria de beques per a estudis de mediació cultural impulsada per la Fundación Carasso.
La segona edició de la “Convocatoria de Arte Juventud por la Sostenibilidad” llançada per Concomitentes cerca joves que vulguin atendre un repte ambiental a través d'un projecte artístic participatiu.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre art i educació, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
A punt de tancar el primer cicle d'Archivos de mediación (I), entrevistem a AMECUM, l'Associació de Mediadores Culturals de Madrid, per parlar sobre el projecte que desenvolupen dins del marc de la seva residència d'investigació al Centre de residències artístiques de Matadero Madrid.
#LecturesdArxiu entorn la perspectiva de gènere i les identitats diverses. Un recorregut genealògic (2014-2023) al voltant de projectes i accions que des de la mediació cultural, la cultura comunitària o la intersecció entre art i educació, impulsen maneres de fer i espais de pensament.
Ornitorrinco, Mediació artística des dels espais escènics, celebra una trobada a Almagro (Ciudad Real) en el marc de l’Escola d’Estiu 2023 de Redescena, La Red Española de Teatros, impulsors del projecte amb Pedagogías Invisibles.
Recull mensual de continguts publicats per mitjans de comunicació especialitzats i generalistes sobre art i educació, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Taller de creació de relats al Centre Cívic Fort Pienc de Barcelona per ampliar l’arxiu del projecte “Relats Des-Orientats. Un arxiu sonor sobre mobiliari urbà” del col·lectiu Larre.
Recopilatori dels continguts que, des de diferents mitjans de comunicació, s'han anat publicant sobre arts i educació, arts i cultura comunitàries i altres àmbits d'interès de "Polièdrica" durant el mes d'abril.
Convocatòria de residència a la Fabra i Coats de Barcelona en el marc del projecte “Mater Art Community” de la cooperativa Base Ò per a artistes, curadorxs o investigadorxs de l’art, de qualsevol disciplina, que maternen.
Beques de l’Institut Català de les Empreses Culturals que promouen el treball de creadorxs en un projecte de recerca aplicada i experimentació en mediació artística en modalitat de residència al Centre d'Arts Santa Mònica de Barcelona.
La programació que desenvolupa hablarenarte a la Sala d'Art Fundación Banco Santander (Boadilla del Monte, Madrid) gira entorn de la crisi ecosocial per imaginar noves dinàmiques entre les institucions i la comunitat.
Recopilatori dels continguts que, des de diferents mitjans de comunicació, s'han anat publicant sobre arts i educació, arts i cultura comunitàries i altres àmbits d'interès de "Polièdrica" durant el mes de març.
Llibre de la Fundación Carasso sorgit arran de la pandèmia per tal de reflexionar amb fins a 30 professionals del sector cultural espanyol sobre el valor i l'impacte de la cultura en la creació d'una societat més justa, inclusiva i sostenible.
Perquè els feminismes són arreu i cada dia. Aquest 8M des de "Polièdrica" compartim un itinerari de lectura ordenat per un seguit de qüestions rellevants des de la perspectiva feminista. Hi trobareu projectes i accions que, des de les arts comunitàries i la mediació artística, proposen espais de reflexió i debat per a fer front al patriarcat.
Programa formatiu online del programa Cultura y Ciudadanía (Ministerio de Cultura y Deporte) per a agents culturals i creatius del medi rural en el marc del pla d'ajudes per ampliar i diversificar l'oferta cultural en àrees no urbanes.
Recopilatori dels continguts que, des de diferents mitjans de comunicació, s'han anat publicant sobre arts i educació, arts i cultura comunitàries i altres àmbits d'interès de "Polièdrica" durant el mes de febrer.
Trobada organitzada per Artaziak a Dantzagunea (Errenteria, Guipúscoa) amb l'objectiu de construir col·lectivament pràctiques i discursos més justos enfront de les jerarquies entre cossos.
Iniciativa de la Sala de Arte Joven de Madrid i AMECUM per tal de compartir estratègies, eines i metodologies, utilitzant les exposicions d'aquest espai com un marc de treball entorn de l'educació artística i cultural.
Recopilatori dels continguts que, des de diferents mitjans de comunicació, s'han anat publicant sobre arts i educació, arts i cultura comunitàries i altres àmbits d'interès de "Polièdrica" durant el mes de gener.
Oferta de treball en l'àmbit de la comunicació i el periodisme cultural per a "Polièdrica", magazine sobre art i educació, mediació cultural, cultura comunitària i drets culturals.
Recull de pràctiques i polítiques desenvolupades per un ecosistema que investiga, experimenta, prototipa i innova en les formes d'implicar a la societat civil en la construcció d'una democràcia cultural.
Recopilatori dels continguts que, des de diferents mitjans de comunicació, s'han anat publicant sobre arts i educació, arts i cultura comunitàries i altres àmbits d'interès de "Polièdrica" durant el mes de novembre.
13ª edició de Kalidoscopi, una proposta d’Experimentem amb l’ART i la investigadora, artista i mediadora Elena Blesa, per pensar de manera col·lectiva els modes de fer i pràctiques professionals en la cruïlla entre el context artístic, l’educatiu i el de la mediació cultural.
Trobada entre docents i artistes per pensar noves relacions entre ensenyament i audiovisual, organitzada per ALCINE i Red PLANEA a Alcalá de Henares (Madrid).
Trobades organitzades per Artebrije Studio (projecte resident a Harinera ZGZ) i el Màster de Gestió del Patrimoni Cultural (Universitat de Saragossa), amb sessions formatives i tallers sobre gestió cultural des de la comunitat.
Recopilatori dels continguts que, des de diferents mitjans de comunicació, s'han anat publicant sobre arts i educació, arts i cultura comunitàries i altres àmbits d'interès de "Polièdrica" durant el mes d'octubre.
El Teatre Auditori de Granollers articula el seu programa de mediació cultural entorn a línies d'acció, estratègies i projectes que promouen la plena participació en els drets culturals i l'activació i enfortiment del territori.
“Ecosistemes per als drets culturals” Una cartografia d'institucions, agents, administracions i fundacions afins a l’art i l'educació, la mediació cultural, la cultura comunitària.
La formació és una de les eines del nou Grup de Recopilació d'Aprenentatges de PLANEA, xarxa d'art i escola impulsada per la Fundación Carasso, per estudiar les possibles aliances entre entorns educatius, institucions culturals i pràctiques artístiques transformadores.
Recopilatori dels continguts que, des de diferents mitjans de comunicació, s'han anat publicant sobre arts i educació, arts i cultura comunitàries i altres àmbits d'interès de "Polièdrica" al llarg d'agost i setembre.
La publicació és el resultat de tots els aprenentatges de la primera edició d'aquest projecte de Redescena, La Red Española de Teatros, en aliança amb Pedagogías Invisibles i pretén ser un referent i punt de partida per abordar els processos de mediació i educació amb valor transformador des dels espais escènics públics.
1ª edició d'aquest programa d’Artium Museoa (Vitòria-Gasteiz) sobre la participació del públic jove al museu amb una trobada entre agents culturals especialitzats en mediació artística com Desmusea o La Liminal.
Trobada entre professionals de les arts i la salut organitzat per la Fundació Cultura en Vena al Museu Thyssen de Madrid amb taules de diàleg i intervencions artístiques sobre el càncer de mama, una exposició i la presentació del Llibre Blanc del Projecte MIR (Músicos Internos Residentes).
Convocatòria per a 4 residències de recerca en mediació i pedagogies crítiques
en el marc de MAR, plataforma de mediació artística i noves institucionalitats impulsada pel Museo Reina Sofía, hablarenarte i la Fundació Carasso.
El programa “Cultura Resident” del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana presenta la publicació on recull els projectes realitzats entre 2018 i 2020, juntament amb les noves residències 2022 i les noves bases de residència per a l’edició 2023.
Recopilatori dels continguts que, des de diferents mitjans de comunicació, s'han anat publicant sobre arts i educació, arts i cultura comunitàries i altres àmbits d'interès de "Polièdrica" al llarg del mes de juliol.
Presentació d'aquest projecte del col·lectiu Larre per al Museu del Disseny de Barcelona amb la voluntat d'apropar i donar veu a persones i entitats properes a l'equipament des de la fenomenologia queer.
Projecte d’investigació i experimentació en mediació cultural de La Panera per abordar l’alteritat a l’aula a través de residències artístiques a dos centres formatius de la província de Lleida.
Amb motiu del llançament de "Textos permeables Nº1" compartim el text que obre aquesta nova publicació editada des del màster PERMEA i concebuda en el marc de la crisis santària. En aquest article en format epistolar Clara Boj comparteix reflexions al voltant del concepte de mediació cultural sota el prisma dels reptes i dilemes que ha suposat, i suposa, donar forma a un itinerari formatiu per a futurs professionals.
Recopilatori dels continguts que, des de diferents mitjans de comunicació, s'han anat publicant sobre arts i educació, arts i cultura comunitàries i altres àmbits d'interès de "Polièdrica" al llarg del mes de juny.
Segona edició d'aquest programa de beques, acompanyades de mentories individuals i col·lectives, impulsat per la Fundació Carasso en col·laboració amb hablarenarte per donar suport a la formació superior en mediació cultural.
Cursos d'estiu de la Red PLANEA, dirigits a docents i artistes que vulguin desenvolupar projectes a les escoles, amb presentacions en línia i tallers presencials en diverses ciutats espanyoles.
Curs virtual de la OEI amb Pedagogías invisibles sobre la construcció d'una Educació Artística iberoamericana com a un camp de coneixement intel·lectual i d'acció política dirigit a la transformació social.
Publicació dins de les jornades professionals sobre la pràctica museística “Sesión Abierta” del projecte "Ondarebizia" (K6 Gestión Cultural i Museum Cemento Rezola) per reflexionar sobre els vincles entre cultura i benestar.
L'edició 2022 d'aquest projecte de la Fundación Extremeña de la Cultura que utilitza el cinema com a eina per parlar del territori arranca per primera vegada amb un procés de mediació cultural amb Imago Bubo i Underground.
Jornada del projecte “La voz que nadie escucha”, iniciativa de mediació cultural de la Fundación Gabeiras i l'associació teta&teta perquè les dones privades de llibertat puguin substituir les seves condemnes per experiències culturals.
El fòrum anual organitzat pel Ministerio de Cultura y Deporte (Programa “Cultura y Ciudadanía”) es celebra a Navia (Astúries) i està dedicat a impulsar un futur pla per a l'articulació de l'ecosistema cultural al medi rural.
Taller sobre la metodologia CMYB, creada pel Colectivo HUL per investigar fons bibliogràfics sobre les arts, dins del projecte en residència d'AMECUM al centre de creació contemporània Matadero Madrid.
El Premi Culturama llança una nova edició de la seva convocatòria per donar suport a projectes d'innovació social en l'àmbit de la joventut.
Oberta la convocatòria per a la primera residència en gestió cultural que el programa Planta Alta (hablarenarte) desenvolupa en col·laboració amb el programa Cultura Resident (Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana).
Activitat al CCCC Centre del Carme de Valencia entorn d'aquest llibre realitzat per La Liminal per al CMCV en col·laboració amb PLANEA Red de Arte y Escuela, encetant així la col·lecció "Planea: Arte y Currículum".
Les trobades de la xarxa El Cubo Verde són espais de confluència d'agents i projectes de la cultura a les zones rurals del territori espanyol que, en la seva 9ª edició, tornen a celebrar-se a la Facultat de Belles Arts de la UCM.
Projectes seleccionats per a les residències de recerca 'Notar', un dels tres nodes de la plataforma "MAR", impulsada pel Museo Reina Sofía, la Fundación Carasso i hablarenarte.
Impulsat des del Museu Reina Sofía, l'objectiu d'aquest grup és analitzar la mediació cultural des de tres maneres d'entendre-la, representades pels col·lectius La Liminal (Mediació Ambulant), Desmusea (Mediació digital) i FelipaManuela (Mediació desplaçada).
Jornada de reflexió i creació tèxtil al CCCC per dialogar amb dones migrants que habiten territoris rurals de la Comunitat Valenciana dins de la residència de mediació “Cultura Resident” (CMCV) de l’Associació Almáciga.
Sessió d’escolta col·lectiva de “Voces que cuidan”, projecte en residència al programa "Cultura Resident" (CMCV), amb l’objectiu de recollir i arxivar el relat oral de les treballadores professionals de la llar, neteja i cures.
Curs en línia del col·lectiu Pedagogías Invisibles sobre els fonaments de la mediació cultural com a catalitzadora del canvi de paradigma i la necessitat de resignificar des d'allò educatiu.
Publicació oberta de ZEMOS98 on, amb les seves pròpies pràctiques com a objecte d'estudi, s'amplia la noció de mediació cultural a través de les converses articulades al “Laboratorio de Mediación Cultural en Tiempos de Pandemia”.
Segon número d'aquesta publicació que acompanya “Planta Alta”, un espai de col·laboració oberta, de residències artístiques, de convivència i de recerca gestionat per hablarenarte a la ciutat de Madrid.
Convocatòria per a sis residències de recerca en el marc de MAR, plataforma de mediació artística i noves institucionalitats impulsada pel Museo Reina Sofía, hablarenarte i la Fundació Carasso.
Procés d'activació temporal del Secadero del CC Las Cigarreras (Alacant) com a laboratori cultural a través del projecte Ficciones Compartidas, impulsat pel col·lectiu La Cuarta Piel.
Amb motiu del confinament, les institucions culturals han potenciat una relació amb els públics en un format no presencial, oferint una oportunitat per experimentar models de treball entorn de la mediació en línia. En aquest text, el col·lectiu Desmusea ens convida a reflexionar sobre aquestes pràctiques, partint de la seva experiència directa en projectes de mediació digital.
La plataforma Acceso 44 organitza aquest seminari per posar en valor les pràctiques de la mediació cultural, així com per potenciar la seva activació a través de la col·laboració entre institucions i entitats a Múrcia.
Taller de ZEMOS98 per pensar la idea d'una ciutat cuidadora en el marc del HackCamp sobre Patrimoni cultural, turisme d'interior i sostenibilitat, co-organitzat juntament amb l'IAPH i el CEI Patrimonio a la seu de la UNIA a Baeza.
La 13ª edició del programa "EN RESiDÈNCiA" (ICUB i CEB) arriba a 26 instituts de Barcelona, amb la implicació de 30 artistes, més 15 col·lectius artístics i equipaments culturals en el comissariat dels projectes.
Aquesta publicació recull els resultats de la recerca i les eines extretes del procés d'aprenentatge del projecte Rehacer y Expandir la Mediación Cultural, desenvolupat per AMECUM al CRA-Matadero Madrid amb el suport de la Fundación Carasso.
Projectes i programació de la VII Trobada "Cultura y Ciudadanía", programa del Ministerio de Cultura y Deporte per promoure la participació ciutadana en cultura mitjançant línies de treball com aquestes trobades, la VII edició de les quals gira sobre la cultura en el context de crisi post-pandèmia.
Els equipaments culturals inauguren el nou curs amb les seves propostes educatives o de mediació adaptades al context actual, presencials o en format online, i alguns d'ells, fins hi tot, aposten per compartir-les a través d'una publicació. Des de Polièdrica n'hem fet una recopilació.
Aquesta publicació vol ser una aproximació a Medialab Prado i a la idea del laboratori ciutadà des d'algunes de les experiències que s'hi desenvolupen.
Laboratori virtual del Centre Cultural d'Espanya a Xile (Red AECID) sobre la pràctica de la mediació cultural a partir de les qüestions plantejades al projecte epistolar "CoRЯespondencias" entre mediadorxs d'Espanya i Xile.
Per cinquè any consecutiu, l'edició 2021 de les convocatòries Resistències artístiques, Reset, Cercles i CoSSos del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) suposen una oportunitat per activar la relació de la ciutadania amb la cultura i professionalitzar la mediació cultural.
Nova revista científica sobre l’educació en les arts promoguda pel grup de recerca Arte-facto de la Universidade da Coruña.
Oberta la convocatòria per a aquest programa de beques acompanyades de mentories de Fundació Carasso i hablarenarte amb l'objectiu de donar suport a la formació en mediació cultural, fomentant l'especialització d'una professió clau pel desenvolupament d'una societat crítica.
Fundació Cultura en Vena llança aquesta convocatòria per ser mediadorx cultural en comunitats rurals d'Aragó dins d'Arte Ambulatorio, programa d'exposicions itinerants per hospitals i pobles en risc de despoblació.
La convocatòria de mediació cultural Cercles (CMCV i IVAJ) impulsa projectes amb equips de joves i col·lectius socials com a creadorxs culturals que a l'edició 2020/21 es desenvolupen al CCCC (València), el MACA (Alacant) i el Menador espai cultural (Castelló).
Segona part de l'article de Pep Montes sobre la dificultat de les polítiques culturals i de joventut per empatitzar amb les motivacions dels i les joves de Catalunya. Aquí l'autor planteja quin canvi d'estratègia s'hauria de fer per treballar-hi des de les seves pròpies pràctiques i interessos.
L’educador musical Enric Aragonès Jové proposa una lectura reflexiva sobre les aportacions compartides a l'edició 2020 de les Jornades de l'INAEM, celebrades en format virtual sota el lema "La fuerza de las alianzas. Debates de futuro para las artes escénicas y musicales inclusivas y comunitarias".
Convocatòria del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (Direcció General de Cultura i Patrimoni) per activar processos de treball sostenibles de mediació en contextos locals i generant entorns de col·laboració.
Convocatòria per participar en un espai col·lectiu on posar en pràctica els coneixements compartits en aquest projecte d'AMECUM amb el suport de la Fundación Carasso entorn de la mediació cultural en el context post-covid.
Plataforma de préstecs d'obres d'art contemporani i de mediació entre artistes i ciutadania, impulsat a Biscaia per Sarean, Wikitoki i Karraskan en el marc del projecte europeu Reshape.
Demanem a l'artista i agent cultural Ángela Palacios que indagui sobre les possibilitats de relació entre Art i Educació a partir de la funció dels Centres de Recursos Pedagògics i altres espais per a la col·laboració.
Aquest butlletí és l'inici de la relació mensual que us proposem en subscriure-us. Un butlletí beta que anirem millorant i perfilant a partir del què anem aprenent, els vostres suggeriments i comentaris, i allò que la realitat canviant converteixi en un repte que interpel·li els objectius de Polièdrica.
Aquesta publicació recull algunes de les idees que travessen PERMEA, Programa Experimental de Mediació i Educació a través de l’Art, un programa formatiu de màster desenvolupat pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana i la Universitat de València.
Una edició del programa de formació i mediació cultural "Travesías. Herramientas para activar la cultura local" plantejada com la primera experiència de treball en xarxa dels Centros Culturales de la Cooperación Española (AECID) de 7 països de Centreamèrica amb la coordinació de Trànsit Projectes i Plataforma/C.
Aquest projecte és una iniciativa de Redescena, La Red Española de Teatros, en aliança amb Pedagogías invisibles per unir arts escèniques i educació, incorporant la mediació cultural en els teatres.
Programa d'art dirigit a joves d'entre 16 i 18 anys del Centre de Cultura Contemporània Condeduque (Madrid). El projecte, coordinat pel col·lectiu Desmusea, es dedica a la reflexió i creació artística col·lectiva entorn del programa d'art del centre.
La presidenta de l'Associació Valenciana d'Educadors de Museus i Patrimonis (AVALEM) parla sobre el futur de la mediació cultural per al diari digital "Cultur Plaza".
Projectes seleccionats a la convocatòria pública "Cercles. Projectes de mediació cultural 2020" del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, una iniciativa dirigida a noies i nois d’entre 14 i 18 anys amb l’objectiu d’oferir un lloc d'aprenentatge col·lectiu entorn a la creació artística actual.
Convocatòria de projectes 2020 del Programa Arte Ciudadano (Fundación Daniel y Nina Carasso), línia “Mediació i Democràcia cultural”, amb l'objectiu de promoure projectes de col·laboració per a la generalització de pràctiques de mediació transformadores.
Jornades organitzades per La Colectiva Errante sobre pedagogies i polítiques comunitàries en museus i espais culturals. Experts/es en polítiques museístiques i mediació cultural es reuneixen al costat d'equips educatius de diferents museus i centres d'art del país per a compartir maneres de relació amb l'entorn més pròxim a través de processos de mediació cultural.
Projecte de mediació cultural innovadora, construït sobre la base d'un procés d'arquitectura col·laborativa. Partint del poble d'Huarte i el seu Centre d'Art Contemporani, el projecte proposa reactivar a través d'una reflexió urbanística i d'intervencions artístiques i culturals tres barris o pobles molt diferents entre si de la perifèria de Pamplona.
La Fundación Daniel y Nina Carasso presenta, juntament amb el col·lectiu Pedagogías Invisibles, un estudi d'anàlisi sobre la mediació cultural a l'Estat espanyol entre 2018 i 2019, realitzat dins d'un context general molt dinàmic que s'ha esdevingut els últims anys a Espanya.
L'Associació de Professionals de la Gestió Cultural de Navarra / Nafarroako Kultur Kudeaketako Profesionalak (KUNA) organitza una nova trobada, dedicant aquesta edició a la Mediació Cultural amb ponències, tallers i presentació d'experiències a Navarra.
Proposta d'AMECUM a la Universidad Complutense de Madrid per analitzar amb les mediadores culturals la gran desconnexió existent entre la formació del professorat i les institucions culturals de les Arts visuals.
AMECUM (Asociación de Mediadoras Culturales de Madrid) neix arran de converses informals entre diverses companyes que, preocupades per la precarietat i la impossibilitat de desenvolupar una carrera en el sector, decideixen unir-se i treballar juntes per visibilitzar la professió. pista>34 parla amb Beatriz Martins i Susana Galarreta, presidenta i coordinadora de comunicació, respectivament, d'AMECUM.
Exposició PROJECTES EDUCATIUS. SALA D’ART JOVE (ACVic) i projecte de mediació cultural "QUÈ VOL DIR MIRAR UN QUADRE?" (Servei educatiu. Tecla Sala)
JORNADAS LABORATORIO 987 DE PRODUCCIÓN Y MEDIACIÓN EN CULTURA (MUSAC), II JORNADA DE PRÁCTICAS COMUNITARIAS EN MUSEOS Y ESPACIOS CULTURALES (Asociación de Trabajadores de Museos en Argentina) y publicación SOUVENIR VALPO (proyecto La rosa y el fuego en Parque Cultural de Valparaíso, Chile)
Presentació de la publicació "Souvenir Valpo" sobre el projecte "La Rosa y el fuego" (Parque Cultural de Valparaíso, Xile).
Proposta de microRavals en relació a l’exposició “Mesures de desajust” de Núria Güell en el marc del cicle "Trets en mig del concert" al centre d’Arts Santa Mónica i en diàleg amb alguns aspectes del treball de Núria Güell.
Posar en marxa un projecte que, d'una o altra manera obre les portes a altres formats de treball i relació amb públics diferents als actuals, és una estratègia per a la transformació institucional i, alhora, per a la producció de la legitimitat i comunicació que tot canvi necessita. Repensar-se mentre pensem en allò que volem qüestionar, mentre identifiquem les coses sobre les quals voldríem innovar com a institució.
Crònica en quatre capítols del programa de mediació cultural “ALTRES VEUS. VISITES DIALÒGIQUES” per a l’exposició “PERFECT LOVERS. Art en temps de la sida” (Fundació ArtAids i Fundació Suñol de Barcelona)
Crònica en quatre capítols del programa de mediació cultural “ALTRES VEUS. VISITES DIALÒGIQUES” per a l’exposició “PERFECT LOVERS. Art en temps de la sida” (Fundació ArtAids i Fundació Suñol de Barcelona)
Crònica en quatre capítols del programa de mediació cultural “ALTRES VEUS. VISITES DIALÒGIQUES” per a l’exposició “PERFECT LOVERS. Art en temps de la sida” (Fundació ArtAids i Fundació Suñol de Barcelona)
Crònica en quatre capítols del programa de mediació cultural “ALTRES VEUS. VISITES DIALÒGIQUES” per a l’exposició “PERFECT LOVERS. Art en temps de la sida” (Fundació ArtAids i Fundació Suñol de Barcelona)
Crònica en quatre capítols del programa de mediació cultural “ALTRES VEUS. VISITES DIALÒGIQUES” per a l’exposició “PERFECT LOVERS. Art en temps de la sida” (Fundació ArtAids i Fundació Suñol de Barcelona)
El “comissariat col·laboratiu” és una proposta de treball en mediació cultural on s'obre la possibilitat que les relacions entre els agents participants del procés del comissariat (artistes, educadors, comissaris, experts, públics, responsables d’institucions) es resolguin a partir de col·laboracions basades en la reciprocitat, l’horitzontalitat i el reconeixement de les diferències mútues.
No es tracta d’una metodologia de treball estandarditzada, sinó més aviat d'una reivindicació cap a formes de gestió i de treball institucional més obertes, poroses, igualitàries i transdisciplinars. Les reflexions que apunten cap a aquesta perspectiva procedeixen d’àmbits com la crítica institucional, l’art col·laboratiu, les pedagogies crítiques, la museologia crítica i el treball cultural immaterial.
El comissariat és l’espai on s’organitzen les relacions entre els diferents actors participants en la realització d’una exposició o projecte artístic amb una difusió pública.
És una pràctica de mediació cultural en gestió d’exposicions i que ha adquirit certes especificitats en el camp de les arts visuals.
Amb el curs "Conectores y Difusores. Redes colaborativas para el sector artístico de la región", Lablatino inaugura el seu espai virtual de professionalització i el seu programa de cursos per a actors culturals, en el marc dels Cursos Oberts de Formació Contínua de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales - FLACSO (Quito, Equador).